ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Banor med mera => Ämnet startat av: race skrivet 2 december 2012 kl. 19:26:36
-
Tänkte alla filmer och bilder som finns och läggs upp här dagligen, vilka äger marken ni kör på? Är det ni själva? Någon kompis mark? Eller är det rent av kommunen som äger och de vet inget om det :) ?
-
Är nog väldigt blandat.
De flesta rutinerade kör ju mycket på träffar och därmed lagliga områden. Ofta tillsammans med jeep-träffar.
Själv smiter man väl in på en och annan avstickare från allmän väg. Men jag skulle inte köra sönder privat/kommunal mark som jag vet jag inte får åka på.
Då håller jag mig mestadels på traktorvägarna.
Man får behandla andras egendom som om man själv skulle varit markägare.
-
Nu är det ju snö och man får väl köra på snötäckt mark om det är uppenbart att marken under inte skadas. Om jag inte minns fel är det så det står i terrängkörningslagen. Men det det gäller väl att snön blir lite packad då så att man flyter ovanpå.
-
Såna här frågor ska man inte ställa... :)
Spelar ingen roll vems mark det är, enl terrängkörningslagen får jag inte ens köra på min egen mark om det är barmark. Inte heller om den är snötäckt om det inte är uppenbart att marken under inte tar skada. Enda undantaget är väl för att kunna utöva skogsbruksarbete.
All annan körning som är laglig ska ske på godkänd av (kommer inte ihåg vem) plats/mark.
Typ så... :-\
-
man får väll köra på snötäckt mark om det är över 10cm? :) det har jag alltid hört iallafall, fast jag kör i chefens skog och har tillåtelse av honom :D
-
man får väll köra på snötäckt mark om det är över 10cm? :) det har jag alltid hört iallafall, fast jag kör i chefens skog och har tillåtelse av honom :D
Du ska inte ha besök till helgen ;)
-
Hepp :).
Vi kör mycket i skogarna runt omkring hemma. Vi har lov av några mark-ägare.
Men det är svårt att koll hela tiden :dntknow:
Vi kör rakt igenom allas marker om det behövs men kör som det vore våran,
men vi kör aldrig tillbaka om mark-ägaren hör av sig och vi erbjuder oss att fixa till ev skador ( har aldrig behövts då vi lovat att aldrig köra där igen).
De flesta runt våran byn vet vart våra hjulingar hör hemmma även om få vet vad vi heter ,vi stannar om de viftar och pratar om "deras avundsjuka". ':)
Blivit utskällda 3 gånger men pratade lugnt och lovade att aldrig köra där mer så blev det mest hjuling snack tillslut.
Polisen har aldrig stannat oss heller , vi har alla försäkringar men 2 är ts-reggad ,1 avställd och en LV- reggad .
Vi kör som sagt överallt utan större problem, visa hänsyn och stanna om någon viftar så lugnar det sig oftast till det bästa. ;)
-
ca 60 centimeter ska det vara , men är det chefens skog och du har tillåtelse så kör bara.
-
Du ska inte ha besök till helgen ;)
haha om jag skulle haft ngt riktigt att köra med så! ;)
-
haha om jag skulle haft ngt riktigt att köra med så! ;)
Det är lugnt, du kan få kolla på när jag kör ;D
Ingen maskin är för liten eller för stor!
-
Det är lugnt, du kan få kolla på när jag kör ;D
Ingen maskin är för liten eller för stor!
haha ja! :lol:
då kan vi byta? ;) så får du köra 100cc med bakhjulsdrift ;)
-
Ok där ser man :) en del har egen mark och andra inte!
Jag mailade lokala offroad (bilar) klubben och frågade om UTV's var tillåtna hos dom?
Han svarade att atv's var totalförbjudet :tickedoff men att han aldrig hade tänkt på utv.
Så på nästa styrelse möte skulle denna fråga tas upp, så vi får väl se!
Kanske inte så lätt/roligt att köra ihop med bilar men som sagt vi får se 8)
-
Ni som påstår att man får köra på annans mark om snödjupet överskrider ett visst mått, har ni källa på det?
