ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: Henkeifridene skrivet 16 januari 2013 kl. 21:27:39
-
Liten fundering , vilken olja kör ni med i era maskiner?
Viscositet, fabrikat, hel eller delsyntet osv ,och hur ofta byter ni?
-
Castrol power 1 Racing
Helsyntet, 10W-40, var 100:ade mil
Var nån konstig olja innan i som gav klibbning och gjorde växellådan otrevlig.
Svårt att få i växlar och backen.
Bytte till Castrol och problemen försvann på 10 mil
-
Jag och flera med mig bytte efter 250-300 mil och då användes Castrols GPS, en delsyntetisk olja som funkade fint med koppling och växling.
Körde man mycket i skogen och det slirades massa koppling osv så bytte man ibland oftare, men aldrig så tätt som 100 mil.
-
Jag och flera med mig bytte efter 250-300 mil och då användes Castrols GPS, en delsyntetisk olja som funkade fint med koppling och växling.
Körde man mycket i skogen och det slirades massa koppling osv så bytte man ibland oftare, men aldrig så tätt som 100 mil.
Castrols Gps har bytt namn nu.
Till Castrol Power 1
-
Ja... eller rättare sagt så är tillägget GPS borttaget, för båda heter Power 1.
...där den helsyntetiska behåller tillägget "racing".
-
Det var intressant när ja köpte maskinen så körde ja på mobil1 4T extra 10w-40 delsynt, sedan testade jag Castrol Power 1 för att många kör på den och redan efter någon mil så började kopplingen slira (vid gaspådrag på femman asfalt) , vid nästa oljebyte körde jag med mobil igen och då tog kopplingen igen och ja upplevde även att växlarna gick lättare att få i , kan detta bero på olika material / fabrikat på kopplig tro ? Någon som har nån ide....
-
En kvalificerad gissning är att olika tillsatser har använts i de olika oljorna för våtkoppling, som kan ha orsakat problem vid blandning utav den olja som blivit kvar i motorn. När du sedan bytte till mobil igen så var majoritet av substansen just denna, och desto mindre castrol. Men som sagt, en gissning =)
-
"Q8 Motorcykelolja SAE 10W-50.
Syntetisk motorolja för 4-takts motorcyklar. Utvecklad för motorer med hög trimningsgrad. Anpassad för bästa funktion i motorcyklar där samma olja används i motor, koppling och växellåda.
Specifikation: API SM, JASO MA2, ACEA A3.
Art.nr Volym Pris
OF-80638 4 liter 298,00 "
-
"Q8 Motorcykelolja SAE 10W-50.
Syntetisk motorolja för 4-takts motorcyklar. Utvecklad för motorer med hög trimningsgrad. Anpassad för bästa funktion i motorcyklar där samma olja används i motor, koppling och växellåda.
Specifikation: API SM, JASO MA2, ACEA A3.
Art.nr Volym Pris
OF-80638 4 liter 298,00 "
Onekligen bra pris iaf ()p
-
Jag kör oxå på Q8:ans olja i min raptor, funkar bra!
-
swedol är billigt ibland :)
dock kör jag raptor 660 så egentligen får jag inte svara ;)
-
swedol är billigt ibland :)
dock kör jag raptor 660 så egentligen får jag inte svara ;)
Har dom inte höjt priset till 398kr ink moms på swedol?
-
Har dom inte höjt priset till 398kr ink moms på swedol?
Direkt saxat från deras webhandel så det låter väl knepigt om dom inte håller den uppdaterad?
"STATOIL REKOMMENDERAR: (till Raptor 660)
RacingWay MC 10W-40" <---- Sådan olja brukar jag också köpa billigt på typ maskinverkstäder!