ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Tillbehör, stötdämpare, däck osv => Ämnet startat av: claes84 skrivet 6 december 2012 kl. 19:37:40
-
Hej!
Har köpt på mig några LED-arbetsstrålkastare och vill koppla dessa så att dom går igång som extraljus när jag sätter igång helljuset, men vill även kunna starta de med brytare samtidigt som jag har halvljus för att använda som arbetsbelysning vid plogning.
Har funderat litegrann på att koppla det med ett skiftande / slutande relä, men problemet är väl då att det är dubbla utgångar men endast en ingång? Alltså exempelvis att relät ger ström ut på 87 när ingen signalström finns in och ger ström på 87A när det finns signalström.
Tänker jag rätt då?
Kan man kanske vända på det hela och mata in styrströmen på 87 från helljus och 87A från en strömbrytare? Fungerar det att mata ett relä baklänges?
Vad kan jag annars hitta på för något för att få detta att fungera?
Funderade lite löst på om man kunde sätta en diod på signalströmen från helljuset och en separat brytare och koppla in båda på samma stift på reläet. Kan det fungera? vad för diod skulle jag isåfall tänkas behöva?
Samla er tankekraft nu och ge mig lite tips!
/ Claes
-
Hoppas min fula bild kan hjälpa.
Annars fråga :)
-
Kabeln från helljuset till relät är styrningen för relät ()p
-
Hoppas min fula bild kan hjälpa.
Annars fråga :)
Du borde ju jobba med att göra elscheman på heltid ;D
Varför ha ledljusen på helljuset? Det är inte samma färg på en halogen lampa som på en led. Tycker det är behagligare belysning med bara led när man plogar/mörkerkörning.
Lycka till med Pelles blueprint ()p
-
Du borde ju jobba med att göra elscheman på heltid ;D
Haha det gör jag ju :lol:
Eller aah... ritar i Cad iaf 8)
-
Haha det gör jag ju :lol:
Eller aah... ritar i Cad iaf 8)
I paintbrush ja
-
Du borde ju jobba med att göra elscheman på heltid ;D
Varför ha ledljusen på helljuset? Det är inte samma färg på en halogen lampa som på en led. Tycker det är behagligare belysning med bara led när man plogar/mörkerkörning.
Lycka till med Pelles blueprint ()p
Jag vill kunna använda ledljusen som extraljus tillsamans med helljus, som förövrigt är xenonkonverterade så det är inte så våldsamt stor skillnad i kelvin talet på ljuset som det skulle varit mot halogenare..
Sen vill jag ju som jag skrev men kanske var otydlig även kunna köra med ledarna separat från helljusen, alltså kunna använda dom tillsammans med halvljus eller p-ljus fast via en separat strömbrytare (för plogning och annat arbetsljus). På helljus kan man inte få för mkt ljus :)
-
Hoppas min fula bild kan hjälpa.
Annars fråga :)
Din "fula" bild var ju alldeles ypperlig...
Fick tips av kompisen som pratat med sin elkunnige farsa att om jag skulle ha en diod skulle den bli bra biffig för att klara av backströmen, då föreslog kompisen detsamma som du beskrev!
Får bli så tror jag, hjärtligt tack för hjälpen!
Får återkomma med bilder på montaget som tack för hjälpen :)
-
Jag vill kunna använda ledljusen som extraljus tillsamans med helljus, som förövrigt är xenonkonverterade så det är inte så våldsamt stor skillnad i kelvin talet på ljuset som det skulle varit mot halogenare..
Sen vill jag ju som jag skrev men kanske var otydlig även kunna köra med ledarna separat från helljusen, alltså kunna använda dom tillsammans med halvljus eller p-ljus fast via en separat strömbrytare (för plogning och annat arbetsljus). På helljus kan man inte få för mkt ljus :)
Okej okej men varför inte bara ha den på en strömbrytare, allt blir ju enklare då och du kan ha på ljuset lite som du vill ändå.
Nä för mycket lys kan man aldrig få ()p ()p ()p
Jag hade en separat 3 läges brytare på min förra maskin.
I ena läget lös en 72w ramp + 4st 10w led framåt och i andra läget rampen och de 4 framåt + 2st 10w led bakåt.
Väldigt trevlig belysning blev det när man plogade ()p
-
Lycka till ()p
Ps. Lyssna inte på Kaj.
Han är en såndär... Va kallar man det? :hmmm:
EFTERBLIVEN!
-
Lycka till ()p
Ps. Lyssna inte på Kaj.
Han är en såndär... Va kallar man det? :hmmm:
EFTERBLIVEN!
Japp men fick de att lysa ändå.
-
Okej okej men varför inte bara ha den på en strömbrytare, allt blir ju enklare då och du kan ha på ljuset lite som du vill ändå.
Nä för mycket lys kan man aldrig få ()p ()p ()p
Jag hade en separat 3 läges brytare på min förra maskin.
I ena läget lös en 72w ramp + 4st 10w led framåt och i andra läget rampen och de 4 framåt + 2st 10w led bakåt.
Väldigt trevlig belysning blev det när man plogade ()p
Tycker faktiskt att det är skönast att ha det per automatik på helljus.. Lathet kanske, men det är bekvämt. Håller på i detta nu att koppla framleddarna. Backljus är färdigmonterat och lirar nästintill, bara en säkring kvar..
Funderar på om jag ska dra dit två st arbetsljus fram oxå, men med 32w xenon oxå som jag har liggandes.. Behöver ett par relän till först bara...
-
Tycker faktiskt att det är skönast att ha det per automatik på helljus.. Lathet kanske, men det är bekvämt. Håller på i detta nu att koppla framleddarna. Backljus är färdigmonterat och lirar nästintill, bara en säkring kvar..
Funderar på om jag ska dra dit två st arbetsljus fram oxå, men med 32w xenon oxå som jag har liggandes.. Behöver ett par relän till först bara...
Klart du ska om du ändå har xenonen hemma
-
Hoppas min fula bild kan hjälpa.
Annars fråga :)
Fuck, ett elschema som jag fattar!! :o
Du är härmed kungen av elscheman och detta går inte överklaga. :headbang:
-
Fuck, ett elschema som jag fattar!! :o
Du är härmed kungen av elscheman och detta går inte överklaga. :headbang:
Haha tack för den! O0
-
Hoppas min fula bild kan hjälpa.
Annars fråga :)
Grymt schema! Om jag förstår det rätt så ska man använda sig av orginalrelät? Kan någon tipsa om en bra hemsida som säljer kabel, kabelöverdrag och strömbrytare? ska montera 3st http://www.valostore.se/produkt/led_arbetsbelysning_purelux_10w_bred/ och 2 st http://www.valostore.se/produkt/led_arbetsbelysning_purelux_10w_smal/ på min yamaha grizzly 700. 2 smala och 2 breda framåt samt 1 bred bakåt!
Mvh Anders F
-
Själv kör jag såhär: (http://i61.tinypic.com/2rq1q3a.jpg)
Har ett relä som slås på av tändningen (så att inget tjuvdrar ström), sedan har jag två knappar (en för bak, en för fram-belysning som jag placerat bredvid instrumentpanelen) där jag kan välja om Leddarna ska vara alltid på, av, eller tändas när jag slår på helljuset med orginalknappen på styret. På så vis kan jag välja att tex alltid ha på belysningen bak men att strålkastaren fram skall tändas och släckas med orginalknappen på styret. Osv... O0
Säkrade av med 10 eller 15A. Inte 20 som jag ritade på bilden.
Köpte samtliga grejer på kjell & co.