ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Kawasaki => Ämnet startat av: matte_k_ skrivet 28 december 2012 kl. 18:36:20
-
Någon som har koll på hur högt bränsletryck en KVF 750-08 skall hålla?
tack på förhand MVH Mattias
-
Läste i en tråd om att pumpen ska pumpa en viss mängd under en visd tid..??
-
har boken 750i men hittar inte var det står tyvärr.
Men ska kolla igen om jag hittar.
-
Tacksam för all hjälp....rivit maskiben o felsökt nu under två långa dagar....slut på idér nu, ända som e kvar e bränsle pump...
-
Hej!
Bränsletryck ska hålla ca 3bar/ Tomgång
Pumpen ska ge 50ml på 3 sek = tiden pumpen går när du slår på tändningen.
Troligtvis är pumpen kass, den orkar inte hålla uppe tryck vid fullgas.
Hade det problemet med brorsans KVF 750-08 trycket sjönk under 0,9 bar efter ca 2-3 hundra meters fullgas körning
Mvh Kenneth
-
Hej!
Tackar så mycket för infon... Har satt på bränsletrycksmätaren, den håller fina 3 bar på tomgång..men ger endast 25ml de tre sekunderna pumpen går när tändningen slås på... Frågan är, vågar man beställa hem en ny pump? (ca 5000:- i sverige) riktigt surt om de sen visar sig att de inte är de... :cry:
Någon som provat o häva i någon annan pump? Lite knepigt kanske då de varken finns BTR eller returledning som standard?!
Finns de möjligt beg, på nån skrot o vart hittar man isf dessa skrotar?
MVH Mattias
-
Hej Mattias
Med 99,9% säkerhet så är pumpen kass, jag hade ungefär samma flöde som du har mätt upp.Tyckte orginal pumpen var för dyr,köpte en universal pump på ebay den kostade ca 400 kr med frakt.Men det krävs en del modifiering av tankarmaturen.
Man kan säkert montera en pump utanför tanken men då behövs en retur ledning och en tryckregulator.Sök detta på Ebay, NEW FUEL PUMP REPAIR KIT E8229M E2111 E2471 EP394 EP474
Det är vad jag använde på brorsans kawa. ;)
Mvh. Kenneth
-
Tacksam för all hjälp....rivit maskiben o felsökt nu under två långa dagar....slut på idér nu, ända som e kvar e bränsle pump...
På min gammla Kawa funkar inte pumpen men när vi kör pumpen med plus å minus så går pumpen så den funkar.
Om man mäter på relät så är det plus på en kabel när man slår på tändningen så långt borde det vara riktigt.
När man slår på tändningen så ska pumpen går några sekunder.
Men på relät när man slår på tändningen så händer inget i några sekunder sen blir det plus i en till kabel, borde det inte var tvärsom ?
Tänkte om du har lite koll på det eftersom du felsökt pumpen.
-
Hör av dig till ådalens bildemontering, eller köp på ebay.com Letade lite : http://www.ebay.com/itm/KAWASAKI-BRUTE-FORCE-650-750-FUEL-PUMP-49040-0065-/110945116645?pt=Motors_ATV_Parts_Accessories&hash=item19d4d821e5&vxp=mtr (http://www.ebay.com/itm/KAWASAKI-BRUTE-FORCE-650-750-FUEL-PUMP-49040-0065-/110945116645?pt=Motors_ATV_Parts_Accessories&hash=item19d4d821e5&vxp=mtr)
-
Hör av dig till ådalens bildemontering, eller köp på ebay.com Letade lite : http://www.ebay.com/itm/KAWASAKI-BRUTE-FORCE-650-750-FUEL-PUMP-49040-0065-/110945116645?pt=Motors_ATV_Parts_Accessories&hash=item19d4d821e5&vxp=mtr (http://www.ebay.com/itm/KAWASAKI-BRUTE-FORCE-650-750-FUEL-PUMP-49040-0065-/110945116645?pt=Motors_ATV_Parts_Accessories&hash=item19d4d821e5&vxp=mtr)
Så här ser pumpen ut till en -08 med insprutning då sitter den i tanken. den du länkade till är till en -07 förgasare och då sitter pumpen utanför tanken.
http://www.kawasakipartshouse.com/oemparts/a/kaw/500b5dbef8700223e4796f23/fuel-injection (http://www.kawasakipartshouse.com/oemparts/a/kaw/500b5dbef8700223e4796f23/fuel-injection)
-
Ja, har nog mer lr mindre konstaterat att de e pumpen...som sagt den mäter i snitt 25ml/3s. Även plågat han lite mer nu medan jag mätt bränsletrycket! Han går fint på tomgång och håller 3 barvarvar lätt o bränsletrycket sjunker, väl under 2 bar börjar han gå dåligt...ger jag kaffet så slutar han tända och sjunker i varvtal...väl nere på lägre varvtal och när trycket sjunkit ner till 0,5 bar så början han o bygga upp tryck igen...väl uppe på 2 bar hämtar han sig o går rent någon sek innan trycket faller igen. Kan inget annat än att hävda att PUMPEN E KASS!
Oldman: De verkar vara ett väldigt prisvärt alternativ! att modifiera pumpamaturen har jag inga problem med! :headbang: Kan jag använda befintlig regulator? hör gärna av dig o skriv lite hur du gick tillväga, sparar säkert en del klurigheter som du gjort! E detta de jag behöver http://www.ebay.com/itm/NEW-FUEL-PUMP-REPAIR-KIT-E8229M-E2111-E2471-EP394-EP474-/400370462762?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item5d37f0702a&vxp=mtr (http://www.ebay.com/itm/NEW-FUEL-PUMP-REPAIR-KIT-E8229M-E2111-E2471-EP394-EP474-/400370462762?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item5d37f0702a&vxp=mtr) ?
Lowest: Jag har inte felsökt så mycket på in komande el till pumpen då de enklare mätningarna visat att pumpen går av o på som den ska när den ska :) Men elen är inte alltid som man tror...mycke beror på hur man mäter...mäter man mellan gjord på maskinen och en ledare på tex relät så kan man ha spänning där i mellan men inget som säger att relät funkar så... Vissa saker på kawwerna har en spänning hela tiden om man mäter mellan ledarne o jord men lik för baskatt kan man inte plocka ut någon ström från ledarna...strömcirklen måste vara öppen... likt en vatten slang, släpper du på lika mycke tryck i båda ändaran så finns de ett tryck men inget flöde...men minskar du motståndet i ena änden, då har du ett flöde... El e = krångel, bättre me mekaniskt ;)
-
Så här ser pumpen ut till en -08 med insprutning då sitter den i tanken. den du länkade till är till en -07 förgasare och då sitter pumpen utanför tanken.
http://www.kawasakipartshouse.com/oemparts/a/kaw/500b5dbef8700223e4796f23/fuel-injection (http://www.kawasakipartshouse.com/oemparts/a/kaw/500b5dbef8700223e4796f23/fuel-injection)
Oj, ursäkta. Jag är inte så haj på Kawwa.
-
Hej Mattias
Du kan använda befintlig regulator till den pumpen.
Jag delar gärna med mej hur jag gick till väga med montering av pumpen.
Jag vill att du mailar mej ditt telefon nummer när du har fått hem pumpen.
Tycker det är lättare att förklara hur jag gick till väga muntligt än att skriva.
Mvh Kenneth
-
Hej!
De låter kanon de...har kikat lite på pumpen, verkar vara en rätt vanlig standardpump? Hittar tyvärr inga exakta data om den tryck/flöde... ser ut som en vanlig standard pump som finns här i sverige på många bilar...men dessa har ett betydligt högre tryck och flöde än 3 bar och 60/h (som kawwan har) Vet du vad den pumpen du använde ger?
Är de en standardpump så brukar dom ju ligga 6-8 bar och 2-300 L/timma vilket verkar väldigt mycke för kawwan... vet inte vad orginal regulatorn pallar? och hur högt flöde som funkar..
Tänkte isf kan man få tag i en snabbt här i sverige..
MVH Mattias
-
Hej
Jag vet inte vad pumpen gav i flöde men den funkar kanon.
Den har ett högre flöde än orginal pumpen.Regulatorn klarar av det flödet, bränsletrycket ökade lite ca 0,1bar på tomgång.Du kan säkert hitta en pump här som går att använda men ha koll på längd och diameter på pumpen.Det var precis att jag i tankarmaturen med nya pumpen monterad.
Mvh Kenneth