ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: Pelle_jkpg skrivet 4 januari 2013 kl. 08:55:36
-
Något som provat dessa?
Hur funkar de? Aningen högre kompression och renare gnista eller vad är skillnaden?
http://www.ebay.com/itm/PERFORMANCE-SPARK-PLUG-Can-Am-Renegade-1000-X-XC-500-HO-EFI-800R-X-XC-/160841742972?pt=Motors_ATV_Parts_Accessories&hash=item2572ea3a7c&vxp=mtr (http://www.ebay.com/itm/PERFORMANCE-SPARK-PLUG-Can-Am-Renegade-1000-X-XC-500-HO-EFI-800R-X-XC-/160841742972?pt=Motors_ATV_Parts_Accessories&hash=item2572ea3a7c&vxp=mtr)
Någon som testat detta? Vet inte riktigt hur det skulle monteras men är ju inte omöjligt det skulle funka?
http://www.ebay.com/itm/DYNO-BOOST-PERFORMANCE-CHIP-Can-Am-Renegade-500-800-800R-1000-EFI-X-xc-/160703244533?pt=Motors_ATV_Parts_Accessories&hash=item256aa8e8f5&vxp=mtr (http://www.ebay.com/itm/DYNO-BOOST-PERFORMANCE-CHIP-Can-Am-Renegade-500-800-800R-1000-EFI-X-xc-/160703244533?pt=Motors_ATV_Parts_Accessories&hash=item256aa8e8f5&vxp=mtr)
-
Något som provat dessa?
Hur funkar de? Aningen högre kompression och renare gnista eller vad är skillnaden?
Sök på Brisk Spark plug, ska vara MYCKET bättre ':)
De håller längre iallafall vad jag hört
-
Sök på Brisk Spark plug, ska vara MYCKET bättre ':)
De håller längre iallafall vad jag hört
Ja de ser ju stabila ut! Att de inte sotar eller slits på samma sätt.
= renare gnista
-
Ja de ser ju stabila ut! Att de inte sotar eller slits på samma sätt.
= renare gnista
http://www.briskusa.com/why-brisk/advantages/ (http://www.briskusa.com/why-brisk/advantages/)
-
Känns som jag får beställa 2 st ;)
-
Biltema säljer brisk tändstift :)
-
Biltema säljer brisk tändstift :)
Men Brisk är bara ett märke eller?
Är ju just den typen av stift jag länkar ovan jag är lite nyfiken på :)
Och om det funkar varför det inte slagit?
-
Men Brisk är bara ett märke eller?
Är ju just den typen av stift jag länkar ovan jag är lite nyfiken på :)
Och om det funkar varför det inte slagit?
Jaha, sitter med min usla telefon som håller på å lagga sönder så jag vill inte chocka den med en länk :banghead:
Men det var ju någon i nån annan tråd som satt i ett brisk stift i sin hjuling och maskinen blev mer lättstartad och piggare. Men det framgick aldrig om det var ett specialstift eller inte :hmmm:
-
Jaha, sitter med min usla telefon som håller på å lagga sönder så jag vill inte chocka den med en länk :banghead:
Men det var ju någon i nån annan tråd som satt i ett brisk stift i sin hjuling och maskinen blev mer lättstartad och piggare. Men det framgick aldrig om det var ett specialstift eller inte :hmmm:
Tänkte jag ska prova ock beställa så kan återkomma :)
Dock är Renegaden redan väldigt lättstartad med sitt insprut :hmmm:
Är väl möjligen gången och karaktären man kan märka lite skillnad på.
-
2 st beställlda...
kostade 290:- inte en aning om det va dyrt eller billigt.
-
Åh.. Fick väl lätta på röva, gå några meter å hämta datan då ;D
Här är tråden jag mena: http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=44983.msg416461#msg416461 (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=44983.msg416461#msg416461)
Men prova du å, så får vi se om det blir nån skillnad. Personen i den andra tråden verkade ju lite.. angelägen om man säger så men vad vet jag :)
-
Snakeoil, enligt min högst personliga åsikt. (Och för dom som inte vet vad snakeoil är det amerikanernas egna namn på produkter som lovar mycket och håller inget - döpt efter gamla tiders påhittiga bluffmakare, som bland annat sålde nått slags ormolja som medicin mot både det ena och det andra...)
Om något så simpelt som ett tändstift kunde ge mer effekt och de ~3% bättre bränsleekonomi dom antyder med sitt diagram så hade biltillverkarna varit som en 8-åring på julafton. Det skulle nog räcka med 0,3% för det förresten...
Ett tändstift ska antända soppan, varken mer eller mindre. Så länge det gör det går motorn bra. Ett tändstift som misslyckas med det då och då kostar förvisso effekt, men det gör också att motorn obönhörligen underkänns enligt alla moderna avgasutsläppskrav - med andra ord är det inte ett problem med några av dom vanliga stiften idag.
Det har gjorts massor av försök med kreativt utformade jordelektroder för att "öppna upp" runt gnistan så flamman ska kunna sprida sig bättre, se t.ex. Boschs 4-elektrodsstift eller Halos ringelektrod. Det spelar i stort sett ingen roll, turbulensen inne i förbränningsrummet sprider ändå flamman riktigt snabbt.
Fördelen med dessa alternativ är att det är mer gods i elektroderna, och därmed tar det längre tid innan stiftet är utslitet - gnistan "äter" ju sakta men säkert upp elektroderna. Nackdelen är att stora elektroder kräver mer energi för att "laddas upp" till tillräcklig spänning för att ge en gnista och man får mer läckström - kort sagt, stiften äter mer ström för att klara att ge gnista. Tvärt emot vad säljarna påstår i reklamen många gånger... :knupple:
Det man vill ha för att stiftet lätt ska avge en bra gnista är måttlig storlek på elektroderna, och inte fler elektroder än nödvändigt. Ett exempel är NGKs iridiumstift med en konventionellt utförd jordelektrod och en betydligt smalare mittelektrod. Iridium har dessutom mycket bättre livslängd än de vanliga materialen, så livslängden blir också bättre. Dyra stift i Sverige, men många verkar köpa från någon engelsk webshop för betydligt bättre pris.
-
Tack för bra info!
Nu har jag ju iof redan tryckt på beställaknappen nyfiken som man är :banghead:
Men jag hade inga större förhoppningar utan tänkte bara det var ett bra effektivt stift helt enkelt :)
Återkommer om jag märker någon skillnad. (sitter förhållandevis nya stift i idag)
-
Nå? Fått nå stift än? ;)
-
Jajjemänsan de ligger här :)
Men jag känner att det går inte få ett begrepp på snö om de gör nån skillnad så lugnar mig till våren med stift byte :)
-
Nu är det service på G!
Så snart kommer utvärdering ()p
-
Som vi har väntat på detta ögonblick ()p
-
på trimmade bilar som går alldeles för "safe" eller fett då märks det skillnad, jag körde japan NGK och slapp därför släcka en hel del stift i onödan, tyska stiften hade inte alls samma livsläng, fick tipset av V8 race folket å de funkade bra, men mer effekt vette fan, då ska man ha ett högeffekts tändsystem, å när man behöver sånt så är förmodligen trimningsgraden på motorn såpass hög att orginalstiften vart bortvalda bra långt innan, men prova skadar aldrig det är så man skiljer på snack å verklighet å skaffar erfarenhet istället=)