ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => SMC => Ämnet startat av: Näräventyr skrivet 6 januari 2013 kl. 13:52:52
-
Hej!
Sökte men hittade ingen tråd (finns säkert).
Hög tid för första servicen på min SMC J-Max 700 -2012 och jag vill göra den själv eller med hjälp av duktig kompis.
Jag vet att garantin inte gäller, men jag tar den risken och anledningen är att jag vill veta vad som är gjort och hur, samt spara någon krona.
1. Jag skulle vilja ha hjälp med att lista upp det som ska göras vid första servicen.
2. Hur mycket olja och vilken?
3. Samt övriga tips..
Tacksam för svar :)
-
I manualen finns service schema. Om du inte fått med den så finns den att ladda hem på JIABs hemsida.
Jag rekonenderar dock att du går första servicen hos åf för garantin skull.
-
Tack!
Jo jag har funderat på värdet av garantin, men jag vill ju veta att oljan och ventiler är fixade.
-
var en "jobbig" kund å fråga om du får vara med under tiden dom gör det?
-
Jag servade min hos ÅF till den årslånga garantin gick ut. Kommer nu i fortsättningen serva själv. Brukar dock "mellan" serva lite efter beroende på hur jag kört. Kollar alltid maskinen efter jag varit ute på lite tuffare äventyr.
-
var en "jobbig" kund å fråga om du får vara med under tiden dom gör det?
En bra idé, men jag är nog av den snälla sorten som inte vill vara till besvär.
-
Jag servade min hos ÅF till den årslånga garantin gick ut. Kommer nu i fortsättningen serva själv. Brukar dock "mellan" serva lite efter beroende på hur jag kört. Kollar alltid maskinen efter jag varit ute på lite tuffare äventyr.
Är det enkelt att byta olja och filter?
-
Inga större problem. Har ännu inte gjort det själv,men allt sitter bra till.
Kolla så du inte får upp olja i luftburken
Kolla drivaxeldamasker
Avgasrörs upphängning
Läckage från diffarna
-
Inga större problem. Har ännu inte gjort det själv,men allt sitter bra till.
Kolla så du inte får upp olja i luftburken
Kolla drivaxeldamasker
Avgasrörs upphängning
Läckage från diffarna
Jag får helt enkelt ta en titt!
-
Det där med olja i luftburken är väl att man tappar i för mycket olja i motorn ? Men det ska inte vara någon fara vad jag vet, eller :hmmm:
-
Nej, ingen fara med lite olja i luftburken, men..... Blir det mycket så blir filtret oljigt och kör man sedan i lutning så kan oljan rinna in i förgasaren vi luft insuget och vips å har man en gigantisk rökmaskin. Kan inte vara så bra för förgasaren. Jag funderar faktiskt på att förbättra detta på något sätt. Kanske skulle man leda eventuell överskottsolja till någon form av "mellan" behållare.