ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Tillbehör, stötdämpare, däck osv => Ämnet startat av: Utopiazz skrivet 23 december 2012 kl. 10:45:13

Titel: Dubbade vinterdäck för vägkörning
Skrivet av: Utopiazz skrivet 23 december 2012 kl. 10:45:13
Tror jag läst varenda tråd om vinterdäck på forumet som handlar om vinterdäck. Dock verkar trådarna aldrig komma till någon riktig rekommendation utan dör efter bara några få inlägg.
Jag pendlar 2,5 mil enkel väg till jobbet med en Dinli 450. Hälften längs med motorväg och hälften stadstrafik. På vintern kör jag med stornabbade däck (orginal) men dom är helt slut så dom ska bytas snarast.

Jag har ingen aning om vad jag ska byta till men skulle gärna ha däck som är mer stabila riktningsmässigt :) och sen ska dom vara dubbnigsbara. visst är det kul att sladda runt på vägen men inte i 100 på motorväg med en massa annan trafik.

Någon som har egen erfarenhet av landsvägskörning på vintern?

Edit
Jag vill åka med vanlig bildubb och inte skruvdubb då dessa är rätt kass på ren asfalt. Bildubb och dubbpistol har jag så det är inget problem att jag dubbar själv.
Titel: SV: Dubbade vinterdäck för vägkörning
Skrivet av: markuse1 skrivet 23 december 2012 kl. 11:17:57
Tror jag läst varenda tråd om vinterdäck på forumet som handlar om vinterdäck. Dock verkar trådarna aldrig komma till någon riktig rekommendation utan dör efter bara några få inlägg.
Jag pendlar 2,5 mil enkel väg till jobbet med en Dinli 450. Hälften längs med motorväg och hälften stadstrafik. På vintern kör jag med stornabbade däck (orginal) men dom är helt slut så dom ska bytas snarast.

Jag har ingen aning om vad jag ska byta till men skulle gärna ha däck som är mer stabila riktningsmässigt :) och sen ska dom vara dubbnigsbara. visst är det kul att sladda runt på vägen men inte i 100 på motorväg med en massa annan trafik.

Någon som har egen erfarenhet av landsvägskörning på vintern?

Edit
Jag vill åka med vanlig bildubb och inte skruvdubb då dessa är rätt kass på ren asfalt. Bildubb och dubbpistol har jag så det är inget problem att jag dubbar själv.

Skruvdubb är bildubb. Bestgrip är bäst enligt många. Jag har inte använt dem själv men vet några som gör det och de håller. Man kommer väldigt långt med vanliga däck, men visst om du måste tvärnita så kommer du ganska långt. Finns annars färdig dubbade Bighorn te.x
Titel: SV: Dubbade vinterdäck för vägkörning
Skrivet av: husky skrivet 23 december 2012 kl. 11:45:53
jag hade bildubbade crossdäck på min smc 500.  funkade bra på vinterväg. tror det va biltemas jag hade...
Titel: SV: Dubbade vinterdäck för vägkörning
Skrivet av: Utopiazz skrivet 23 december 2012 kl. 12:07:44
Skruvdubb är bildubb. Bestgrip är bäst enligt många. Jag har inte använt dem själv men vet några som gör det och de håller. Man kommer väldigt långt med vanliga däck, men visst om du måste tvärnita så kommer du ganska långt. Finns annars färdig dubbade Bighorn te.x

Visst finns det lagliga skruvdubb för bilbruk men oftast verkar de flesta tänka på Cold cutters och liknande när det handlar om skruvdubb.

Sen har jag allt som behövs för att dubba egna däck därav att jag inte vill köpa skruvdubb (har nog över 2500 bildubbar med lite olika utstick)

Med för mycket utstick på asfalt så riskerar man att slita ur dubben ur däcket vid barmars och för litet så greppar den dåligt. En kompromiss vi kör på eu mopparna är 1,7 mm utstick och jag tor att det är där man bör ligga även på crossdäck hjulingen om man kör landsväg.
Titel: SV: Dubbade vinterdäck för vägkörning
Skrivet av: Utopiazz skrivet 23 december 2012 kl. 15:43:01
jag hade bildubbade crossdäck på min smc 500.  funkade bra på vinterväg. tror det va biltemas jag hade...

Funderar på Biltemas däck men många har synpunkter på kvalitén ovala, slits ort etc. Annars verkar gummi blandningen vara hyfsad för vinterbruk. Kanske lite för "raka" i mönstret för att gå tyst eftersom klackarna ligger på linje. Helst vill man ha dessa förskjutna både i längsled och på tvären.
Titel: SV: Dubbade vinterdäck för vägkörning
Skrivet av: markuse1 skrivet 24 december 2012 kl. 09:40:52
Funderar på Biltemas däck men många har synpunkter på kvalitén ovala, slits ort etc. Annars verkar gummi blandningen vara hyfsad för vinterbruk. Kanske lite för "raka" i mönstret för att gå tyst eftersom klackarna ligger på linje. Helst vill man ha dessa förskjutna både i längsled och på tvären.

