ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: claes84 skrivet 14 december 2012 kl. 14:59:50
-
Har varit ute och plogat idag men såg vid ett par tillfällen att maskinen började bli lite varm (närmade sig det röda på mätaren) Slutade då att ploga och åkte iväg en sväng för att få lite kylluft. Tempen sjönk som den skulle och jag kunde fortsätta ploga.
Observera att jag plogade av utanför päronens hus med mycket tung snö, korta sträckor och väldigt mycket växling.
Lite senare körde jag fast i en driva och skulle försöka ta mig loss, stänge av hjulingen och klev av för att konstatera vad jag satt fast på.
Då hörde jag att manskinen kokade en aning, alltså bubbelljud från slangarna.
I vilken ända ska jag börja felsöka?
Kylarlock?
Vattenpump?
Termostat?
Kylaren i sig?
Fläkten?
Bör jag vara orolig för att toppackningen gått?
Tacksam för tips! Tänkte nästan börja med att plocka den kylaren och rensa den från skit ifall det är det mellan kyl-lamellerna?! heter det så? och byta vätskan och se till att glykolhalten är tillräcklig.
-
Går kylfläkten?
-
Går kylfläkten?
Den gick inte så att jag hörde den iaf.. Går den med enbart tändning igång? Eller måste motorn vara igång? om det räcker med tändningen så går fläkten inte :(
Om det nu inte är någon kabel som hoppat lös, är det givaren till fläkten som gäller då? Vet någon vart den sitter?
-
Den ska gå med enbart tandningen på. Givaren sitter på vänster sida på kylaren, du ser den lätt och är enkel att byta.
-
Den ska gå med enbart tandningen på. Givaren sitter på vänster sida på kylaren, du ser den lätt och är enkel att byta.
Du verkade ju ha koll på det här.. Du har inga siffror på när den ska "sluta" för det är det jag antar att den gör. Alltså släpper igenom ström vid en viss temeperatur?! Tänkte man kunde plocka den den och koka och mäta upp för att utesluta annat..
-
Du verkade ju ha koll på det här.. Du har inga siffror på när den ska "sluta" för det är det jag antar att den gör. Alltså släpper igenom ström vid en viss temeperatur?! Tänkte man kunde plocka den den och koka och mäta upp för att utesluta annat..
Nä inte så där. Märkte att min blev Goes blev varm och fläkten startade inte när jag körde i skogen så jag slet bara kablarna från givaren och satte ihop dom 2 så gick fläkten igen. Då är alltså givaren trasig. Bytte den och problemet var löst ()p
-
Nä inte så där. Märkte att min blev Goes blev varm och fläkten startade inte när jag körde i skogen så jag slet bara kablarna från givaren och satte ihop dom 2 så gick fläkten igen. Då är alltså givaren trasig. Bytte den och problemet var löst ()p
Det förutsätter att jag måste köra hjuligen ordentligt varm innan jag kan testa och jag känner lite att jag vill lösa problemet innan jag ger mig ut och kör igen..
Ska börja riva framåt kvällen och se vad felet kan vara.
-
Det förutsätter att jag måste köra hjuligen ordentligt varm innan jag kan testa och jag känner lite att jag vill lösa problemet innan jag ger mig ut och kör igen..
Ska börja riva framåt kvällen och se vad felet kan vara.
Du behöver inte riva något. Ta bara bort kablarna från givaren och sätt ihop dom sen slå på tändningen och då ska fläkten gå.
-
Du behöver inte riva något. Ta bara bort kablarna från givaren och sätt ihop dom sen slå på tändningen och då ska fläkten gå.
Känner mig lite korkad just nu, det har du ju helt rätt i :)
-
Känner mig lite korkad just nu, det har du ju helt rätt i :)
;D det ska du inte behöva känna dig ()p
-
Jag kopplade ihop de två kablarna och hör att det är ett relä som drar under sadeln, men ingen fläkt som startar.. Hoppas verkligen att det är kabelbrott någonstans på vägen eller något kontaktstycke som det är skit i. Är inte jättesugen på att byta kylarfläkt.. om man köper en original så kostar dom blygsamma 1 039 kr :( Känns som att man moddar dit någon eftermarknadsfläkt isåfall.. Särskillt när biltema tar 399:- för en 10" fläkt.
