ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: Britsmar skrivet 28 november 2012 kl. 20:38:43
-
Sitter med köpknappen på loefflerquads och drar mig för att köpa kedja (och 10 andra säsongsdelar för en hyffsad fraktkostnad) men har hängt upp mig på det faktum att det inte är en o-ringskedja. Den ända jag lyckas hitta är nått dom kallar x-ring, har fått förklarat för mig av bekanta att o-ringskedjorna håller bäst.
Men då måste jag vända mig till nått annat än loeffler, hursomhellst har någon provat x-ring kedja? Hur pass håller den måttet jämfört med o-ring? Priset är väl säkert hälften skulle jag tro. (4-500:-) håller den en säsong?
Ska ringa till mascot motor imorrn o se va dom tar för orginalkedjan, eller nån som vet?
-
Originalkedjan skulle iaf jag passa mig för...
Kolla DID eller RK istället, kostar kanske 7-800 beroende på vilken man tar och är samma (eller bättre) som man får i Yammalåddan.
Köper man Raptor originaldäck så kostar de 2000:- styck, men om man köper exakt samma däck hos vilken handlade som helst, alltså samma Dunlop... så kostar de 900:-
Det är betydligt mer som skiljer på kedjor än "bara" hur gummiringen ser ut.
En x-ring tätar ju på två ställen, den är typ fyrkantig i genomskärning medan en o-ring är just rund i genomskärning och tätar alltså på en yta.
Om du redan kört slut på en kedja kanske du kört massa i sand och grus med lite slarvigt rengjord kedja?
Då kan du ju kolla tex Biltema istället, de håller iaf nåt år och kostar 5-600:-
För det är ju bara själva leden som är tätad med packning, rulle mm är ju otätat, så där kommer det grus på alla kedjor.
Kör man där det inte är så grusigt så kan en kedja hålla 3000 mil på en stånka, men oftast brukar de tröttna redan runt 1000-1500.
Men ju mer grus och desto mindre tvätt, desto tätare kedjebyten.
Kardan är bra. ()p
-
Tack.
Ang org kedjan så är det endast för att jag vet på ett ungefär va den håller för numera, 5-600 mil (ändå inte helt slut men lika bra inför kommande säsongen) och ja det är sand,grus,geggamojja och kubik med avfettning.
Smörjning var väl mer ett undantag än regel i början när man va grön.
Blir dock nojig med o kapa o fippla med kedjelås, ihop pressad ifrån fabriken och färdig längd är iaf ett _par_ kr mer värt åtminstone för mig. Men snackar vi 1500-2000 så får väl vinkelslipen titta fram ändå...
:ATV:
-
Det får man väl inte säga högt, men personligen tror jag inte att en kedja blir särskilt mycket mer långlivad om man smörjer en massa...
Kör man i skiten så håller den inte mer än 3-400 mil ändå, och skall man då handla kedjeolja för 2-300 och kladda med, och sen däremellan rengöra och pensla med fotogen... osv.... njae, jag smörjde rätt sporadiskt, särskilt när det var grusåka på g.
-
Såvida du inte vill lossa svingen och krångla så måste du använda kedjelås, antingen nitlås eller standard kedjelås
Kolla upp vad kedjan är klassad för, fick en kedja från tqsatv klassad för 500cc (felskickad) och den åkte snabbt tillbaka till amerikat
Kör man med för lågt klassad kedja och den går av.. Byte motorhalva i värsta fall
Kör själv med standard kedjelås och de har aldrig lossat
-
Då tackar jag ödmjukt för svaren och tar en tripp till biltema och inhandlar
http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Reservdelar/Kedjor/MC-kedja-Street-FB-ring-82124/ (http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Reservdelar/Kedjor/MC-kedja-Street-FB-ring-82124/)
Nitlås eller standardlås.... Med tanke på min nojiga inställning får det väl bli nitlås då :p
-
Kolla om de även har verktyg för nitning, för om man är nojig så skall man ju veta att ett felmonterat nitlås inte behöver vara säkrare än ett clipslås.
Bankar man för våldsamt kan det nypa och skära och är man för snäll med släggan så kan det lossna.
Körde clips på Raptorn i pinnar och sket i tre år utan problem.
...men hade kompisar som tappade clips, så...
-
Då tackar jag ödmjukt för svaren och tar en tripp till biltema och inhandlar
http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Reservdelar/Kedjor/MC-kedja-Street-FB-ring-82124/ (http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Reservdelar/Kedjor/MC-kedja-Street-FB-ring-82124/)
Nitlås eller standardlås.... Med tanke på min nojiga inställning får det väl bli nitlås då :p
-Tänk på att många Street-kedjor inte är vanlig 520 delning,dom brukar ofta vara kraftigare... ;)
/N #60
-
Ok... :dntknow:
Det står ju att det är en 520 kedja, men du menar att det inte är det?
:hmmm: