ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: Mangew74 skrivet 25 december 2012 kl. 20:27:11
-
Har nyss köpt en ny CF 500 2013 års modell,har kört ca 12 mil och tycker att
växellådan är under all kritik.Min kompis köpte en likadan samtidigt och han upp lever samma problem dock inte riktigt lika illa som på min maskin.
Jag får lirka och slita i spaken för att få i backen,riktigt frustrerande.
Har pratat med åf som säger att det blir bättre efter första servicen.
Har tidigare haft en Yamaha Grizzly 550 och en Linhai 300 som jag alldrig upplevde dom här problemen på. Undrar om det är någon mer som har dom här problemen på CF 500/Goes 520 maskinerna.
Annars så är jag hittils nöjd med maskinens prestanda/egenskaper :( ':)
-
Ja jag har samma problem på min 500 be och nu när det är kallt är det hopplöst att få i backen.
-
Det finns mängder med trådar om just detta problemet.
Det kommer att bli lite bättre med tiden men aldrig 100.
-
Har dom gjort något åt det på servicen då och vad ?
-
Stör mig också.
Har läst på lite om det där i olika trådar här på forumet.
Och ska faktiskt kolla på just det imorgon om jag hinner.
Många skriver det hjälper om man kopplar ur spärren som är vajer"styrd" via fotbromsen.
Sen är det någon kula sim nämns?
Jag har inte kollat alls hur det ser ut. Men jag kan försöka dokumentera lite i en kommande projekttråd om hur det gick för mig :)
-
På min maskin gjorde de någon justering på första servicen, blev lite bättre men det är väl först vid 200 mil som jag tycker det funkar skapligt.... Som Kaj skriver så blir de nog aldrig 100:(
-
Tråkigt om det är ett känt problem maskinen har ju trotts allt funnits ganska länge.
Ska åka in till handlaren efter helgerna och på peka detta.
Tänkte både en och två gånger innan jag köpte CF 500.
Har alltid haft många maskiner från Yamaha både på crossar,mc,båt motorer och Atv .
Men köpte CF för att den är väg reggad och hade ett bra pris men fortsätter det så här då vet i fan om den får bli kvar i garaget.
Det funkar riktigt bra att ploga med,men det går inte ha en maskin som man får dra och bända i spaken.För att få i backen.
Fick fotbroms spärren bort tagen innan jag hämtade maskinen.
Tack alla ni för snabba svar.
Fort sätt gärna att dela med er av era erfarenheter.
God ()pfortsättning !!!!
-
Har dom gjort något åt det på servicen då och vad ?
Inget, det slits väl till med tiden. Men det kändes lite på som vilket humör maskinen var på, ibland gick växlarna i som smör nästa dag tröga.
Tror man kan lägga till en bricka någonstans för att få det lite lättare. Men kolla andra trådar, det finns säkert ett svar där eller så vet trech det, vet inte om det var på deras hemsida jag läste detta med brickan eller om det var ett av hans inlägg.
-
Fot bromms spärr vilken då ? vad gör den ?
-
Inget, det slits väl till med tiden. Men det kändes lite på som vilket humör maskinen var på, ibland gick växlarna i som smör nästa dag tröga.
Tror man kan lägga till en bricka någonstans för att få det lite lättare. Men kolla andra trådar, det finns säkert ett svar där eller så vet trech det, vet inte om det var på deras hemsida jag läste detta med brickan eller om det var ett av hans inlägg.
Ang. brickan finns det i cf-delen dock minns jag inte vilken sida. (och inga bilder)
-
Någon säkerhets grej man måste hålla in fot bromsen för att få i backen(bort tagen på min)
-
När jag hade denna maskinen så blev den betydligt lättare att växla med efter ett byte av olja och filter.
Köp olja av god kvalite samt orginal filter så kommer växelföraren bli betydligt lättare än innan oljebyte.
-
När jag hade denna maskinen så blev den betydligt lättare att växla med efter ett byte av olja och filter.
