ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: Stenen I Bäcken skrivet 23 november 2012 kl. 12:33:43
-
vilken fyrhjuling skulle ni välja i 500-klassen, till arbete och lek?
de jag har tittat på lite är
1. Honda 500FPA (?!) med servo och hydrostat
2. Kymco MXU500
3. Suzuki 500
4. CFMoto X7 V-twin (visserligen inte 500-klass, men ändå;) )
5. ??
Vad har ni för åsikter om dessa? Jag har bara provat Kymco och Hondan, dvs bara stel bakaxel vilket jag tycker funkar fint :)
-
Är kubiken viktigare än priset?
Kymcon lär väl knappast ligga i hondapris om man säger så...
Kymco och Honda är testat säger du, vad gillade du hos de rätt så olika maskinerna?
Regformen är också en rätt viktig sak, många av de dyrare kan vara lite svårare att få tag i vägreggade tex, eller kanske traktor passar dina behov, isf lär det ju skärma av utbudet en del.
Sen är det detta med lek som "ställer till" det... vad är det för lek som menas?
CanAm 500 och Yamaha 550 är ju två du kan kika på, om det nu tvunget skall vara halvlitersmaskiner.
()p
-
Bäst kvalitet får du nog hos Honda och Yamaha, mest bus får du nog på can-am 500 och det är en v-twin. X7 är inte en twin, x8 är det.
Är det något speciellt som gör att du är inne på 500cc?
Vilken budget?
Registreringsform? Terräng, väg eller traktor.
Nytt eller begagnat?
Hur mycket arbete (och typ) och hur mycket lek?
Servo brukar dom som har det tycka om, och lite större och roligare motor är inte fel om man ska åka en del väg och även busa lite. Men vid arbete kan det vara skönt med en mindre hetsig motor. Man får ju kompromissa.
Både kymco och honda finns ju också med delad bakaxel.
-
Allting beror ju på hur mycket pengar du vill lägga ()p
Är väldigt nöjd med kymco 500an, dock med delad axel, Den är inte bäst utav dom du föreslog, men ligger nog snäppet under honda/ yamaha (prismässigt likaså).
Men är långt över cfmoto's maskiner i kvalitet, prestanda ()p
-
Hondas hydrostat maskin är helt grym. Går riktigt bra att ha kul med den ochså.. Kvaliteten är grym.. ()p
Kolla ochså på Honda 500FPE (bra pris på den)
O ja, jag säljer Honda men detta är min privata åsikt..
-
Jag lägger min röst på Can-Am 500 XT-P. Riktigt bra styrning och rapp motor.
-
Jag har sålt 500FE:n som jag hade och har beställt nya 500FPE med servo och med band till så det blir intressant o se om det funkar lika bra som de gjorde på grizzlyn..
men hondan funkar nog bra i längden mkt beroende på att allt e så enkelt o tyvärr ingen diffspärr fram så det är nog mkt därför dom håller så bra :)
kolla min tråd jag skriver i..
men prestandamässigt så är ju 420FPM i stort sett lika som 500:an fast 420:in går fortare.. och är mkt prisvärd nu..
men allt beror ju på hur dom ska användas ()p
-
roligast är nog can am tror deras 500:a har 46 hästar
kostar inte den runt 85tusen nu?
-
roligast är nog can am tror deras 500:a har 46 hästar
kostar inte den runt 85tusen nu?
Den kostar 85, Men är väldigt naken för det priset, Så om man vill ha XT utrustningen så blir det dyrare att köpa alla delar löst, speciellt med tanke på att det är riktiga gräsmattedäck på 500dps'n.
-
ojj-det här blev visst ett långt inlägg.. O0
min budget är runt 40-50.000kr
jag inbillar mig att jag kommer använda den för utflykter i bergslagens fina natur (mest grus o skogsmaskinväg), ut o busköra på grusvägar för att "koppla bort" från vardagen.. men också till att ploga vår lutande väg och runt husbygget, att ta hem skogslass från hagmarker och småskogar som ska gallras, men också "allmänt pul" på gården.
