ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Skötsel => Ämnet startat av: Suzuki-Lt skrivet 14 november 2012 kl. 15:46:12
-
Hej!
Är helt ny här på forumet och jag skulle behöva lite hjälp med en sak. Jag har sökt en hel del men har inte hittat just dem svaren jag vill ha på mina frågor. Så när jag upptäckte det här forumet så kände jag att det måste vare en bra sida att diskutera just detta på.
I alla fall, jag har läst lite om några som använder sig av dielectric grease när dem fettar in tändhatten och alla kontakter på antingen cross, bil eller fyrhjuling så att det inte ska ärja eller oxidera m.m. Så min fråga är, är det ett bra fett, var får man tag i det i så fall, och kan man istället använda sig av något annat typ biltema lågtemp fett istället. Det som jag tänker mest på är att det blir ju ganska varmt vid tändstiftet och att fettet få ju inte smälta. Men jag är inte så insatt så mina kunskaper om just detta är noll :help: Men permatex eller loctite dielectric grease verkar ju bra. Men jag hittar inte var man köper det. Så ni som vet får gärna skriva lite om era kunskaper. :rtfm:
//Jacob
-
Ingen som vet. 50 stycken har ju tittat. ???
-
Vaselin eller polfett, eg. "CRC BATTERY POLE PROTECT" är elektriskt icke-ledande.
Konsistensfett däremot, Li-tvål/Ca-tvål baserat skulle jag inte alls rekommendera.
-
Klövervaselin, den där gula plåtburken, du köper på Konsum eller Ica funkar ypperligt.
-
Söker man på forumet med denna tråds rubrik i sökrutan kommer det ju upp en del träffar... har du kikat där?
-
Tackar för alla svar. Jo jag har tittat på dem andra trådarna men det som jag tänkte mest på är vad man ska ha för fett till tändhatten. Så att det inte smälter och rinner bort liksom. Men så man kan alltså köra vaselin till tändhatten också då, eller ska man ta något annat typ av fett till det. Typ silikonfett? :)
-
Jag förstår inte varför du ska smörja in tändhatten, det behövs knappast. Jag har aldrig sett eller hört om någon som har haft problem med tändhatten eller tändstift pga korrosion.
-
Det är inte bara för att det ska förhindra korrision. Det förhindrar att fukt ska komma in i tändhatten när man kör mycket i vatten och över huvud taget. Då blir det inga krypströmmar heller som uppstår. 8)
-
Krypströmmar är ingen fara i tändhatten då vi pratar om spänningar på 10-50kV
Men överslag och ledning genom ex. vatten kan ju mycket väl få maskinen att dö vid fel tidpunkt.