ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Polaris => Ämnet startat av: carnival skrivet 8 januari 2013 kl. 21:05:46
-
Hvordan justeret man støddæmperne, sidder nogle plastic dimser.
Jeg kører mest grus Och asfalt, ville det ikke være bedre de strammede fjederen mere end nuværende position.
Kræver det special værktøj ? Kan man gøre det selv ?
-
http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&frm=1&source=web&cd=6&cad=rja&sqi=2&ved=0CGEQFjAF&url=http%3A%2F%2Fmotoro.jetshop.se%2Fjusternyckel-for-stotdampare-p-5659-c-271.aspx&ei=HX_sUOa7N_KL4gSs4IDIDQ&usg=AFQjCNFFCjehoGJ-LplS_afDEkZ7QDlN-A (http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&frm=1&source=web&cd=6&cad=rja&sqi=2&ved=0CGEQFjAF&url=http%3A%2F%2Fmotoro.jetshop.se%2Fjusternyckel-for-stotdampare-p-5659-c-271.aspx&ei=HX_sUOa7N_KL4gSs4IDIDQ&usg=AFQjCNFFCjehoGJ-LplS_afDEkZ7QDlN-A)
Kolla länken, art. 46-42-40 behöver du.
-
Tusind tack :djump:
-
Haknyckel finns ju i originalverktygssatsen ;)
-
Checker vertygssatsen i morgen ;)
Skal atv løftes inden brug af haknyckelen, så fjeder ikke er belastet.
Til väggkörsel, hvilket trin av dom 5 halk ?, er jo lite ustabil nu ved høj fart.
-
Du kan lyfta upp den så hjulen är i luften så går det lättare att vrida, men det är inget måste utan det går ändå.
Angående vilket läge du skall köra på så är det lättast att testa sig fram till vad som just passar dig.
-
Med hjul kör jag med minst förspänning och med band max förspänning
-
hehe detta skjusterade jag med en rörtång på min loncin :lol:
-
hehe detta skjusterade jag med en rörtång på min loncin :lol:
Det går de med, men ser mindre vackert ut efteråt...
-
Beror på hur våldsam man är ;D
-
Med hjul kör jag med minst förspänning och med band max förspänning
På min motorcykel så justerar jag fjäderförspänningen beroende på förarens vikt, samt om man skjutsar eller inte.
Vilka parametrar skall man ta hänsyn till, för att optimera fjäderförspänningen fram/bak på en ATV?
Förarens vikt torde ju vara den viktigaste parametern för fjäderjustreringen fram, samt givetvis om man har last fram eller inte.
Fjäderförspänningen bak borde väl mest bero på om man har last på dragkroken eller inte. Givetvis även beroende på förarens vikt, samt hur mycket lastad ATVn är.
De luftfyllda däcken ger ju en bättre stötdämpning än stumma gummihjul tillsammans med drivbanden förstås, så med mer förspänning torde väl även det göra åkningen ännu stötigare. Borde man därför inte minska förspänningen med band kontra gummihjul?
-
Det är precis som du säger, det man skall tänka på för att optimera fjädringen är förarens vikt och eventuell passagerare/packning eller last på dragkroken.
Men även väghållningen, hårdare spänd fjädring gör att du får bättre väghållning men tappar komfort.
Vintertid med band på så packas det en hel del snö på fyrhjulingen så vikten ökar markant, vilket gör att man bör ställa på fjädringen en del.
Sen så blir även fyrhjulingen lite högre om man ställer på fjädringen vilket även det är bra vintertid då man behöver markfrigång.
-
Jag väger ~95kg och gillar mjuk gång, varför jag sätter max med banden är för att annars tar banden i plasten/fotstegen ;)
-
Du kan köpa det förhatliga verktyget "Pollyanna" ;D Alltså en riktigt stor Polygrip och såga av handtagen en bit så det finns plats att vrida. Det gick lätt att först hissa maskinen och spraya rikligt med 5-56. ()p
-
Det är precis som du säger, det man skall tänka på för att optimera fjädringen är förarens vikt och eventuell passagerare/packning eller last på dragkroken.
Men även väghållningen, hårdare spänd fjädring gör att du får bättre väghållning men tappar komfort.
Vintertid med band på så packas det en hel del snö på fyrhjulingen så vikten ökar markant, vilket gör att man bör ställa på fjädringen en del.
Sen så blir även fyrhjulingen lite högre om man ställer på fjädringen vilket även det är bra vintertid då man behöver markfrigång.
Jag har nu bakfjädringen ändrad till max förspänning, eftersom vi drar en vedvagn på kroken, kör med passagerare, samt att ATVn drar på sig ansenligt med snö.
Vi vann även en bit markfrigång på ändringen baktill. Fram däremot, så är justeringen i mittläge, mest med tanke på att få en mjukare gång vid transporter längs landsvägen.
-
Köp annars ett axellås om du ska hänga på tungt, det tar ca 3 minuter att montera, och lika lång tid att demontera såklart, funkar suveränt. ()p