500-klassens storlek vad gäller utvändiga mått och motorstyrka känns "lagom" - inte för svag och lätt, inte för stor, klumpig och bensinslukande :)
det skulle va skönt med en ny maskins garanti och garanti för att "allt är helt" då jag inte kan så mycket om maskiner och att meka.. men samtidigt så är det ju en väldigt dyr affär att köpa nytt mot en som är några år gammal.
jag har väldigt nära till en återförsäljare o verkstad för Suzuki o Kymco, och 3mil till Honda.
det med väg eller terrängreggad velar jag hela tiden om fram o tillbaka.. :-\ antingen vägreggat = +lagligt på utflykterna, går på B-kort, -strypt motor, får inte köra i skogen
terrängreggad= +lagligt i skogen, full styrka,
-får inte köra på utflykt, kräver förarbevis
traktorreggat hade varit perfekt förutom att det är Max 40km/h och den för***e traktorsätet som är vansinne i mina ögon.
mina erfarenheter av Kymcon med stel axel är att den känns väldigt hållbar för sitt pris, lite som en volvo 740. den går att plåga ganska hårt utan att det känns som att det kommer kosta skjortan om nåt skulle gå sönder. de problem som har varit, tex med att växeln kärvar känns helt ok för de pengarna..
det som skulle kunna funka bättre är belysning, bättre o större däck, smalare sadel, kofångare/bättre pakethållare och backljus. f.ö gillar jag den!
Hondans stora fördel är att den ju i princip är en odödlig traktor ;)
det finns nog inget den inte klarar - förutom möjligtvis buskörningen. har provat köra ut sand med en honda 500 (minns ej vad den heter-den med lyse på styret). Var så skönt att kunna välja riktiga växlar, att inte oroa sig för cvt'n. däremot så upplevde jag att styret var väldigt lågt för mig på 185cm..men finns ju styrhöjare.. skulle vilja ha den med servo, för jag vet hur tungt det är o krypa med kymcon utan servo..
dock så blev jag lite tveksam när en säljare på wheels4fun fullkomligt sågade Honda som en dinosaurie, med stenålders lösningar - "det är bara gamla bönder som skaffar dom".. >:(
där provade jag oxå CFMoto X8 V-Twin vilken kändes rolig för utflykter, men jag skulle aldrig våga köra den i skogen - den skulle ju gå sönder bara jag körde över en grästuva :headbang:
Suzuki 500 har jag tittat på men aldrig provkört, men den känns som en bra "allround" maskin - ett säkert kort :)
Jag vet inte vart jag fått det ifrån, men jag gillar inte Yamaha.. Om det är fronten, sittställningen eller vad det är. Can-Am'en känns som ett riktigt bra alternativ till Hondan - med mycket mer "fun points" och väldigt bra överlag, men fått för mig att den är mycke dyrare när nåt går sönder.
Ja..som ni kanske förstår så har jag lite svårt att bestämma mig.. :-\
-
Jag köpte en Polaris 500ho 2013 med lite tillbehör för 65000:-
Bra maskin till ett superpris!
-
Jag vet inte vart jag fått det ifrån, men jag gillar inte Yamaha.. Om det är fronten, sittställningen eller vad det är.
Det är nog dig och inte fyrhjulingen det är fel på ;D
Skämt åt sido, köp en Grizzly 550 eller motsvarande Honda och se fram emot många bekymmersfria år.
-
:hmmm:kan inte låta bli att ifrågasätta den otroligt löjliga kommentaren som wheels4fun hade sagt om Honda. Han kan omöjligt veta vad han håller på med... :D
-
:hmmm:kan inte låta bli att ifrågasätta den otroligt löjliga kommentaren som wheels4fun hade sagt om Honda. Han kan omöjligt veta vad han håller på med... :D
Fast det stämmer ju.
