ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: Pv544 skrivet 14 december 2012 kl. 00:41:02

Titel: Vad har ni för krav på nya maskiner och åf?
Skrivet av: Pv544 skrivet 14 december 2012 kl. 00:41:02
Jag tycker man ofta läser om en massa problem och strul med både maskin och återförsäljare.
Men ofta är man rätt nöjd ändå, men vad har man förväntat sig och vilka saker tycker man är rimliga problem?

För även om man tex köper en budgetmaskin, så är det ju ändå nya grejer som borde hålla i några år utan större problem?
Dom flesta kör ju inte så fasligt långt med maskinerna, 50-200mil per år kanske? Men ändå tycker jag ovanligt många har problem med både det ena och det andra, och det verkar ju vara rätt accepterat att man får räkna med en del problem.

Man betalar ju ändå för en ny maskin, och betalar dyra och otroligt täta servicar för att behålla garantin. Men i många fall verkar det ju inte vara någon direkt bra lösning för ett bekymmersfritt ägande.
För även om man i slutänden får hjälp av garantin så kanske det dragit ut länge på tiden och så kanske man får en ny del som inte kommer att hålla så länge heller.

Man köper ju en maskin för att man vill använda den, och en ny köper man väl för att få ett mer bekymmersfritt ägande?

Och ni som köpt dyrare märkesmaskiner, tycker ni att det är tillräckligt bra bemötande från åf/importör vid garantijobb eller problem?
För det känns väl ändå som att man betalat extra för att även få bättre hjälp?

Vad är det som gör att man accepterar så mycket strul med just fyrhjulingar? En bil med alla dessa problem skulle ju bli inbytt illa kvickt, och lika med mc skulle jag tro.

Visst kan man förstå att att det kan finnas en del barnsjukdomar på nya modeller, men i en del fall så är det ju modeller som varit med i flera år utan att det verkar ha gjorts någonting åt dom vanligaste problemen.

Det är väl sånt här som gjorde att jag inte ville köpa nytt, att det inte är värt den värdeminskningen och dyra servicar för någon garanti som man kanske knappt kan utnyttja när det verkligen gäller.
Men ändå är det otroligt många som vill köpa nytt, framför allt som förstamaskin.

Så, vad är era erfarenheter och tankar kring nytt och kontakten med åf/importör?
Titel: SV: Vad har ni för krav på nya maskiner och åf?
Skrivet av: StefanN skrivet 14 december 2012 kl. 01:26:07
Jag har aldrig kör med en bil som jag gör med mina hjulingar  :o

Sätt på skalenliga muddäck på bilen och ge gärnet tills endast lysena/vindrutan sticker upp, den bilen skulle hålla lika länge + lukta satan inuti  ;D

Titel: SV: Vad har ni för krav på nya maskiner och åf?
Skrivet av: Picpic skrivet 14 december 2012 kl. 08:06:55
Jag tror att många köper nytt bara för känslan att få en helt ny och oanvänd maskin. Till detta kommer en tro att det blir mindre problem med en ny maskin och dessutom finns garantin om det ändå skulle inträffa något. Jag säger inte att det är fel men kruxet med detta resonemang är väl att det inte är givet att nytt är lika med kvalitet. Till detta kommer att om man hela tiden förlitar sig på garanti och tar hjulingen till ÅF varje gång något inträffar så lär man sig inte maskinen och varje gång något händer så måste man förlita sig på någon annan.

Det andra sättet att resonera är att tänka att kvalitet är viktigare än nytt och garanti är inte så viktigt därför att jag ger mig f...n på att försöka fixa saker själv när det blir problem. Jag tror att det blir både roligare och billigare att resonera på det viset men visst det förutsätter ju att man har viljan att lära sig och att man står ut med att framstå som en idiot i början. Men det finns ju hjälp att få t ex här på forumet och man kan köpa verkstadsmanualer och läsa flera tusen sidor text om man vill. Jag var en helidiot på ATV för ett år sedan och jag är minsann ingen stjärna nu heller men jag har börjat haja lite grand i alla fall.

Detta sätt att resonera gäller inte bara fyrhjulingar tycker jag utan allt som är tekniskt komplicerat.
Titel: SV: Vad har ni för krav på nya maskiner och åf?
Skrivet av: Grönis skrivet 14 december 2012 kl. 08:38:29
köpa och äga fyrhjulingar är ett skämt, ett stort svart hål man stoppar pengar i... och det vet dom om, varför tror du alla säljer hojar nu för tiden?

Köper en sak för 150 lax å 2 dagar efter pajjar massa saker...det e ju rätt skrattretande ändå..

Meeeeen lik för bannat håller man på med det.....måste vara nått som drar  :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Titel: SV: Vad har ni för krav på nya maskiner och åf?
Skrivet av: oliwer_98 skrivet 14 december 2012 kl. 10:21:15
Citera
köpa och äga fyrhjulingar är ett skämt, ett stort svart hål man stoppar pengar i... och det vet dom om, varför tror du alla säljer hojar nu för tiden?

Köper en sak för 150 lax å 2 dagar efter pajjar massa saker...det e ju rätt skrattretande ändå..

Meeeeen lik för bannat håller man på med det.....måste vara nått som drar     


håller med. oavsett vad det är för märke o pris så går alltid något sönder.
haha äger en liten fiddy som kostade 4k och den har hållit utan problem fast det är kina skit. så ibland har man tur med sitt köp o andra gånger inte. :lol:

//oliwer
Titel: SV: Vad har ni för krav på nya maskiner och åf?
Skrivet av: Hydro skrivet 14 december 2012 kl. 12:35:07
Hej Oliwer!

Hur många maskiner har du haft och hur långt har du kört med din nuvarande och i vad grundar du ditt påstående?
 
 
Titel: SV: Vad har ni för krav på nya maskiner och åf?
Skrivet av: Jockegubben skrivet 16 december 2012 kl. 12:18:25
Tjena.

Vad har man förväntat sig och vilka saker tycker man är rimliga problem?

När man köper en ny atv så förväntar jag mig att den skall fungera, men visst får man räkna med att det kan uppkomma några mindre fel.

Om man tex köper en budgetmaskin, så är det ju ändå nya grejer som borde hålla i några år utan större problem?

Kan hålla med dig om att det borde hålla några år, en budgetmaskin kostar ju ändå 50,000+ kr vilket är rätt mycket pengar. Men om man jämför vad en märkes maskin kostar och man vet att det är en del strul med dessa så får man räkna med mer problem med en maskin för halva priset. Man får helt enkelt vad man betalar för.

Dom flesta kör ju inte så fasligt långt med maskinerna, 50-200mil per år kanske? Men ändå tycker jag ovanligt många har problem med både det ena och det andra, och det verkar ju vara rätt accepterat att man får räkna med en del problem.

Ja, men med tanke på hur maskinerna används i skog och terräng så får man nog räkna med en del problem även fast prislappen är saftig och mil-talen är få, tyvärr.
Jag blir ibland förvånad över hur det ens går att framföra ett fordon över/genom viss terräng utan att den går sönder mer än den gör.

Man köper ju en maskin för att man vill använda den, och en ny köper man väl för att få ett mer bekymmersfritt ägande?

Nja, jag personligen köper en ny maskin för att slippa massa extra utgifter. Visst den är dyrare i inköp och man får betala för servicarna osv. Men när det väl dyker upp problem vilket det gör oavsett om du har en ny eller begagnad maskin så slipper du betala dom utgifterna iallafall.
Tänk dig att du köper en begagnad maskin och får ett växellåds haveri, då åker du på att lägga ut 10 000 kr på en ny växellåda vilket du slipper när du har en ny maskin och garanti.
Om det blir billigare att betala eventuella repkostnader på en begagnad maskin eller att ha en ny maskin med garanti har jag inte räknat på, men man slipper iallafall dolda utgifter mellan köpen.

Och ni som köpt dyrare märkesmaskiner, tycker ni att det är tillräckligt bra bemötande från åf/importör vid garantijobb eller problem?
För det känns väl ändå som att man betalat extra för att även få bättre hjälp?


Jag är helnöjd kund hos min ÅF, har haft samma ÅF dom senaste 10 åren och tillsammans med min bror har vi köpt 8 skotrar och 2 atvs. Har aldrig varit några problem när man kommit in med en trasig maskin, varken det gäller skoter eller atv. Alltid trevliga, snabba reparationer och jobbet bra gjort.


Vad är det som gör att man accepterar så mycket strul med just fyrhjulingar? En bil med alla dessa problem skulle ju bli inbytt illa kvickt, och lika med mc skulle jag tro.

Beror ju på vad man jämför med, om man jämför en atv med en bil så är ju bilarna betydligt mer driftsäkra men går och andra sidan bara efter vägar.
Jämför du en atv med en skoter som också går i terrängen och ligger i samma prisklass som en atv så är atv:n betydligt mer driftsäkra än skotrarna, dock så har ju skotrarna dubbla effekten jämfört med atv.

Jag personligen tycker att en atv är rätt så driftsäker bara du håller efter den lite.
Titel: SV: Vad har ni för krav på nya maskiner och åf?
Skrivet av: Pv544 skrivet 17 december 2012 kl. 01:25:31
Jo, kör man hårt med grejerna så är det ju klart det går sönder prylar.
Men även dom som kör lite mer finåkning drabbas ju av problem, tex fukt i lampor/mätare, glappande leder, tjutande variatorrem eller växlingsproblem.

Och det är ju lika med quadåkarna, styrleder, hjulinställningar/däckslitage, bakaxellager eller bara grejer som vibrerat loss/sönder.

Det finns ju många som kanske köper en quad eller atv med förhoppningen om viss arbetspendling. Men köper man nytt då och ska serva den efter bok samt ha den på verkstad för ev problem så lär det ju bli en del verkstadstid.
Lär väl gå snabbt på att tröttna om man har otur med maskinen.

Tror jag skulle bli rätt besviken om man fick det bemötandet från deras åf som en del man läst om. Allt låter ju så jäkla bra innan köp men sen när det blir problem så är dom inte lika intresserade längre.
Men man får ju bara höra ena sidan, i vissa fall skulle man vilja ha hört åf:s version. För ibland tycker man det är för dåligt för att vara sant.

Nu är jag lite vrång mot försäljare i allmänhet, men nog är det tråkigt när säljare kastar skit på andra märken och bara framhåller sitt eget. Eller när dom pratar "i slogans", alltså pratar samma som står i reklamen.
Man vill väl ändå ha en bra dialog med säljaren och få lite känsla för hur affären kommer se ut även efter köpet.

Jag köpte min första maskin ny, och hann med ett garantiärende (felaktiga däck) och en service. Och det med däcken var ju störtlöjligt, fabrikationsfel så bakdäcken skiljde i omkrets. Och min åf fick lov att skicka hela hjulen upp till importören för kontroll och utbyte. Var väl utan maskin runt 3 veckor pga en sån skitsak, det tyckte jag var usel hanterat. Borde man kunnat få hem nya däck, borde tagit några dagar bara.

Men frågan är väl också vad man gör om man är missnöjd, många gånger kanske man inte har någon annan åf så nära. Och en del verkar ju ogärna beblanda sig med maskiner dom ej sålt själva.