Vad jag vet så säger lagen att man får köra på snötäckt mark om det inte finns uppenbar risk att marken under skadas.
Den säger även att vegetationen ska sticka upp minst 2m över snötäcket, och detta är för att man inte ska förstöra nyplanterad skog.
-
Har svårt att tänka mig att lagen verkligen definierar olika snödjup för tillåtet och inte tillåtet. Lagar brukar inte skrivas så eftersom det ofta slår fel. Och det gör det ju även i det här fallet. Att det alltid skulle vara tillåtet att köra om det är 60 cm snödjup kan ju inte stämma för om det är 60 cm lätt pudersnö så kör man ju på backen i alla fall och skadar därmed marken. Därför väljer lagstiftaren i stället en allmän skrivning "att det skall vara uppenbart att marken under inte skadas". Sedan får det avgöras från fall till fall beroende på snödjup och snöns beskaffenhet.
-
60 centimeters snödjup är inte 60 cm ny snö utan när det har smällt ihop gammal snö kan man säga efter första blidan och det är för att skogs planteringar ska klara sig bättre.
-
a det är helt rätt och terräng körnings lagen gäller, skoter led går bra tex.
-
Finns säkert någon som kan länka till lagtext men en missuppfattning är att lagen ska skydda markägaren . Den ska skydda naturen som jag tyder den och därför får man bara i undantagsfall köra på sin egen mark . Spelar ingen roll vad kompisen / chefen / snälla grannen osv lovar att man får göra på deras mark . Då det gäller snödjupet finns det nog ett mått men med tillägget att marken under inte får ta skada . Att träd ska ha en viss längd över snöytan tycks jag minnas gäller bland plantor / ungskog . Att köra längs skoterleder på barmark behöver inte betyda att man kör lagligt. Tycker inte man ska låsa in maskinen i garaget men kanske tänka lite före man leker stridsvagn i skog och mark .
-
menae skoter led på vintern
-
Bara för att reda ut allt, så här står det i Terrängkörningslagen:
1 § Körning i terräng med motordrivet fordon för annat ändamål än jordbruk eller skogsbruk är förbjuden i hela landet
1. på barmark,
2. på snötäckt skogsmark med plant- eller ungskog, om det inte är uppenbart att körningen kan ske utan risk för skada på skogen,
3. på snötäckt jordbruksmark, om det inte är uppenbart att
körningen kan ske utan risk för skada på marken.
Sedan finns kompletteringar i terrängkörningsförordningen nedan:
4 § Förbudet i 1 § första stycket 2 terrängkörningslagen (1975:1313) gäller körning på snötäckt skogsmark med plant- eller ungskog vars medelhöjd över snötäcket är lägre än två meter.
Hittar ingenting om 60 cm.
Läser man texten tycker jag det verkar finnas en lucka. Nämligen på snötäckte skogsmark utan plant eller ungskog. Får man brassa fram där således?
-
Läser man texten tycker jag det verkar finnas en lucka. Nämligen på snötäckte skogsmark utan plant eller ungskog. Får man brassa fram där således?
Min gissning är att terrängkörningslagen kom till pga att det på 60-70 talet började bli väldigt populärt med snöskoter och jag tror helt enkelt att den paragrafen är mer riktad mot skotrar efter som fyrhjulingar knappt var påtänkt -75 då lagen uppdaterades.
Det är ju viss skillnad i bärighet på snöskoter och fyrhjuling.
Problemet är bara att om snötäcket ska vara tillräckligt djupt för att du inte ska kunna skada marken under så kommer du få väldigt svårt att ta dej fram med hjulingen utan att "börna" ner dej till barmarken, det är vad jag tror iaf ;)
Sen tycker jag inte att någon ska hålla hjulingen inlåst bara för att man inte får åka nånstans, Men när medlemmar börjar komma med felaktiga påståenden utan belägg så måste man ju säga till, Någon utomstående kan ju halka in här och få för sej att det är fritt fram att köra bara det är 60 cm snö ()p
-
Jag vet att det periodvis varit en del diskussioner i vad som anses vara terräng.
