ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => ATV-Projekt => Ämnet startat av: Djungelman skrivet 3 januari 2013 kl. 20:59:58
-
Skickar lite bilder på mitt ATV projekt. Är i grunden en MC Yamaha TDM850 som fått Barossans framram, swing och plast.
-
Jo men den såg ju trevlig ut.
SkAll vi ut på en sväng imorgon? :lol: :lol:
-
Lite mera bilder.
-
Närmar sig...
-
FRÄCKT!
Denna motor (eller rättare sagt dess efterträdare, 900:an) har jag många gånger sagt att jag skulle vilja se i nästa generation av Raptorn!
700 kubik stånk på 45-50 häst är tråkigt jämfört med en parallelltwin på 900 kubik och typ 90 häst.
Hur många hästar är det i 850:n?
Är det samma motor som i TRX:en, dvs med lite ducce-inspirerat V-twinljud?
-
Och till sist...Äntligen provtur... https://www.youtube.com/watch?v=VPqeAxwtI3E (https://www.youtube.com/watch?v=VPqeAxwtI3E)
-
Jo det är skönt ljud i den, Sitter en Triumph 955i effekt ljuddämpare så den låter "lagom" mycket. Effekten vet jag inte riktigt, men det känns tillräckligt nu i alla fall. Här är en filmsnutt, men kameran sitter i ett vattentätt skal så ljudet blir lite fuckat.
https://www.youtube.com/watch?v=VPqeAxwtI3E (https://www.youtube.com/watch?v=VPqeAxwtI3E)
-
Efter att jag kikat på klippet kollade jag detta med Ducati... för ljudet i din är ju ett tydligt parallelltwin-ljud, dvs inte v-twin-ljud.
Och det är endast TRX:en som har förskjuten tändföljd, inte övriga 850.
-
Det är en paralelltwin.
-
Riktigt fränt! Imponerande jobb.
Nöjd med hur den uppför sig?
-
Ja, hjulbasen är ändrad 150 mm ungefär och bakfälgarna är med ett annat offset och bräddar några centimeter och framfäljarna har jag gjort 30mm spacers till för att ändra bultcirkeln. Tycker den känns bra mycket stabilare än Barossan var orginal. Har beställt nya a-armar fram som även bräddar ännu mera. Beställde dom mest för att kunna ställa in hjulvinklar lite mer än på dom ojusterbara orginal armarna. Eventuellt beställer jag en ny bredare bakaxel med.
-
Du har ingen film du kan lägga upp? :headbang:
-
Duger inte den han lagt upp? :hmmm:
https://www.youtube.com/watch?v=VPqeAxwtI3E (https://www.youtube.com/watch?v=VPqeAxwtI3E) ()p
-
Kommer mer filmer bara det finns tid och väglag ()p
-
Duger inte den han lagt upp? :hmmm:
https://www.youtube.com/watch?v=VPqeAxwtI3E (https://www.youtube.com/watch?v=VPqeAxwtI3E) ()p
Oj, såg inte den, Sorry :)
-
Hallå där ute... Jag behöver hjälp. Bromsarna har gett upp i fram. Det är trumbromsar :nono:. Nu vill jag bygga om till skivor. Någon som har eller vet nån som har en SMC, Ares, Barossa, eller Kazea 180 -250 cc och kan sälja mig spindlar, hubbar och ok? Nån? Please!!! Lagt in en annons under köpes med.
-
Ingen som hade. Blev till att svarva fram nya nav ;D
-
Passade på att kromatera naven med som rostskydd. Fint ska det va :D
-
Jävlarme vilken najs jobb du har gjort! :headbang:
Har du gjort den som en inbyggd hjulspacer också?
-
Nix inge mera bredd, men med olika bultmönster för att passa olika fälgar. Jag har nya bärarmar som breddar ca 80mm som kommer monteras imorgon. Bilder på dom kommer......
-
Nya bärarmar och äntligen bra bromsar. :D
-
Dålig bild men cool mätare, 300:- med frakt från Kina! Helt nöjd.
-
jävla nice bygge ()p en riktig raptor dräpare?` :lol:
-
Berätta mer om mätaren!:)
-
Köpte den på http://www.aliexpress.com/item/FREE-SHIPPING-LCD-digital-Odometer-Speedometer-Tachometer-Motorcycle-w-Backlight/638653960.html (http://www.aliexpress.com/item/FREE-SHIPPING-LCD-digital-Odometer-Speedometer-Tachometer-Motorcycle-w-Backlight/638653960.html)
Fungerar helt ok för dom pengarna. Dock är varvräknaren lite "hackig" när det är kallt.
-
fyy fan vad häftigt ! grymt jobb utfört :headbang:
-
Finns det någon som vet hur man ska ställa in framvagnen? Hur ska alla vinklar vara? :hmmm:
Nu har jag bara ställt allting rakt, verkar iofs fungera bra men det kan kanske bli bättre.
