ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Terränghjulingar => Ämnet startat av: redfox skrivet 31 december 2012 kl. 20:32:28
-
Kan man köra en MC reggad fyrhjuling med bandsts på snötäckt barmark eller inte?
1) Du har en MC reggad fyrhjuling.
2) Du har en bandsats.
3) Du befinner dig framför en snötäckt åker med hjulingen.
4) Du vet till 100% att marken under inte tar skada.
Fråga 1: Kan man köra ut på åkern?
Byt ut åkern mot kommunens gräsmatta som är rejält snötäckt.
Fråga 2: Kan man åka ut på gräsmattan?
Gott Nytt År allihopa!!! :-)
-
Nej och nej du måste ha markägarens tillstånd för att åka även om det är snö på backen.
-
Vart kan man då åka med en MC-reggad hjuling medbandsats?
(förutsatt att det är rejält med snö så klart så man inte kommer åt barmarken)
1) Kommunens gräsmatta?
2) Skog
3) Diken längs vägar?
4) Löparspår
5) Fält?
m.m.
-
Nej och nej du måste ha markägarens tillstånd för att åka även om det är snö på backen.
Är svaren Ja och Ja om man har skoter då antar jag?
-
Är svaren Ja och Ja om man har skoter då antar jag?
Nej man måste ha markägarens tillstånd om det inte är godkänd skoterled även på en snöskoter
-
Osäker på gräsmattan men du borde få köra på åkern enligt 3 nedan. När jag snokade i detta för ett tag sedan såg jag dock någonstans att det är markägaren som avgör om marken riskerar att skadas eller inte. D v s om denne anser att du kanske gör skada så kan han/hon förbjuda dig att köra där. Men jag är inte jurist........
Terrängkörningslagen
1 § Körning i terräng med motordrivet fordon för annat ändamål än jordbruk eller skogsbruk är förbjuden i hela landet
1. på barmark,
2. på snötäckt skogsmark med plant- eller ungskog, om det inte är uppenbart att körningen kan ske utan risk för skada på skogen,
3. på snötäckt jordbruksmark, om det inte är uppenbart att körningen kan ske utan risk för skada på marken.
-
Nej man måste ha markägarens tillstånd om det inte är godkänd skoterled även på en snöskoter
Som vanligt är min källa till visdom snöskoterrådet.se, där jag inte hittar något som stödjer din teori. Men detta är ju OT.
Citat:
Var får man köra snöskoter?
Var får man köra snöskoter i Sverige?
Enligt Terrängkörningslagen får man köra snöskoter om det är tillräckligt mycket snö i terrängen, så att man inte förstör marken eller växtlighet.
Var får man inte köra snöskoter i Sverige?
Enligt Terrängkörningslagen är det förbjudet att köra snöskoter i plant- eller ungskog om det finns risk för skada på skogen. På planterad skogsmark får man inte köra om träden sticker upp mindre än 2 meter över snön. Det är inte heller tillåtet att köra över jordbruksmark om det inte är uppenbart att det kan ske utan risk för skada på marken. I fjällens så kallade regleringsområden är skoterkörning förbjuden eller endast tillåten på markerade leder. Länsstyrelse och kommun kan reglera skoterkörning även i andra områden av hänsyn till naturvård, friluftsliv och turism.Ta reda på vad som gäller på den plats som du har tänkt åka på. På Fjällsäkerhetsrådets hemsida www.fjallsaker.nu, länsstyrelsernas och kommunernas hemsidor kan du hitta information.Vid entréer till nationalparker och naturreservat och P-platser finns oftast anslagstavlor med information. För nationalparker och många naturreservat finns informationsfoldrar, som man kan få från kommunen eller länsstyrelsen. Foldrarna finns oftast också på turistbyråerna. Det brukar även finnas information på respektive kommuns och länsstyrelses hemsida.
Är det tillåtet att köra snöskoter på leder i fjällen som är avsedda för skidåkning?
Det finns inget allmänt förbud att köra skoter på lederna i fjällen, men det kan finnas lokala förbud. Den som kör snöskoter har alltid väjningsplikt mot skidåkare. Det gäller även på skoterleder.
