ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Goes => Ämnet startat av: oojuure skrivet 16 januari 2013 kl. 19:54:27
-
Min goes 520 max årsmodell 2007 stannade idag.Allt slocknade.Ingenting hände då jag vred på strömmen.Senare så konstaterade jag att en huvudsäkring brunnit,bytte den och motorn startade normalt.Men nu startar den inte längre fastän säkringen är hel. Instrumentbrädan verkar lite märklig nu,inga märklampor lyser fastän bakgrundsbelysningen är i på.Kan nån hjälpa mig på traven med felet? :dntknow:
-
Kolla kontaktstycken efter fukt, kontrollera batteripolerna.
Tryck i lite låsolja/fuktdrivande i tändningslåset.
Fukt fukt och åter fukt är en trolig anledning ;)
Låt den stå inne o torka o se om det inte löser problemet
-
ingen annan säkring då?
:hmmm:
-
Kunde inte finna nån annan säkring som skulle vara sönder. Fyrhjulingen står parkerad inomhus i ett varmt garage så fukten vet jag inte riktigt med. I hur många ledningar ska det månne vara ström i,från strömlåset då strömmen är påslagen? Nu är det ström i två(röd och Svart). Hittade däremot en box framtill som det går två ledningsknippor till där man bl.a kan koppla bort varvtalsregulatorn,boxen såg lite märklig ut,det var en liten spricka på ena sidan och så doftade den lite bränd nästan. Kan boxen vara orsaken? :hmmm:
-
skulle kunna. den har inte brunnit?(vill säga smält sönder innuti)
öppna den o kolla
-
Ta bilder om du vill vi ska kunna göra en bedömning. ()p
-
Kunde inte finna nån annan säkring som skulle vara sönder. Fyrhjulingen står parkerad inomhus i ett varmt garage så fukten vet jag inte riktigt med. I hur många ledningar ska det månne vara ström i,från strömlåset då strömmen är påslagen? Nu är det ström i två(röd och Svart). Hittade däremot en box framtill som det går två ledningsknippor till där man bl.a kan koppla bort varvtalsregulatorn,boxen såg lite märklig ut,det var en liten spricka på ena sidan och så doftade den lite bränd nästan. Kan boxen vara orsaken? :hmmm:
Menar du att CDIn är spräckt, så kan du nog behöva en ny. :dntknow:
-
Det är nog CDI boxen som har en liten spricka.Boxen går ju inte att öppna,den är gjuten i ett stycke.Har beställt en ny idag,får se då om det hjälper. :) Sprickan ser ut som att de sku vara en liten metallbit på ca.2mm som är på väg ut genom boxen,kan ju inte vara riktigt normalt ;)
-
Tror ej att det där med att metallen eller "sprickan" i CDI´n har någon inverkan.
Hade en kinamoppen en gång. Det var samma på den, den fungerade klockrent.
Det är gjutningen som sjunkit in bara. Den kortsluter ingenting.
Men det skadar inte att testa!
Trevlig helg.
-
Har testat lite olika saker i väntan på ny CDI box.Dum fråga kanske,men styr boxen tändningen också?Har försökt starta maskinen genom att ha elen påslagen och startat startmotorn direkt från batteriet. Startmotorn drar runt motorn hur bra som helst,men den startar inte.Det är precis som om en stoppare av motorn skulle vara på. :hmmm:
-
Har du kollat stoppknappen på styret så den inte råkats trycka in?
-
Har du kollat stoppknappen på styret så den inte råkats trycka in?
Eller att det är kortis i den!!
-
Har testat lite olika saker i väntan på ny CDI box.Dum fråga kanske,men styr boxen tändningen också?
Det är precis det den gör ()p
http://sv.wikipedia.org/wiki/CDI-t%C3%A4ndning (http://sv.wikipedia.org/wiki/CDI-t%C3%A4ndning)
-
Får bara ge mej till tåls tills jag får en ny box,borde komma imorgon.
Tack för era svar och funderingar såhär långt.
-
:help:Byte av CDI box hjälpte inte.Nu får jag fortsätta felsökandet.Kan det vara nåt med ellåset månne.
-
det är inget fel på avstängnings knappen?
-
Tycker du ska kolla om du har gnista på stiftet för att bekräfta att det verkligen är ett el-relaterat fel.
-
Nå nu startar den i varje fall.vet inte riktigt vad som löste problemet.Nu är bara tankmätaren,temperaturmätaren,kilometermätaren och 4WD märklampan ur funktion. ???
-
? :o
Har några demoner flyttat in i den? :DV
väntar på svar :djump:
-
Ghost in the machine!!!!! Värsta jaävla skitfel det där!!! Kan inte vara ett jordfel?? Låter lite som det.
-
Gå över alla kontakter vid styret, ta isär dom och spraya elektronik spray i dom och tryck ihop dom ordentligt och se om det hjälper.
-
Har varit ute och provåkt lite ikväll,motorn går helt normalt.Men har inte kunnat hitta nåt fel till att inte mätarna och märklamporna fungerar.Har öppnat varje kontakt framme vid styret och under huven,alla relä och säkringar under sitsen har jag lossat och sprutat på elektronik spray på alla kontaktytor. :dntknow: Vet inte snart om man ska skratta eller gråta.Försöker ta det med humor. ;)
-
Jag har en goes 625 2013 som helt plötsligt stannade, kändes som att det var när jag svängde höger. Startade igen men samma sak hände- Skulle sedan starta igen men då händer inget, startmotorn gick inte runt. Struntade i allt en stund, gick sedan tillbaka till maskin och testade igen. Då gick den! Efter ett tag stannade den igen och nu startar den inte alls. Startmotorn snurrar på som den ska men motorn tänder inte. Någon som vet nått?
-
Har kommit så långt med mina elektronikproblem så jag tror mig veta varför min Goes har strulat. Efter sökande och mätande så kom jag fram till att det är volt/ladd regulatorn som har något fel.Den ger ut över 17Volt vid litet gaspådrag,om jag mäter före regulatorn så ger den ut över 40Volt.
Det har väl blivit alldeles för hög spänning och därför har CDI boxen gått sönder samt instumenten och huvudsäkringen.
Väntar på en ny ladd regulator nu,får se då om det ska gå att börja åka igen. :D
Av samma orsak så har väl batteriet också tagit skada,då en cell är ur funktion.
-
Innan regulatorn ska det vara 30-100v VÄXEL beroende på varv. (vet inte exakt)
Ut kan bero lite på last. Men du borde ha 13,5-14v LIK på batteriet vid laddning