ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Tillbehör, stötdämpare, däck osv => Ämnet startat av: Deer Hunter skrivet 22 december 2012 kl. 17:50:26

Titel: En smygare ...
Skrivet av: Deer Hunter skrivet 22 december 2012 kl. 17:50:26
Var ute och plogade lite idag, tyckte det var lite luft i ett framdäck, mätte och konstaterade att jag endast hade 0.20 bar runt om ? Nu var det i ärlighetens namn i höstas jag kollade luften sist. Jag har alltid siktat på att ha 0.35 bar runt om.
Frågor:
 - är det normalt att däcken tappar tryck från 0.35 bar till 0.20
 bar på tre månader ?
- är skillnaden stor i däcktryck mellan +15 grader och - 4 grader
- vad är ett bra däcktryck vid plogning ?

God jul / martin
Titel: SV: En smygare ...
Skrivet av: Bullingen skrivet 22 december 2012 kl. 18:44:50
Hej!
Vet inte hur mycket trycket påverkas, men ju kallare det är desto mindre blir trycket i däcken. Allt kallt krymper och luften är ingen skillnad. Men om det bara är ett däck som tappat tryck så låter det som ett läckage!
Titel: SV: En smygare ...
Skrivet av: Deer Hunter skrivet 22 december 2012 kl. 19:11:25
Men om det bara är ett däck som tappat tryck så låter det som ett läckage!
Nja, läser du ovan står det runt om  ;) och att jag har lekage runt om exakt lika verka ju inte så troligt  ;)
Titel: SV: En smygare ...
Skrivet av: rally nizze.. skrivet 22 december 2012 kl. 19:15:49
Du fyllde säkert det ringtrycket i sommar temp och nu när det är kallt så minskar luftrycket när det är kallt då kall luft tar mindre plats än varm luft. Blir samma verkan som med en turbo intercooler som kyler luften innan den trycks in i motorn för att motorn skall få mera luft, så det är nog ingen fara att det skulle vara punka.
Titel: SV: En smygare ...
Skrivet av: Peter Johansson skrivet 22 december 2012 kl. 19:18:05
Har du alu fälgar så kan det vara fälgarna aluminium krymper mer än plåt när det blir kallt och en fälg med mindre diameter så märks det mer än tex en bil fälg och där kör man med ett högre ring tryck.
Titel: SV: En smygare ...
Skrivet av: Peter Johansson skrivet 22 december 2012 kl. 19:24:33
Kväv gas kan man använda ,det används för att hitta läckage i ac system på bilar tex  och används till bil däck trycket håller samma tryck på sommaren som på vintern  variationen är inte stor inte märkbar i allafall.
Titel: SV: En smygare ...
Skrivet av: Deer Hunter skrivet 22 december 2012 kl. 19:24:52
Jo det är säkert så enkelt som ni skriver men att trycket sjunker 43 % är ju ganska mycket. Det sitter alufälgar på maskinen.

Vad tycker ni är ett bra ringtryck för plogning och lite vinteråka på oplogade grusvägar?

/ martin
Titel: SV: En smygare ...
Skrivet av: Deer Hunter skrivet 22 december 2012 kl. 19:26:14
Kväv gas kan man använda ,det används för att hitta läckage i ac system på bilar tex  och används till bil däck trycket håller samma tryck på sommaren som på vintern  variationen är inte stor inte märkbar i allafall.

Bra tips, men det blir nog billigare att fylla på lite luft  :djump:
Titel: SV: En smygare ...
Skrivet av: Peter Johansson skrivet 22 december 2012 kl. 19:34:54
Jo det är klart att det är så .
Titel: SV: En smygare ...
Skrivet av: Marcus-84 skrivet 22 december 2012 kl. 21:10:52
Utan kedjor kör jag med rätt platta däck, brukar släppa ut luft så att sidonabbarna i däcket tar i marken. Då har man störst "fotavtryck" å på så vis bättre fäste ;)
Titel: SV: En smygare ...
Skrivet av: StefanN skrivet 23 december 2012 kl. 01:27:20
HAr du använt samma mätare varje gång?
Titel: SV: En smygare ...
Skrivet av: ATVeeler skrivet 23 december 2012 kl. 08:27:36
0,1 bar sjunker trycket när temperaruren sjunker med 10 `C.
Som exempel du fyller ringarna i ett garage med temperaturen +20 `C, när du kör ut maskinen i -10 `C har du 0,3 bar mindre luft i ringarna.
Titel: SV: En smygare ...
Skrivet av: Deer Hunter skrivet 23 december 2012 kl. 09:10:41
HAr du använt samma mätare varje gång?
Japp
Titel: SV: En smygare ...
Skrivet av: Deer Hunter skrivet 23 december 2012 kl. 09:13:39
0,1 bar sjunker trycket när temperaruren sjunker med 10 `C.
Som exempel du fyller ringarna i ett garage med temperaturen +20 `C, när du kör ut maskinen i -10 `C har du 0,3 bar mindre luft i ringarna.
Har varmgarage med 15 grader, ska bli spännande att se hur mkt trycket ökar när jag tar in maskinen idag.
 :)
Titel: SV: En smygare ...
Skrivet av: markuse1 skrivet 23 december 2012 kl. 09:39:15
HAr du använt samma mätare varje gång?

Där har vi oftast det största felet. Många mätare visar helt olika. Att använda en och samma är det som gäller.
Kör på bana med bil och vissa lånar andras mätare men om man har olika varje gång så blir det inte så bra. Att köra 10varv och sedan justera däcktrycket med en annan mätare än man grundmätte med så blir det ändå fel.

Däcken är inte nypålagda? Ta av en av fälgarna och lägg den på backen, sedan lägger du en blandning av vatten och diskmedel (eller om du har färdig läckagesökare) och lägg på skarven mellan däck och fälg och se om du ser bubblor.
Titel: SV: En smygare ...
Skrivet av: Utopiazz skrivet 23 december 2012 kl. 10:49:36
Har säkert med utetemperatur att göra. På våra eu mopeder så kör vi med 2,2 bar på sommaren. När tempen kryper ner mot nollan så blir dom svårkörda för trycket i däcken har då sjunkit till under 1,8 bar så dom måste pumpas i och ur flera gånger på höst och tidig år vår att kompensera för ute tempen.