Finns väl ingen som köper Honda om det inte är till arbete?
Gammal beprövad teknik som inte stular.
-
Honda har kvalité som är outstanding, tyvärr är de dyra och lite snåla på effekt.
Men de är istortsett odödliga
-
För att förenkla lite för dig så kan ju några saker nämnas.
Traktorstolen kan man ju slänga, maskinen saknar registreringsplikt och originalsätet medföljer.
Hastighetsspärren brukar åf kunna plocka, hur det är med försäkring vid eventuell olycka upplåter jag dock till andra att svara på.
Terrängreggad maskin får inte köras i terräng i större utsträckning än vägregistrerad maskin, och tvärtom.
Detta med förarbeviset har jag inte jättekoll på, men är det inte som så att B-kort tagna före 2000 eller nåt är undantagna från detta?
OCH, att leta efter en 500-kubikare eftersom maskinens fysiska yttermått blir i behändig storlek är en sanning med modifikation.
För det är inte motorn som bestämmer hur stor maskinen är.
Hondan är rätt liten och smidig, medan andra är större.
Can-Am, Yamaha och flera till har samma storlek på chassie på 500-550-650-700-800 osv... inom samma märke alltså.
Yamaha verkar du vara lite motståndare till och då bör du ju följa den känslan, man skall inte köpa något man ogillar.
Dock kan nämnas att Grizzlyn är en av de tveklöst lättaste arbetsmaskinerna på marknaden, och smidighet mäts ju även i kilo.
Men som sagt, släpp Yamaha så är ju iaf något borträknat... sen får du ställe de mot varandra, en och en.
Provkör och känn dig för lite, känn om du anser att kraften räcker, så du inte gör som typ 90% av alla med nyinköpta halvlitersmaskiner efter nån månad här på forumet... dvs börjar skriva trådar om trim. :whip:
Sen avslutningsvis vill jag bara säga att försäljare och deras snack skall man alltid skita i, och den du träffade på var ju ett typexempel på detta.
Honda har för övrigt en drivlina som oftast är mindre effekslukande än andra, vilket ger mer effekt till drivhjulen, och det är där det gör nytta, inte i motorn.
Men visst, mot en Can-Am med twin kommer den efter i prestanda.
-
Jag tycker du ska försöka bestämma dig ang reg-form till att börja med. Traktorreggade maskiner av nyare årsmodeller tror jag inte du hittar i din budget.
Och vägreggade märkesmaskiner är det glest om för dom pengarna.
Som hydro skriver så är det många som börjar sukta efter lite mer effekt eller högre toppfart efter ett litet tag. Många 4-500cc maskiner går väl att ligga kring 90 med, men då är det oftast i stort sett maxvarv och det är inte särskilt trevligt om man ska ligga där en stund.
Även på större och snabbare maskiner så åker man ogärna så väldigt fort, men det är ganska skönt att kunna hålla vägtempo om man behöver åka lite asfalt någon mil.
Min can-am 800 gör väl runt 120 skulle jag tro, men skönast är ju 80-90. Och då finns ju lite extra kraft kvar om man vill.
För drygt två år sedan tänkte jag byta upp mig till en maskin i liknande klass du kollar på. Hade en kymco mxu300 som första maskin, och ville ha lite mer motor och en till 4wd maskin.
Funderade länge på en ny eller nästan ny cf500, och kollade även mxu500 och tgb 550.
Men det jag kom fram till var att jag var lite för snål för att köpa nytt, och villre ha bättre grejer för pengarna.
Då började jag leta can-am 400 och polaris 500, ville ha vägreggat så det var lite tunt med dom.
Dock kände jag mig inte så upphetsad över prestandan hos dessa maskiner, skulle jag ändå köpa nytt så ville jag ha nått som kändes lite råare.
Snubblade då över en långmilad (2600) can-am 800, slog till direkt. Så jag fick en 800 för cf 500 pengar i stort sett.
