ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Skötsel => Ämnet startat av: Picpic skrivet 14 november 2012 kl. 18:22:12

Titel: Oklarhet om Ctek laddare?
Skrivet av: Picpic skrivet 14 november 2012 kl. 18:22:12
Nyligen lade batteriet till min hjuling av. Lite förvånad blev jag eftersom det bara var drygt ett år gammalt. Det satt i när jag köpte hjulingen och var då nytt. Det är möjligt att det inte var något kvalitetsbatteri för det står inget på det och det brukar vara ett tecken på att kvaliteten kan vara si och så. Hur som helst hade jag haft en Ctek Zafir 45 inkopplad på det hela tiden när hjulingen inte användes, allt enligt rekommendation från Ctek som menar att man kan ha den inkopplad hela tiden och att det skall hålla batteriet i gott skick under lång tid. Därför blev jag lite förvånad när det lade av.

När jag botaniserade runt bland batteritillverkare på jakt efter ett nytt batteri passade jag på att fråga lite kring Ctek laddare. Jag fick då från flera håll höra att det inte är någon bra ide att ha Ctek laddare inkopplade hela tiden. Det förstör batteriet på sikt. Man bör ladda upp och sedan koppla ur och ladda upp på nytt med 2-4 veckors mellanrum, inte ha den inkopplad hela tiden som jag hade. Denna info fick jag bland annat från Tudor och Exide och jag hittade även inlägg på olika forum som bekräftar detta. Bland annat påstås BMW säga samma sak.

Jag har nu investerat i ett nytt batteri Exide 20HL-BS 18 ah och jag lutar åt att lägga Cteken på hyllan och bara ladda någon gång i månaden.

Vad säger ni där ute på forumet, vad är rätt och vad är fel rörande detta?
Titel: SV: Oklarhet om Ctek laddare?
Skrivet av: Hydro skrivet 14 november 2012 kl. 18:58:29
Jag är av naturen lat, så hur man "skall" och "bör" göra vet jag inte... däremot vet jag hur jag gör.
Och oftast gör jag inget.

Jag kopplar alltså INTE in nån laddare bara för att maskinen står i garage.

...och har aldrig gjort.

MC:n kopplas inte heller in på nån kontinuerlig laddning, däremot händer det att den kan få en "omgång" med Ctek nån gång under vintern... men lika ofta glöms det bort.

Båtbatterierna är det ännu värre med... de glöms oftast kvar i båten, sen får man i kallaste vintern upp och klättra och halka och hämta... och ge dem en omgång innan sjösättning.

På både fyrhjuling och mc har jag ladduttag, men orkar alltså inte ändå.

Har jag varit på skogspromenad med Grizzlyn tillsammans med kompisar och de råkat köra fast så jag fått vinscha massa, då händer det att jag kopplat in laddaren när jag ställt in... det är det enda.
 
Motorerna har ju generator, de laddar ju.
 ()p
Titel: SV: Oklarhet om Ctek laddare?
Skrivet av: hell-man skrivet 14 november 2012 kl. 19:18:59
Jag har slängt min ctek för jag anser att det är en skitprodukt. Min skulle ju kunna användas för uh-laddning, och detta hade jag den till (elsnurrabatteri). Efter två brända batterier tröttnade jag och köpte billigaste laddaren på bildelsvaruhuset i stan. Funkar kanon. Alltså: ANVÄND batteriet ofta. Töm ur det ett par ggr över vintern och ladda sen upp det snabbt och lätt (nått dygn eller två). Ctek jobbar med skrämselpropaganda!
Titel: SV: Oklarhet om Ctek laddare?
Skrivet av: nicke71 skrivet 14 november 2012 kl. 20:32:37
jag har Ctek laddare med rekond. funktion på jobbet
& den funkar bra till underhålls laddning (batteri stöd)
+ att jag har lyckats rädda endel batteri med rekond. funktionen
som inte har funkat att ladda med vanliga laddare
sen finns det två olika Ctek laddare
en för konsument & en för yrkesbruk
(man ser skillnaden på färgen på laddaren)
vad som skiljer vet jag inte mer än att den ena har längre garantitid
men att ha ett batteri stående med underhålls laddning på konstant
"sliter" på batteriet
Titel: SV: Oklarhet om Ctek laddare?
Skrivet av: Hydro skrivet 14 november 2012 kl. 21:11:57
Zafirmodellerna brukar ha kortare garantitid, förr hade de dessutom andra klämmor och lite så...
Att det skulle skilja något på kulören beroende om man köper den som privatperson eller som företagare har jag inte sett.
Upplys mig gärna!

De som är för 6 volt är väl röda och de som är för utomhusbruk och kyla är orangea eller nåt...

Sen att det skiljer emellan laddarna vet jag, vissa har tex inte ens olika funktioner, vissa har tre-fyra steg medan andra har uppmot tio steg, osv osv osv...

Men detta med kulör beroende på köpare vill jag gärna få förklarat närmare, gärna med bilder.
 ()p
Titel: SV: Oklarhet om Ctek laddare?
Skrivet av: adrian_vg skrivet 15 november 2012 kl. 06:52:22
Jag har inte haft problem med någon av våra Ctek-laddare, förutom att det blev ett kabelbrott på den första eftersom jag envisades med att ha laddarsladden hängandes ut genom köksfönstret (klämskada) och därmed lätt tillgänglig för underhållsladdning av mc. Det var en Zafir 90 som jag hade i många år.

Den andra Zafir 45 fick frun i julklapp till sin bil, och som jag snyltar på. 45:an är lite svagare, vilket märks på att underhållsladdningen på bilbatteriet tar lite långre tid. I övrigt fungerar Ctek-laddarna bra tycker jag.

Har haft ögonen på en 5000 MXS eller vad de heter, som tycks vara någon sorts "proffs"-modell med fler laddsteg och mer avancerade rekond-funktioner.

Batterierna som laddats, underhållsladdats och räddats när de varit "helt slut" har mest varit Biltemabatterier. Batteriet i svartviffern är nåt lite mer känt märke.

I vilket fall, fordonsbatterier är slit och släng-varor. Spelar ingen roll vad för märke man köper, de håller i bästa fall tre år sen byter man ut dem. Med det sagt, ingen idé att köpa dyra märkesbatterier när Biltemas, Julas mfl batterier är billigare.

Att från batteritillverkarnas sida skylla på att laddarna inte är bra, är att stoppa huvudet i sanden. Batterier är av kass kvalitet generellt i dag. Det är ingen batteritillverkare i världen som kommer att säga att deras batterier inte tål att underhållsladdas under längre perioder.
Jag råkar ofta ut för samma stoppa-huvudet-i-sanden-mentalitet i jobbet när datakomponenter ska reklameras till diverse företag. "Hårddisken funkar inte. Installera om Windows!". Typ...

Fö gör jag som Hydro, laddar när det behövs några gånger då och då under vintern. Och oftare om det varit kallt ute under natten, och jag kört kvadden mycket på startmotorn. Mer sällan under sommar och vår.

Mina fem öre.
Titel: SV: Oklarhet om Ctek laddare?
Skrivet av: Britsmar skrivet 15 november 2012 kl. 09:23:21
Att det skulle skilja något på kulören beroende om man köper den som privatperson eller som företagare har jag inte sett.
Upplys mig gärna!

De som är för 6 volt är väl röda och de som är för utomhusbruk och kyla är orangea eller nåt...

Men detta med kulör beroende på köpare vill jag gärna få förklarat närmare, gärna med bilder.
 ()p
Är väl nått i stil med bosch's sortiment där dom kallar sina blåa maskiner för "proffs-serien" och deras gröna för "hobby".
Bara en teori, både priset och kvaliten brukar reflektera detta.
Titel: SV: Oklarhet om Ctek laddare?
Skrivet av: Amazon skrivet 15 november 2012 kl. 09:55:17
är lite osäker på dessa laddare själv, köpte en MXS 5.0 å var glad som ett barn, dagen efter pratade jag med en kompis å han hade bränt 2 mc batterier på 2 år med Ctek laddaren, vet ej vilken modell han hade men de tog ju ner mitt glada köp på jorden iaf=( har bara laddat upp batterier hittils å de funkar ju som det ska, men ej haft på underhållsladdning längre tid, nu lever ju batterier sitt eget liv å har alltid gjort men man blir ju lite fundersam när man hör vad folk vart med om, min ska täcka  1-110Ah batterier, så kan de va att folk haft för kraftiga laddare å mosat skiten ur batteriet å därmed kraschat batterier?
Titel: SV: Oklarhet om Ctek laddare?
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 15 november 2012 kl. 10:01:37
Ett batteri kan må bra av att chockladdas. Dock ska de inte överladdas.
Dvs. med för höga voltantal. Då kan de bli varma och med otur smälla.
Det som kallas underhållsladdning. Att den känner av status på batteriet och går det ner så laddar den lite grann.

Blyackar kan man ju tyvärr inte känna när de är klara.
ni-mh batterier ska vara ca 45-50grader när de är fulladdade  ()p
Titel: SV: Oklarhet om Ctek laddare?
Skrivet av: adrian_vg skrivet 15 november 2012 kl. 10:35:38
så kan de va att folk haft för kraftiga laddare å mosat skiten ur batteriet å därmed kraschat batterier?

