ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => SMC => Ämnet startat av: zetas skrivet 9 september 2006 kl. 14:37:46
-
ska titta på en 300:a på sön för 38900:- + att jag får med lite olika munstycke. (den är splitt ny) Kan detta va ett bra första köp eller ska man ta en 250cc istället. :?:
-
Jag har fått höra av div olika källor att 250in är bättre än 300an.. det enda possitiva med 300an är väll storleken.
-
på vilet sätt skulle 250in vara bättre?
-
Köp 300:an!
-
kanske beprövad motor konstruktion
-
är det någon som har haft problem med sin 300:a, isåfall vad??
-
Gashäng...
http://www.atvcenter.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=4316
-
är det någon som har haft problem med sin 300:a, isåfall vad??
Vart ska ja börja...?
1. Regskylts hållaren paj, 2 gånger... Fått en ny på garanti
2. Handbroms kontakten sönder, ny på garantin
3. Förgasarn hänger sig varje gång den är kall, ibland när den är varm oxå
4. Nu läcker förgasaren bensin precis vid acc-pumpen när man gasar hårt. Ska plocka isär förgasaren på måndag o lämna till ÅF.
5. Säkringarna gick sönder ett tag, va en kontakt i baklampan som kortslöt.
6. Den skakar ganska mycket, blir nog bättre med riktiga gatdäck.
7. Den gör inga 115km/h, knappt över 100 ens...
Som sagt, lite problem har man haft. Börjat bli ganska trött på att allt går sönder.
Haft den i snart 3 månader, rullat ca190 mil.
Kanske har fått ett måndagsexemplar :cry:
-
Saker som gått sönder på min...
1.startrelä
2.hållarna till laddningsrelä avbrutna...vibrationer
3.tappat div.skruvar o täckbrickor...vibrationer
4.tempgivare till kylfläkt hänger sig sporadiskt
5.svårväxlad, hoppar ur växel ibland
6.gashäng
7.packning till ventilkåpa oljefuktar
8.backväxel "hoppar över kugg" vid mer extrem körning
:(
-
Som tidigare nämts så är det lite barnsjukdommar på 300an, inget ovanligt på nyss lanserade modeller, det hör till vardagen. 250in har varit med ett tag. och motorn ännu längre. den är ju snart veteranare :)
Sen att 300an knappt har mer klipp i motorn trots sina extra 50cc och västskekylning är ju helt och hållet obeskrivbart.
-
Är det verkligen 50 kubiks skillnad? Hade för mig att 300:an har 270 cc?!
-
250:n är väl inte på 250cc den heller ? Och JA, 300:an är på 270cc.
-
spara dina pengar och köp en större på en gång... Min Barossa 250 hade jag knapt en månad..
Det är helt om ok om du bara ska köra runt 60 - 70 km/t men över det så är det inga vibrationer som man pratar om utan hela maskinen håller på att rasa vid farter över det... Så var det på den som jag hadde och det var inte däcken som orsakade detta körde man runt 80 - 90 km/t och drog in kopplingen så försvan skakningarna ( vibrationer kan jag stå ut med )
Har köpt mig en beg Dinli DMX 450 och här snackar vi om vibrationer inte skakningar
Du hittar flera Dinli för runt 50.000:- och sedan är det bara och XXXXX på dem..
Nu är det risk för att jag kommer få massa skit för detta... men det kan jag ta
-
Är det verkligen 50 kubiks skillnad? Hade för mig att 300:an har 270 cc?!
250in är på 234 och 300an på 270. Så det blir väll 36cc
-
Dom enda problemen jag har haft var att gasen hakade sig när den va kall, och att den är kinkig på växlarna. Gashaket är fixat och det där med växlarna är en vanesak hur man ska kasta i dom. Annars så om jag inte har fel så är det många fördelar med vätskekylning. Motorn går motorn svalare vilket minskar slitage på kolv och olja (oljans viskositetstillsatser får spö av hög värme). Och den blir inte överhettad om man kryper runt i skogen sakta, en luftkyld behöver ju konstant vinddrag.
-
En sak till, innan ni rabblar upp alla fel som ni haft på 300an. Hur många är det som haft liknande fel på sin 250?
-
1år med 250cc inte ett enda fel.
-
spara dina pengar och köp en större på en gång... Min Barossa 250 hade jag knapt en månad..
Det är helt om ok om du bara ska köra runt 60 - 70 km/t men över det så är det inga vibrationer som man pratar om utan hela maskinen håller på att rasa vid farter över det... Så var det på den som jag hadde och det var inte däcken som orsakade detta körde man runt 80 - 90 km/t och drog in kopplingen så försvan skakningarna ( vibrationer kan jag stå ut med )
Har köpt mig en beg Dinli DMX 450 och här snackar vi om vibrationer inte skakningar
Du hittar flera Dinli för runt 50.000:- och sedan är det bara och XXXXX på
dem..
Nu är det risk för att jag kommer få massa skit för detta... men det kan jag ta
Var däcken verkligen runda? För jag kan ligga i 85-95 utan skakningar, känns bara lite vibrationer från motorn!
-
den varvar ju högt över 70km/h men en drevning till 32 drev gör att man kan ligga 90-95 utan att skaka sönder.
-
Har 36 drev bak på min, men det kanske är samma sak då.
-
Var däcken verkligen runda? För jag kan ligga i 85-95 utan skakningar, känns bara lite vibrationer från motorn!
Jo dom var nästan helt runda... mina skakningar försvann då jag frikopplade och lät motorn varva ner.. kan tilllägga att den var drevad till 32t bak och balanserade däck dunt om.
Kan bara säga att jag saknar inte min 250cc...
-
Satsa på den större maskinen i alla fall.
Alla hojjr har lite barnsjukdomar.
Om du inte kan meka själv ta 250 maskinen eller fundera på en BMX-cykel...
MVH Hoogs
-
Jag kommer få en helt ny Smc250 inom kort ifrån försäkringsbolaget, om du vill så kan du få köpa den av mig....
-
tack för alla svaren.. men det blev en 300:a som skall hämtas troligen på fredag....f-n va roligt det va och köra