ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Tillbehör, stötdämpare, däck osv => Ämnet startat av: Emil^ skrivet 20 december 2012 kl. 11:42:19
-
Tidigare har min Warn Provantage plog spruckit i hållarna till släpskorna som är åtgärdat med svetsen.
Men upptäckte nu i garaget att den spruckit på båda sidor i svetsarna till fästet som håller fjädrarna >:(
Lite less också på att man får svetsa själv och sen kommer färgen brännas bort också på insidan av bladet om man börjar svetsa där.
Så går det på garantin måntro och är det ÅF jag ska kontakta? :hmmm:
Antar att plogen ska skickas in till USA för kontroll vilket lär dröja flera veckor då det är nu jag behöver den...
-
Kanske inte tål att användas i 40km/h
-
Dom kommer hävda handhavande fel >:(
-
Hm, ok. Då får jag spara ihop till en ny plog :)
-
Hm, ok. Då får jag spara ihop till en ny plog :)
Eller så svetsar du den du har sedan lackar den till sommaren så är den fin till vintern;-)
-
Eller så svetsar du den du har sedan lackar den till sommaren så är den fin till vintern;-)
Det kanske jag kan göra, om jag inte är för lat för det ;D
-
Jag bjuder 100kr ()p
-
Jag bjuder 100kr ()p
Vilken del av släpskon vill du ha? ;D
-
Vilken del av släpskon vill du ha? ;D
Ta den som sitter ihop med tillhörande plog ;D
-
Dom kommer hävda handhavande fel >:(
Du blev till av ett handhavande fel. :nono:
-
Kör man i högre farter "40km/h" så håller det inte, och då spelar det ingen roll om man så väl köper en ny..
Bästa är att förstärka och göra den bättre.. när det är sånna här leksaker så krävs det alltid förbättringar.
sen när du fått plogbladet som du velat så ska du se att plogramen inte håller istället :D
-
Skickar du ner bladet när du svetsar det ska jag lacka det rosa med gula prickar på åt dig!!!
-
8 km/h :rtfm:
-
Ja det håller nog längre då ()p
-
Hm, ok. Då får jag spara ihop till en ny plog :)
Du kan väl inte mena att hela plogen är slut?
-
Du blev till av ett handhavande fel. :nono:
FO
-
8 km/h :rtfm:
()p
Jag vet inte, men det känns som om vi haft det här uppe förut, och ungdomen envisas med att de kör sakta när de plogar i 25-30 kmh. :dntknow:
Och sen ens komma på tanken att få det på garanti..... :o
Nej, köp en ny plog istället och gör som core_am säger. Förstärk tills du knäcker plogramen, sen kan du förstärka den tills du knäcker hjulingen. Sen kan du köpa en snöskyffel istället....
-
tuvärr så får han ju börja nu med att använda snöskyffeln då hans älskade maskin har gått sönder.. :(:(::(
-
tuvärr så får han ju börja nu med att använda snöskyffeln då hans älskade maskin har gått sönder.. :(:(::(
Se det positivt, nu har han ju en massa tid över till å laga plogen ()p
-
Se det positivt, nu har han ju en massa tid över till å laga plogen ()p
finns väll inte ett skit i det som har hänt som är positivt????? :(veryangry):
-
finns väll inte ett skit i det som har hänt som är positivt????? :(veryangry):
Jämfört med om maskinen hade brunnit upp och killen hade fastnat med strumporna i backspegeln så är det positivt. ()p
-
finns väll inte ett skit i det som har hänt som är positivt????? :(veryangry):
Nä naturligtvis inte och det skrev jag inte heller, Jag skrev att han skulle se det positiva i det negativa. Inget problem har väl någonsin blivit bättre av att man sätter sej ner och grinar?
-
Kan väl knappast vara ett handhavande fel om svetsen spricker?
Kollade min plog och den är full med bindfel och undermåliga svetsar, det sitter ju stenutlösning på plogarna , om man kör i nåt så ska den ju lösa ut.
Ok att nåt kan böjas, men svetsen ska inte ge med sig.
Det vore ju konstigt om det helt plötsligt höll bara för att man själv svetsar grejerna efter att plogen gått sönder?... Om man nu inte ändrat kör sätt helt plötsligt.
Svetsklass D är ju till grejer utan direkta påfrestningar, även den klassen innebär nolltolerans för bindfel och svetsdiken.
