ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: FreddeMan skrivet 8 januari 2013 kl. 18:44:13
-
Tjena. Kopplingen på hjulingen tjuter. brukar funka hyfsat när den är kall men sen tjuter den så fort man ska köra iväg. Spelar inge roll om de är hög, låg eller back som är i. Någon som varit med om liknade och vet vad det är?. Är en Cf Moto 500 årsm 2007.
-
Nån som vet vad de är?
-
Du skriver koppling, är du säker på att det verkligen kommer från kopplingen? Jag tycker du ska kolla variatorremmen, den ligger möjligen och slirar och kan då ge tjutande ljud.
-
Kolla remmen ja. Och mät hur bred den är.
Tror den ska vara 35,2 mm ny och byts vid 32-33mm ? (inte väldens bästa minne)
Men min var 35mm och mätte den häromdan.
-
Original koppling på CF/Goes fram till 2012 då de kom med CV-tech är inget vidare. De bör kompletteras med starkare fjäder på variatorn för att få bort tjutet.
MVH
Chrille
-
min låter så med. vet ej vad det är men så fort jag gasar lite. även ifall jag har neutral i. :banghead:
-
min låter så med. vet ej vad det är men så fort jag gasar lite. även ifall jag har neutral i. :banghead:
Du kan mycket väl ha den gamla variatorn på din. Min 625 LTD som skulle varit med CV-tech variator levererades med den gamla typen, byttes dock på garanti till CV-tech och sen dess har den inte tjutit en enda gång.
MVH
Chrille
-
Du kan mycket väl ha den gamla variatorn på din. Min 625 LTD som skulle varit med CV-tech variator levererades med den gamla typen, byttes dock på garanti till CV-tech och sen dess har den inte tjutit en enda gång.
MVH
Chrille
Hur vet man om man har den gamla variation?
-
Hur vet man om man har den gamla variation?
Om jag minns rätt så kan man plocka ner cvt kåpan och sedan kolla på bulten till primär och sekundär variator
bulten som håller fast dom, om dom är olika så har du den nyare, rätta mig om jag har fel
-
Om jag minns rätt så kan man plocka ner cvt kåpan och sedan kolla på bulten till primär och sekundär variator
bulten som håller fast dom, om dom är olika så har du den nyare, rätta mig om jag har fel
Ja det ska skilja på nyckelvidden på främre och bakre. Dessutom skiljer det på motorkåpan mellan variator och koppling, jag vet dock inte riktigt vad men även den fick bytas på min.
/Chrille
-
Ja det ska skilja på nyckelvidden på främre och bakre. Dessutom skiljer det på motorkåpan mellan variator och koppling, jag vet dock inte riktigt vad men även den fick bytas på min.
/Chrille
Dessutom ser den helt annorlunda ut... :)
-
Kolla denna länken, så ser ni :)
cfmoto (more speed) part-1 (http://www.youtube.com/watch?v=sbe9psV-PKs#ws)
-
Har inte hunnit kolla ännu. men de kan kanske vara variator remmen. Orken finns lixom inte i maskinen när man ska iväg, de funkar när man väl fått upp farten. men stillastående å i lite uppförsbacke tjuter de som fan, har man släpet efter så kommer man knappt fram. får ta å riva ner i veckan. Är de våt koppling förresten..?
-
Har inte hunnit kolla ännu. men de kan kanske vara variator remmen. Orken finns lixom inte i maskinen när man ska iväg, de funkar när man väl fått upp farten. men stillastående å i lite uppförsbacke tjuter de som fan, har man släpet efter så kommer man knappt fram. får ta å riva ner i veckan. Är de våt koppling förresten..?
Remmen är inga problem att komma åt. Det är bara lossa höger kåpa.
Sen finns en slungkoppling också som ligger i olja innanför allt detta.
Har du servat med RÄTT olja?
-
Ni blandar ihop koppling och variator när ni pratar här nu :)
Det som tjuter är variatorn (drivremmen rättare sagt).
Kopplingen kan inte tjuta, den ligger i olja och slirar endast, det låter inget.