Så vad är frågan egentligen då?
Titel: SV: Dubbade vinterdäck för vägkörning
Skrivet av: Utopiazz skrivet 25 december 2012 kl. 12:55:01
Så vad är frågan egentligen då?

Frågan är fortfarande vilka vinterdäck som rekommenderas för vägbruk och som går att dubba med vanlig dubb.

Det måste ju finnas fler än jag själv som kör året runt på vägen där underlaget blandas mellan asfalt, snö, snömodd och isbark.

Titel: SV: Dubbade vinterdäck för vägkörning
Skrivet av: husky skrivet 26 december 2012 kl. 17:09:09
för min del va det ekonomin i biltemas däck som tilltalade mig :rtfm:..  finns säkert bättre däck att använda som är tystare osv.. funkade för mig alla fall till den åkningen du nämner ()p..  tror att de flesta crossdäck funkar att dubba upp med vanliga bildubb..
Titel: SV: Dubbade vinterdäck för vägkörning
Skrivet av: Utopiazz skrivet 26 december 2012 kl. 19:19:42
Var och kikade på deras däck idag och dom ser ju bra ut men misstänker att dom har kort livslängd. klackarna är ganska små och slits nog rätt fort. Å andra sidan så når små klackar kanske ner genom snömodden ochbger bättre grepp ;)

Får köpa en uppsättning och testa helt enkelt.
Titel: SV: Dubbade vinterdäck för vägkörning
Skrivet av: Utopiazz skrivet 7 januari 2013 kl. 21:39:15
Hittade ett annat intressant däck.

Innova IA-8002B, lite större/grövre nabbar än det vanliga IA-8002 däcket. Tyvärr inte e-märkt så det verkar inte gå att få tag på (utom via eBay.it)

Någon som vet vem som är importör för Innova däcken?

Innova IA-8002
(http://www.innovatires.com/products/ATV%20Tires/ATV%20Tires/IA_8002_1.jpg)


Innova IA-8002B
(http://www.innovatires.com/products/ATV%20Tires/ATV%20Tires/IA_8002B_1.jpg)
Titel: SV: Dubbade vinterdäck för vägkörning
Skrivet av: Hydro skrivet 7 januari 2013 kl. 21:44:48
Innovas däck har ibland minst sagt balansproblem, pga att de är ovala... sådant går inte att balansera bort.
Vissa har dock lyckats att få tag i rätt runda varianter, så det handlar nog lite om tur.
Däremot är de ofta extremt slitstarka.

Vill du grövre däck än de vanliga crossdäcken som har mellan 9-12 mm, så kika på Maxxis Razr2 och Kendas XC-serie, de ligger på typ 14 mm i klackhöjd.
 
Mjukare gummi, men på vintern vill man ju ofta ha lite mjukare för att få grepp i kylan.

Innova har rätt hög inblandning av plast känns det som...
 
Titel: SV: Dubbade vinterdäck för vägkörning
Skrivet av: Utopiazz skrivet 7 januari 2013 kl. 23:25:25
Tack är tipsen. Får läsa på lite om dom däcken.

Det handlar inte bara om höjden på klackarna men även om hur tätt dom sitter då det bör ge lägre ljudnivå och mindre vibrationer på asfalt.
Titel: SV: Dubbade vinterdäck för vägkörning
Skrivet av: Hydro skrivet 7 januari 2013 kl. 23:35:32
Njae... crossdäck låter illa.
De som har ihåliga klackar, tex några av Dunlops modeller, är tystare.. tills klacken är så sliten att hålet är borta, då låter även flertalet av de.

Vibrationer kommer inte från mönstret, däremot påverkar ju självklart mängden gummi i backen livslängden, men det är mer beroende på gummikvalitén än mönstret crossdäcken emellan.

Crossdäck med ihåliga klackar är svåra att dubba, om nu det var tanken.
 

Exempel på "ihåliga klackar" ser du om du tex googlar Dunlops KT 335, de har rätt mycket gummi så där får man i bildubb rätt lätt.
Deras KT 345 är det däremot svårare med...

Även Kenda har ihåliga klackar, men de är rätt ljudliga ändå, eftersom hålen är rätt små.
Detsamma gäller Maxxis (även All-trak).

Superswamper har dock några som är tysta, men de har glest mönster och mjukt gummi och slits ner efter ca 200 mil på asfalt så de är nog inte att fundera på i detta läge.
Bra däck annars.
 