-
Men nu är ju Warn amerikanskt å dom är ju inte kända för precision ;) Jag menar, hur exakt kan nåt bli med tum som mått? Sen har dom sämre stål. Men billiga i USA är dom :)
-
Warn har väl sin plogtillverkning i Kina va..?
-
Men nu är ju Warn amerikanskt å dom är ju inte kända för precision ;) Jag menar, hur exakt kan nåt bli med tum som mått? Sen har dom sämre stål. Men billiga i USA är dom :)
grejerna görs säkert i Kina , men det görs snart allt ändå.
Tror inte nån tillverkare har nåt vidare hightech stål i sina plogar, synd för man skulle kunna få betydligt hållbarare grejer bara genom att gå upp en klass på stålet och införa nåt sorts kvalitets tänk vid tillverkningen.
Så lite svets som möjligt brukar göra hållbara grejer.
För nåt år sedan gjorde jag en material analys på ett slitstål till en canam orginal plog, det var ett riktig skit material i det, motsvarade inte ens 355jrg...
-
Står "made in China" på mitt warn blad, känns väldigt betryggande ':)
-
Med tanke på vad ett plogblad med ram och fäste kostar så är det inte så konstigt att kvaliteten är sisådär.
-
De gör ju flera hundra st!
Samkörningseffekterna är ju gigantiska!!
Räkna grovt med 10kr/kg för materialet, om det är skuret kvalitets stål...
Knappast billigt ut till kund...
-
Bästa är väl en hemmabyggd plog, då vet man vad den tål och är dessutom ordentligare byggd eftersom den inte är masstillverkad :whip:
-
Tror nog dom gör fler än flera hundra ;) Det dyraste paketet jag hittar på ATV-husets sida från Warn kostar Ca. 7500:- och för det priset får man räkna med att det är hobbyprylar.
-
Bästa är väl en hemmabyggd plog, då vet man vad den tål och är dessutom ordentligare byggd eftersom den inte är masstillverkad :whip:
Du är nog inte helt fel ute Emil. Eller så vänder man sig till ett företag som bygger rejäla saker men då får man nog räkna med att det kostar också. Det kan ju dock över tid bli en lönsam affär om man behåller ATV -intresset genom livet och inte skickar med plog och ram när man byter maskin utan bara gör ett nytt fäste till sin nya maskin.
-
Inte för jag har nån kunskap om plogar.
Men kör jag in i något så blir jag ju betydligt gladare omn plogen går av på mitten är fyrhjulingen.
Med tanke på min plog säkert är gjord i 3-4mm stål och hojjen 1-2mm? Så ger nog hojjen upp först.
-
Inte för jag har nån kunskap om plogar.
Men kör jag in i något så blir jag ju betydligt gladare omn plogen går av på mitten är fyrhjulingen.
Med tanke på min plog säkert är gjord i 3-4mm stål och hojjen 1-2mm? Så ger nog hojjen upp först.
Du har en poäng där. Men om man måste bygga dåliga plogar för att hjulingen ska hålla så kan man ju faktiskt ställa sig frågan om man ska ploga med fyrhjuling över huvud taget. Eller låta kraften tas upp bak via bom.
-
Du har en poäng där. Men om man måste bygga dåliga plogar för att hjulingen ska hålla så kan man ju faktiskt ställa sig frågan om man ska ploga med fyrhjuling över huvud taget. Eller låta kraften tas upp bak via bom.
Jag är med på ditt tänk.
Men kvalitet kostar. Så varför bygga något bättre än va som behövs?
-
Jag kör med svensktillverkade Lejabs plog till min maskin. Den har funkat jättbra å har plogat med den på 2 maskiner. enda som gett sig är att bladet har böjts lite, överdrivet sett så är bladet som en liggande banan bakåt. Men förstås inte så mycket :)
Lejab är dyra men bra kvalitet! :)
-
Det finns kanske en orsak till varför man fäster plogramen i fästet med en lite tapp genom tunna plåtar.
Då klipps ju tappen om det tar tvärstopp ;)
-
Lejabs plog är med balk till draget ;)
-
det där är ett vanligt problem med warn plogar rost är stort problem på många av deras produkter och dåligt svets sen är dom ju tillverkade i china
-
Denna plog är ju felkonstruerad..
Den kastar snön rakt in i plogkanten istället för över, kör man vänstertrafik så kastar den fint.
Sen släpskohållarna också tycker jag dom borde hitta på något bättre. Släpskorna låg och glappa där och tillslut rev det sönder svetsen.