ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: Bullingen skrivet 22 december 2012 kl. 18:07:32

Titel: Arctic Cat VS Can Am VS Brute Force
Skrivet av: Bullingen skrivet 22 december 2012 kl. 18:07:32
Funderar på atv-byte och som ämnesraden avslöjar så väljer jag främst mellan de tre maskinerna. Det är 650 alla tre jag kollat på. Har någon ett övertag? Är det kvalitetsskillnad? Vilken skulle du valt och varför?
 :D
Titel: SV: Arctic Cat VS Can Am VS Brute Force
Skrivet av: Hydro skrivet 22 december 2012 kl. 19:30:48
På begagnade maskiner kan skick och historik vara mer avgörande än dess kvalité från fabrik.
Sen pratar du övertag... inom vad?

Kawas 650 finns väl för övrigt i en del olika versioner va?
Både med CVT och utan och både med delad och stel bakaxel...

AC och CA finns väl däremot endast i varsin version...?
AC med stånka och CA med twin.
 
Det finns även en del skillnad i hur främre diffen låses, vilket är lite en fråga om smak och användning.
 
Titel: SV: Arctic Cat VS Can Am VS Brute Force
Skrivet av: Bullingen skrivet 22 december 2012 kl. 23:51:50
Ja självklart är skick och historiken viktigare än märket. Men jag tänkte mer generellt. Om ni där ute favoriserar ett märke och i så fall varför.
Övertag kan finnas inom en mängd områden. Effekt, markfrigång mm mm.

Det är väl bara på de riktigt tidiga Kaworna som det är stel axel? På alla jag sett i annonser -05 uppåt så är det delad axel.

AC H1 är väl med stånka och så fanns väl en V2? CA kanske alltid har twin?

Kawa låser väl diffen manuellt med handtag. Men som sagt det är det här som är lite kul å veta varför ni valt det ena eller andra. Jag kör idag en Kawa 400 från -92 och den har fungerat superbra de 15 år jag haft den... Så det lutar lite åt kawa...
Titel: SV: Arctic Cat VS Can Am VS Brute Force
Skrivet av: Pv544 skrivet 22 december 2012 kl. 23:54:48
Vilken budget handlar det om och vilka årsmodeller?

Väg eller terrängregg?
Titel: SV: Arctic Cat VS Can Am VS Brute Force
Skrivet av: Bullingen skrivet 23 december 2012 kl. 00:31:01
Handlar om terrängreggat och ca 50-70"
Titel: SV: Arctic Cat VS Can Am VS Brute Force
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 23 december 2012 kl. 00:39:16
Är du nöjd med din kawa idag tycker jag du ska välja en sådan igen :)
Alla är ju bra maskiner  ()p

CA kanske är lite busigare är de andra och har servo efter 2010?
Titel: SV: Arctic Cat VS Can Am VS Brute Force
Skrivet av: Bullingen skrivet 23 december 2012 kl. 01:16:59
Är lite inne på kawa igen. Men har hört rykten om att de tvåcylindriga skall vara sämre. Alltså att det ofta är motorproblem. Men det kanske bara är rykte och ägarrelaterat? Å andra sidan bör vrid och mjuk gång vara bättre gentemot stånkorna?
Titel: SV: Arctic Cat VS Can Am VS Brute Force
Skrivet av: rally nizze.. skrivet 23 december 2012 kl. 01:43:22
Jag har en brute 750 07a som motorn rasade på men är okej nu efter total renovering, det man får hålla koll på är oljan då dom lite äldre modellerna gärna vill ta en skvätt i ny o ne men håller en bara koll på oljan så går det fint.. Tycker det är en fin maskin o köra och kanon i skogen nog med ork så det blir över kanske lite het då den gärna vill resa sig men det blir en vana, bara man tar det lugnt så, när det blir ett byte så står det för min del mellan en ny kawa eller a-c då jag tycker att brp har tyvärr fått lite sämre kvalite på sina maskiner (personlig åsikt) annars är det maskiner med mkt klös och säkerligen hög lekfaktor. Men känn dig fram o testa lite olika då det är du som ska känna att det är rätt maskin och inte vi som kommenterar så iväg o testa tycker jag och du kommer säkert att bli nöjd i ditt val ()p
Titel: SV: Arctic Cat VS Can Am VS Brute Force
Skrivet av: Lowest skrivet 23 december 2012 kl. 01:45:00
Svensk sålda Kawasaki 650 har stel bakaxel till och med 2011 från 2012 när 650 fick 750 karossen har den delad bakaxel.
Det kan finnas importerade 650 med delad bakaxel då det finns både stel/delad bakaxel på 650 utomlands.

Tidiga ArticCat 650 har en V-twin motor och det är Kawas 650 som sitter i den.

