ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Kazuma/Viarelli/Titan => Ämnet startat av: marjo80 skrivet 8 januari 2013 kl. 20:15:27
-
Jag har en Kazuma 150cc som har strulat endel sedan inköp 2008. Känner att det är dags att gå till botten men problemet.
Problem beskrivning:
Maskinen är lättstartad oavsett väder och temperatur men den dör på tomgång och på låga varv. Den kräver nästan alltid minst 15 minuters tomgångskörning och försiktigt gaspådrag innan den fungerar. Den kan sedan dö på låga varv för att sedan bli svårstartad.
-Jag har haft förgasaren inne på ATV-verkstad
-Bytt munstycke (lågfart)
-Kollat automatchoken
-Bytt luftfilter (fram och tillbaka)
-Justerat luftskruven
Funderar på att ringa psykolog :)
Är det någon som har tips? Kan tillägga att den går ok på höga varv.
-
Provat att ändra flottörnivå eller höj trottelnålen ett snäpp
-
Varit lika hela tiden?
Tjuvluft? Sprucket insugsgummi eller gummi till luftburken.
-
Provat att ändra flottörnivå eller höj trottelnålen ett snäpp
Ja men jag upplevde ingen större skillnad
-
Varit lika hela tiden?
Tjuvluft? Sprucket insugsgummi eller gummi till luftburken.
Upplevde att den kvävdes alt fick för mycket av något. Luftgummit är ok. Har ju även kört med öppetfilter som jag monterade direkt på förgasaren. Den gick då något bättre, så något tyder på att det är förgasarproblem.
-
jag märkte en sak på grabbens i dag. den går dåligt på låga varv och han har tappat luftfiltret?? tjuvluft kan vara ett problem som sagt.
prova spruta startgas runt insug mm men inte i förgasaren när den går på jämna varv och se om det blir ngn skillnad??
-
Drog igång våran kazuma idag, första gången sen i höstas. Jag gnetade lite först, sen fegade jag med startgas för att i te sura ner den. Startade snällt men ville gärna lägga av, och var inte alls sugen på att varva upp förrän efter en onödigt lång stund på tomgång.
Så det kändes som ditt problem i stort sett.
Även när den var varm så ville den tjuvstanna, höjde tomgången lite så blev det bättre.
Jag kör med ett luftfilter direkt på förgasaren, och jag inbillar mig att insugsgummit är tätt även om det syns sprickor i det.
Ska bli spännande att se hur den uppför sig nästa gång ungarna ska åka.
-
Drog igång våran kazuma idag, första gången sen i höstas. Jag gnetade lite först, sen fegade jag med startgas för att i te sura ner den. Startade snällt men ville gärna lägga av, och var inte alls sugen på att varva upp förrän efter en onödigt lång stund på tomgång.
Så det kändes som ditt problem i stort sett.
Även när den var varm så ville den tjuvstanna, höjde tomgången lite så blev det bättre.
Jag kör med ett luftfilter direkt på förgasaren, och jag inbillar mig att insugsgummit är tätt även om det syns sprickor i det.
Ska bli spännande att se hur den uppför sig nästa gång ungarna ska åka.
Jo det låter bekant. Vet att jag haft den på tomgång i 20 minuter, höjt upp den och varvat ur några gånger. Ändå kan den tjuvstanna. Ska se om jag kan ta ett ryck i helgen. Kan det vara något på avgassidan? Nog det enda jag inte kollat...
-
Ser om det går att skaka liv i denna tråd igen. Jag har exakt samma problem med min Kazuma 150 dingo. Gjort ren förgasare och bytt tändstift utan resultat. Den går perfekt i några minuter, sen är det som att slåå på en strömbrytare så går den knas. Bara på höga varv. Funderar på att byta CDI och tändspole och se om det hjälper. Har ni hittat felet så vore det kanon så slipper jag en massa besvär.
-
Ny tändspole skulle jag satsa på. Kolla på superbilligt.se efter en liknande. Kostar inte mycket.
-
Hej
Jag la ner projektet, sålde kazuman och köpte annat. Vet inte hur statusen på maskinen är idag.
-
Vi sålde iväg vår kazuma också... Skönt! ()p
Finns roligare grejer.