Köp olja av god kvalite samt orginal filter så kommer växelföraren bli betydligt lättare än innan oljebyte.
Minns du vilken viscositet det va på oljan? 5-30? 10-40? typ?
-
Ang. brickan så finns det att läsa under "tips och trix" på trech. se
-
Köpte då 10-40 delsyntet av känt märke.
Min växellåda var riktigt trög och det blev en markant skillnad vid byte
-
När jag hade denna maskinen så blev den betydligt lättare att växla med efter ett byte av olja och filter.
Köp olja av god kvalite samt orginal filter så kommer växellådan bli betydligt lättare än innan oljebyte.
-
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=36126.msg317528#msg317528 (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=36126.msg317528#msg317528)
-
Köpte då 10-40 delsyntet av känt märke.
Min växellåda var riktigt trög och det blev en markant skillnad vid byte
Tack ska testa om det gör skillnad att byta olja :)
Borde ju bli ännu lättare med lättare olja eller? :hmmm:
-
Tack ska testa om det gör skillnad att byta olja :)
Borde ju bli ännu lättare med lättare olja eller? :hmmm:
Lovar du kommer märka skillnad och nu vet jag ej om det är våtkoppling på dom nya och är det det så skall oljan vara API klassad och över, annars fråga där du köper, att oljan är avsett för våtkopplingt.
Annars kommer lådan bara sliiiiiiiiiiiira för dig.
-
Lovar du kommer märka skillnad och nu vet jag ej om det är våtkoppling på dom nya och är det det så skall oljan vara API klassad och över, annars fråga där du köper, att oljan är avsett för våtkopplingt.
Annars kommer lådan bara sliiiiiiiiiiiira för dig.
Vet faktiskt inte hur det funkar exakt. Men är väl nån kombinerad slungkoppling med CVT variator. Tror inte det är några lameller? :hmmm:
Ska kika lite vilken olja som rekommenderas.
Återkommer med resultat :)
Är ju inte säkert Mekonomen el. motsvarande har öppet imorgon.
-
Var är det enklast att komma åt att ta bort spärren så man inte behöver trampa ner brommsen för att lägga i backen .
-
Var är det enklast att komma åt att ta bort spärren så man inte behöver trampa ner brommsen för att lägga i backen .
Vad jag läst mig till så behöver man ta bort / låsa spärren i öppet läge vid själva spaken.
-
Sänk tomgångsvarvet på maskiner som är trögväxlade , brukar hjälpa överlag...
-
Sänk tomgångsvarvet på maskiner som är trögväxlade , brukar hjälpa överlag...
Bra tips!
Men jag upplever det inte som själva växeln är svår att få i, alltså själva synkningen.
Det är hela växelföraren som bara känns som något stretar emot.
Men ska kika närmare på detta i dagarna och återkommer med ev. lösning ()p
-
Bra tips!
Men jag upplever det inte som själva växeln är svår att få i, alltså själva synkningen.
Det är hela växelföraren som bara känns som något stretar emot.
Men ska kika närmare på detta i dagarna och återkommer med ev. lösning ()p
Bygga om det kanske ()p
-
Sänk tomgångsvarvet på maskiner som är trögväxlade , brukar hjälpa överlag...
Dom är riktigt sura om man har för hög tomgång nästan omöjliga men har man låg så e dom fortfarande tröga.
-
jag har samma problem med min 500, dock blivit MYCKET bättre med tiden sen så märkte jag att det blir lättare om man " gungar " maskinen samtidigt :)
-
Hej
Har en Goes 520 som har gått 33 mil den var med svårväxlad lämmna den till Åf dom justera upp det funkar riktigt bra nu men jag lärde mig en sak att om man t.e.x kör på lågväxeln så hjälper det om man bromsar så att maskinen står still och skiftar växel och sedan släpper bromsen igen. Verkar som man avlastar låda och koppling m.m har inga problem efter jag provade denna tekniken.
