ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Polaris => Ämnet startat av: Rainmaker skrivet 12 januari 2013 kl. 22:29:27
-
Jag skulle vilja ha det, dvs som på tex Kawasaki, ett backlyse som slår på bara man lägger i backen. Går det att lösa? Någon som vet eller som har gjort det?
Vore tacksam för tips å lösningar
-
Vet inte hur backväxelreglaget ser ut på din atv. Men jag skulle kunna tänka mig att du kan ta en återfjädrande dragströmbrytare. Finns i universal form på mängder med mc som bromsljuskontakt till fotbromsen. Och sätta den, lätt fjäderbelastad på backväxelreglaget. Har tänkt göra så på min Arctic Cat iaf. :headbang:
-
Ok, tyvärr tror jag inte den lösningen fungerar.
Det är en lång spak som ligger fritt i luften bara på 550 xps, jag kommer inte på nån vettig lösning själv, därför ja frågar här.
-
Leta upp strömmen till någon lampa som lyser nät mab bakar. Typ en led duod på skärmen.
Koppla den till ett relä.
Relät får givetvis ström från batteriet.
Koppla relät på ljusen.....sen är du klar
-
Finns ingen diod som lyser, det ända som tänds är ett R i instrument panelen, ingen extern lampa
-
Vet inte om det är samma på xp som dom äldre, men till dom äldre finns det kit att både köpa och göra själv.
http://quadovator.com/1089042.html (http://quadovator.com/1089042.html)
http://forums.atvconnection.com/polaris/334558-how-automatic-reverse-limiter-removal-reverse-lights.html (http://forums.atvconnection.com/polaris/334558-how-automatic-reverse-limiter-removal-reverse-lights.html)
Finns även folk här på forumet så kopplat backlysen, sök så hittar du nog den tråden också.
-
Okey, jag får kontakta handlaren och se vad dom säger.
Tack för hjälpen.
-
annars så kan du ta en sån här http://www.clasohlson.com/se/Mikrobrytare/Pr364767000 (http://www.clasohlson.com/se/Mikrobrytare/Pr364767000) ()p
-
Det var en sån här jag tänkte på när jag skrev bromsljuskontakt. Letade som tusan innan jag hittade exakt de jag refererade till. :djump:
http://www.lellesmcdelar.se/product_info.php?products_id=120293 (http://www.lellesmcdelar.se/product_info.php?products_id=120293)
-
Det finns ju en kabel som går till panelen och som tänder lampan att backen är i.
Borde vara enklast att koppla in sig på den och ha den som manöver till ett rälä som tänder backlampan.
-
Det finns ju en kabel som går till panelen och som tänder lampan att backen är i.
Borde vara enklast att koppla in sig på den och ha den som manöver till ett rälä som tänder backlampan.
"Lampan" till backen är ett litet R som tänds i hastighetsmätaren, dvs ingen extern lampa
-
Det var en sån här jag tänkte på när jag skrev bromsljuskontakt. Letade som tusan innan jag hittade exakt de jag refererade till. :djump:
http://www.lellesmcdelar.se/product_info.php?products_id=120293 (http://www.lellesmcdelar.se/product_info.php?products_id=120293)
Hur menar du att jag ska montera den?
-
annars så kan du ta en sån här http://www.clasohlson.com/se/Mikrobrytare/Pr364767000 (http://www.clasohlson.com/se/Mikrobrytare/Pr364767000) ()p
Idén är god, men var och hur ska jag montera den?
-
Om det finns en lampa som tänds på displayen borde det gå att hitta kabeln som går dit och låta den styra ett relä.
Lelles bromsljuskontakt monterar du i ett fäste i ram eller skärmfäste eller vad du kan hitta som sitter bra till. Andra änden fäster du i växelspaken. Går att fästa så enkelt som med en slangklämma och en liten nyckelring. Avståndet mellan dessa fästpunkter skall vara så att kontakten aktiveras när backen ligger i.
Själv har jag tänkt om lite, jag vill nog inte ha mitt backljus automatiskt aktiverat så jag släpper denna lösningen och kör med en strömbrytare. Bara för att vid behov kunna använda det som arbetsljus. Men den tanken har antagligen trådägaren redan valt bort! ()p
-
På MC och ATV så är används en resistans-modul som givare för de olika lägena hos växelföraren. Givet de olika lägena (P-R-N-L-H) så presenteras olika resistansvärden för styrenheten (ECU), som i sin tur avkodar dessa resistansvärden och tolkar dessa till de olika växellägena på displayen.
Antingen kopplar man upp sig till styrenheten, eller så bygger man en egen avkodare och jackar in till resistans-modulen. Det är en bagis för en avancerad fordonselektriker, men knappast för en amatör.
Enklare vore det förstås med en egen backkontakt, för att inte störa ATVns egen signalering. Även det kräver en del riggande av mekanik för att det ska fungera.
Undrar ändå om inte en simpel manuell kontakt är det mest realistiska, för de gånger man lägger in backen och behöver ett backljus/arbetsljus.
-
Ja jag höll också på och ville ha automatiskt backljus till dess jag tänkte att hur gör jag då jag eventuellt ska wincha fram älg i höstmörkret och ska ha parkeringen i så jag slopade idèn och använder manuellt.
-
Idén är god, men var och hur ska jag montera den?
Testa med limpistol, det har jag gjort! dock på en kymco mxu 300 :djump: