ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Polaris => Ämnet startat av: skogsmulle1 skrivet 20 november 2012 kl. 09:06:27

Titel: sportsman 800 ingen tomgång vid kallstart / går dåligt på 2000 varv typ feltänd
Skrivet av: skogsmulle1 skrivet 20 november 2012 kl. 09:06:27
Hej, jag har mycket problem med min sportsman 800 X2.
När maskinen är kalt så går den ca i 5 sec. sedan stänger sig den av. Problemet finns inte när motorn är varm.
Andra problemet är att motorn börja och går dålig, typ feltändning på ca. 2000 varv och hållar varvtalet ( skogskörning ).
Problemet är borta om man accelerar och varvtalet ligger över 3000 varv.
Hur kan man egentligen får fram blinkkoder ?
Jag är väldig tacksam om non kan hjälpa mig.
Mvh Kai
Titel: SV: sportsman 800 ingen tomgång vid kallstart / går dåligt på 2000 varv typ feltänd
Skrivet av: traktorz skrivet 20 november 2012 kl. 17:34:10
Det är med största sannolikhet ett fel på EFI, troligtvis någon givare till ECU som antingen har fått ett kabelbrott, eller helt sonika har dålig  kontakt. Lämna med fördel in den till Polaris service som har diagnosverktyg för problemsökning. Vet om ett fall nyligen med ett kabelbrott på en temp/lufttryck-sensor. Vännen installerade visst en ny givare, då det var för pilligt att försöka löda mot den kvarvarande korta trådänden.
Titel: SV: sportsman 800 ingen tomgång vid kallstart / går dåligt på 2000 varv typ feltänd
Skrivet av: polaris 800 skrivet 20 november 2012 kl. 20:53:45
uppe på slangen mellan luftburken och spjällhuset sitter det en givare, kolla efter kabelbrott där.mycke vanligt fel på just x2"orna. brukar ge fel kod 41 eller 42 om jag minns rätt. blink koderna får man fram genom att stänga på och av tändningen 3 gånger inom 5 sekunder.
Titel: SV: sportsman 800 ingen tomgång vid kallstart / går dåligt på 2000 varv typ feltänd
Skrivet av: Picpic skrivet 22 november 2012 kl. 18:25:03
Jag fick ett tips på Polaris forum i USA att ett sätt att felsöka i EFI systemet är att helt enkelt koppla bort de olika sensorerna (dra ur kontakten) i tur och ordning på dem. Om man kopplar bort en sensor så använder ECU:n förprogrammerade standardvärden istället för den input den skulle fått från den sensor man kopplade bort och maskinen går oftast att köra ändå men check engine lampan tänds. Om problemet man har då försvinner vet man vilken sensor som spökar.

Jag har inte provat det här själv men det låter som ett rimligt tillvägagångssätt som kanske kan ge utdelning ibland.