Precis vad jag tänkte alldeles nyss. :)
Titel: SV: Oklarhet om Ctek laddare?
Skrivet av: Picpic skrivet 15 november 2012 kl. 12:26:13
För kraftig laddare gällde i varje fall inte för mig som hade en Ctek Zafir 45 när jag brände mitt batteri, den är tvärtom ganska svag.
Titel: CTEK Multi XS 4003
Skrivet av: traktorz skrivet 15 november 2012 kl. 15:21:13
Knappast att man behöver en laddare med hög strömkapacitet för att ladda batteriet till en fyrhjuling eller till en mc. Naturligtvis använder man MC-läget på CTEK-laddaren. Rekonditionerings-läget, som finns på de litet dyrare laddarna, är ju heller inget som används annat än när det verkligen behövs.

Vi har haft nytta av rekond-läget för att väcka liv i några batterier, från moped, gräsklippare, fyrhjuling och till bil.

Vi brukar koppla på laddaren på fyrhjulingen (som har några förbrukare som drar ström trots att nyckeln är borttagen, typ larm, fjärr, ...). Därför toppar vi upp batteriet med att ladda den då & då med vår CTEK Multi XS 4003. Även det stora batteriet till traktorn, har mått bra av att få en påfyllning, som därför startar igång med lätthet, även när temperaturen ligger runt -20ºC.

Ett dåligt laddat batteri, där batterisyran skiktar sig, så att vattnet fryser, det kan däremot inte laddas med CTEK-laddaren. Det batteriet behöver tas in i värmen, då det inte funkar längre i bilen vid -30ºC -35ºC, om det inte är fulladdat.

Kablaget till CTEK bryts även sönder vid den kylan, så modellen med polyuretanisolering rekommenderas.
Titel: SV: CETEK Multi XS 4003
Skrivet av: adrian_vg skrivet 15 november 2012 kl. 15:24:52
Kablaget till CTEK bryts även sönder vid den kylan, så modellen med polyuretanisolering rekommenderas.

Aha! Du råkar inte veta vilken modell det är?
Titel: SV: CETEK Multi XS 4003
Skrivet av: traktorz skrivet 15 november 2012 kl. 16:06:32
Aha! Du råkar inte veta vilken modell det är?

CTEK MXS 5.0 POLAR heter modellen, men förmodligen är det gummikabel (borde varit orange om poyuretan-mantel) på den och inte plastisolerad dito.

Bästa och tåligaste kabeln vid kyla är annars den PUR-mantlade kabeln, t.ex. TPPU 3G1.0 som vi t.ex. har till traktorn.


Ref:
http://ctek.se/se/sv/chargers/MXS%205.0%20POLAR (http://ctek.se/se/sv/chargers/MXS%205.0%20POLAR)
PUR-mantlad TPPU3G1.0 (http://storelshop.storel.se/tppu-3g1-0-orange/%2525286108387%252B6171448%252529/0545610/ProductInformation.raction)
Titel: SV: Oklarhet om Ctek laddare?
Skrivet av: Hydro skrivet 15 november 2012 kl. 17:22:24
Titta, nu kom den där kyliga modellen in i snacket här, den jag nämnde innan som orange.

Själv har jag dels nån liten 0,8:a utan inställningsmöjligheter och sen har jag en som heter 4003, där är massa knappar och dioder....

Men om de har olika kulörer har jag inte noterat, ej heller något om att det ena är en annan serie än den andra... eller att det ena är för privatbruk och den andra för proffsbruk.

Men visst, 4003:an var dyrare än 0,8:an.... ingen av dem kändes dock vidare dyr.
 
Titel: SV: Oklarhet om Ctek laddare?
Skrivet av: vespa skrivet 15 november 2012 kl. 19:34:54
Jag köpte Ctec när de dök upp i Sverige för ca. 20 år sen. jag har köpt 3 st sen dess och har kvar två, den tredje gick inte sönder ut blev stulen av något snålt litet as. Jag har rätt många fordon och har aldrig lyckats grilla något batteri, i och för sig så laddar jag väl rätt likt Hydro då jag inte riktigt förstår det där med att ha laddare på hela tiden. Idag finns det nog rätt många laddare som är lika bra men för 20 år sen så var de överlägsna och den bästa garanti jag vet är att aldrig behöva lämna in något för att det gått sönder.
Titel: SV: CETEK Multi XS 4003
Skrivet av: adrian_vg skrivet 16 november 2012 kl. 07:18:30
CTEK MXS 5.0 POLAR heter modellen, men förmodligen är det gummikabel (borde varit orange om poyuretan-mantel) på den och inte plastisolerad dito.