Och det dyker upp liknande (fast med färre mil)maskiner ibland för 50-60k ungefär.
Jag skulle gärna byta ut min Linhai mot en can-am 400, tror det är en ganska lagom maskin som håller bra.
Kan du sträcka budgeten över 60k så finns ju polarisen som nerden tipsade om, eller nya c-a 400. Dock tror jag inte du får dom vägreggade till det priset.
30-35k kan du ju hitta kymco och cf/goes för, då ska det vara en rätt fin maskin och gärna lite utrustning som tex hasplåt och handvärme. Det är ju många som ganska fort blir sugen på större, så det går att hitta väldigt nya maskiner till bra priset.
Men så fort det kommer snö och det finns en plog till så blir dom ju mer intressanta.
Kollar du terrängreggade maskiner av bra märke i vettigt skick så kostar ju även dom från slutet av 90-talet ofta över 30k. Så det kan vara lurigt att hitta rätt prisbild på en beg maskin, men det har du säkert sett redan på blocket.
Lite skillnad på en ny kines som cf och goes, där en ny kostar 50, då får dom ju inte mer än 35-40 även fast den kanske bara är någon månad och bara gått 40 mil.
Ang bränsleförbrukning så drar nog många 500 runt litern om man kör väg, och min 800 ligger därikring också. Man ska nog ner mot 300cc för att komma ner mot halvlitern, men pendlar man inte så tror jag inte bensinkostnaden blir det viktigaste.
Provkör olika, och kolla filmer/tester på youtube. Om du tror att du vill ha en maskin som du kan sladda ordentligt med och även lyfta framhjulen med, då ska du nog gå upp mot större maskiner.
Men annars är 4-500cc rätt lagomt. Och fundera över budgeten, för du ska ju ha plog och vagn också. Och följer det med andra tillbehör så kanske du kan höja budgeten lite, det är ju oftast dyrare att köpa till det man vill senare, och så slipper du ju montera om det redan finns.
-
Jag använder ju min Honda till mest lek och nöje :djump:
Jag kommer ju även att snorkla den och göra många lerdykningar på träffar mm
mkt för o testa hur det funkar..
upptäckte att den va riktigt rolig o köra grusväg med, släpper lätt då de är stel axel bak samt växellåda, så de va enkelt o ligge me långa ställ :headbang:
kanske inte så de e tänkt men kul var det ()p
men nog hade jag önskat iaf ca 10 hästar till i hondan då hade det ju vart roligt på riktigt..
-
Jo Hondan är väldigt stabil även med sin stela bakaxel, mycket ochså tack vare riktigt låg tyngdpunkt..
-
Jag har kört polaris 700 twin ett par år nu.
Men bytte maskin idag för polarisen hade ett par år på nacken nu och tyckye det var på tiden att byta.
Jag ville gå ner i kubik för jag plogar vag och drar älg med min för det mesta så jag tyckte det skulle räcks med en 500a.
Jag hörde mig runt med alla som jag känner i atv världen och alla sa samma sak till mig.
Svaret var: Can-Am outlander XT
Så det fick bli en sådan.
Ska hämta den i mellan dagarna så det blir en lång väntan tills det blir nästa torsdag.
Men jag råder dig i alla fall att gå ner i årsmodeller och köp ett känt märke i stället för kinamaskiner.
Ha det gött å Gud Jul på er alla!!
-
Hej igen!
Återkommer när jag har fått känt på Can-Amen lite.
Ska bli roligt och få se,märka skillnaden.
Men en sak till som jag själv har erfarit är att det är a-o vad man har för däck!!
-
Har för mig att Honda kom bra till i ATV Trial SM nyligen så nog kan dom mer än att arbeta. SM Guld på en trx420 är väl bra betyg tycker jag.! O det utan låsbar diff ;)
Honda 680 vann visst i en klass ochså.
-
Sen finns ju Polaris 500 också, världen mest sålda maskin. Över 1.000.000st sålda