Titel: SV: Arctic Cat VS Can Am VS Brute Force
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 23 december 2012 kl. 01:51:00
Jag har en brute 750 07a som motorn rasade på men är okej nu efter total renovering, det man får hålla koll på är oljan då dom lite äldre modellerna gärna vill ta en skvätt i ny o ne men håller en bara koll på oljan så går det fint.. Tycker det är en fin maskin o köra och kanon i skogen nog med ork så det blir över kanske lite het då den gärna vill resa sig men det blir en vana, bara man tar det lugnt så, när det blir ett byte så står det för min del mellan en ny kawa eller a-c då jag tycker att brp har tyvärr fått lite sämre kvalite på sina maskiner (personlig åsikt) annars är det maskiner med mkt klös och säkerligen hög lekfaktor. Men känn dig fram o testa lite olika då det är du som ska känna att det är rätt maskin och inte vi som kommenterar så iväg o testa tycker jag och du kommer säkert att bli nöjd i ditt val ()p

Inget illa ment.  Men tycker det låter lite roligt när du skriver det.
Du åker Kawa som har haft totalhaveri.  Men ändå är CA sämre kvalitet?
Hur tänker du  :hmmm:
Titel: SV: Arctic Cat VS Can Am VS Brute Force
Skrivet av: rally nizze.. skrivet 23 december 2012 kl. 01:57:22
först får jag tillägga att haveriet berodde på lögner av åf maskinen skulle vara ny servad men inte en droppe olja i motorn och jag orkade inte krångla med dom så jag bekostade reperationen själv, och hur jag tänker ang can-am så tänker jag mest på spruckna ramar skjeva ramar dåliga servos etc på en maskin som kostar runt 150 lök (ny), och för dom pengarna vill man ju ha riktiga grejer som det inte är fel på, blir ju som att köpa sig problem men som sagt maskiner med mkt pulver och säkerligen hög lekfaktor.
Titel: SV: Arctic Cat VS Can Am VS Brute Force
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 23 december 2012 kl. 09:11:27
först får jag tillägga att haveriet berodde på lögner av åf maskinen skulle vara ny servad men inte en droppe olja i motorn och jag orkade inte krångla med dom så jag bekostade reperationen själv, och hur jag tänker ang can-am så tänker jag mest på spruckna ramar skjeva ramar dåliga servos etc på en maskin som kostar runt 150 lök (ny), och för dom pengarna vill man ju ha riktiga grejer som det inte är fel på, blir ju som att köpa sig problem men som sagt maskiner med mkt pulver och säkerligen hög lekfaktor.


Då är jag med på hur du menar ()p
Du har helt rätt!
Man skapar ju förväntningar efter priset :)
Titel: SV: Arctic Cat VS Can Am VS Brute Force
Skrivet av: Pv544 skrivet 23 december 2012 kl. 09:47:34
Alla maskiner har ju sina svaga punkter.
Kawa har väl tex haft problem med diff, bussningar, motor .

Can-am : servo, värmeproblem,  Kamkedja.

Det är väl ofta vissa årsmodeller som har mer eller mindre problem.
Men hittar något intressant exemplar så får man väl gräva lite mer just om den modellen.

Lowest har väl bra med mil på brutforce bakom sig och nyligen bytt till can-am. Tror även han har skrivit lite om skillnaderna någonstans .
Titel: SV: Arctic Cat VS Can Am VS Brute Force
Skrivet av: Hydro skrivet 23 december 2012 kl. 10:18:14
Att det förekommit en hel del ras på KVF:en stämmer ju.
Men det har väl i samtliga sammanhang alltid berört 750:n va?

Här snackas det ju om 650:n.
 
Titel: SV: Arctic Cat VS Can Am VS Brute Force
Skrivet av: Lowest skrivet 23 december 2012 kl. 13:33:38
Att det förekommit en hel del ras på KVF:en stämmer ju.
Men det har väl i samtliga sammanhang alltid berört 750:n va?

Här snackas det ju om 650:n.

650-700-750 är väl samma motor lite olika storlekar på kolvarna bara.
Titel: SV: Arctic Cat VS Can Am VS Brute Force
Skrivet av: Lowest skrivet 23 december 2012 kl. 14:08:33
Min gammla kawa har rullat strax över 1300 mil nu  ()p
En kompis köpte den så den lär ja se ett tag till.

Den funkade bra så länge jag hade den och inga stora problem hade jag fast nu står den med trasig bränslepump  :(veryangry):

Bärarms bussningarna är bara skit på dom. Dom var glappa redan när den var ny och nya håller bara några timmar lika med styrstagen och bussningarna till styrstången.

Synd att det ska vara så dyra delar till en Kawa  :(veryangry):
Framdiff 20 000-30 000:- beror på hur komplett den ska vara.
Elmotorerna till 4x4 och motorbromsen ca 2500:-
Bränslepumpen ca 9000:-
Damasker ca 800:-

Till en Canam kostar bara diffen 4700:- plus moms och komplett ca 9000:-

OBS priserna är vid svenska handlare.