Får jag köra snöskoter på oplogade skogsbilvägar?
Markägaren får förbjuda skoterkörning och annan trafik med motordrivna fordon på en enskild väg. Ett sådant förbud ska skyltas med vägmärke eller på annat tydligt sätt. Enskilda vägar som underhålls med statsbidrag ska hållas öppna för motortrafik i enlighet med bidragsvillkoren. Länsstyrelsen kan ge tillstånd att tillfälligt stänga av en enskild väg för motortrafik, till exempel vid tjällossning eller annars om det är stor risk för skador på vägen.
Får jag köra snöskoter, bil och motorcykel på isar?
Ja, det är generellt tillåtet, men det kan finnas förbud i lokal trafikföreskrift.
Vad menas med “terräng”?
Enligt definitionen i Trafikkungörelsen är det all mark utanför väg. Gräsmattor, planteringar, vandringsleder och motionsspår räknas som terräng.
Vilka fordon omfattas av Terrängkörningslagen?
De som i Fordonskungörelsen definieras som “motordrivna fordon”, det vill säga alla slags fordon som drivs med motor.
Får jag köra med motorfordon i naturen?
Terrängkörningslagen förbjuder i grunden körning med motordrivna fordon på barmark i terräng. Undantag gäller för körning i jord- och skogsbruk och i en del andra specialfall, till exempel i räddningstjänst, vid anläggningsarbeten, underhåll av friluftsområden och vid jakt för att hämta större fällt vilt.
-
Men tänk på att den är MC-reggad.
Kan MC-reggat köra på snötäckt barmark med bandsats.
-
Osäker på gräsmattan men du borde få köra på åkern enligt 3 nedan. När jag snokade i detta för ett tag sedan såg jag dock någonstans att det är markägaren som avgör om marken riskerar att skadas eller inte. D v s om denne anser att du kanske gör skada så kan han/hon förbjuda dig att köra där. Men jag är inte jurist........
Terrängkörningslagen
1 § Körning i terräng med motordrivet fordon för annat ändamål än jordbruk eller skogsbruk är förbjuden i hela landet
1. på barmark,
2. på snötäckt skogsmark med plant- eller ungskog, om det inte är uppenbart att körningen kan ske utan risk för skada på skogen,
3. på snötäckt jordbruksmark, om det inte är uppenbart att körningen kan ske utan risk för skada på marken.
Med tanke på hur min gräsmatta såg ut i våras så kan nog åkern gå bort också, den packade snön låg kvar mycket längre än den orörda och tror inte bonden vill missa en skörd(sitt levebröd delvis) pga nöjesåkning.
redfox: snötäckt barmark? ()p
-
Men tänk på att den är MC-reggad.
Kan MC-reggat köra på snötäckt barmark med bandsats.
Kolla denna länk, sid 8 i tabellen, de tar inte upp snötäckt mark men verkar vara samma regler för MC-reggat på barmark i alla fall
http://www.transportstyrelsen.se/Global/Publikationer/Vag/Fordon/Fordon_och_regler/100047_bra_att_veta_om_fyrhjulingar_.pdf (http://www.transportstyrelsen.se/Global/Publikationer/Vag/Fordon/Fordon_och_regler/100047_bra_att_veta_om_fyrhjulingar_.pdf)
-
Den springande punkten är OM det som växer under snötäcket KAN skadas... Och som vi redan konstaterat packad snö ligger kvar länge och därmed skadas växtligheten. Kryphålen att rikta in sig på, med stöd av lagen, är väl skogsmark med stor skog. Samt de alldeles överallt i terrängen vanligen förekommande olika vägarna, där förbudsskyltar inte sitter uppe. Traktorvägar, skogsbilvägar mm. Allt som är väg, för där odlas inget... I sammanhanget är det väl mer än väl värt å nämna. Prata med markägaren! För har du fått tillstånd att köra så vill det mycket till att du skall råka illa ut även om lagen säger si eller så. En del markägare blir nöjda om du kan "packa" väg så det tjälen sätter sig och bär traktorn som skall hämta virke! :-)
-
Innan man kör iväg med lagboken under armen brukar sunt förnuft rädda en undan det mesta. Om man kör fordon i teräng(oavsett typ och underlag) kan man ju göra det med hjärna. Kör man i kanten på ett gärde och följer beståndsgränser, körvägar och tar det lungt så är det väl skit samma. Ska man däremot ha stora räserbanor i skog och på åkrar är det ju lite skillnad...
-
Kolla denna länk, sid 8 i tabellen, de tar inte upp snötäckt mark men verkar vara samma regler för MC-reggat på barmark i alla fall
http://www.transportstyrelsen.se/Global/Publikationer/Vag/Fordon/Fordon_och_regler/100047_bra_att_veta_om_fyrhjulingar_.pdf (http://www.transportstyrelsen.se/Global/Publikationer/Vag/Fordon/Fordon_och_regler/100047_bra_att_veta_om_fyrhjulingar_.pdf)
Enligt sidan 5 så ska man kunna köra MC reggat med bandsats på snötäckt mark oavsett vart vart marken är så länge marken under inte skadas.
Det bästa vore att få ett svar från trafikverket där de skriver att det är OK. Sedan visar man den texten till alla som klagar.
-
Det kan finnas lokala avikelser.
Innom tätbebyggt område kan all terängkärning vara förbjuden.
Jag kör efter devisen syns eller hörs man inte så stör man inte.
-
Mc=ok med bandsats? Isåfall är det väll bara att införskaffa en hd o någln ort bandsats :hmmm:
-
Undra om man får köra på skoterled? Utan bandsats
-
Det är den lokala skoterklubben som bestämmer vilka fordon som får köra på leden, oftast brukar alla andra fordon förrutom snöskotrar vara bannlysta på leden.
-
alltså frågar man skoterklubben om dom vill ha lederna breddade så skidorna inte skär ner bredvid det mattorna har packat till, inte om man får börja åka hjuling på lederna, innan man hunnit nämna bandsatsen ser dom två djupa spår i huvudet av däcken sen hörde dom inte mer av samtalet
-
Med bandsats är det ju en annan femma, Även om en del klubbar inte vill se såna på leden heller. Men hade jag haft bandsats så skulle då jag köra på leden endå.. Som det skrevs i en annan tråd: Dom som inte vill tillåta fyrhjuling med bandsats på leden är avundsjuka trångsynta bakåtsträvare ;)
Det gör ju knappast mer skada än en 100hk+ skoter med hk matta.
Att dom inte vill ha hjulingar/crossar med däck på leden förstår jag, Blir fruktansvärt sönderkört.
-
Med bandsats är det ju en annan femma, Även om en del klubbar inte vill se såna på leden heller. Men hade jag haft bandsats så skulle då jag köra på leden endå.. Som det skrevs i en annan tråd: Dom som inte vill tillåta fyrhjuling med bandsats på leden är avundsjuka trångsynta bakåtsträvare ;)
Det gör ju knappast mer skada än en 100hk+ skoter med hk matta.
Att dom inte vill ha hjulingar/crossar med däck på leden förstår jag, Blir fruktansvärt sönderkört.
true story. dessa som brassar iväg med skotern i fullgas åå det bara sprutar snö förstör ju mer :tickedoff
-
Som sagt. Lagen säger detta.
2. på snötäckt skogsmark med plant- eller ungskog, om det inte är uppenbart att körningen kan ske utan risk för skada på skogen,
3. på snötäckt jordbruksmark, om det inte är uppenbart att körningen kan ske utan risk för skada på marken.
Det står inget om markägarens svar på detta. Jag har pratat med polismyndigheten om detta och de hänvisar till lagen (alltså ovanstående)
sen så finns det ju människor som inte kan förstå detta och se vad de förstör med egna ögon. Om man ska köra genom en skog så kan det vara bra att fråga markägaren, för du kommer nästan garranterat köra på/köra över något. däremot på en åker om det är tillräckligt med snö ser jag inga problem med att åka på.
