ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: falkenbergarn skrivet 14 december 2012 kl. 20:27:05
-
hej nu är det så att jag har några frågor när det gäller yamaha raptor 700 och yamaha yfz 450. jo till mina frågor,
vad är skilnaden emellan deras service, timmar,mil??? är det någon skillnad på köregenskaperna. ska man vara rädd för att göra servisarna själv. och vilken av dom är den bästa att ha som en nybörjar maskin/ första quaden?
jag har en liten kunskap om motorer och maskiner (urskäkta min usla stavning)
-
med dom förutsättningarna ska du köpa 700:an utan tvekan ()p
-
men hur ofta behöver man t.ex. bytta olja på en sådan då?? och hur skiljer den sig ifrån t.ex. en smc wildcat re??
-
Yfz service var 5e timme (crossmotor med mkt vass karaktär)
700 var 30-50 timme ("mc" motor med mer vrid)
De skulle dra jämnt på asfalt och yfz skulle göra sig bättre på bana.
Smc är serviceintervall som 700 an ungefär.
Men det är en helt annan maskin vad det gäller balans och kvalitet!
Köp heldre en beg. raptor som håller värdet än en SMC du inte blir av med.
Provkör :)
Tänk även på att YFZ saknar back.
-
har ej koll på serviceintervallen men den e mycke längre än på 450:an
å kvaliteten är bättre än SMC
tycker jag
men Pelle han vet ()p
-
okej tack för dom snabba svaren och är det något mer man ska veta om en raptor???
-
den tycker om att man gasar... 8)
-
okej tack för dom snabba svaren och är det något mer man ska veta om en raptor???
Tror det är rätt välbeprövad maskin med få sjukdomar.
Så som vanligt på beg marknaden, försök få ett begrepp om hur ägaren skött maskinen. Tex fråga vilken olja han använt. (vet han inte så har han kanske inte ens bytt olja osv.)
Lyssna efter metalliska missljud, känn på växlarna, kolla efter tråkiga glapp.
Svingen kan tydligen glappa efter några hundra mil.
Det finns mycket info om Raptor om du använder sökfunktionen ()p
Lycka till
-
240 mil är servicen på Raptorn efter inkörning. Jag byter dock var 100:ade mil då det är så lätt och går på ca 300 spänn med olja + filter
Det enda du behöver tänka på är att inte dra åt oljepluggen för hårt.
Annars är den en fröjd att serva eftersom det inte behövs några specialverktyg.
Insexnyckel 14mm behövs till ventilkontroll som kanske inte var man har hemma.
Annars är det bara bladmått, insexnyckel och spärrskaft.
För olja + ventilkoll
-
Raptor 700 har 240 mil mellan oljebyterna och ventilkoll var 480 mil i mellan. Så var det på min Dresel -07 jag hade.
Förutom olja filter stift å däck så rullade min runt 1000 mil utan problem och man saknar den ibland.
Drivpaketet byttes vid ca 1000 mil och bakre bromsskivan blev vind vid ca 900 mil efter närkontakt med en sten.
Raptorn som jag hade servade jag själv hela tiden utom ventilkoll det kollade en verkstad för några hundringar men då plockade jag av plasten själv.
-
service smc 503 re 30 100 300 500 700 900 1100 1300 mil det är service intervallen som står i min bok allafall.. för att garantin ska gälla då..
100 är ventilkontroll och genomgån av alla delar på maskinen.. ska snart göra 300 mils service på min om det blir någon åkning i vinter.. annars är det en rätt billig 500 som inte är ett år gammal. hör av dig på pm om intresse finns.