Men titta! Det var ju den jag kollade på, ex Polar då. Super, tack för tipset! ()p

Idag finns det nog rätt många laddare som är lika bra men för 20 år sen så var de överlägsna och den bästa garanti jag vet är att aldrig behöva lämna in något för att det gått sönder.

Minns inte ens hur många batterier jag grillade på moppe, mc och bil med de där gammaldags laddarna som man måste övervaka... Ctek var en smärre sensation när den kom, kanske därför jag är så positivt inställd till märket som sådant. ;D
Titel: SV: Oklarhet om Ctek laddare?
Skrivet av: Picpic skrivet 16 november 2012 kl. 09:12:41
Tycker det verkar som att Hydros modell är det som gäller. D v s bli lite lat och ladda lite då och då och sedan inte bry sig så mycket. Det är det jag kommer att köra på i alla fall."Hydro-modellen" helt enkelt. Kontinuerlig underhållsladdning tror jag nog inte på längre.
Titel: SV: Oklarhet om Ctek laddare?
Skrivet av: adrian_vg skrivet 16 november 2012 kl. 09:33:42
Kontinuerlig underhållsladdning tror jag nog inte på längre.

Det är nog lite floskler det där faktiskt.

Glöm inte att ett fulladdat batteri tål kyla bra. ;-)
Titel: SV: Oklarhet om Ctek laddare?
Skrivet av: Matti4wheel skrivet 17 december 2012 kl. 18:48:12
Jag är av naturen lat, så hur man "skall" och "bör" göra vet jag inte... däremot vet jag hur jag gör.
Och oftast gör jag inget.

Jag kopplar alltså INTE in nån laddare bara för att maskinen står i garage.

...och har aldrig gjort.

MC:n kopplas inte heller in på nån kontinuerlig laddning, däremot händer det att den kan få en "omgång" med Ctek nån gång under vintern... men lika ofta glöms det bort.

Båtbatterierna är det ännu värre med... de glöms oftast kvar i båten, sen får man i kallaste vintern upp och klättra och halka och hämta... och ge dem en omgång innan sjösättning.

På både fyrhjuling och mc har jag ladduttag, men orkar alltså inte ändå.

Har jag varit på skogspromenad med Grizzlyn tillsammans med kompisar och de råkat köra fast så jag fått vinscha massa, då händer det att jag kopplat in laddaren när jag ställt in... det är det enda.
 
Motorerna har ju generator, de laddar ju.
 ()p

Tjohooooo!

Här har du en som är exakt lika dan slarvpelle och precis som du skrev, glömt batteriet i båten. Kan bli lite jobbigt till våren för batteriet, ska trots allt dra igång en v-motor. Så nu vet jag vad jag får göra i helgen. :lol:
Får väl koppla in Ctek:en på quadarna också. :banghead:

Men va fan de har ju också generator.
Titel: SV: Oklarhet om Ctek laddare?
Skrivet av: lygbranch skrivet 18 december 2012 kl. 15:06:28
En undring i denna batteriladdartråd;
Att batterier som inte används sjunker markant i kapacitet i sträng kyla är ju ingen nyhet, därför tar jag in batteriet och underhållsladdar detta under 5-6 veckor mellan besöken i fjällstugan.
En tanke slog mig om det blir det nån skillnad på kapaciteten om batteriet får sitta kvar med underhållsladdning i kallgaraget jmf med inomhusförvaring?
Vore bra att slippa pula med detta i mörkret när man kommer dit och behöver ploga.
Titel: SV: Oklarhet om Ctek laddare?
Skrivet av: minigranis skrivet 18 december 2012 kl. 16:50:27
Enligt vad jag har LÄST mig till så skall det vara ok med kallgrader OM man har batteriet på underhållsladdning.
Jag plockar inte några av mina batterier på vintern (2xATV + 2xBåt) och alla har Ctek som underhållsladdare.
Jag har inte märkt några problem med detta förfarande så länge som man inte laddar med för hög ström (läs MC läge för ATV)
Titel: SV: Oklarhet om Ctek laddare?
Skrivet av: adrian_vg skrivet 18 december 2012 kl. 18:18:05
Vaddå plocka av batteriet? Montera på en snabbadapter och du behöver inte ta ur det igen, förutom för att byta det då och då.
Titel: SV: Oklarhet om Ctek laddare?
Skrivet av: lygbranch skrivet 18 december 2012 kl. 21:32:28
Kan du utveckla det där med snabbadapter och att man inte behöver ta ur batteriet jag är inte riktigt med där. Antingen sitter väl batteriet i hjulingen i kallgaraget på uh-laddning eller så tar man in det i stugvärmen?
Är det skillnad i kapacitet om det står på uh-laddning i båda fallen?
Titel: SV: Oklarhet om Ctek laddare?
Skrivet av: Tictic skrivet 18 december 2012 kl. 21:42:44
Det finns till dom flesta ctek laddarna en kabel bit som är plus och minus som man skruvar fast på polerna sedan kan man dra ut kontakt stycket ut under sadeln eller något sånt så du bara sätter laddare. I kontakt stycket så laddas batteriet så slipper du skruva loss det hela tiden.
Titel: SV: Oklarhet om Ctek laddare?
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 18 december 2012 kl. 21:44:15
Kan du utveckla det där med snabbadapter och att man inte behöver ta ur batteriet jag är inte riktigt med där. Antingen sitter väl batteriet i hjulingen i kallgaraget på uh-laddning eller så tar man in det i stugvärmen?
Är det skillnad i kapacitet om det står på uh-laddning i båda fallen?

