ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: Serge skrivet 10 december 2012 kl. 20:50:37
-
Hej,
Helt pinfärsk här på forumet.
Har hojbakgrund och hade ställt in mig på ett enduroköp nu i vår. Blir mest grus, mindre stigar med ryggsäck bak. Inget superavancerat. Halkade igår in på ett Youtubeklipp med en Can Am Renegade och här sitter jag nu och undrar om ATV kan vara ett alternativ.
Renegade är lite utanför budgeten men det verkar finnas en del trevliga exempelvis 300-450-maskiner (Dinli, Arctic, Yamma etc). Utseendemässigt ser de ju hur fräcka som helst ut men jag har som sagt noll koll på köregenskaperna.
Vore intressant att höra från er som som kör både hoj och ATV hur ni upplever respektive fordon?Tycker man om det ena så tycker man om det andra, eller?
Är det mkt underhåll på chassi o fjädring. Hur många mil kan man räkna med att däcken (om det är lite nabbiga) håller?
Vill absolut att man åtminstone korta stunder ska kunna transportera sig i 90 knyck. Är det några modeller som går bort direkt då?
Tacksam för all respons
-
Hej, och välkommen hit!
Många frågor och därmed många svar... eller iaf försök till svar.
För ganska mycket är personligt, det som är perfekt för en är skit för en annan... osv.
Första förslaget är att du skall provköra en fyrhjuling, så du märker om det är något för dig, för det är ett rätt olikt fordon i förhållande till en tvåhjuling.
Och då finns det massor med varianter, precis som inom mc...
Inom fyrhjulingar skiljer det mest mellan ATV och quad, där ATV är arbetsmaskiner med lastrack och automatisk transmission och oftast med fyrhjulsdrift.
Quad är mer eller mindre en cross-mc med dubbel uppsättning hjul, ofta med samma motor som inom tvåhjulingarna och oftast med stel bakaxel och enbart bakhjulsdrift.
Quads väger mellan 160-240 kilo och en ATV mellan 300 och 450 kilo.
...så det är liksom rätt stor skillnad här...
Renegaden nämner du, och den är väl egentligen lite av en ATV med quad-design... delad bakaxel, fyrhjulsdrift och automat.
Fyrhjulingar är generellt rätt lågt växlade, så trots sin vikt är det ofta rätt bra ax ändå, men när man närmar sig tresiffrigt tappar de... men 90 går fint att åka med alla de du nämner.
Quadsen är lätta att dreva om ifall man vill köra mycket landsväg, de med automat är det lite värre... och det bör nämnas att just Renegaden (och övriga Can-Am:s) är minst sagt ljudliga i sin transmission, men andra automatare är oftast rätt beskedliga med det ljudet.
Har man endurobrakare så brukar de ta sig fram rätt bra i snö, även om det är en halvmeter.
Inte bra, men det går oftast framåt.
Det gör det inte med en quad.
Skall man åka i snö över 15-20 cm så är fyrhjulsdrift outstanding, då är det till och med riktigt roligt!
Tro inte att du bara kommer åka stigar, för självklart vill du kika vart som finns efter det att stigen tagit slut, och man kommer faktiskt fram rätt bra i skogen även med stel bakaxel och bakhjulsdrift!
...bara man planerar lite och håller koll på vart man har drev och bromsskiva.
Stenar och stubbar mm grenslar man alltså emellan däck och drev/skiva.
Inom tvåhjulingarna så finns ju Monstra, Hyosung och några till, men där är det ju rätt glest med kinainspirerat....
Inom fyrhjulingar finns det dock desto mer.
Märken du känner igen från tvåhjulingarna finns även här, och oavsett vad folk ibland vill tro, så ÄR det skillnad.
Inte bara i effekt, utan även i kvalité, reservdelstillgång och "handling" mm...
Och skillnaden kan vara stor.
Underhåll på chassie och fjädring är ju inte i närheten som på en cross där det skall bytas olja typ varannan timme osv osv... inom fyrhjulingar är marginalerna större och det originalmonterade av rätt svenssonmässig enkelhet.
Vet inte om någon som varken servat eller funderat på att serva detta...
Chassiet har ofta lite smörjnipplar som man kan trycka i lite om man vill, men inte heller här är det som på en cross.
På de quadsen som (främst inom 450-klassen) delar motor med tvåhjulig cross är det självklart en del motortillsyn, med oljebyte var femte timme vid inspirerad körning tex.
Sen om man tycker om det ena, så tycker man om det andra... njae...
De med A-kort brukar ofta fnysa åt fyrhjulingar, iaf åt de vägreggade.
Men oftast är det pga att de själva inte kört!
Självklart är det inte som en litersgixxer eller ens i dess närhet, men det är som sagt två olika saker!
Det är som att jämföra hamburgare med hårdrock.... vilket är bäst???
:hmmm:
Så försök att prova, och se då till att låta bli de kinesiska småmaskinerna på 2-300 kubik.
Gällande hur länge däck av crossmodell håller så beror det rätt mycket på vilket däck det är, vissa håller 200 mil på asfalt och andra håller 1000.
Så, svarade jag på allt nu??
-
...
Så, svarade jag på allt nu??
450 quad tror jag....?