Man åker ju igentligen inte på åkern, vi åker på snön som har landat på åkern. Jag ser det lite som "luften är fri" och det anser poliserna också som jag har pratat med.
Det är inte heller något krav på att man ska ha just bandsats, du får ha däck, du får montera roterande motorsågar på din maskin om du vill (och får det att ta sig fram) sålänge du inte gör några markskador!
Dock så tar sig ju bandsatsen fram mycket bättre, samt att det blir garanterat mindre marksador eftersom däcken gräver ner sig i snön!
MEN... Om vi använder sunt förnuft så kommer vi långt på det!!
-
däremot på en åker om det är tillräckligt med snö ser jag inga problem med att åka på.
Man åker ju igentligen inte på åkern, vi åker på snön som har landat på åkern. Jag ser det lite som "luften är fri" och det anser poliserna också som jag har pratat med.
Det är nog något man får bedömma från fall till fall, En plöjd åker är lugnast för där ska endå marken bearbetas på våren. Men en del åkrar är ju tex sådd på hösten och andra växer det ju hö/gräs på. När man då kör på en snötäckt åker med fyrhjuling/snöskoter så packas ju snön som då ligger kvar längre på våren och då kan det bli sk tjälbränna.
Dock så tar sig ju bandsatsen fram mycket bättre, samt att det blir garanterat mindre marksador eftersom däcken gräver ner sig i snön!
Det är lite det jag är inne på med, Det blir ju liksom lite svårt att köra på snötäckt mark med däck. Om det inte är riktigt hård skare.
-
Det är nog något man får bedömma från fall till fall, En plöjd åker är lugnast för där ska endå marken bearbetas på våren. Men en del åkrar är ju tex sådd på hösten och andra växer det ju hö/gräs på. När man då kör på en snötäckt åker med fyrhjuling/snöskoter så packas ju snön som då ligger kvar längre på våren och då kan det bli sk tjälbränna.
Det är lite det jag är inne på med, Det blir ju liksom lite svårt att köra på snötäckt mark med däck. Om det inte är riktigt hård skare.
Ja, precis...
Om man hårddrar det så är det ju egentligen enbart på väldigt hård skare som det är helt uppenbart att inte marken under kan ta skada.
För är det en halvmeter puder så åker man ju fortfarande på marken och förstör dessutom oftast mer då än om det vore barmark eftersom däcken hela tiden spinner... Och blir det över halvmetern så blir det svårt att komma fram med bara däck, om det inte är skare.
Det blir även som tidigare nämnt tjälbränna på våren när snön packas och ligger kvar.
Kanske att det går att köra utan skare med bandsats och väldigt mycket snö utan att marken tar skada men risken finns fortfarande för tjälbränna samt att man inte ser mindre träd osv som man kan köra ner, om man hårddrar det....
Men nu finns det ju knappast många som tar det så allvarligt, kör man med sunt förnuft kommer man långt ()p har man dessutom tillstånd av markägare ser jag det som fritt fram, då är nog risken väääääääldigt liten att man åker dit ;)
-
eller så kanske det inte är nödvändigt o åka fram o tillbaka 100 gånger på grannen o kommunens gräsmatta :hmmm:
-
Allvarligt talat, om inte markägaren anmäler skador, händer det att polisen själv driver sådana här mål? Eller är körningarna anmälda av fågelskådarsvenson? Om markägaren har gett sitt tillstånd, wtf ska polisen då säga om vanliga stubbarace?
-
Hittade detta på transportstyrelens hemsida, kanske det säger lite :hmmm:
Förbjudet
Förbudet mot
terrängkörning gäller
• i hela landet, även på egen mark
• på barmark
• på tunna snötäcken där det finns
risk att marken under kan skadas
• på jordbruksmark om den riskerar
att skadas
Länsstyrelser och kommuner har
rätt att införa fler förbud mot terrängkörning.
