ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Suzuki => Ämnet startat av: Mattias91 skrivet 29 december 2012 kl. 16:55:40

Titel: ltz 400
Skrivet av: Mattias91 skrivet 29 december 2012 kl. 16:55:40
Hej, Är dom stabila på väg när man kör fort och svänger lite, typ motorväg..
och hur är det med serviceintervaller etc.
skulle de vara värt att satsa på en sån om man vill ha den att ta sig från A till B och leka lite på land osv om man inte vill ha något som man behöver serva jämt och ständigt.
Titel: SV: ltz 400
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 29 december 2012 kl. 17:47:06
Jag slängde på bultspacer på min så blev den stabilare, var inga problem att köra i 100km/t

Det är service va 200mil och är busenkelt att byta olja. (Separat oljetank)

Körde 1200 mil på min och polarna har kört hundratals mil på sina också :)
Så skulle nog säga det är en av de bästa allroudmaskinerna man kan välja ()p
Titel: SV: ltz 400
Skrivet av: Mattias91 skrivet 29 december 2012 kl. 18:47:59
Haha okej perfekt ju:) då är det ventiljusteringar och massa sånt trams också va?
inte för att vara lat, kan ju säkert hitta de nånstans, men vad heter de andra märkenas motsvarigheter till ltz:an? eller är dom inte lika bra/prisvärda?
Titel: SV: ltz 400
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 29 december 2012 kl. 18:54:24
Haha okej perfekt ju:) då är det ventiljusteringar och massa sånt trams också va?
inte för att vara lat, kan ju säkert hitta de nånstans, men vad heter de andra märkenas motsvarigheter till ltz:an? eller är dom inte lika bra/prisvärda?

Justerade aldrig mina ventiler men de kontrollerades vid 100 och 600 mil.
 
Finns väl egentligen ingen motsvarighet.
Skulle väl vara raptor 350 isf.
Men jag tycker den är smal och lite klumpig.
Sen är det ju 450serien men då blir det betydligt tätare serviceintervaller på märkesmaskinerna.

Sen är det ju såklart Raptor 700 men då är det ju lite annan prisklass.
Titel: SV: ltz 400
Skrivet av: Mattias91 skrivet 29 december 2012 kl. 19:01:08
Aha okej ;o där ser man.
de var ju bra, Men raptor 700-660 dom är mycket stabilare osv? men hur är serviceintervallerna på dom, är dom tätare pga effekten och så
Titel: SV: ltz 400
Skrivet av: Hydro skrivet 29 december 2012 kl. 19:11:49
En fyrhjuling är aldrig stabil, svänger du för snävt så voltar du.
Däremot är de rätt riktningsstabila, de håller alltså utsatt kurs, på tex motorväg.
...om hjulinställningen är rätt.
Många som kör massa asfalt lägger på scooterdäck fram för att få ännu lugnare uppträdande på asfalt.

Men tänk på att de är direktstyrda, så man får hålla i styret.
Är man ovan kan det bli lite vingligt i början, men det brukar lugna sig rätt fort.

För denna typ av körning funkar annars SMC 500, Dinli 450 osv, och de finns ofta i rätt vettiga pengar.

Raptor 700 är trevlig, men tro inte att du kör ifrån alla de andra på motorvägen med en sådan, däremot håller de värdet bra och har bra kvalité.
Effekten är typ samma i denna som i Dinli 450 och SMC 500, men med större volym, så effektuttaget är alltså lägre... och därmed är serviceintervallen lite längre...
240 mil har jag för mig.

Alla dessa hjulingar drivs av encylindriga motorer, och vibrationerna blir ofrånkomligt höga.
På vissa mer än andra.

Men innan du köper, så prova ordentligt så du vet vad du köper.

