ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => SMC => Ämnet startat av: Postman skrivet 28 mars 2005 kl. 03:45:07
-
Har monterat rullgas i helgen. Blev jättebra, mycket mer avslappnat för handen när man ligger o cruisar. Blev riktigt nöjd, nu känns den mer som en riktig hoj.
Köpte en universal rulle och vajer på Hobbex. Bara och peta i den nya vajern i det gamla höljet, klippa den till rätt längd, och sen bara ut o gasa.
=)
Kostade totalt 198:- 99:- för rullen och 99:- för wire-sats
-
tjena
Anledningen till att det sitter tumgas på orginal kommer du
nog att märka vid första "läskiga"sittuasion det är nämligen
betydligt svårare att "släppa" gasen o fortfarande hålla i sig
med rullgas....menar typ ett fett hopp o landa på två hjul (sidohjul)
lr ut o studsa i skogen med många stubbar stenar etc....mycke svårare att kontrolera gasen...blir ofta typ "fullt"
Hadde en zuska 250 quadracer för typ 10-12 år sen som tack
vare rullgasen höll på att kosta mej livet...så om du ska göra
ovanstående körningar så tare väldigt lungt :D tills du hajar
va jag menar 8) 8)
//Roadkill
-
Japp det blir till och testa sig fram. Tack för varningen =)
Har inte kört så mycket aktiv körning i terrängen, så än så länge känns det positivt.
-
Hej
har också funderat på rullgas ända sen jag köpte min Stinger.
Kan du beskriva närmare vad du köpte för grunks på Hobbex ?
Har du ngn koll på vad motsv. "original-delar" skulle kosta o var det går att få tag på ?
MBob
-
Jag har en yfz 450 som jag har haft i ca 3 månader,jag bytte till rullgas på en gång,och tyckte det va lite ovant i början men nu är jag grymt nöjd att jag bytte!
Det är ju bara en vane sak,jag har inga problem med att hoppa och köra där det är stökigt,by the way jag köpte Pro motion rullgas och är hel nöjd med funktionen på den förutom att den är lite plastig,har redan sprackt locket på den! :)
Äntligen är lite av våren här!!
-
Jo det e klart man ska ha rullgas, kompletterar man med dödare bara så hjälper det vid omkullvältningar och gasen hamnar i låst läge mot backen eller vid allmänna gashäng =)
Bilprovningen ska förövrigt säga tumgas.
Den dagen den sorgen..
-
Är det någon som någonsin sett en crosshojj med tumgas?
Men visst det är ju en vanesak och jag har då inte vant mig med tumgasen efter 10 mil än iaf!
(köpte rullgas samtidigt som jag köpte min atv men tyvärr så var dem slut så jag väntar på att få hem det!)
-
Är det någon som någonsin sett en crosshojj med tumgas?
Men visst det är ju en vanesak och jag har då inte vant mig med tumgasen efter 10 mil än iaf!
(köpte rullgas samtidigt som jag köpte min atv men tyvärr så var dem slut så jag väntar på att få hem det!)
Är de nån som har sett en 100-250 hk snöskoter med rullgas???
Det finns en anledning (se ovanstående inlägg)
Två hjul o fyrahjul är en grym skillnad pga det "slår" från sida till sida
vid snabb terräng åkning hopp etc
Men som sagt ni kommer säkert att förstå med tiden.....
//Roadkill
-
Vi håller med Roadkill i detta ämne! Men vi lever i ett fritt land! :lol:
-
Roadkill har samma åsikt som mej... betydligt lättare att hålla 170 kg i två händer än i en hand och en rulle NÄR det skiter sig ...
Och det är defenitift lättare att hålla i ett hantag än en rulle när man kör extremt på skrå...för det andra hantaget är typ en meter längre ner än det andra....så det lär man ju inte kunna hålla i..
-
Jag vill själv ha rullgas men enbart för att jag efter ca 1 mil cruising får typ kramp i tummen, efter 2 mil så får jag antingen pausa eller flytta hela handen och gasa med handflatan. Dock så tycker jag tumgas hör fyrhjulingar till och det har en viss charm och finess. ska jag cross eller terrängköra så vill jag nog ha tumgas.
Eller varför inte tumgas med farthållare? löser alla problem :)
/qvaddis
-
Om jag sett en skoter på 100-250 hk med rullgas??