Den äldre VARIATORN har en slappare fjäder än den nya CV-Tech som beskrivs ovan.
Fjäder kan du byta på din gamla (det kostar flis att byta till nya Cv-Tech med både variator och innerkåpan) och det funkar lika bra med fjäderbyte. (Nästan).
Det kan även vara en felaktig drivrem, fanns en sort som kallades "BANDO" som var som en gummisnodd och sträckte sig vid gaspådrag.
Ny rem varierar i bred men ca 35-35,7mm har jag sett och bytesgränsen är 33,5mm
Det är våtkoppling på CF Moto 500-800 (slungkoppling) så den kräver JASO MA-MA2 för att fungera som den ska.
/Benny
-
Byt fjäder. Köpte min från Trech och allt gnäll var borta. Var en be -11. Prova bromsa kraftigt. För att sedan komma igång. Tjuter den då är det mycket troligt fjädern. Kan ju va både och...
-
Jag bytte fjädern när min maskin var ny (en x5-10) det blev bättre men inte perfekt. Nu har den börjat skrika igen som f.n, den har gått 245 mil. Jag funderar på och byta remmen men ska jag även byta fjädern igen för och bli av med skrikandet?
-
Min 500 BE-13 tjuter/skriker när jag startar den kall , med choken aktiverad.
Efter några minuter tystnar den , maskin har bara gått 5 mil, normalt eller?
-
Byt bara remmen. Mod -13 skall ju vara den nya variatorn. Men prova att bromsa till stillastående relativt kraftigt. Dra sedan iväg. Tjuter den då så låter det som att du kanske skulle ha kraftigare fjäder. Men du har ju garanti!
-
Min 500 BE-13 tjuter/skriker när jag startar den kall , med choken aktiverad.
Efter några minuter tystnar den , maskin har bara gått 5 mil, normalt eller?
Detta låter inte som remskrik riktigt. Tjutande/vinande ljud med kall motor kan faktiskt vara oljefiltret som låter.
Tjuter det till precis när du accelererar iväg en kort stund låter det mer som remmen.
/Chrille
-
Ja men vad tjuter i olje filtret då ?
-
Mekanikern, han gillar inte kall olja! ;D
Sorry, kunde inte låta bli!
Inte en aning faktiskt, men jag känner till fenomenet. Testa att lyssna dig fram med metoden mejsel-mot-örat.
Men ha helst skaftet på mejsen mot örat och bladet mot vad du nu ska lyssna på. ()p
-
Hej jo mejseln känner jag till men vi har prylar så man kan höra sådant oljud. Men ska det verkligen höras med att bara lyssna med motorn igång? ja ok.
-
Hej jo mejseln känner jag till men vi har prylar så man kan höra sådant oljud. Men ska det verkligen höras med att bara lyssna med motorn igång? ja ok.
Du får nog precisera dig vad det är som låter och när, jag hänger inte med i dina svängar riktigt. :hmmm:
/Chrille
-
Chrille jo du får höra med formermazda han har koll på vad det är.
-
Hur kan ett oljefilter göra ljud :hmmm:
-
Hur kan ett oljefilter göra ljud :hmmm:
vet ej varför, vet bara att de kan föra oväsen :)
-
vet ej varför, vet bara att de kan föra oväsen :)
Det måste vara nått som leder ut till filtret isf.
De är inte bara variatorn som väsnas?
-
min kan slira ganska kraftig vid lite häftigare fastkörningar :lol:
-
Det måste vara nått som leder ut till filtret isf.
Nope, oljefiltret i sig kan föra oväsen, avhjälpes genom byte.
-
Hej så det tystnade vid byte av filter ? Men då måste det gamla varit nästan helt igensatt, då behövdes ett byte va bra.
-
Min var tyst och fin idag när det var 5 plusgrader , så det är temperaturberoende verkar det som. När den tidigare stått en vecka i minusgrader var den allmänt lite svårstartad, men man är väl bortskämd med bilar med insprutning, många år sen jag hade en bil med förgasare och choke!