Snabbkontakten gör att du inte behöver sätta laddaren fysiskt på batteriet. Utan du har två kablar som är permanent fastsatta till en kontakt som du sedan ansluter din laddare i :)

Ett blybatteri får sämre kapacitet i kyla.  Vid 0 grader så är det ca 60%  vid -20 ca 30-40% av full kapacitet.  (Taget ur minnet och kanske inte stämmer precis)

Edit:  Blev lite dubbelt där... Tack Dickdick  ()p
Titel: SV: Oklarhet om Ctek laddare?
Skrivet av: Krigar Kaj skrivet 18 december 2012 kl. 21:49:31
En sån eller
Titel: SV: Oklarhet om Ctek laddare?
Skrivet av: t1an skrivet 18 december 2012 kl. 21:56:34
En sån eller

En sådan har jag satt på mitt batteri, behöver bara ta bort sadeln och klicka i den i ctek laddaren, dessutom så berättar den status på batteriet, rött, gult eller grönt! Perfekt !
Titel: SV: Oklarhet om Ctek laddare?
Skrivet av: Tictic skrivet 18 december 2012 kl. 21:57:32
Exakt en sån vi pratar om kajjan..
Titel: SV: Oklarhet om Ctek laddare?
Skrivet av: Krigar Kaj skrivet 18 december 2012 kl. 21:58:51
En sådan har jag satt på mitt batteri, behöver bara ta bort sadeln och klicka i den i ctek laddaren, dessutom så berättar den status på batteriet, rött, gult eller grönt! Perfekt !
Satte en bak på min, hänger där och dinglar lite vackert.
Sen finns ju panelen med.
Titel: SV: Oklarhet om Ctek laddare?
Skrivet av: micke_011 skrivet 18 december 2012 kl. 21:59:43
Följer ju med alla CTEK numera, om än inte den med indikatorer eller panelen men man har ju laddaren precis bredvid så jag vet inte om man behöver köpa den. Nackdelen med den medföljande är väl mest längden, typ 50cm..
Titel: SV: Oklarhet om Ctek laddare?
Skrivet av: Krigar Kaj skrivet 18 december 2012 kl. 22:00:32
Exakt en sån vi pratar om kajjan..
Att man alltid måste ta och styra upp att lite när ni 2 är igång ;D
Titel: SV: Oklarhet om Ctek laddare?
Skrivet av: Krigar Kaj skrivet 18 december 2012 kl. 22:02:48
Följer ju med alla CTEK numera, om än inte den med indikatorer eller panelen men man har ju laddaren precis bredvid så jag vet inte om man behöver köpa den. Nackdelen med den medföljande är väl mest längden, typ 50cm..
Sladden går ju att klippa om man vill.
Indikatorn med bara sladden kostar ju typ 70-80kr och det kan de väl vara värt tycker jag allt.
Titel: SV: Oklarhet om Ctek laddare?
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 18 december 2012 kl. 22:03:38
Satte en bak på min, hänger där och dinglar lite vackert.
Sen finns ju panelen med.

Blev du avis på Jimmys stål-kulor?
Titel: SV: Oklarhet om Ctek laddare?
Skrivet av: Krigar Kaj skrivet 18 december 2012 kl. 22:04:21
Blev du avis på Jimmys stål-kulor?
Fan vad äckliga dom är, du med!
Titel: SV: Oklarhet om Ctek laddare?
Skrivet av: Tictic skrivet 18 december 2012 kl. 22:06:49
Att man alltid måste ta och styra upp att lite när ni 2 är igång ;D

Så mycket tid orkar inte en annan lägga när ni är igång.. Ser mellan fingrarna då.. ;)

Många bilfirmor som har sån panel så dom ser batteriet på bilar i salu hallen så ingen bil står ström tom när folk öppnar dörrar leker med lyse och allt vad man gör när man kollar bil..
Titel: SV: Oklarhet om Ctek laddare?
Skrivet av: Krigar Kaj skrivet 18 december 2012 kl. 22:09:29
Så mycket tid orkar inte en annan lägga när ni är igång.. Ser mellan fingrarna då.. ;)

Många bilfirmor som har sån panel så dom ser batteriet på bilar i salu hallen så ingen bil står ström tom när folk öppnar dörrar leker med lyse och allt vad man gör när man kollar bil..
Du bara hittar på.

Indikatorn är en jävligt smart pryl faktiskt men den hade ju inte behövt blinka 1ggr i sekunden.
Titel: SV: Oklarhet om Ctek laddare?
Skrivet av: Tictic skrivet 18 december 2012 kl. 22:13:22
Du bara hittar på.

Indikatorn är en jävligt smart pryl faktiskt men den hade ju inte behövt blinka 1ggr i sekunden.
Blinkar den så ofta?? Kunde lyst 5 sekunden varje minut instället..
Titel: SV: Oklarhet om Ctek laddare?
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 18 december 2012 kl. 22:13:43
Fan vad äckliga dom är, du med!

Ska köpa ett par bara för o jävlas med dig!
Titel: SV: Oklarhet om Ctek laddare?
Skrivet av: Krigar Kaj skrivet 18 december 2012 kl. 22:25:25
Blinkar den så ofta?? Kunde lyst 5 sekunden varje minut instället..
Blinkar kanske varannan sekund, riktigt onödigt e de.
Titel: SV: Oklarhet om Ctek laddare?
Skrivet av: vespa skrivet 18 december 2012 kl. 22:25:40
En sådan har jag satt på mitt batteri, behöver bara ta bort sadeln och klicka i den i ctek laddaren, dessutom så berättar den status på batteriet, rött, gult eller grönt! Perfekt !

Inte för att vara taskig men har du inte missat hela poängen om du måste ta bort sadeln för att koppla dit snabbkontakten.
Titel: SV: Oklarhet om Ctek laddare?
Skrivet av: Krigar Kaj skrivet 18 december 2012 kl. 22:26:29
Ska köpa ett par bara för o jävlas med dig!
Billigare om du köper gips och klonar dina egna, äckel.
Titel: SV: Oklarhet om Ctek laddare?
Skrivet av: Tictic skrivet 18 december 2012 kl. 22:28:01
Billigare om du köper gips och klonar dina egna, äckel.
Känns som ni ska ta detta någon annanstans kanske hand i hand..
Titel: SV: Oklarhet om Ctek laddare?
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 18 december 2012 kl. 22:29:40
Billigare om du köper gips och klonar dina egna, äckel.

Clone-a-willy?  Så kanske ni får ett litet oväntat paket på posten  :lol:

Ne nog med OT!
Titel: SV: Oklarhet om Ctek laddare?
Skrivet av: Tictic skrivet 18 december 2012 kl. 22:31:24
Clone-a-willy?  Så kanske ni får ett litet oväntat paket på posten  :lol:

Ne nog med OT!
Nu måste jag operera mina ögon för att få bort den bilden i huvudet.. Plus att jag mår väldigt illa!! Tack Pelle du förstörde säkert precis för alla som snart ska sova!!
Titel: SV: Oklarhet om Ctek laddare?
Skrivet av: Krigar Kaj skrivet 18 december 2012 kl. 22:33:19
Laddare var det ja
Titel: SV: Oklarhet om Ctek laddare?
Skrivet av: toyboy skrivet 18 december 2012 kl. 23:01:02
Clone-a-willy?  Så kanske ni får ett litet oväntat paket på posten  :lol:

Ne nog med OT!

 :help:
Titel: SV: Oklarhet om Ctek laddare?
Skrivet av: adrian_vg skrivet 19 december 2012 kl. 07:53:39
En sån eller

Exakt en sån. Fnnns utan dioder också, för lite mindre pengar. Dioderna visar iaf ganska fel...

När det är kallt ute, tar laddningen lite längre tid men funkar ändå. Ctekladdare brukar ha ett vinterläge man kan använda, som trycker ut lite extra kräm. Tror det stod i manualen att man kunde använda det vid utomhusladdning under fem plusgrader. Hur små mc- eller kvaddbatterier pallar vinterläget vågar jag inte säga nåt om. Använder det läget på bilen bara.

Sladden går ju att klippa om man vill.

Nej!! Inte klippa sladden!
Laddaren och dess elektronik är gjord för en viss längd på sladdarna.

Indikatorn är en jävligt smart pryl faktiskt men den hade ju inte behövt blinka 1ggr i sekunden.

Funkar bra som larmattrap. ;-)
Titel: SV: Oklarhet om Ctek laddare?
Skrivet av: adrian_vg skrivet 19 december 2012 kl. 07:55:25
 O0
Titel: SV: Oklarhet om Ctek laddare?
Skrivet av: adrian_vg skrivet 19 december 2012 kl. 07:56:47
 :wave
Titel: SV: Oklarhet om Ctek laddare?
Skrivet av: adrian_vg skrivet 19 december 2012 kl. 08:00:20
Ehh... Hur raderar man inlägg?? :help:
Titel: SV: Oklarhet om Ctek laddare?
Skrivet av: toyboy skrivet 19 december 2012 kl. 08:02:06
Ehh... Hur raderar man inlägg?? :help:

Berätta gärna när du kommit på det
Titel: SV: Oklarhet om Ctek laddare?
Skrivet av: Krigar Kaj skrivet 19 december 2012 kl. 08:05:46
Nej!! Inte klippa sladden!
Laddaren och dess elektronik är gjord för en viss längd på sladdarna.
Va? Det olika tillbehören har ju olika längd på sladdarna.
Titel: SV: Oklarhet om Ctek laddare?
Skrivet av: adrian_vg skrivet 19 december 2012 kl. 08:13:15
Va? Det olika tillbehören har ju olika längd på sladdarna.

Enligt manualen. Jag läser dem om det är till nåt kritiskt. ;-)

Berätta gärna när du kommit på det

På allvar? Har forumet ingen raderafunktion?
Titel: SV: Oklarhet om Ctek laddare?
Skrivet av: Krigar Kaj skrivet 19 december 2012 kl. 08:17:48
Enligt manualen. Jag läser dem om det är till nåt kritiskt. ;-)
Manual? Vad e det för något?  :lol:
Tror dom bara hittar på, det är ju bara en sladd  ()p
Strömmen kommer ju fram fortare i en kortare sladd  ;D
Titel: SV: Oklarhet om Ctek laddare?
Skrivet av: adrian_vg skrivet 19 december 2012 kl. 08:26:38
Manual? Vad e det för något?  :lol:
Tror dom bara hittar på, det är ju bara en sladd  ()p
Strömmen kommer ju fram fortare i en kortare sladd  ;D

 :lol: :lol: :lol:
Titel: SV: Oklarhet om Ctek laddare?
Skrivet av: hell-man skrivet 19 december 2012 kl. 08:27:44
Enligt manualen. Jag läser dem om det är till nåt kritiskt. ;-)

På allvar? Har forumet ingen raderafunktion?
Editera inlägg och radera all text. Ersätt med en omotiverad smiley...
Titel: SV: Oklarhet om Ctek laddare?
Skrivet av: toyboy skrivet 19 december 2012 kl. 08:29:31
Editera inlägg och radera all text. Ersätt med en omotiverad smiley...

Judas
Titel: SV: Oklarhet om Ctek laddare?
Skrivet av: hell-man skrivet 19 december 2012 kl. 08:38:10
Judas
wikipedia får hjälpa mig:
"The term Judas has entered many languages as a synonym for betrayer"
Ojdå. Det var hårt.
Titel: SV: Oklarhet om Ctek laddare?
Skrivet av: oliwer_98 skrivet 19 december 2012 kl. 09:01:28
ää väll bara att bunta i hop kablarna i fall man vill ha dem kortare?(med bunntband)
Titel: SV: Oklarhet om Ctek laddare?
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 19 december 2012 kl. 09:03:04
Ctekladdare brukar ha ett vinterläge man kan använda, som trycker ut lite extra kräm.
Hur små mc- eller kvaddbatterier pallar vinterläget vågar jag inte säga nåt om.


Det den gör är att den laddar en högre voltspänning.
Istället för kanske 12.8v så skickar den på till 13.4v 
Det är inget skadligt med det kortar ler livscykeln på batteriet.


Nej!! Inte klippa sladden!
Laddaren och dess elektronik är gjord för en viss längd på sladdarna.

Vet inte var ni får detta ifrån?  En kabel har i stort sett 0 resistans så klipp bara. 

Tändkablar däremot kan vara känsligt eller högspänning "ex. xenon"
Titel: SV: Oklarhet om Ctek laddare?
Skrivet av: Tictic skrivet 19 december 2012 kl. 09:15:48
Sladdar ska bara klippa när det är ström på.
Ju högre spänning ju roligare;)
Titel: SV: Oklarhet om Ctek laddare?
Skrivet av: adrian_vg skrivet 19 december 2012 kl. 09:49:49
Editera inlägg och radera all text. Ersätt med en omotiverad smiley...