M.V.H P-A78
-
Hej
Har en Goes 520 som har gått 33 mil den var med svårväxlad lämmna den till Åf dom justera upp det funkar riktigt bra nu men jag lärde mig en sak att om man t.e.x kör på lågväxeln så hjälper det om man bromsar så att maskinen står still och skiftar växel och sedan släpper bromsen igen. Verkar som man avlastar låda och koppling m.m har inga problem efter jag provade denna tekniken.
M.V.H P-A78
Det sitter ju en spärr så du måste bromsa innan du kan växla.
Har du lyckats få i växlarna utan att bromsa?
-
Hej
Jag kan växla rätt så lätt utan att bromsa men går ännu lättare med bromsen nere.
M.V.H P-A78
-
På min cf 500 behöver du inte bromsa för att få i högen eller gå från hög till neutral utan det är bara om du ska lägga i backen eller park
-
På min cf 500 behöver du inte bromsa för att få i högen eller gå från hög till neutral utan det är bara om du ska lägga i backen eller park
Så ska det vara. Tar 10 min att demontera den vajern
-
Annars är det enkelt att justera sträckaren nere vid fotbromsen så pass att spärren aldrig går i ;)
-
Annars är det enkelt att justera sträckaren nere vid fotbromsen så pass att spärren aldrig går i ;)
Tänkte onödig vikt ;D
-
Om jag har förstått allt rätt så är det en sprint i botten på växelreglagslådan, den är boven i dramat... Köpte min 500 den 19/12 förra året, i söndags gick sprinten "av" mitt i ett hål uti skogen, fick skruva isär och växla "manuellt" med länkagestången tillbaka till min kärra (växellådan växlade hur lätt som helst) för att kunna lämna in den på verkstan i måndags.
Det täcks av garantin, hoppas bara att jag ska få tillbaka den idag så det kan bli lite rastning i helgen.
-
Om jag har förstått allt rätt så är det en sprint i botten på växelreglagslådan, den är boven i dramat... Köpte min 500 den 19/12 förra året, i söndags gick sprinten "av" mitt i ett hål uti skogen, fick skruva isär och växla "manuellt" med länkagestången tillbaka till min kärra (växellådan växlade hur lätt som helst) för att kunna lämna in den på verkstan i måndags.
Det täcks av garantin, hoppas bara att jag ska få tillbaka den idag så det kan bli lite rastning i helgen.
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=45258.48 (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=45258.48)
-
Tycker att växellådan är under all kritik , och varför ha en slung koppling begriper jag inte räcker inte bara att ha variatorer utan både ock.
-
Jag måtte haft tur då jag köpte min då.
Växlarna går i hur lätt som helst....Känns som att det går lättare för varje dag :djump:
(gått dryga 60 km nu)
-
Jag måtte haft tur då jag köpte min då.
Växlarna går i hur lätt som helst....Känns som att det går lättare för varje dag :djump:
(gått dryga 60 km nu)
Samma med min, förutom P-läget som är lite trögt men det finns ju en bra förklarig till det.
-
Växellådan på en CF är gjord så att du kan flytta den en växel i taget, dvs att om du ligger på tex backväxel och ska lägga i lågväxeln så måste du passera både neutral och högväxel, vilket inte alltid går om text högväxeln inte går i (ligger fel i lådan). Den fjäderbelastning som finns på spaken tillåter ETT felläge sen är det stopp.
Alltså, ligger du på backen så kan du flytta SPAKEN till neutral men lådan ligger kvar på backväxeln, tills du gasar till lite då det säger klick och neutral hoppar i, först då kan du lägga i högen.
Ibland ligger allt rätt i linje i lådan, då går det fint att lägga ur backen och bara passera neutral och hög för att lägga i lågen, ibland inte.
Ligger du på högen (och har kört med högen) och ska lägga i lågen så kan detta kännas trögt, lägg i lågen iaf, tryck i den bara för det är fjädern du känner i lådan som är till för detta, ge lite gas och den klicka på plats.
Problemet med spärren på växelspaken / bromspedalen är att eftersom du bromsar så kan inte växellådan ändra läge så du kan inte växla av den anledningen, släpper du bromsen så kan du inte röra spaken.