Svar ja..tomas åberg har rullgas på sin när han kör skoter cross! :D
Men som redan sagt det är en vane sak,och med kill-switch så är problemet löst.
-
kill-switch ??? vet inte riktigt hur det på verkar det hela??? är inte det något för om man ramlar av??? rätta mej om jag har fel...
-
Om jag sett en skoter på 100-250 hk med rullgas??
Svar ja..tomas åberg har rullgas på sin när han kör skoter cross! :D
Men som redan sagt det är en vane sak,och med kill-switch så är problemet löst.
Det va som fan!! (förmodligen undantaget som bekräftar regeln) men
dom kan inte va många :lol: ja ja man ser så länge man lever 8)
/Roadkill
-
kill-switch ??? vet inte riktigt hur det på verkar det hela??? är inte det något för om man ramlar av??? rätta mej om jag har fel...
Jo visst är det bara när man "lämnar" hojen den funkar (blir utryckt...som att stänga av tändningen) under förutsättning att den sitter ihop med förarn....å handen på hjärtat hur många har den fastsatt på handsken/handleden.... :wink:
//Roadkill
-
Kill-switch kopplar iaf jag ihop med en brytare/dödare, en stoppknapp helt enkelt. Vad ni beskriver är dödmansgrepp, det vore ju givetvis bättre i säkerhetssynpunkt än bara en brytare när man kör omkull men men.. omständigt. Man kan ju ha både och iofs.
-
Vi håller med Roadkill i detta ämne! Men vi lever i ett fritt land! :lol:
Det är ju det vi inte gör, sbp säger ju tumgas. Det sa ni själva.
-
Det är ju det vi inte gör, sbp säger ju tumgas. Det sa ni själva.
Visst "åker man dit" hos sbp, men man kan göra som man själv tycker om man är beredd på konsekvenserna... Kanske dåligt uttryckt av mig. :oops:
-
Det är ju det vi inte gör, sbp säger ju tumgas. Det sa ni själva.
Visst "åker man dit" hos sbp, men man kan göra som man själv tycker om man är beredd på konsekvenserna... Kanske dåligt uttryckt av mig. :oops:
och problemet var? det tar ca 10 minuter o sätta tillbaka tumgasen, bara dit med spaken och original vajern igen.
+ (Kontrollbesiktning ska ske senast Juli 2008). Så man har ju några år på sig.
-
Vi håller med Roadkill i detta ämne! Men vi lever i ett fritt land! :lol:
Det är ju det vi inte gör, sbp säger ju tumgas. Det sa ni själva.
Är du säker? I regelverket står det bara att gasreglaget skall skötas med höger hand eller höger fot, kännas bekvämt att hantera och skall automatiskt återgå till tomgång om det släpps. (Men undantag för farthållare).
-
Står det så i regelverket så är det väl så, dom är ju faktiskt MC-reggade,skulle vilja se en guldvinge eller HD med tumgas.......
-
Är det någon som någonsin sett en crosshojj med tumgas?
Men visst det är ju en vanesak och jag har då inte vant mig med tumgasen efter 10 mil än iaf!
(köpte rullgas samtidigt som jag köpte min atv men tyvärr så var dem slut så jag väntar på att få hem det!)
Är de nån som har sett en 100-250 hk snöskoter med rullgas???
Det finns en anledning (se ovanstående inlägg)
Två hjul o fyrahjul är en grym skillnad pga det "slår" från sida till sida
vid snabb terräng åkning hopp etc
Men som sagt ni kommer säkert att förstå med tiden.....
//Roadkill
Jag kör en RS Vector med 210 HK med rullgas, och kör enduro aktivt. Jag har ALDRIG upplevt farlighet med rullsgasn, förutom när man burkar (det är dock inte en farlighet, utan det blir snarare svårt att hålla jämn gas..).
Men vi kommer tillbaks till faktumet; Det är en smaksak, jag kommer aldrig köra med tumgas då jag har ömhetsproblem i fingrarna (lät ju måttligt fikus...)
Edit; Ursäkta för att man drar up en gammal tråd, men tyckte det var en intressant diskussion...
-
Tycker att jag får bättre känsla med tumgas, speciellt vid terräng och grusgropsåka. Har kört mycket cross innan, men kommer inte att montera rullgas på någon quad.