Fick ett fenomen med den breddade framvagnen att den neg ned otäckt mycken i fram vid hård körning, samt att den betedde sig som en gunghäst mellan växlarna. Men tror att jag löste det med att flytta ut stötdämparinfästningen 50 mm.
-
Nu är väghållningen riktigt bra.
Här kommer en filmsnutt från helgens åkning:
Kul! (http://www.youtube.com/watch?v=qrb72ZOWdQ8#)
-
Helvete va den går!
-
Går bra fort där från och till...
-
h-vetes bra ryt :headbang:
-
Jo det går nog lite för fort ibland. Man sitter ju inte direkt "säkert i sadeln".
Har skaffat fram delarna till ett nytt projekt. En Kina Raptor, och en Triumph insprutningsmotor på 147Hkr som ska få lite mera flås och bättre mappning. Största jobbet blir nog att få ramen stark och stadig nog. Eller gör kanske som med Barossan, använder MC ramen som stomme. Men den är i aluminium så jag vet inte än hur jag ska göra.
-
1
-
Idag fick jag mitt första haveri. Skulle stila för några tonåringar på moppe och dra om dom på bakslangen. Såg hur det stänkte ut delar från vänster sida fram och fick ett otäckt kast vid nedslag. En stötdämpare gick rätt av och fjäder och skit försvann till skogs. Blev lite jobbigt att skamset vingla hemåt 2 mil med så kraftig lutning att ena bakhjulet var i luften. Nån som kan ha 37 cm långa dämpare liggandes?
Så här ser dämparen ut.
-
Tur du höll dig kvar på vägen.
Kanske lite letande på ebay kan ge dig tips om vilka modeller som skulle kunna passa.
-
Jag har en dämpare till övers, som satt på min 450 jag trodde var trasig... som inte var det :) Osäker om den är 37cm cc dock. Kan mäta om du är intresserad.
EDIT: Är en bakdämpare.
-
Ok, du kan väl mäta den och knäppa en bild får vi se. Jag letade upp min fjäder i skogen idag. Så din dämpare kan vara intressant ifall måtten stämmer och jag kan få dit min fjäder.
-
Ska kika när jag är i garaget nästa gång!
-
Uppdaterad med 15cm förlängd sving och 12cm bredare bakaxel. Gjorde stor skillnad i väghållningen. Nu törs jag t om sladda genom kurvorna på torr asfalt. Ger jag full gas direkt på ettan lyfter den framhjulen lite lite bara eller spinner loss. Tidigare blev det bakhjulen direkt både 1:an 2:an och lite på 3:an. Lite otäckt när jag gillar att åka fort på kurviga vägar, och man var på väg ur en böj och den reste sig och ville rakt fram. Djävligt läskigt vill jag lova, ville inte få möte då! Har även gjort ett nytt brännskydd till kröken. Botten från en rostfri fiskkokargryta passade nästan direkt :-)
-
Uppdaterad med 15cm förlängd sving och 12cm bredare bakaxel. Gjorde stor skillnad i väghållningen. Nu törs jag t om sladda genom kurvorna på torr asfalt. Ger jag full gas direkt på ettan lyfter den framhjulen lite lite bara eller spinner loss. Tidigare blev det bakhjulen direkt både 1:an 2:an och lite på 3:an. Lite otäckt när jag gillar att åka fort på kurviga vägar, och man var på väg ur en böj och den reste sig och ville rakt fram. Djävligt läskigt vill jag lova, ville inte få möte då! Har även gjort ett nytt brännskydd till kröken. Botten från en rostfri fiskkokargryta passade nästan direkt :-)
Mycket imponerad av ditt bygge. Du ska inte sälja den? ':)
-
Jo kanske men inte än. Jag har samlat ihop delar för ett nytt bygge. Så jag ser den här lite som testrigg inför nästa. Men när den är klar och om den blir bra kommer jag nog sälja iväg den.
-
Ok. är redo för nästa bygge!! Vill nån köpa denna skapelse är den till salu. Lovar att man kör cirklar runt dom flesta ATV:er. Släpp kopplingen som en flugsmälla och den ritar 20 meter innan framhjulen lättar ett par cm, nästa växel och greppet finnes. Drifta genom rondeller eller genom varje kurva. Man kan inte ha roligare på en fyris. Grymt stabil, bör absolut provköras. 150Kmh på en raksträcka känns inte ens läskigt. Vad kan den vara värd tycker ni? Har kostat mig ca 25000 pengar att bygga.....Ge ett bud om ni vill va bland dom värre ;-)
-
Djungelpungen i morgon får du pisk för min är snabbare :DV mvh Vidde