Så ta loss spärren och bromsa aldrig när du ska lägga i växlarna, det gör inget om maskinen rullar lite om det lutar, det gör bara saken lättare (men alltså inte i farten utan om den råkar rulla lite av sig självt).
Nu sa någon att det gick lättare när han bromsade, vilket det ju gör om man har spärren kvar.
Tomgången påverkar mycket pga slungkopplingen. (som finns där för att det sliter mindre på grejerna, blir mjukare start)
SÅ: BORT MED SPÄRREN OCH GE FASEN I BROMSEN SÅ FUNKAR DETTA MYCKET BÄTTRE :)
/Benny
-
När nån skriver med versaler så måste man lyssna har jag hört.
*lägger till på att-göra-listan*
()p
-
När nån skriver med versaler så måste man lyssna har jag hört.
*lägger till på att-göra-listan*
()p
Haha, helt riktigt! :sunny:
/B
-
Samma med min, förutom P-läget som är lite trögt men det finns ju en bra förklarig till det.
Vad är den bra förklaringen till det tröga P-läget?
Var sitter spärren på bromsen för att kunna lägga i växlarna?
-
Hej
Det sitter en vajer kopplad till bromspedalen som går till växelreglaget. Innaför höger framhjul sitter det en plastbit monterad med två stycken bult på min var det 10 mm skalle på dom. När du tagit bort plasten så ser du vajern.
LYCKA TILL
M.V.H P-A78
-
Hej
Det sitter en vajer kopplad till bromspedalen som går till växelreglaget. Innaför höger framhjul sitter det en plastbit monterad med två stycken bult på min var det 10 mm skalle på dom. När du tagit bort plasten så ser du vajern.
LYCKA TILL
M.V.H P-A78
Om du gör detta på HÖGER sida så måste du sträcka vajern och låsa den sträckt så spärren släpper.
Jag rekommenderar att ta bort spärren som då sitter på VÄNSTER sida under framskärmen, på insidan/baksidan av växelspaken. En mutterliknande, 3cm lång, med en vajer i änden. Loss med den och fäst upp nånstans med stripe.
P-läget är trögt eftersom spaken påverkar en vanlig broms, ett bromsok, som sitter bak på kardan, på höger sida.
Testa att skruva ut den mutter som sitter på vajern, ett halvt varv i taget. Rör INTE justeringen på oket, det kräver finkänslighet och slutar oftast med att den antingen ligger på eller inte funkar alls.
/Benny
-
Ok, tack för svar. Det blir till att testa nästa gång jag kommer till stugan.
-
P-läget är trögt eftersom spaken påverkar en vanlig broms, ett bromsok, som sitter bak på kardan, på höger sida.
Testa att skruva ut den mutter som sitter på vajern, ett halvt varv i taget. Rör INTE justeringen på oket, det kräver finkänslighet och slutar oftast med att den antingen ligger på eller inte funkar alls.
/Benny
Försent :banghead:
-
Samma problem här sen jag köpte den begagnad förra året och har hållit på att justera den sen dess när jag varit uppe i stugan >:(. Min är både svår att växla till P och låsa på P och har skruvat bort mig på låsningen på oket och får väl börja om från början med pedalen och wiren och sen styrskruven på oket. Dock känns det som man skruvar på måfå på oket, eftersom det kan funka både om man gängar in eller ut med en stegvis mejselvridning på motsvarande 5 minuter på en urtavla :dntknow:.
Var börjar man? Med att spänna wiren till lägena går in, gängstången i oket ligger då i spänn och det är nästan omöjligt att justera den, eller börjar man med gängstången som då går lätt men då vet man inte när läget är eftersom man inte har nån wire :dntknow:.
Märkligt att en sån enkel funktion kan bli så knepig!
-
Jag tog bort min spärr på vänstersidan idag, men jag vet inte om jag upplevde nån skillnad :hmmm: Ska prova sänka tomgången lite nån dag.