I exempelvis naturskyddade
områden eller i tätorter
är ofta terrängkörning förbjuden. :dntknow:
-
Skickar hela länken
http://www.transportstyrelsen.se/Global/Publikationer/Vag/Fordon/Fordon_och_regler/100047_bra_att_veta_om_fyrhjulingar_.pdf (http://www.transportstyrelsen.se/Global/Publikationer/Vag/Fordon/Fordon_och_regler/100047_bra_att_veta_om_fyrhjulingar_.pdf)
-
Allvarligt talat, om inte markägaren anmäler skador, händer det att polisen själv driver sådana här mål? Eller är körningarna anmälda av fågelskådarsvenson? Om markägaren har gett sitt tillstånd, wtf ska polisen då säga om vanliga stubbarace?
Utan en anmälan så lär inte polisen göra nåt. Finns säkert svenssons som anmäler pga att dom störs eller tycker att landskapsbilden förstörs med en massa spår kors och tvärs.
Varför skulle polisen säga nåt om stubbrace?
Om inte det av nån väldigt konstig anledning körs utan markägarens tillstånd förstås.
-
Nja, det är ju "jordbruksmark" och den "riskeras ju att skadas". Nej så är det ju inte förstås. Du fångade nog det hela med "svensson som störs". Ser man bara till att man inte stör någon och inte förstör marken så är det väl bara att köra.
Men kommunala gräsytor är lurigt faktiskt.
-
åkning på snötäckt mark är helt ok om snötäcket är tillräckligt tjockt, så har det stått när jag läst om lagen. alltså med skoter/band.
-
Kommuner/ länsstyrelsen kan införa generella skoterförbud och sedan tillåta skoterkörning endast på särskilda leder/ utifrån behov. Snöskoter är då ett översnöfordon, ATV är det inte. Det går alltså inte att hävda att det generellt är ok att köra på annans mark, varken med skoter eller ATV.
http://2008.pitea-tidningen.se/nyheter/snoskoterforbud-revideras-7314701-default.aspx
(http://2008.pitea-tidningen.se/nyheter/snoskoterforbud-revideras-7314701-default.aspx)
http://www.borlange.se/templates/BlgSearch.aspx?id=3138&quicksearchquery=sn%C3%B6skoter (http://www.borlange.se/templates/BlgSearch.aspx?id=3138&quicksearchquery=sn%C3%B6skoter)
Inte heller om man får tillstånd från markägaren, marken upplåts, är det självklart att man rent juridiskt får åka på dennes jordbruksmark. Då kommer nämligen t ex Miljöbalken in i spel.
Även ur andra perspektiv är det dumt att köra på annans mark - om du inte äger egen. I min by skulle vi markägare ganska snabbt dra in de freebees som villaägarna på avstyckade tomter har. T ex vägbommar på strategiska ställen, inget deltagande i kräftfiske, ingen hjälp av traktorer, inte utnyttja båtiläggningsrampen osv... :DV
-
Kommuner/ länsstyrelsen kan införa generella skoterförbud och sedan tillåta skoterkörning endast på särskilda leder/ utifrån behov.
Om kommunen och/eller länsstyrelsen beslutar om lokala begränsningar, regler eller föreskrifter så ska de registreras i Svensk trafikföreskriftssamling hos Transportstyrelsen.
https://rdt.vv.se/rdt/AF06_Search.aspx?UseStfs=1
En källa som svävade lite på målet hävdade "att finns det inte inskrivet så gäller det inte" även om det har anslagits hos kommunen eller länsstyrelsen
-
Om kommunen och/eller länsstyrelsen beslutar om lokala begränsningar, regler eller föreskrifter så ska de registreras i Svensk trafikföreskriftssamling hos Transportstyrelsen.
https://rdt.vv.se/rdt/AF06_Search.aspx?UseStfs=1
En källa som svävade lite på målet hävdade "att finns det inte inskrivet så gäller det inte" även om det har anslagits hos kommunen eller länsstyrelsen
Jovisst det gäller ju allt som beslutats om trafiken t ex hastighetsgränser.
-
Jovisst det gäller ju allt som beslutats om trafiken t ex hastighetsgränser.
Det som min "källa" syftade på var att det måste skrivas in i Svensk trafikföreskriftssamling, det räcker inte med att det finns på kommunens eller länsstyrelsens hemsida.
