ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: Emil^ skrivet 8 december 2012 kl. 09:57:27
-
Har för mig att jag hört någonstans att det inte är så bra å ligga i högre hastigheter med fyrhjulsdriften i :hmmm:
Äre sant eller är det bara å köra vidare?
-
Har egentligen inget bra svar till dig förutom att jag kan flika in med att framdiffen på min CF Allroad 500 rasslar lite vid motorbroms i "högre" hastigheter 30Km/h> självklart när 4x4 är i och framdiffen är olåst.
Oljan är nybytt i den så där ska inte problemet vara.
Låter OK på jämn gas och gaspådrag..
-
Snälla skräm inte Emil........ :whip:
Det enda som är obra med att köra fort med AWD är att man inte har koll på hur halt det egentligen är, vilket gör att man kanske kör fortare än vad som är lämpligt.
Man bör även tänka på att en AWD-maskin uppför sig på ett annat sätt vid sladd osv än en med RWD.
Men kortfattat, om du bortser från asfaltsåka så kan du ha AWD i och köra hur fort du vill.
-
Det är nog bara att gasa Emil!
Blir nog säkrare körning också eftersom du får motorbroms även fram, nu kanske inte din 400a ger sladd pga motorbromsen om du släpper gasen helt vid halt väglag och 2wd. Men på min 800 kan det bli vingligt ibland.
-
Kört en hel del motorväg med fyrhjulsdrift. Inga problem alls. Kör inte med fyrhjulsdrift pga framkomligheten precis utan kör med det eftersom bromssträckan blir så enormt mycket kortare.
-
Min Blade har en skylt som säger max 15 km/h med låst framdiff, det finns säkert bra skäl till det. Annars är det nog som sagt bara att gasa, 2- eller 4-hjulsdrift..
-
Kört en hel del motorväg med fyrhjulsdrift. Inga problem alls. Kör inte med fyrhjulsdrift pga framkomligheten precis utan kör med det eftersom bromssträckan blir så enormt mycket kortare.
Kanske läge att se över bromsarna på din maskin.
-
Kanske läge att se över bromsarna på din maskin.
Tänkte samma sak...
-
Snälla skräm inte Emil........ :whip:
Äsh snart kommer det en tråd om hur han sprängt diffen fram osv...
-
Då kör jag vidare då, händer något skickar jag in det på garanti ()p
Tänkte nu när det börjar bli halt på vägarna så vill man köra med fyrhjulsdriften i för å inte få sladd hela tiden.
-
Kanske läge att se över bromsarna på din maskin.
Inget fel på bromsarna, men hjulen låser sig inte på samma sätt om man tvärbromsar.
-
Minst sagt märkligt............
-
Minst sagt märkligt............
Vad är märkligt?
Ligger fyrhjulsdriften i så fördelas väl också bromskraften.
-
Han säger att bromssträckan blir enormt mycket kortare med fyrhjulsdriften inkopplad, och det anser jag vara märkligt.
En traktor tex, den har ofta bara bromsar på bakaxeln men om man har AWD ilagd blir det broms runtom.
Och på 40-kilomertrarna läggs fyrhjulsdriften i automatiskt vid hård inbromsning, just för att få bromsverkan även fram.
Men på en fyrhjuling finns det bromsar runt om.
Och det är alltid extremt mycket större bromsverkan på framaxeln än bak, om man har riktiga bromsar.
Så varför det skulle spela någon roll på bromssträckan om fyrhjulsdriften ligger i eller ej förstår jag alltså inte.
Jag har fyrhjulsdriven bil, men den har knappast kortare bromssträcka än en tvåhjulsdriven bil... och här i TGB-fallet var det tydligen fråga om "enormt mycket kortare" bromssträcka.
Som sagt... märkligt.
-
Ja, enormt kortare kanske det inte det borde bli. Men sen säger han ju också att hjulen inte låser sig på samma sätt om man tvärbromsar.
Han har kanske för bra bromsar, eller så väger han och maskinen för lätt.
Men förmodligen är han för het med bakbromsen, för det är väl ganska lätt att få den att låsa sig med bara 2wd i.
På bromsprovet på mckörningen fick man jag nästan bara låtsas att använda bakbromsen för att undvika låsning.....
-
Har man bra bromsar behöver man inte blanda in någon bakbroms alls.
(jo, A-kortet klarade man med hjälp av en DR 600 eller liknande med trumma, ingen låsrisk där inte)
-
pga att hjulingarna är så "stumma" i kraftöverföringen hjälps axlarna åt att bromsa/förhindra låsning, samma fenomen med många pickuper, åker vi på 2wd utför i gruvan kanar man bra mycket längre innan fått hejd på bilen jämfört med om man åker 4wd. Det med Navara d40, ford ranger 08-13 m.m. så inge gammalt skrot mao
-
Han säger att bromssträckan blir enormt mycket kortare med fyrhjulsdriften inkopplad, och det anser jag vara märkligt.
Men på en fyrhjuling finns det bromsar runt om.
Och det är alltid extremt mycket större bromsverkan på framaxeln än bak, om man har riktiga bromsar.
Så varför det skulle spela någon roll på bromssträckan om fyrhjulsdriften ligger i eller ej förstår jag alltså inte.
Som sagt... märkligt.
Håller med dig, väldigt märkligt.
Markuse1, du borde kanske träna på att "tvärbromsa". Inte bara dra in bromsgreppen/pedalen så hårt det går, utan bromsa så hårt det går utan att låsa hjulen.
Det gynnar dig i längden och du får en bättre känsla för din maskin.