ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: gustan skrivet 12 november 2012 kl. 15:43:48
-
Hej på er! Jag behöver er hjälp och rekomendation för att välja vad jag skall köpa.
Jag är nybörjare. Har dock kört en hel del lånemaskiner öknen under flera års arbete i Dubai.
- Jag vill ha maskinen främst till att köra i skog och lera. Men om man kan få i hop en kompromiss även något man får köra på väg.
- Helst kunna ta med en passagerare.
- Jag har ett B i mitt körkort som jag tog tidigare än 2000. Min fru har också B, men taget efter 2000.
- Jag är stor och tung (2M och 130kg)
- Jag behöver ingen plog men däremot kan det vara bra att kunna dra släp.
- Budget 60.000 (men även denna siffra kan vara flexibel om jag får tillräckligt bra agument)
Det ovan får mig att tro att det jag behöver är en stor (700cc+) maskin.
Jag har också försökt summera nackdelar med de olika sätten att registrera.
Teränghjuling:
- Får inte köras på väg.
- Får inte köras av min fru om hon inte skaffar ett förarbevis?
MC:
- Begänsning av motorefekten.
- Besiktning
Traktor:
- Full motorstyrka, men begränsad till 40 km/h ?
- Ingen passagerare
- Räcker det med ett B körkort för att köra traktor?
- (Löjlig sits och triangel där bak)
Tänker jag rätt när jag tror att en traktorregistrerad maskin skulle passa mig bäst? Har jag missat något? Vilka maskiner finns traktorregistrerade? Kan jag räkna med att hitta något traktorregistrerat begangnat?
Det är också en sak jag funderat en hel del på och troligtvis fått om bakfoten. En MC registrerad maskin får max ha 20 hk. Det samma kan man säkert få ut ur de aldra minsta maskinerna (200-300cc). Varför finns då alla de större maskinerna vägregistrerade, det borde ju bara bli massor extra vikt? Högre vrid? Vad är det jag inte förstått?
Vore tacksam om ni kunde hjälpa mig med lite råd.
-
Det är väldigt lätt att pilla bort strypningarna...
Så lätt att de trillat bort på de flesta maskiner som körs på vägen.
-
Can-am outlander max, 500, 650 eller 800cc. Någon sådan skulle nog passa bra.
Trevlig motor och en bra passagerarplats.
Beprövad modell som det finns mycket delar och tillbehör till, och mycket erfarenheter av på div forum.
-
Det är väldigt lätt att pilla bort strypningarna...
Så lätt att de trillat bort på de flesta maskiner som körs på vägen.
Tack för era svar! OK, det förklar en del. Då gissar jag att det i stort sätt bara går vägregistrerade maskiner. Trillar strypningarna tillbaka när det är tid att beskitiga? Vad tycker / bryr sig polisen om att strypningarna trillat bort? Vad säger försäkringsbolagen om att strypningarna trillat bort om något skulle hända?
-
Tack för era svar! OK, det förklar en del. Då gissar jag att det i stort sätt bara går vägregistrerade maskiner. Trillar strypningarna tillbaka när det är tid att beskitiga? Vad tycker / bryr sig polisen om att strypningarna trillat bort? Vad säger försäkringsbolagen om att strypningarna trillat bort om något skulle hända?
Det måste på något sätt anta eller hävda att du kör trimmat. Det är ju ganska svårt på en maskin som är vikt runt ett träd ;)
Vad det gäller polisen och stannat för kontroll så är det vad jag vet bara "vrål" trimmade som väsnas och åker bakhjul som åkt dit.
-
vad säger besikningen då? skilnaden mellan 20hk och de 50+ som man borde få ut ur en 600cc måste märkas?
-
vad säger besikningen då? skilnaden mellan 20hk och de 50+ som man borde få ut ur en 600cc måste märkas?
Hur ska de kunna bevisa det?
Min skruvar jag bara in skruven i tumgasen så har jag halva effekten
-
OK, förstår!!! :-) Jag gissar att det i så fall i stort sätt bara säljs vägregade maskiner numera. :-)
Räcker det med en 500cc maskin (som rekomenderat ovan) för mig som är stor och tung eller skall jag leta efter något större från början?
-
Vad det gäller 4x4 är det nog 50/50 väg/terräng (gissning) då det är betydligt mer fördelaktigt för en ex. lantbrukare att åka terrängreggat.
Tro mig en 500 räcker gott och väl att flytta dig och frugan över 90km/t :)
Vill du leka rejält och åka bakhjul ska du upp på 800-1000cc.
-
Det samma gäller även för lera? 500cc är tillräckligt?
-
Besiktningen säger inget om motorstyrkan eftersom dom inte kan kolla den.har själv bes.flera olika atv och quad med allt mellan 50 till 80 hk.Besiktningsmannen bara garva och tyckte det var skoj när han provkörde dom.