ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: Rockfire skrivet 12 november 2012 kl. 21:00:23
-
Hej !
En liten fråga : Är alla ATV på marknaden idag "automat" ??
Äldre modeller av Suzuki KingQuad ( tex : årsmodeller från slutet av 80tal till 90talet ) var ju halvautomat ( fotväxelpedal )
-
Honda har lite andra lösningar än resten. Lämnar närmare förklaring till nån som är mer insatt.
-
Honda FM = halvautomat med fotväxel
Honda FE = Elektronisk tumväxel
Honda FA = Helautomatisk / tumväxel
Tror Honda är den ända märkesmaskin med växlar. Annars finns det nån modell av typ lifan 400 tror jag det var med fotväxel.
-
Gammal tråd, jag vet, men den förtjänar en andra chans.
Jag önskar veta ungefär samma sak: Vilka varianter på växellåda/koppling/4wd finns att sukta efter?
-
Nya finns bara honda vad jag känner till. Dock utan koppling.
Sen tror jag ODES har nån modell med koppling men är osäker?
Varför vill du ha en manuell? Dra tungt?
-
Utveckla gärna din fråga för mer utförligt och passande svar, men generellt så har alla växellåda och koppling, fast ibland av olika slag.
Just manuell frikoppling och/eller manuell växellåda är dock inte så vanligt på nya maskiner med fyrhjulsdrift.
Flertalet har CVT, vilket är en automatisk transmission där en rem hela tiden ligger i ingrepp och överför motorns kraft till drivhjulen beroende på motstånd.
CVT finns sedan med och utan slung-/slirkoppling.
Honda har hydrostat och även halvautomat, ingen CVT.
Gällande fyrhjulsdriften så finns där generellt fyra modeller.
1. Bakhjulsdrift med inkopplingsbar framhjulsdrift där främre diffen låses manuellt.
2. Bakhjulsdrift med inkopplingsbar framhjulsdrift där främre diffen inte kan låsas, men bromsas antingen med bromsgrepp eller diffbroms.
3. Bakhjulsdrift med inkopplingsbar framhjulsdrift där främre diffen låses automatiskt efter att det slirande hjulet har slirat en del.
4. Bakhjulsdrift där framhjulsdriften kopplas in automatiskt (och då diffad) när bakhjulen slirar.
-
...
Varför vill du ha en manuell? Dra tungt?
Jag vill mest kunna smyga igång i branta uppförsbackar, med måttliga lass. Det kan väl jämställas med att dra tungt.
Utveckla gärna din fråga för mer utförligt och passande svar ...
Meen jag vet ju knappt vad det är jag vill fråga ;D
Jag har provkört en liten maskin än så länge, men det var slungkoppling/CVT utan lågväxel, så den rök gôtt lamellblått efter minsta motgång. Kvar har jag alltså en generell undran om vilka drivlinevarianter man man leta efter på begagnade och nya maskiner.
Gummirems-CVT med slungkoppling verkar vara absolut vanligast? Finns det nån som valt kombinationen rem-CVT/konverter? Hydrauliska lösningar är ju i viss mån lite tåligare mot smygeri...
Hydrostat-CVT bör rimligen också vara tåligare än slungkoppling?
Hur fungerar Hondas varianter, inte har man knôkat dit en vanlig automatlåda ändå?
Vanliga manuella lådor antar jag är helt vanliga drevlådor. Även här är slungkoppling vanligast? Konverter?
-
jag kör ju Honda 500FPE med manuell vxl låda med tumväxling riktigt grym o dra tungt med.. går att smyga riktigt bra med den också,
det är ju nån automatisk koppling i den givetvis men den nyper fast direkt, man släpper bara gasen vid växling och trycker på knappen.
Honda 500FPA har ju hydrostatdrift finns filmer på youtube hur den fungerar, den e nog riktigt grym vid arbte, har inte testat en sån men hoppas på att de blir snart
Med vänlig hälsning, markus
-
Honda har även en modell som heter 420FA och denna maskin har en automat växellåda med dubbla kopplingar och 5 växlar. Kan köras i auto läge eller växlas manuellt via knappar på styret.! Denna låda funkar likadant som tex Volkswagens sk DSG låda. Växlar helt utan kraftavbrott.! Ruggigt skojig att köra och stark som tusan.!
Hondas hydrostat låda är invecklad o svår att förklara men som sagt kolla youtube så finns info om den. Denna låda gör maskinen lugn, lättkörd o seg stark som tusan. Den har hög/ låg växel o kan köras som automat eller växlas via knappar på styret.!!