ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Körteknik => Ämnet startat av: redfox skrivet 21 december 2012 kl. 14:40:06
-
Maskinen har varit på service och kommer tillbaka nu med Polaris Prospetor bandsats monterad.
Har aldrig kört med bandsats förut och vill inte ha sönder något.
Kan de som kört bandsats och är erfarna komma med tips om vad man ska undvika för att inte ha sönder dem.
Den ska tydligen vara 1.5 meter bred nu. Ska den vara så bred?
-
Tänk på att fota monstret, har sett bilder på den uppsättningen och den är sjukt fet! I övrigt har jag ingen aning mer än att jag är liiite avis.. ()p
-
Jag kommer att hämta ut den imorgon lördag.
Jag tar några foton och sätter ut dem :)
1) Vet någon hur mycket mer bränsle den slukar med bandsatsen på.
Med hjul åker den ca 120-130 km väg och ca 80 km terräng.
2) Hur lång sträcka kommer man med bandsatsen? Jag kommer inte att åka på asfalt utan bara på snö.
3) Brukar alltid åka ensam då jag inte känner någon i trakterna med hjuling. Har hört att det är omöjligt att vincha sig ur när man sitter fast. Tips på hur man kommer loss när man sitter fast? Länk till youtube klipp? Vad ska man ta med sig. Spade är givet men är det något annat jag bör ta med mig?
-
Jag lyckades köra fast rejält ikväll, släppte på gasen lite för sent... direkt när det börjar slira och tar stopp måste man släppa gasen, backa 50 cm och tugga vidare. Annars är det ett ögonblicksverk att fastna... å e man ensam så lär man få skotta ett bra tag...
Bästa metoden är nog att skotta bakom/under och backa.
Jag hade som tur polarn som fick hjälpa till å dra mig bakåt...
-
Se till att inte få liggande träd mellan fram och bakbanden.
Klättringsförmågan är bra dålig på bakbanden, så bakbanden med hela ställningen vill rotera ist. för att klättra över...
-
Som nybörjare ska man köra lugnt, inte göra några större utsvävningar :) Sen ska man passa sej för träd........ Jag har lyckas fasna 2 gånger reält
En gång så vad det motorsågen som gällde... :knupple:
Drivknutar och stag (http://www.youtube.com/watch?v=G4hCc3sAWaQ#ws)
-
Som nybörjare ska man köra lugnt, inte göra några större utsvävningar :) Sen ska man passa sej för träd........ Jag har lyckas fasna 2 gånger reält
En gång så vad det motorsågen som gällde... :knupple:
Drivknutar och stag (http://www.youtube.com/watch?v=G4hCc3sAWaQ#ws)
Vilken superhäftig maskin. nice video men tråkigt med drivknuten.
Lite nyfiken på vad det är för ljusramp du har fram , e du nöjd med ljuset o var kan man hitta den ?
-
Vilken superhäftig maskin. nice video men tråkigt med drivknuten.
Lite nyfiken på vad det är för ljusramp du har fram , e du nöjd med ljuset o var kan man hitta den ?
Dom lyser väldigt bra, finns på swedol att köpa.
-
Hämtade ut maskinen igår och körde runt.
Det är en helt annan maskin. Helt andra köregenskaper. Riktigt kul att uppleva.
Åkte i djup snö och den bokstavligen flög fram. Kändes som en vattenskoter där man kan smygköra och gasa lätt o kollar runt o sedan plötsligt ge järnet :D
Ett problem bara. Blinkersen fram slets av av all snö. Men så som de sitter på de vägeggade potatisarna så händer det förr eller senare. Som tur är så är det väldigt tråkigt att köra på väg med bandsats så jag håller mig till dikena istället. ;D
Någon som vet vart man kan köpa blinkers som man kan montera på ett sätt där de är anpassade för terrängkörning.
Det kanske finns framljus med integrerade blinkers i. Tips?
Återkommer senare med bilder.
-
Som sagt; vi vill se bilder! ()p
Nåt vi inte vill se är sånt som fanns i grönis film; sönderkörningar och vinschning utan rundsling. Var rädd om träden, ingen uppskattar att få skador på sin skog.