-
Jag kopplade ihop de två kablarna och hör att det är ett relä som drar under sadeln, men ingen fläkt som startar.. Hoppas verkligen att det är kabelbrott någonstans på vägen eller något kontaktstycke som det är skit i. Är inte jättesugen på att byta kylarfläkt.. om man köper en original så kostar dom blygsamma 1 039 kr :( Känns som att man moddar dit någon eftermarknadsfläkt isåfall.. Särskillt när biltema tar 399:- för en 10" fläkt.
Det var ju tråkigt. Bara att fel söka nu då.
-
Testa tvångsköra fläkten med kablar direkt från batteriet, då ser du ju direkt om fläkten är trasig....
-
Om fläktmotorn är trasig så köp fläkten från biltema och flytta över motorn till allroaden, bara motorn. Jag gjorde så på min hjuling.
-
Testa tvångsköra fläkten med kablar direkt från batteriet, då ser du ju direkt om fläkten är trasig....
Bra tanke! Tänkte först börja följa kablar och kolla kontakter.Men på ditt sätt är det ju ännu enklare att konstatera både kabelbrott och om fläkten är kass..
-
Om fläktmotorn är trasig så köp fläkten från biltema och flytta över motorn till allroaden, bara motorn. Jag gjorde så på min hjuling.
Det där var ju en toppenidé! Då slipper man ju allt meck med att klabba dit en ny fläkt och nya fästen.. Var det bolt on att montera över fläktmotorn?
-
Kolla även nivån på kylarvätskan i kylaren. Ifall det har minskat. Det finns andra trådar om det.
Passa även på att kolla att kylarlocket är helt och tätar ordentligt. Mitt gick sönder vid losstagning, dock har jag en X5:a.
-
Som kbe sa: kolla nivån i kylaren, inte expansionskärlet. Hur dumt det än låter.
Och kylarlocket ska inte trilla i bitar som mitt gjorde..
Fläkten går inte om nivån är för låg har jag märkt, satte själv en brytare över termostaten till fläkten, men det hjälpte ju inte mot värmen när inte cirkulationen var som den skulle. Sen gjorde jag jobbet att riva racket och "motorhuven". Då upptäckte jag det trasiga locket och låg nivå i kylarn. Nytt lock och mer vätska så var allt ok igen. Expansion hade en bra nivå hela tiden.
-
Som kbe sa: kolla nivån i kylaren, inte expansionskärlet. Hur dumt det än låter.
Och kylarlocket ska inte trilla i bitar som mitt gjorde..
Fläkten går inte om nivån är för låg har jag märkt, satte själv en brytare över termostaten till fläkten, men det hjälpte ju inte mot värmen när inte cirkulationen var som den skulle. Sen gjorde jag jobbet att riva racket och "motorhuven". Då upptäckte jag det trasiga locket och låg nivå i kylarn. Nytt lock och mer vätska så var allt ok igen. Expansion hade en bra nivå hela tiden.
Tänkte passa på att byta till lite färsk vätska i samband med detta.
Konstigt nog står det att det ska kontrolleras nivå i expansionskärlet i serviceboken.
Iom att relät drar som det ska, så får jag mäta mig frammåt å kolla kontakter, och fläkten ifall det lirar eller inte.
Kontrollerade nivån för ett par veckor sen i kylaren och då såg det ok ut!
-
Tror det brukar vara ganska vanligt att fjädern till nedre kolet i fläkten rostar sönder
Så var det på min och då gick det bra och plocka isär fläkten och byta fjäder ()p
Edit: Kom ihåg att täta fläkten ordentligt o du plockar isär den
-
Tror det brukar vara ganska vanligt att fjädern till nedre kolet i fläkten rostar sönder
Så var det på min och då gick det bra och plocka isär fläkten och byta fjäder ()p
Edit: Kom ihåg att täta fläkten ordentligt o du plockar isär den
Värt att kolla upp!
-
Nu har jag varit ute och felsökt.
Det var faktiskt fjädern till det ena kolet som var trasig.
Gjorde rent och stoppade i en ny fjäder så fungerar den igen!
Tätade till ordentligt med packningssilikon och monterade tillbaka.
Nivån i kylaren är bra, bara att toppa upp det sista och fylla upp expansionskärlet så är den fit for fight igen :)
Stort tack för all hjälp!