Solklart! ()p
Titel: SV: Oklarhet om Ctek laddare?
Skrivet av: adrian_vg skrivet 19 december 2012 kl. 09:53:01
Vet inte var ni får detta ifrån?  En kabel har i stort sett 0 resistans så klipp bara. 

Vänta, det var nog kabeln mellan själva laddaren och fram till kontakten man sätter på snabbadaptern det gällde. Snabbadapterkabeln borde kunna kortas ner genom klippning, såvida inte dioderna ogillar det. Buntband är bättre om man vill korta ner sladdar. Ta det säkra före det osäkra.
Titel: SV: Oklarhet om Ctek laddare?
Skrivet av: Krigar Kaj skrivet 19 december 2012 kl. 09:56:47
Vänta, det var nog kabeln mellan själva laddaren och fram till kontakten man sätter på snabbadaptern det gällde. Snabbadapterkabeln borde kunna kortas ner genom klippning, såvida inte dioderna ogillar det. Buntband är bättre om man vill korta ner sladdar. Ta det säkra före det osäkra.
Roligare att modda  ()p
Titel: SV: Oklarhet om Ctek laddare?
Skrivet av: adrian_vg skrivet 19 december 2012 kl. 10:16:43
Roligare att modda  ()p

"Friskt vågat, hälften brunnet!" ;)
Titel: SV: Oklarhet om Ctek laddare?
Skrivet av: markuse1 skrivet 19 december 2012 kl. 18:41:24
Vänta, det var nog kabeln mellan själva laddaren och fram till kontakten man sätter på snabbadaptern det gällde. Snabbadapterkabeln borde kunna kortas ner genom klippning, såvida inte dioderna ogillar det. Buntband är bättre om man vill korta ner sladdar. Ta det säkra före det osäkra.

Ser inget fel med att göra det för laddarens funktion, snarare negativt ur garanti synpunkt.
Titel: SV: Oklarhet om Ctek laddare?
Skrivet av: Dandanelle skrivet 10 januari 2013 kl. 16:03:54
tjena!!

Vilken är då den bästa laddaren från Ctek eller i övrigt?

har kollat lite på julas laddare som verkar vettig till pris och funktion
tex.   http://www.jula.se/batteriladdare-6-12-v-608105 (http://www.jula.se/batteriladdare-6-12-v-608105)

va tror ni om den??
Titel: SV: Oklarhet om Ctek laddare?
Skrivet av: adrian_vg skrivet 10 januari 2013 kl. 16:29:19
Finns det andra laddare än Cteks? ;D
Titel: SV: Oklarhet om Ctek laddare?
Skrivet av: Dandanelle skrivet 10 januari 2013 kl. 19:01:25
Haha  ;D

Vilken är deras prisvärdaste då??
Titel: SV: Oklarhet om Ctek laddare?
Skrivet av: adrian_vg skrivet 11 januari 2013 kl. 07:35:58
Haha  ;D

Vilken är deras prisvärdaste då??

SKa du bara ha den till kvadden, eller ladda annat också som tex en ev bil?

Om bara kvadd eller mc, så är nog Zafir 45 prisvärdast. Finns på Clas Ohlson för knappt en femhundring.

Zafir 100 tror jag inte man kan rekommendera att ladda småbatterier med. Ctek har en MX5 tror jag den kallas, och som nämnts tidigare i tråden, som också är väldigt bra för mindre batterier.
Titel: SV: Oklarhet om Ctek laddare?
Skrivet av: Dandanelle skrivet 11 januari 2013 kl. 07:42:16
huvudsak så ska ja ha den till atv men är väl lämpligt om man kan sätta den på bilen oxå! :D
Titel: SV: Oklarhet om Ctek laddare?
Skrivet av: adrian_vg skrivet 11 januari 2013 kl. 07:53:07
45:an funkar till bilen också, tar bara lite längre tid att ladda. Vi använder den så iaf (standardbiltemabatteri på runt 70Ah till fruns V40).
Titel: SV: Oklarhet om Ctek laddare?
Skrivet av: Dandanelle skrivet 13 januari 2013 kl. 11:10:45
 :D ahaa tack så mycket :D
Titel: SV: Oklarhet om Ctek laddare?
Skrivet av: adrian_vg skrivet 14 januari 2013 kl. 08:39:17
Ingen orsak. ;)
Titel: SV: Oklarhet om Ctek laddare?
Skrivet av: Evojenza skrivet 9 april 2013 kl. 11:10:51
Hoppas det går bra med en lätt kidnappning av tråden. Ska köpa laddare till husvagnen och spanar på biltemas "smartladdare". Ganska lik ctek förutom priset. Artikelnummer 37745. 8A med samma funktioner som sin dyrare släkting men för 449:- är det nåt o ha eller ska man köpa en motsvarande ctek?