För det är ju i terrängen man inte får köra, alltså vad är terräng?
Jo, allt som inte är väg, är tydligen terräng.
Men vad är då väg?
Ofta kan det vara trevligare att köra vägar i skogen som skogsmaskiner kört fram virke på än i ren terräng, är då detta lagligt?
Vägar som inte underhållits på länge, men som faktiskt finns utmärkta kanske både på karta och GPS?
Och vad kan tex endurospår anses vara?
Ni får upp i maktens hus och börja lobba lite!
()p
-
Prova inte att köra vare sig på bar mark eller på snö täckt mark med skoter eller fyr hjuling , det kan bli dyrt, om det är försvaret som äger skogen.
-
Det är väl lika bra att utgå från att man kör olovligt var man en kör, men eftersom man ändå kommer att köra så kör man bara på sådana ställen där man inte retar upp någon. Då löser det sig antagligen utan att man har koll på alla paragrafer och regler.
Sverige är sönderreglerat, det är min åsikt.
-
Peter, vad vet du som inte vi andra vet ang det?
egen erfarenhet?
-
Ute och körde enduro jag och några till med enduro klubben när en bil komm in i skogen och presenterade sig sm skogs vaktare åt kronan och hotade med böter och så blev det ochså så jag aktar mig för att köra på kronans mark efter det.
-
märkligt att en skogvaktare kan utfärda böter......
lr nån annan kanske?
-
Inte han försvars makten för att vi körde på ett sk övnings område och borde ha sett på upplysnings skylten var det var övning på , men vi komm från ett annat håll genom skogen.
-
Man har ingen skyldighet att legitimera sig mot markägare eller skogvaktare , bara polis kan avvisa dig, skulle tro att det inte läggs så stora resurser på att bevisa skuld, när det gäller såna här frågor så kör med huvudet, håll en vänlig ton ochlåg ljudnivå så tror jag det är ganska safe att köra.
Inom rimlighetens ramar såklart...
Jag legitimerar mig inte för nån såkallad markägare, vilket faktiskt vem som helst kan hävda att han är...
Har faktiskt hänt på min egen mark att jag fått skäll.
Tipsade personen om att det var min mark och att jag kunde hämta traktorn och fräsa upp stigen han gick på om det nu störde så att jag körde Atv...
-
Ja men man blir liksom helt ställd så vad göra, det är klart att man försöker att prata med personen men när det inte hjälper så och han hade bevis så det räckte såg ju bilarna med släp och allt.
-
Sunt förnuft och en trevlig attityd kommer man nog långt på ()p
-
Jo
-
Tråkigt att höra. Men hur löd anklagelserna?
o hur stora blev böterna?
-
Det var klubben som betalade böterna och jag har inte vågat fråga , dom sa att det blev en dyr affär , att vi körde på övnings område under övning och var en fara för dom höll på med strids skjutning bla .
-
Schysst klubb. ()p
-
Om man kör på ett militärt övningsområde måste man ju ha koll på om det är övning eller inte.
Är det avlyst och man ändå tagit sig in så är det straffbart.
kan ju ha kostat en hel del att avbryta övningen och leta rätt på de som befinner sig på området.
Är det inte övning tror jag inte det är något problem att köra där.
-
på p4 i skövde är det ej godkänt o köra.
Har hört flera som har blivit bortkörda o även polis har kommit vet ej om de har fått böter
-
Sunt förnuft och en trevlig attityd kommer man nog långt på ()p
stämmer bra även mot polisen när man blir stoppad för man kört trimmad moppe och slipper undan allt, bara för att man var så trevlig och ärlig mot dom så dom ville inte sätta dit mig för dom var trötta på alla snorungar som bara blå ljög dom i ansiktet och trodde dom var duma i huvudet sa dom :sunny:
-
Och så finns det tyvärr alla de som skiter i att det finns andra med samma intresse. :knupple:
På P7 Revinge kunde man för ringa till regementet och få tillstånd att köra på deras övningsområde, vilket de tyvärr dragit in då några idio..r misskötte detta och drog iväg ett flertal gånger utanför området. Skittråkigt då det var kanon att köra quad där. :(veryangry):
Så jag kan faktisk tycka att försvaret ställde upp för oss och vi blev svikna av de nonchalanta
förarna som trots allt har samma intresse som oss andra :cry:
-
Det måste vara jävligt länge sen, det har varit totalförbud så länge jag har kört Quad och det började jag med -05!