Titel: SV: Dubbade vinterdäck för vägkörning
Skrivet av: Utopiazz skrivet 8 januari 2013 kl. 07:19:27
Jo, tanken var att dubba däcken så ihåliga klackar går tyvärr bort även om dom troligen skulle ge lite bättre grepp än traditionella Quad crossdäck på hårt underlag (utan dubb).

Kollade lite på Maxxis och Kenda däcken men dom är relativt mycket dyrare än däcken från Innova. Utmanat ha gjort en total koll på alla leverantörer så verkar dom vara nästan 50% dyrare men då har jag jämfört Razr2 med Ia-8002 däcket vilket troligen inte är rättvist.

Ska jag jaga lite mer och se om jag kan hitta ett pris på Ia-8002B däcket så jag kan jämföra mellan mönstermässigt likvärdiga däck.

Titel: SV: Dubbade vinterdäck för vägkörning
Skrivet av: Utopiazz skrivet 31 oktober 2013 kl. 22:39:50
Nu blev det aldrig några nya däck förra vintern utan jag åkte på mina gamla. Dom är dock nu helt slut och läget är väl mer akut att skaffa nya.

Det jag lärde mig förra vintern var att dubbat inte alltid är nödvändigt och på en odiffad maskin kanske till och med dumt då dom lätt vrider sig ur när man svänger tvärt på asfalt.

Jag har iaf minskat ner listan till två huvudkandidater
Maxxis M -9209
http://www.loeffler-quads.de/product_info.php/info/p1152_22x11-9-36J-Maxxis-All-Track-M-9209.html (http://www.loeffler-quads.de/product_info.php/info/p1152_22x11-9-36J-Maxxis-All-Track-M-9209.html)
SUN-F A-027
http://www.loeffler-quads.de/product_info.php/info/p9363_22x11-9-48J--6PR--SUN-F-A-027-Gelaende-Profil.html (http://www.loeffler-quads.de/product_info.php/info/p9363_22x11-9-48J--6PR--SUN-F-A-027-Gelaende-Profil.html)

Sen finns en uppstickare
Maxxis Big horn
http://www.loeffler-quads.de/product_info.php/info/p9188_23x10-12-45N-6PR-Maxxis-BigHorn-MU10.html (http://www.loeffler-quads.de/product_info.php/info/p9188_23x10-12-45N-6PR-Maxxis-BigHorn-MU10.html)

Vet egentligen inget om något av däcken och det säkra (men tråkiga) skulle vara att välja samma däck som jag redan har Innova IA8002
http://www.loeffler-quads.de/product_info.php/info/p2135_20x10-9-50N--215-50-9---Innova-IA-8002.html (http://www.loeffler-quads.de/product_info.php/info/p2135_20x10-9-50N--215-50-9---Innova-IA-8002.html)

Beslutsångest
Titel: SV: Dubbade vinterdäck för vägkörning
Skrivet av: Hydro skrivet 31 oktober 2013 kl. 22:58:50
Ifall man pendlar så finns ju aspekten vägljud.
Crossdäck låter en hel del, men jag har aldrig kört några däck som låtit mer än All-trak.
Dessa däck är dessutom endast tvålagrade så de är rätt mjuka, kanske för mjuka för pendling... vet inte riktigt där.
Däremot vet jag att de har allt annan än platt anläggningsyta, redan vid 0,3-0,4 så vill de rida på de mittersta klackarna... och sådant brukar kunna märkas av gällande slitaget.
Vill du ha grova Maxxisdäck så kolla Razr2, men alla crossdäck låter som sagt.

Bighorn är i sammanhanget rätt tysta och har stabilt gummi för dubb, dock tror jag inte att något av däcken skulle släppa dubb om de "körs in" så de "sätter" sig som de skall.

Menar du ha vanliga bildubb så är ju utsticket rätt moderat och den stela axeln frestar de nog säkert mindre än vad gasknappen gör.   :whip:


Innova skulle jag personligen inte köpa, stenhårda och ofta ovala osv.
Titel: SV: Dubbade vinterdäck för vägkörning
Skrivet av: Utopiazz skrivet 1 november 2013 kl. 07:51:08
Tack Hydro

Ljudnivån är en viktig aspekt då det blir tröttsamt med ett högljutt "skorrande" från däcken. Det är nog ett problem som de flesta crossdäck har eftersom klackarna ofta ligger på en linje och det gör att alla slår i marken samtidigt.

Kanske uppstickaren Bighorn är ett bra alternativ med sina större klackar som ligger diagonalt mot färdriktningen. Bör ge tystare gång samt lite mer stabilitet med 6 lager, det kan ju kanske behövas med stora däck.
Är det någon som har erfarenhet av att köra med Bighorn längre sträckor på asfalt? Typ ljudnivå, vibrationer, grepp vid vått väglag etc.

