ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: terence skrivet 7 september 2006 kl. 22:27:14
-
hejsan har en raptor 350 och det verkar som om 6:ans växel gör att den inte orkar komma upp i hög hastighet.
ligger jag i 5:an på full gas gör den ca 100km/h växlar jag upp til 6:an gör den ca 105 km/h med full gas.
orkar den inte upp i mer fart eller? borde jag dreva ner den? har idag drevat upp till 15 kugg från 14 kugg som e original. kommer den orka mer på 6:ans växel då?
det konstiga är att den gör ca 105 på 40% gas på 6:an det kvitar om man gasar fullt den verkar inte vilja gå fortare.....
vad kan felet vara? har LRD helsystem med ombestyckad förgasare...
tack!!
-
Jag vet inte om det är något annat fel, Men om vi förutsätter att motorn går som den skall så borde du nog dreva om maskinen så den orkar varvar ut lite med på 6:an. Då kan det även bli så att den får högre toppfart.
-
terence, jag har samma problem med min Raptor 700, gasar jag fullt så går den i 120, lättar jag lite på gasen så går den i 132, problemet lär inte vara att den inte orkar varva ur på 5áns växel. dock kan det nog ha med bränsle/luftblandningen att göra.
-
jo jag har funderat på luft/bränsle blandningen men den går ju så fint på övriga växlar, hur skall man då justera för att få den att gå bra på 6:an? ligger jag på 40% på 6:ans växel och sedan ger full gas så händer det inget utan den bara "brölar".......
-
Min går också hur bra som helst på alla andra växlar, är säkert någon här inne som har svar på din fråga, Iroc ?
-
Kan ju vara något med luftmotståndet, våra hojar är ju inte direkt några aerodynamiska underverk :idea: Fast 105 knyck med en Raptor 350 verkar lite för lite, min gör iaf 120 km/ efter GPS. Har Gyt-r avgas o luftfilter och större munstycken, 15 drev fram. Kör utan lock på luftburken, det gör skillnad 8)
-
luftmotståndet har givetvis stor inverkan på toppfarten :D men då handlar det ju om orken..i mitt fall på 6:Ans växel.
120km/h är det när du sitter upprätt? eller ligger ner på hojjen?
jag har borttaget lock på luftfiltret, kör med LRD helsystem och 162,5 huvudmunstycke och även ändrat tomgångsmunstycket. justerat luftblandskruven har jag gjort så att tomgången är normal (då jag itne hittat ngn skruv för just tomgångsjustering???) justerar jag luftblandskruven enl. tillverkaren på avgassystemet så är tomgången VÄLDIGT hög vilket inte fungerar.
dock kör jag fortfarande med original luftfilter.....
men det märklliga e ju som sagt att den går bra på alla andra växlar...utom just på 6:an.
-
Tomgångsskruven sitter i en hållare mot en wire som sitter på förgasaren, på vänster sida. Det är en ratt ca 1cm diameter. Justera tomgången på luftskruven är ju inte riktigt rätt. Just luftfiltret gör ganska stor skillnad på orken, har man original måste man se till att ha det rent o inoljat med rätt olja. Mina 120 km/h är på plan väg utan vind rakt sittande och med vägdäck
-
prova med ett mindre huvudmunstycke börja me 150 ... toppfarten påverkas mkt av om den går för fett el (magert).. går den för fett brukar den orka bra men inte vilja varva ur riktigt...
-
prova med ett mindre huvudmunstycke börja me 150 ... toppfarten påverkas mkt av om den går för fett el (magert).. går den för fett brukar den orka bra men inte vilja varva ur riktigt...
Säkert rätt medicin, jag har 145 huvudmunstycke :D
-
Det blir ju en väsentlig skillnad i motstånd på 5:an och 6.an.
Om den går snabbare med lägre gas så är munstycket fel, det kan vara både för stort och för litet.
Vad är orginalstorlek på huvudmunstycket? Ditt känns stort.
Det lättaste och säkraste sättet o kolla detta på är:
full pelle på 6:an i 30 sekunder, slå sedan av motorn i farten(får ej gå på tomgång efter), kolla sedan tändstiftet. Det ska vara ljusbrunt. vitt= snålt, svart= fett.
Släng på locket till luftfiltret o se om den ökar eller minskar i fart.
Sen kan man ju se det så här: Är stiftet svart så har den för lite LUFT, tryck in mer luft, så går den snabbare 8)
/B
-
Hepp ! Vad jag vet så är det 13kugg fram orginal på 350in... jag har 15 på min och den gör 125km på mätaren.. 117på gps
-
tack för alla svar... MEN det e väl luftskruven som sitter på en wire och en ratt på vändter sida?? dett e väl inte tomgångsskruven eller? som insändaren skriver ovan.....
om så är fallet var siter luftblandskruven??
summa summarum?