-
Det måste vara jävligt länge sen, det har varit totalförbud så länge jag har kört Quad och det började jag med -05!
Ska kanske precisera bättre, inte på hela övningsområdet utan på deras övningsbana och ja, det var ett tag sedan. Det var inte heller jag som satt på kontakterna där. ;)
-
Ja på pattarna lät dom oss köra från början, troligtvis för att slippa okynneskörning på övriga Revingefältet.
Vi gjorde dessutom ett par tappra försök att via SMCK få köra endurospåren som medlemmar men fick kalla handen direkt, så det är kanske inte så konstigt att det buskörs därute.....
Man fick på den tiden köra på alla trevliga grusvägar därute men inte ens det är tillåtet mera så återigen: Inte konstigt folk blir busiga :-)
-
Nåväl, då är det kanske bra att jag har en mindre kraftfull maskin då jag inte är så sugen att ge mig på det, eller har jag blivit feg med åldern ? :)
-
Och så finns det tyvärr alla de som skiter i att det finns andra med samma intresse. :knupple:
På P7 Revinge kunde man för ringa till regementet och få tillstånd att köra på deras övningsområde, vilket de tyvärr dragit in då några idio..r misskötte detta och drog iväg ett flertal gånger utanför området. Skittråkigt då det var kanon att köra quad där. :(veryangry):
Så jag kan faktisk tycka att försvaret ställde upp för oss och vi blev svikna av de nonchalanta
förarna som trots allt har samma intresse som oss andra :cry:
det du nämner är faktiskt ett stort problem för de som kämpar med att försöka tvätta bort bus/vandal stämpeln från atv-förare, även på jeepträffar ses ATV-folk som ett "halvt problem" skulle tro att det är mest pga bristande omtanke hos vissa förare, inte så kul för en jeepförare som håller på och smyger fram lingt mellan stenarna och vill hålla koll på den egna bilens hörn, samtidigt som han ska hålla koll på "myggorna" som susar förbi framför/bakom.. på Bråt i Borås blev det från och med i år krav på flagga på atv-maskiner. och när det winchas, så ser man tydligt att samtliga jeepförare använder stropp, och vet hur man winchar (undvicker ryck i winchen och låter den dra upp fordonet av egen kraft) medan en ganska liten del av ATV-förarna ens vet varför man ska använda stropp, det är mina egna reflektioner från flertal offroadträffar.
-
här på gotland fins ett perfekt område tofta skjutfält stort som fan används nästan aldrig av militären längre som jag gärna skulle vila köra på men det bara enduro folket som får ha sin GGN där en gång om året trist att staten släper såna oråden till alla
-
Tofta skjutfält är så sönderkört av pansartrupperna att några atv knappast kan göra någon skada, men där som överallt annars gäller terrängkörningslagen antar jag.
Dessutom ligger det tonvis med blindgångare där ute sen artilleriets dagar, att detonera en granat med atvn är som att ... gå på en mina ???
-
man skulle om man fick köra hålla sig där GGN kör är nog ingen risk då ()p
-
man skulle om man fick köra hålla sig där GGN kör är nog ingen risk då ()p
Jag håller med, men risken är stor att åkare sticker iväg utanför GGN-området, och det finns det ingen som kan ta ansvar för eller övervaka.
-
det är ju frit att gå runt på hela området men inte köra
-
Jag håller med, men risken är stor att åkare sticker iväg utanför GGN-området, och det finns det ingen som kan ta ansvar för eller övervaka.
E.P.A. som gäller ;) (eget personligt ansvar). Annars blir det väl en naturlig självsanering då eventuellt exploderande blindgångare snabbt skulle stärka moralen bland off-track åkarna. :DV