ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Tillbehör, stötdämpare, däck osv => Ämnet startat av: Delarium skrivet 16 januari 2013 kl. 11:50:54
-
Hej,
Sugen på att beställa denna uppsättning till min hyosung:
http://www.loeffler-quads.de/product_info.php/info/p4829_Alu-Komplettraedersatz-m--Maxxis-Reifen-und-Teilegutachten-problemlose-Eintragung.html (http://www.loeffler-quads.de/product_info.php/info/p4829_Alu-Komplettraedersatz-m--Maxxis-Reifen-und-Teilegutachten-problemlose-Eintragung.html)
Man kan välja olika bredd på däcken. Misstänker att detta påverkar hur maskinen beteer sig på vägen. Vad rekommenderar ni, 165 eller 195 brett fram? Rekommendationer bak?
Ska man gå på Spearz, eller funkar de lite billigare Innovadäcken typ lika bra?
Tack
-
Ingen som har input på detta? Vore tacksam för förslag, tips, invändningar.
-
Det beror på... vill ha "fräck" maskin eller vill man ha det praktiskt?
Brett är fräckt.
Det finns de som kör med bakdäck runtom, ser fräckt ut!
...men på slitna svenska asfaltsvägar, som blivit kupiga, då få man minsann hålla i styret!
Jag hade asfaltshjul till Raptorn, men ogillade det där och sålde dem.
...och det var 165:or fram.
På Eatv:n köpte jag likadana och pumpade dem så de blev lite konvexa, alltså aningen svällda.
Absolut helt stabilt, i alla fall upp till 200.
Skulle jag köpt så hade jag inte köpt bredare än 165, kanske rent av fläskiga scooterdäck, de är väl 150...?
För greppets skull så behövs knappast 195:or, tänk på en mc, där har du en anläggningsyta som tummen, och det funkar ju.
Snarare bromsarna som det fallerar på isf.
Bak.
Där är det lite märkligt, nån får jättegärna förklara!
...men ett däck på 225 och ett på 255... med samma fälg och profil borde vara med helt olika rullomkrets/diameter.
Men så är det inte.
På Eatv:n hade jag 225/40-10 bak, visserligen Goldspeed (racedäck som tillverkas av Maxxis) och de var precis lika stora som de som åkte på Spears 255/40-10... samma bredd och samma höjd.
...och kollar man Löfflers sida så ser man att när de översätter till tum så blir det samma tum-dimension på dessa båda bredder:
http://www.loeffler-quads.de/index.php/cat/c128_Maxxis-Strassenreifen.html/page/2 (http://www.loeffler-quads.de/index.php/cat/c128_Maxxis-Strassenreifen.html/page/2)
18x10-10
Ologiskt så det förslår.
...eller har någon gjort fel.
Aja, breda däck stjäl effekt och effekten i en quad får man vara lite rädd om... det skulle helt klart räcka med 165:or bak men nu är ju "modet" sånt att det skall vara bredare än det bak.
Sen vilka man skall välja vet jag inte, särskilt inte eftersom de uppges vara lika breda, 10 tum.
Eatv:ns Goldspeed var minst sagt klibbiga i gummit när man fått temp i dem och jag kände aldrig att greppet var för dåligt, så att man skulle behövt bredare av den anledningen.
Maxxis Spears är dock betydligt hårdare, de går det att sladda med på en encylindrig quad på asfalt och de har betydligt längre livslängd.
Så, nu har du fått ett svar i din tråd!
:headbang:
...fast mest blev det svammel och osammanhängande babbel som vanligt.
Gällande däckets märke så vet du nog vilka jag förespråkar, så lämnar den delfrågan obesvarad.
-
Tack Hydro, ordning på dig.
Det blir nog Spearz. Väger om jag ska titta 165-brett fram, eller scooterdäck. Tycker det är helt klart snyggast med 165 spearz fram, men vill ju inte dock att maskinen ska bli omöjlig på vägen heller. Din variant med tokpumpade däck, blev det inte väldigt stötigt?
-
Nänä, inte tokpumpade däck.
Kommer inte ihåg trycket men det var inte kilovis inte.
Notera att de som har mest spårighet är de som breddat sin maskin genom att vända på fälgarna, skruvat på breda spacers eller fått tag i fälgar med massa offset.
Spearsdäcken är rätt snälla i profilen, de är alltså mjukt rundade mellan sida och slityta, och även det gör att de blir mindre spårkänsliga på kupiga vägar.
Här är en bild på mina nypålagda Spears, inte överpumpade alltså:
(http://i483.photobucket.com/albums/rr194/Hydrolift/Bilder/Maxxis002.jpg)
Här är för övrigt Goldspeeddäcken jag hade bak, man nästan ser hur mjuka de var!
(http://i483.photobucket.com/albums/rr194/Hydrolift/Psktur008.jpg)
Mina erfarenheter gällande asfaltskörning och däck för det, gäller alltså i första hand på en Eatv.
De är en halvmeter längre än en vanlig quad och det skiljer en del i både a-armar, styrning, dämpare mm...
Så det vore inte fel om nån med vanlig quad också svarade här!
Raptor-gurun LAHA körde tusentals mil med sin Raptor och han åkte på Spears tills det att han kom på att scooterdäck kunde vara nice, och sen dess vet jag att han rekommenderat det till massa.
Och nä, han var inte först med det på Raptor.
Vet en (också skåning) som hade små scooterdäck på sin välputsade 350, men det är så länge sen att jag vetefan om färgbilden ens var uppfunnen då.
:hmmm:
-
Jag känner att jag ska kliva in i diskussionen med ytterligare en pryl som snabbt blev min favorit nämligen Krängningshämmaren! Jag har inte provat men jag är ganska säker på att problemen med att det spårar med breda framdäck löser sig då den har som uppgift att ha samma tryck på båda framhjulen även i svängarna.
Nu körde jag med bredare A-armar och inga spacers så det kanske inte går att jämföra hur min reagerade men jag skulle sätta en slant på att det hjälper med krängare även på standardarmar o spacers i kombination med breddäck....
(http://i169.photobucket.com/albums/u233/lahamontage/fae585c9.jpg)
-
Häftigt med krängningshämmare, hur mkt ger det i övrigt? Några nackdelar (förutom inköpet och monteringstiden förstås )?
-
Enda nackdelen jag kan se är att den blir kass på terrängkörning......
För övrigt kan man säga att den är i dyraste laget, men om man skulle orka kan man säkert dra ihop nåt Åsa-Nissemek som ger samma resultat! (Men jag orkade iaf inte ;) )