Jag gillar Kawan mycket  ()p men tyvärr så älskar jag Canamen mycket mer  :headbang:
Vi var runt 14st som åkte Kawa  runt 2008 och idag är det bara min gammla som finns kvar. Nästan alla åker Canam idag.
Av dom 14 st som åkte Kawa var det diffras för 9-10 st  kommer inte ihåg riktigt men några körde sönder flera stycken.
Några kamkedjor gick sönder men inga motorer rasade men lite renoveringar blev det för några.   

Köp den du tycker om  ()p Enligt mej CanAm  :headbang:
Titel: SV: Arctic Cat VS Can Am VS Brute Force
Skrivet av: Bullingen skrivet 23 december 2012 kl. 16:23:46
Efter att den kawa 650 jag kollade på nu är såld så står det för ögonblicket mellan en can-am och en A-C, båda 650. Men det måste ju finnas en del typfel även på A-C. Rör sig om en 06.
Gillar tanken på stånka då det ofta innebär mindre problem ju färre delar som finns. Men hur är det med pulvret? Kommer man sakna draget från twinen i can-am. Körde en Grizzly 660 en del och tyckte den var helt ok i orken. Jag kommer inte att ha atv att leka med, men det klart en och annan km på grus/skogsväg kan det ju bli...
Titel: SV: Arctic Cat VS Can Am VS Brute Force
Skrivet av: Lowest skrivet 23 december 2012 kl. 16:44:07
Om du saknar draget från en v-motor kan bara du själv veta  ;)

Jag vet att jag skulle inte stå ut med en enstånka och det är lite synd tycker jag då jag anser att Grizzly 700 är den bästa hjulingen som finns.
Titel: SV: Arctic Cat VS Can Am VS Brute Force
Skrivet av: Pv544 skrivet 23 december 2012 kl. 17:48:36
Provat leta info på nätet?
Tex denna dyker ju upp.
http://www.powersportsnetwork.com/enthusiasts/review_list_vehicle.asp?veh=21866 (http://www.powersportsnetwork.com/enthusiasts/review_list_vehicle.asp?veh=21866)

Verkar lite blandat...n
Titel: SV: Arctic Cat VS Can Am VS Brute Force
Skrivet av: tompeng2 skrivet 23 december 2012 kl. 20:27:05
Bullingen. Om du  "står ut" med en enstånka, dvs har inget emot en enstånka så är Arctic Cat 650H1 en av de absolut bästa. Den har grymt fin krypkörning på lågväxeln, den är bred = stadig. Den har högsta markfrigång. Den känns mycket trygg i terrängen och har en mycket bra (kanske den bästa) svängradien. Grizzly 700 är en mycket bra maskin men jag tycker ändå den kommer på andra plats efter AC 650 H1. Can Am 650 i samma prisklass/årsmodell är inte  alls lika stabil och trygg i terrängen. Den har lägre markfrigång och nervösare/sämre krypkörning dessutom mer benägen att vicka och mycket sämre fram diff funktion, men det är en V-twin och V-Twin är sååå mycket roligare än enstånka. Så vill du ploga, åka sakta i terräng, klättra i stenrösen,dra timmer, ha full kontroll,, köp en AC 650 H1
Titel: SV: Arctic Cat VS Can Am VS Brute Force
Skrivet av: rally nizze.. skrivet 23 december 2012 kl. 20:46:54
Håller med föregående talare ang A-C den hade jag åxå satsat på och som jag skrev tidigare att nästa maskin blir nog endera en A-C eller Kawa igen..
Titel: SV: Arctic Cat VS Can Am VS Brute Force
Skrivet av: Bullingen skrivet 1 januari 2013 kl. 21:45:38
Det blev en AC. 650 H1 2006. Gått drygt 100 tim. Lågväxelbeteendet gentemot den Can-Am jag provade fällde avgörandet. Eftersom jag främst är ute efter en arbetsmaskin så är inte draget så superviktigt. Den sticker iväg helt ok, men det är inte som natt och dag mot Kawa 400 jag har (kvar än så länge). Kanske lurar man sig lite eftersom variomatkänslan förtar upplevelsen av kraft jämfört med när man växlar... Provade en Grizzly 660 och det vet till tusan om inte den stack iväg ett snäpp snabbare? Strunt samma den går tillräckligt. Det intressanta nu är om den fortsätter att göra det i drygt 15 år som kawan gjort!  :lol:
Titel: SV: Arctic Cat VS Can Am VS Brute Force
Skrivet av: Pv544 skrivet 1 januari 2013 kl. 22:37:15
Grattis!
Får hoppas den håller dig nöjd.  ()p
Titel: SV: Arctic Cat VS Can Am VS Brute Force
Skrivet av: oliwer_98 skrivet 1 januari 2013 kl. 23:07:20
det lät frestande.... :) grattis ()p :lol:    mycket bra köp