1. var sitter tomångsskruven? (har ej hittat denna)
2. var sitter luftblandsskruven?
grymmt tack på förhand!
-
tack för alla svar... MEN det e väl luftskruven som sitter på en wire och en ratt på vändter sida?? dett e väl inte tomgångsskruven eller? som insändaren skriver ovan.....
om så är fallet var siter luftblandskruven??
summa summarum?
1. var sitter tomångsskruven? (har ej hittat denna)
2. var sitter luftblandsskruven?
grymmt tack på förhand!
Tomgångsskruven är den som sitter på en wire, och luftskruven sitter under förgasaren längst fram mot insuget. Du ser bara ett hål, däri sitter skruven!
-
märkligt eftersom enligt denna sida http://www.powerpartsplus.com/pages/parts/home.aspx
så är just den på vajer luftskruven...men jag skall skruva på den du sa och se!
tackar!!!
-
ok har nu rivit ner hojen och kollat på förgasaren MEN det finns ingen skruv som man kan justera på förgasaren....förutom då just den som sitter med en vajjer....
det tomma hål som refereras till här är just bara tomt på min förgasare, finns ingen skruv alls i det :(
blir galen på detta...har ingen lust att byta huvudmunstycket om jag inte vet hur jag justerar luftblandningen....
någon vänlig själ som kan förklara vad denna luftblandskruv sitter??
-
Terence, det tomma hålet du ser, är det aluminium i botten på det? Om det är det så är det säkert för att förgasaren är plomberad från fabrik. Alla förgasare ska nämligen vara det nu för tiden. I så fall får du ta och borra upp ett hål så du kommer åt blandningsskruven, men ta det försiktigt så du inte borrar för djupt! Om du inte är alldeles säker på att det är där skruven ska sitta så leta upp några bilder på nätet först över din förgasare så du inte borrar hål i något annat :lol: :lol: :lol:
-
Benämningen på bilden du refererar till är Pilot screwset, siffra 7 för luftblandfningsskruven
-
ok har nu rivit ner hojen och kollat på förgasaren MEN det finns ingen skruv som man kan justera på förgasaren....förutom då just den som sitter med en vajjer....
det tomma hål som refereras till här är just bara tomt på min förgasare, finns ingen skruv alls i det :(
blir galen på detta...har ingen lust att byta huvudmunstycket om jag inte vet hur jag justerar luftblandningen....
någon vänlig själ som kan förklara vad denna luftblandskruv sitter??
varför ska du justera blandskruven när du byter huvud då? blandskruven påverkar bara från tomgång upp till ca 1/8 gaspådrag.
-
ahhh borrade upp och hittade den efterlängtade skruven ;) nu har jag justerat den så som den skall vara enligt tillverkaren LRD av avgassystemet.
misstänkte att den bara är till för lågvarv men var inte säker.
iroc:
min hoj går inte som den skall om du läser i denna tråd. och vill ju ha den installerad så som tillverkaren rekomenderar....men detta kanske inte hjälper mig.
vet du vad som kan vara svaret på mina problem??
-
Om det är bestyckningen som är fel så är det uteslutande Huvudmunstycket du ska titta på.
Som Benring sa: Lägg på locket eller tejpa igen en del av luftburken och kolla om den går sämre eller bättre, går den bättre så bör du öka munstycket ett snäpp.
Du kan även kolla med choken. Håll jämn gas, kring 80% och dra på choken, sämre eller bättre?
Har du ändrat nålen?
Jag vetinte om den är justerbar orginal, om inte så kan du antingen byta till Dynajets(albas nål eller schimsa under clippen på org nålen.
Om nålen är för snålt inställd så påverkar den huvudmunstyckets möjligheter till optimal operation, utom vid absolut full gas.
Tändstiftskollen är också ett sätt att kolla om den går fett eller snålt.
Utför kollen i 3 omgångar, 1/4 gas, 1/2 gas och full gas. Så ser du vilket område som ska justeras.
Vad är orginalbestyckning?
-
Om du följer dom tips här så kommer du fram till en lösning, som jag sa, gasa o kolla stiftet, som ovan talare sa, gör det i tre steg för att kolla fler varvtalsområden.
Det är hur enkelt som helst att göra så här!
Tändstiftet talar om hur din motor går, symtomen är missvisande, motorn sackar ju vid både vitt o svart stift. Bara att vitt stift inte är bra alls för motorn, brända ventiler och hål i kolv är fel som kan bli så va lite försiktig.
Tokfett(väääldigt svart-svart) är inte heller bra då bensinen sköljer bort oljefilmen i cylindern, och det kan oxå komma bensin i oljan som ju då inte funkar så bra.
Kolla stiftet. PUNKT
Sen är det trist om du måste riva halva hojen för o kolla stiftet men det är det bästa du kan göra.
Att gissa skapar bara mer jobb.
/B