ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Tillbehör, stötdämpare, däck osv => Ämnet startat av: scrambler skrivet 19 december 2012 kl. 09:40:27

Titel: Funderingar om däck och plogblad
Skrivet av: scrambler skrivet 19 december 2012 kl. 09:40:27
Hej!  Ny här på forumet, och även nybörjare inom ATV.(nästan iaf)
Har lite funderingar vilket som är bäst om man nästan uteslutande ska ploga snö på asfalterade ytor, dubb eller kedjor?
Sedan var min önskan att genom ÅF få ett elstyrt plogblad så man slipper hoppa av och vrida på det stup i kvarten, men han avrådde från detta med motiveringen att det funkar dåligt när den blir belaggd med snö och is. Har därför funderingar på att försöka bygga en egen elstyrning och undrar om någon här tidigare har gjort det och kan kanske ge lite tips om hur bästa lösningen på detta är.

mvh Per
Titel: SV: Funderingar om däck och plogblad
Skrivet av: oliwer_98 skrivet 19 december 2012 kl. 10:31:02
jag funderade också på det men jag sket i det o lärde mig att ploga med samma vinkel mycket bättre, ändrar nästan inte vinkel nån gång. dubb är bra men kedjor ää bättre(mycket bättre)
Titel: SV: Funderingar om däck och plogblad
Skrivet av: Krigar Kaj skrivet 19 december 2012 kl. 10:41:08
Bra mönster i däcken så behöver du varken kedjor eller dubb
Titel: SV: Funderingar om däck och plogblad
Skrivet av: scrambler skrivet 19 december 2012 kl. 11:11:41
Det där låter ju kanonbra! Då slipper man kanske göra något av delarna, varken elstyrning eller dubb/kedjor. Däcken är för övrigt nya och är grovmöstrade ungefär som traktordäck.
Titel: SV: Funderingar om däck och plogblad
Skrivet av: Krigar Kaj skrivet 19 december 2012 kl. 11:14:09
Bara att prova, är du inte nöjd så kan du alltid slänga på ett par kedjor. Kör själv utan kedjor med halvslitna däck och det fungerar bra.
Titel: SV: Funderingar om däck och plogblad
Skrivet av: scrambler skrivet 19 december 2012 kl. 11:17:52
Bara att prova, är du inte nöjd så kan du alltid slänga på ett par kedjor. Kör själv utan kedjor med halvslitna däck och det fungerar bra.

Ja självklart är det ju så! Får vänta på nästa snöfall innan jag köper några tillbehör. Trodde nästan det var ett måste med kedjor eller dubb vintertid, men så verkar det alltså inte vara.
Titel: SV: Funderingar om däck och plogblad
Skrivet av: toyboy skrivet 19 december 2012 kl. 12:03:13
Bara att prova, är du inte nöjd så kan du alltid slänga på ett par kedjor. Kör själv utan kedjor med halvslitna däck och det fungerar bra.

Har ni ens snö??
Titel: SV: Funderingar om däck och plogblad
Skrivet av: Krigar Kaj skrivet 19 december 2012 kl. 12:04:30
Har ni ens snö??
Eeeh aaa. Det har vi haft ett tag nu.
Titel: SV: Funderingar om däck och plogblad
Skrivet av: scrambler skrivet 19 december 2012 kl. 12:12:27
Ja ett par dm är det allt här i delar av Värmland.
Titel: SV: Funderingar om däck och plogblad
Skrivet av: Nanosec skrivet 19 december 2012 kl. 12:23:10
Har plogat en del på asfalt med min nu, tycker det fungerar helt ok utan dubb eller kedjor,
Kör med originaldäcken som kommer på en CF Moto och det mönstret fungerar faktiskt bra.

Ska dock skaffa kedjor runtom för att det ska betta lite bättre när jag leker i skogen under
vintern  O0
Titel: SV: Funderingar om däck och plogblad
Skrivet av: oliwer_98 skrivet 19 december 2012 kl. 12:43:18
ahh mina däck på x7an duger o räcker gott också :D
Titel: SV: Funderingar om däck och plogblad
Skrivet av: AtvNerd skrivet 22 december 2012 kl. 15:21:48
Man får ha en annan teknik när man plogar med Atv jämfört med en traktor .
Mer fart och om det är tex en stor parkering så kan man få dela upp ock köra ena halvan för att ens orka knuffa snön från andrahalvan till den nyskottade delen som alltså blir plogad två ggr.
En nackdel med atvblad är att de raka bladen (endel av dem) är så låga med en relativt liten radie att vid blötsnö så lyfts bladet av snön.
Man kan köpa speciella downforce kit som håller ner bladet, eller så gör man nåt eget...
Titel: SV: Funderingar om däck och plogblad
Skrivet av: Impulze skrivet 23 december 2012 kl. 11:10:16
Sedan var min önskan att genom ÅF få ett elstyrt plogblad så man slipper hoppa av och vrida på det stup i kvarten, men han avrådde från detta med motiveringen att det funkar dåligt när den blir belaggd med snö och is.

Har kört med Warns Power pivot sen 2010 och det funkar super! Det är en urstark planetväxel och det är inga problem att vrida bladet under full last, inga tendenser till att gå tungt. Snö och is är inga problem, vore ju väldigt märkligt om det var det. Min förra power pivot sluta helt plötsligt vrida,tror att någon ändlägesgivare inne i själva "klumpen" pajat. Garantin hade gått ut men jag reklamerade och Warn skicka deras nyaste elstyrning till mig, och nu sitter ändlägesgivarna utanför "klumpen". Enda nackdelen är att bladet blir ganska tung, har nu tagit bort wiren och kör med nylonlina. Fördelen med vikten är att den skrapar mycket bättre om man kör fram och backar bort snön.

Har plogat med min hjuling sen -09 och har aldrig haft behov av kedjor eller dubb.

//Matte