ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: cARLBOM skrivet 29 november 2012 kl. 11:10:16
-
Tjo
Efter att nyligen blivit med raptor så sitter jag o kollar på delar förjämnan, ingenting får ju vara orginal!
Undrar lite om bakaxel till raptorn. Vill ju bredda den och dem jag har tittat på är adjustable mellan +1 till +4 tum. Hur fungerar det? Och framför allt håller det?
Mvh
-
Den typen av breddning brukar funka så att hjulhubbarna har rätt bred "justermån", splinsen är typ decimetern "för långa" och sen läggs distanser där för att nå önskad bredd.
Önskar man smalare maskin så går alltså axeln ut en bit genom hubben.
Axel brukar man ju byta om den man har är krokig eller "nedsvarvad" av ihoprostade lager.
Skall man ha ökad spårvidd så brukar spacers vara första, billigaste och enklaste steget.
Men visst, originalaxeln är ju inte den starkaste så skall man hoppa osv så kanske ett byte redan innan eventuell krokighet kommit vara en idé.
Kör man gata, väg och grusväg så håller dock originalaxeln rätt långt.
...och om man hoppar ordentligt och landar klantigt, dvs "på rumpan" så håller inga axlar.
-
Har inte tänkt att hoppa med maskinen =) ....än iaf
Det blir nog spacers till en början då
Tack för svar
-
Vad är "max" spacers man kan ha då? Jag har ju 50*2( h+v) och garaget tillåter iofs inte mer, men kul å veta.
-
Vad är "max" spacers man kan ha då? Jag har ju 50*2( h+v) och garaget tillåter iofs inte mer, men kul å veta.
du kan ju sätta hur många du vill utanpå varandra men det är inte att rekomendera, polaren satte dubbla på sin ltr och då svikta axeln