Titel: SV: ltz 400
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 29 december 2012 kl. 19:14:33
Aha okej ;o där ser man.
de var ju bra, Men raptor 700-660 dom är mycket stabilare osv? men hur är serviceintervallerna på dom, är dom tätare pga effekten och så

Har aldrig kört en 660 faktiskt.
Men ja 700 är riktigt stabil och fin i hastighet.
Tror intervallerna är 150-200 mil på dom också.
De har nästan lägst effekt per kubik ;)
Titel: SV: ltz 400
Skrivet av: Mattias91 skrivet 29 december 2012 kl. 20:42:36
Oj okej! har bara kört en arbetsfyrhjuling tidigare  :) men är det så att man typ måste vara på sin vakt jämt om ni förstår vad jag menar? angående att "volta" om man kör nästan enbart 50-70 vägar och leker lite (med spacers) :P. med en ltz 400 då t.ex
Titel: SV: ltz 400
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 29 december 2012 kl. 20:52:37
Oj okej! har bara kört en arbetsfyrhjuling tidigare  :) men är det så att man typ måste vara på sin vakt jämt om ni förstår vad jag menar? angående att "volta" om man kör nästan enbart 50-70 vägar och leker lite (med spacers) :P. med en ltz 400 då t.ex

Förstår vad du menar :)
Köpte precis en allroad 500 och den är allt annat är stabil i hastiget  ;D

En quad generellt är inte så vältbenägen.
Men håller man högre fart är det ju viktigt att man burkar (lutar sig rätt) så man inte blir avkastad.
Men jag brukar lägga ett fett ställ istället så är det löst ;)

Det är ju rätt viktigt man har dämparna rätt inställda efter din körstil också.
Titel: SV: ltz 400
Skrivet av: Hydro skrivet 29 december 2012 kl. 21:07:40
Nänä, normalt sett voltar man knappast.
Burkar du lite på krokiga 70-vägar kan du säkert åka där med momsad fart utan problem alls.
(moms på 70 km/h blir alltså 90 km/h...)

Men tänk bil, då kan du ju köra på tex en stor parkering i 50-70 och sen lägga om ratten helt och då händer inget mer än att bilen snurrar och sen massa rök.
Gör du så med en fyrhjuling så voltar du.

Sänkta och/eller breddade hjulingar är dock självklart betydligt mindre vältbenägna.

Och som sagt, Raptor 700 har ett serviceintervall på 240 mil.
...men kör man uppdrevat och rullar asfalt, då kan du säkert stretcha detta en del.
Samma motor sitter i mc:n XT660 och den har intervallet 1000 mil.
 
Titel: SV: ltz 400
Skrivet av: Mattias91 skrivet 31 december 2012 kl. 22:37:38
okidoki..
Men har kollat runt massa nu mest på blocket då..
Men ingen känns ju riktigt bra ;/ hittade nån honda 400ex som de fanns massa versus klipp på youtube med ltz:an
Men finns inga till salu.. Men om jag nu skulle köpa en 450, då är de som en cross antar jag, byta kolv och justera hela tiden? eller är det mest oljebyte ofta? typ en ltr 450, trxr eller något, går dom ens att vägregga
Titel: SV: ltz 400
Skrivet av: Lizard skrivet 1 januari 2013 kl. 00:09:38
Har en ltr-450, den är vägreggad. Ligger rätt så bra på vägen, dom är ju lite lägre och bredare än LTZ'an och Raptorn, vet inte om det gör så mycket skillnad, har aldrig provat nån Raptor. Min har gått ungefär 750 mil nu, har inte varit några problem med den, bara bytt olja, filter, luftfilter (men rätt mycket tätare intervaller jämfört med en LTZ eller Raptor) och kontrollerat ventiler nån gång om året. Vad jag har läst så skulle Raptor 660'n vara rätt så "tippbenägen", men om det stämmer vet jag inte, det är lite vanesak att köra quad tror jag.

//Lizard
Titel: SV: ltz 400
Skrivet av: Mattias91 skrivet 1 januari 2013 kl. 01:02:50
jaha okej, bra ju. Hur ofta byter du det? är det typ efter 5 timmars körning eller mer sällan?
Titel: SV: ltz 400
Skrivet av: Lizard skrivet 1 januari 2013 kl. 12:14:12
Jag har bytt olja med ungefär 5-10 timmars intervall. Tror inte det skulle vara nåt problem att köra uppemot 15 timmar när man bara åker på väg. Kör man på crossbana kanske det är bäst med 5 timmar.

//Lizard
Titel: SV: ltz 400
Skrivet av: Mattias91 skrivet 1 januari 2013 kl. 18:27:39
Okej:) men resten av servicen är också tätare i guess?