Vad gäller dubbningen så är det inte säkert att det behövs men om jag gör det så är det bildubb det handlar om. Jag har allt som behövs, borr och dubbpistol. Sen har jag diverse olika typer av dubb med lite olika längd på utsticket och det går rätt fort att skjuta i några 100 dubb.
Titel: SV: Dubbade vinterdäck för vägkörning
Skrivet av: Utopiazz skrivet 5 december 2013 kl. 09:38:13
Nu var det beställt. Hittade ett SunF däck som jag tycker är värt att testa, modellen heter A033 och dimensionerna jag beställt är 22x10-12 och 22x7-12.
Hittade dom inte i Sverige eller hos dom "normala" leverantörerna i Tyskland och England utan dom beställdes från Frankrike. Det landade på ganska precis 290 Euro inklusive frakt för fyra däck vilket jag tycker är klart överkomligt.

Sen återstår att se om dom är runda, går att balansera och hur bra dom greppar på vinterväg med både barmark och is. Återkommer med mer info när allt är monterat
Titel: SV: Dubbade vinterdäck för vägkörning
Skrivet av: Utopiazz skrivet 17 december 2013 kl. 23:31:29
Idag kom mina nya däck  :djump:

Levererades precis som enligt beställning. Lite tilltryckta från fabrik men annars helt ok.
Måste ge cred till killen på Postens företagspaket som körde ut däcken. Jag misstänkte att däcken skulle komma idag men glömde hänga ut ett mottagningsbevis i morse. Kom att tänka på det när jag kom till kontoret men då var det för sent.
Döm om min förvåning när Postkillen ringer på min mobil och undrar om han kan lägga däcken på ett ställe så dom inte blir så synliga från vägen!!
Vi kom överens om ett bra ställe och när jag kom hem låg dom på anvisad plats och dessutom övertäckta med en större tygtrasa han hade hittat.
Muchos Gracias Amigo  ()p

Nu är däcken efter lite slit monterade på nya fälgar och ska testköras imorgon. Dom får stå med lite högre tryck under natten så att dom förhoppningsvis återfår sin form lite snabbare.

Bild kommer så fort dom sitter på quadden
Titel: SV: Dubbade vinterdäck för vägkörning
Skrivet av: Utopiazz skrivet 18 december 2013 kl. 09:44:05
Bytte hjul innan jag åkte till jobbet. Inte mycket marginal mot heel guarden men det är inga som helst problem. Har dessutom fortfarande för mycket luft i däcken så det kommer att bli bättre med rätt tryck.
En markant skillnad i ljudnivå mot mina gamla slitna Innova.

Lite obalans i ett bakdäck men inget som inte går att åtgärda hos gummiverkstan

EDIT: Ser på bilden att framdäcken ser mindre ut än bakdäcken. Det beror troligen på perspektivet i bilden för dom är lika höga i verkligheten
Titel: SV: Dubbade vinterdäck för vägkörning
Skrivet av: Rickard Marklund skrivet 18 december 2013 kl. 11:03:13
Vill syna höjden.
Mät gärna och meddela.

Just det faktum att bakdäcken är bredare brukar göra att de blir rätt mycket högre om tumhöjden och lufttrycket är samma.
På min Can-Am får jag köra med 0.25 bar bak och 0.8 bar fram för att de skall bli lika höga, skiljer nog typ 3 cm på höjden om jag kör med 0.5 både fram och bak.
Gör maskinen slingrig på vägen om man vintertid kör med 4WD inkopplad.
Titel: SV: Dubbade vinterdäck för vägkörning
Skrivet av: Utopiazz skrivet 18 december 2013 kl. 11:23:18
skiljer nog typ 3 cm på höjden om jag kör med 0.5 både fram och bak.

Kan det beror på viktfördelning kontra däckets bredd eller skiljer det med 0,5 även om hjulen är obelastade?

Ska mäta ikväll men när däcken står bredvid varandra så skiljer det max 10 mm på höjden. Blir kanske lite annorlunda när dom väl sitter på hojen.
Titel: SV: Dubbade vinterdäck för vägkörning
Skrivet av: Rickard Marklund skrivet 18 december 2013 kl. 13:42:14
På min maskin ser man tydligt hur bakdäcken sväller upp när man pumpar lite hårt, som jag gärna vill ha det.
Framdäcken händer det i princip inget alls med när man ökar trycket.
Framdäcken har en mycket rundare kord och form som gör att det inte sväller på samma sätt som bakdäcken.

Perspektivet i bilden gör säkert sitt till, men kolla ändå...
Titel: SV: Dubbade vinterdäck för vägkörning
Skrivet av: Utopiazz skrivet 25 februari 2014 kl. 22:49:35
Glömde av att mäta men nu är det iaf gjort, bakdäcken är 22" och framdäcken 21" så det skiljer lite på höjden. Dock är båda märkta som 22" och samma tryck 0,5 kg