ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Goes => Ämnet startat av: outlaw822 skrivet 16 december 2012 kl. 14:57:03
-
Halloj.
Läste i instruktionsboken att choken skulle va i läge två för att värma upp motorn innan man kör iväg, (vid kallstart) men hur länge brukar ni stå med den i det läget? Tills temp mätaren gått upp mycket eller efter ett visst antal minuter? Eller lyssnar ni på hur den låter.
-
Ungefär så lång tid det tar att låsa garaget, ta på sig hjälmen och vantarna ;D
-
Hej
Jag brukar starta ett par minuter innan beroende på hur kallt det är ute känns lungast så om man skall ploga vill man ju inte pina en kall motor.
M.V.H P-A78
-
Ungefär så lång tid det tar att låsa garaget, ta på sig hjälmen och vantarna ;D
Hahah det var snabba ryck det, pratade med en vän som köpt en ny atv också, fast av annat märke, å han dilla nått om att låta den va igång så oljetrycket kom upp ordentligt, men kanske är lite väl överdrivet om det inte är under -10??
-
Hahah det var snabba ryck det, pratade med en vän som köpt en ny atv också, fast av annat märke, å han dilla nått om att låta den va igång så oljetrycket kom upp ordentligt, men kanske är lite väl överdrivet om det inte är under -10??
Man orkar väl inte vänta så länge ;D
Oljetrycket kommer väl igång ganska så omgående.
Står maskinen ute eller inne?
-
Oljetrycket regleras av varvtalet.
Däremot är oljan väldigt trög vid 10-20 minus. så varmköra nån minut är inte dumt.
Därför kan det vara klokt att ha en olja med låg viskositet på vintern ex. 5-30.
Starta och kör lite lugnt första minuten, sen är det bara leka på!
Maxvarv och illgas gillar ingen motor oavsett tempratur.
-
Man orkar väl inte vänta så länge ;D
Oljetrycket kommer väl igång ganska så omgående.
Står maskinen ute eller inne?
Den står utomhus å nej det är inte kul eller lätt att stå och vänta på den :-)men att köra väldigt lugnt nån minut verkar vettigt då får man ju endå färdas på den B-)
-
Min får stå på tomgång 3-5 minuter, gillar inte att stressa en kall motor.
-
Min får stå på tomgång 3-5 minuter, gillar inte att stressa en kall motor.
Baka in en till fråga angående kallt väder och motor, brukar ni ha batteriladdare kopplade för underhålls laddning när ni inte använder maskinen? Om ni vet att den bara ska stå kanske högst 1 dag, läst att batterierna kan va rätt kassa orginal. Funkar en Ctek laddare som jag en gång köpte till bilen?
-
Baka in en till fråga angående kallt väder och motor, brukar ni ha batteriladdare kopplade för underhålls laddning när ni inte använder maskinen? Om ni vet att den bara ska stå kanske högst 1 dag, läst att batterierna kan va rätt kassa orginal. Funkar en Ctek laddare som jag en gång köpte till bilen?
Nix pix. Min har stått som längst i 3v och den behövdes inte laddas.
Ja ctek fungerar.
-
Hej
Min Goes står alltid med Cteck laddare på så här års imat den står ute under pressening man vill ju ha full krydda i batteriet om man måste ut tidigt och ploga då skall det bara starta hade likadant på Linhaien jag hade. Laddaren har ställt på MC läget
M.V.H P-A 78
-
Hej
Min Goes står alltid med Cteck laddare på så här års imat den står ute under pressening man vill ju ha full krydda i batteriet om man måste ut tidigt och ploga då skall det bara starta hade likadant på Linhaien jag hade. Laddaren har ställt på MC läget
M.V.H P-A 78
Har inte en ctek laddare med möjlighet att ställa in för mc läge, spelar det någon roll? Och vart hittar man polerna till batteriet? För läste i boken att batteriet var typ inbakat, kontakta åf för bort montering.
-
Vissa av laddarna är bara för mc-bruk, med en laddström på typ 0,8, och då finns ju inga alternativ.
De större brukar ha bil eller mc.
Så kolla vad du har, och tänk på att ett litet batteri skall ha låg ström.
Men har du problem med batteriet i nuläget, eller varför skall du ladda det?
Och vad handlar det om för maskin här?
Man skall inte leta upp problem man inte har.
Kör istället.
()p
-
Vissa av laddarna är bara för mc-bruk, med en laddström på typ 0,8, och då finns ju inga alternativ.
De större brukar ha bil eller mc.
Så kolla vad du har, och tänk på att ett litet batteri skall ha låg ström.
Men har du problem med batteriet i nuläget, eller varför skall du ladda det?
Och vad handlar det om för maskin här?
Man skall inte leta upp problem man inte har.
Kör istället.
()p
Jag har en goes 520 å nej jag har inga batteri problem i nuläget :-) men vill va förberedd på hur jag ska agera om vädret slår om till - 20 varje dag å batteriet skulle behöva lite extra omvårdnad
-
Jag har min Ctek inkopplad ( i MC läge) när jag inte åker, och det kan vara 3-4 månader i sträck. Har inte märkt några problem sofar (har haft maskinen i drygt 1 år.
-
Inget fel med att underhållsladda men det är överkurs tycker jag, laddar bara om det behövs :)
-
Baka in en till fråga angående kallt väder och motor, brukar ni ha batteriladdare kopplade för underhålls laddning när ni inte använder maskinen? Om ni vet att den bara ska stå kanske högst 1 dag, läst att batterierna kan va rätt kassa orginal. Funkar en Ctek laddare som jag en gång köpte till bilen?
Jag har haft min GOES 520 i snart ett år och ALDRIG behövt ladda batteriet.
Jag har både värmare till tumme och hand, 3 x-tra ljus, winch till plogningen...ja, saker som drar ström.
Som längst har den nog stått 1,5 månad utan att jag startade den.
Däremot vill den gärna ha choke när det börjar bli kallt ute...men aldrig under sen vår, sommar eller tidig höst.
//Jens
-
Jag har haft min GOES 520 i snart ett år och ALDRIG behövt ladda batteriet.
Jag har både värmare till tumme och hand, 3 x-tra ljus, winch till plogningen...ja, saker som drar ström.
Som längst har den nog stått 1,5 månad utan att jag startade den.
Däremot vill den gärna ha choke när det börjar bli kallt ute...men aldrig under sen vår, sommar eller tidig höst.
//Jens
Hur chokar du? för när jag drar läget till max choke så går den igång. Men sen dör efter nån halv minut. sen får starta om en gång, gasa till, sen kan jag dra den till mitten efter nån minut.
-
Hur chokar du? för när jag drar läget till max choke så går den igång. Men sen dör efter nån halv minut. sen får starta om en gång, gasa till, sen kan jag dra den till mitten efter nån minut.
Jag chokar + gas när jag startar. Sen släpper jag choken efter att den vart igång några sekunder.
Tror inte du ska/behöver ha choken i så länge.