-
Kommuner/ länsstyrelsen kan införa generella skoterförbud och sedan tillåta skoterkörning endast på särskilda leder/ utifrån behov. Snöskoter är då ett översnöfordon, ATV är det inte. Det går alltså inte att hävda att det generellt är ok att köra på annans mark, varken med skoter eller ATV.
http://2008.pitea-tidningen.se/nyheter/snoskoterforbud-revideras-7314701-default.aspx
(http://2008.pitea-tidningen.se/nyheter/snoskoterforbud-revideras-7314701-default.aspx)
http://www.borlange.se/templates/BlgSearch.aspx?id=3138&quicksearchquery=sn%C3%B6skoter (http://www.borlange.se/templates/BlgSearch.aspx?id=3138&quicksearchquery=sn%C3%B6skoter)
Inte heller om man får tillstånd från markägaren, marken upplåts, är det självklart att man rent juridiskt får åka på dennes jordbruksmark. Då kommer nämligen t ex Miljöbalken in i spel.
Även ur andra perspektiv är det dumt att köra på annans mark - om du inte äger egen. I min by skulle vi markägare ganska snabbt dra in de freebees som villaägarna på avstyckade tomter har. T ex vägbommar på strategiska ställen, inget deltagande i kräftfiske, ingen hjälp av traktorer, inte utnyttja båtiläggningsrampen osv... :DV
Väl talat ()p
-
Det som min "källa" syftade på var att det måste skrivas in i Svensk trafikföreskriftssamling, det räcker inte med att det finns på kommunens eller länsstyrelsens hemsida.
Ja och det var precis det jag menade. Sänker man en hastighetsgräns och den inte skrivs in på rätt ställen gäller den gamla hastigheten tills den nya noterats.
-
Detta är som sagt en väldigt svårtolkad historia.
vi har under 3 år försökt att få skoterklubben och kommunen att godkänna atv med band på lederna, och flera kontakter hänvisar till terräng lagen och kommit fram till att på snötäkt mark utan risk för skador så kan du köra vilket motorfordon du vill oavsett reg typ. regtypen har inget med saken att göra.
sen att man kan få problem med försäkringsbolaget om något händer i skogen på maskinen är ju en annan sak.
men åter till atv med band oavsett registrering. det är ett motorfordon! och det är det som det pratas om i lagen, det är även ett banddrivet fordon.
i vår kommun har man skrivit in att fyrhjulingar är ej tillåtna på skoterleden.
vilket gör att vill vi åka utan gnäll så går inte det, oavsett band eller hjul.
vi har pratat med skoterklubben och kommunen och förklarat att vi vill köra med band och att vi håller med om att atv med hjul förstör leden.
men åter nej.
vi har förklarat för skoterklubben att vi vill vara aktiva och dra sladd osv
men åter nej, med förklaringen att vi är vägregistrerade. detta gick inte att förklara för de gamla uvarna i föreningen.
så nej, nej nej..
i kontakt med länsstyrelsen och trafik verket så kom vi fram till något jätte barnsligt, vi kör 1 meter bredvid skoterleden med hänvisning till lagen.
svaret vi fick var att det rent laglit fungerar, så länge inte marken skadas.
men detta skulle ju bara reta upp klubben o annat folk så just nu kör vi på is och ställen där vi får köra, skogsbils vägar osv.
men vad enkelt det skulle vara om atv med band skulle få tillstånd i alla kommuner.
för i möte med snofed kom det fram att många skoterklubbar i norr sladdar lederna med atv och band för att det fungerar bättre än med en gammal törstig skoter
men som allt annat nytt så tar det tid. skotrarna hade inte så lätt att få till leder när de var nya heller. så vi får kämpa på och vänta ut dem.
det tråkiga är ju att lederna i vår kommun inte är speciellt bra och de har oftast problem att få ut folk som sladdar dem, tom så stora problem att de sökt mer bistånd och tagit upp det i lokalpressen. meeeeen hallå i är ett gäng atv åkare med band som VILL ut o sladda leder,
så vi ser väll just nu har vi gett upp ,,,,