-
Hej! Välkommen, jag är ganska övertygad om att du kommer få lika många svar som det är personer på forumet.
Men som Hydro skriver är nog att provköra rätt väg att gå för att hitta din favvomaskin!
Jag har nu pendlat till jobbet och åkt 250 mil på en 450 och detta helt bekymmersfritt faktisk.
Drevar man rätt är det inga problem alls att ligga i samma trafikrytm som bilarna.
Innan 450 försökte jag samma sak med en 250 kinamaskin och det gick inte lika bra, visserligen 400 ganska mekfria mil men det är jobbigt att ligga i hastigheter över 70- 80.
Som sagt, prova dig fram
-
Shit! Du borde skriva en bok Hydro :o
-
Du ska helt klart provköra en raptor 700.
-
Inget under 450 och inget Kina.
-
Köp märkesmaskin så slipper du förlora massa pengar om det nu inte var så kul.
Provkör raptor 700, så slipper du fundera sen ()p
-
Alla missar den viktigaste faktorn; budget?
-
Alla missar den viktigaste faktorn; budget?
Den variabeln är inte viktig när vi pratar raptor 700.
Den är bäst ()p
Ketchup ketchup punkt.
-
Den variabeln är inte viktig när vi pratar raptor 700.
Den är bäst ()p
Ketchup ketchup punkt.
Fin kisse "klappar medhårs"
-
... när vi pratar raptor 700.
...
VI pratar inte Raptor700, det är bara du (och kanske nån mer hjärntvättad stjärna)
-
VI pratar inte Raptor700, det är bara du (och kanske nån mer hjärntvättad stjärna)
Tyvärr jag kan inte låta bli...... :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
-
Allvarligt nu boys; är vi nöjda med denna "tips om köpa maskin"-tråd? Hydro och Toyboy har ju lite att komma med, i övrigt är det :dntknow:
-
Tyckte mitt inlägg va solklart, i övrigt kostar det ju vedebörande endast ett par sekunder av livet att läsa.
Innehållslöst eller ej, ganska ok deal för en gratistjänst.
Kan man ju tycka! ^-^
-
Tyckte mitt inlägg va solklart, i övrigt kostar det ju vedebörande endast ett par sekunder av livet att läsa.
Innehållslöst eller ej, ganska ok deal för en gratistjänst.
Kan man ju tycka! ^-^
Det var nog inte just otydligheten som jag tänkte på. Jag menar bara att du gärna får förklara och motivera lite. Du vet ju vad jag skulle rekommendera, men just motiveringen är ju intressant. Nog om det.
Jag kör ju inte hoj, så jag tillhör inte de tillfrågade.
-
Kör man Renegade får man ligga.
Kör man Raptor får man klamydia.
Ingen fakta men bra med motivation ()p
-
Tackar för svaren.
Ja- Quad är väl det jag är ute efter.
Raptor verkar ju mumma men aningen högt i pris.
Budgeten är runt 30-35, men gärna något under det då jag famlar i mörkret.
Ska försöka dra och prova nån i närtid.
Finns en del Dinli 450 för runt 20 på Blocket.
Vad kan förvänta sig för skick på en sån?
-
Ett tips är väl att inte analysera sönder ditt val (som många försöker här på forumet) utan gå lite på känsla och plånbok på dem mest kända märkena runt omkring dig. Och som många tidigare har nämnt att håll dig på 400cc och uppåt.
Ang dinlin för det priset kan variera kraftigt i skick. så du måste gå på magkänsla eller ta med dig en erfaren ägare av liknade maskin.
-
Tackar för svaren.
Ja- Quad är väl det jag är ute efter.
Raptor verkar ju mumma men aningen högt i pris.
Budgeten är runt 30-35, men gärna något under det då jag famlar i mörkret.
Ska försöka dra och prova nån i närtid.
Finns en del Dinli 450 för runt 20 på Blocket.
Vad kan förvänta sig för skick på en sån?
Du har inte kollat på Can Am DS450X? Det är en ilsk liten maskin. En riktigt toppen maskin om du frågar mig, lätt och välbalanserad.
Tror du kommer bli missnöjd med en dinli, om du ska ut och härja lite på stigar och sånt så köp något med riktiga dämpare och inget som väger 200kg som de flesta Kina saker gör.
-
Vad jag förstår så gällde ju inte valet i första hand vilken maskin man skall ha, utan om man skall ha två eller fyra hjul.
Och för att komma fram till det, så krävs en provkörning eftersom det är så olik körning.
Därefter kan man kika på vilken fyrhjuling.
(för jag räknar med att han fastnar för fyra hjul)
...och då kan man följa några av råden här, tex Krigaren här som provat både kines, taiwanes och märkesmaskin.
()p
Noteras bör dock att många av de lätta och vassa 450-maskinerna oftast saknar back.
Kawan har dock back...
-
Klart man ska ha 4 ;D
Halkar man in på ett atv forum så är det väl självklart att alla försöker få över han till den "ljusa" sidan ;D
Yes jag har provat lite skit men har hittat hem nu ()p
Och DS:en saknar back.
-
kolla med hydro.. han köpte ju en quad för han tröttnade på vissa människors budgivning här inne och la ett mycket högre bud än alla andra...