ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Skötsel => Ämnet startat av: Picpic skrivet 9 november 2012 kl. 11:22:18
-
Hallå grabbar!
Har en Polaris Sportsman 500 EFI 2007. Nu tycker jag att startmotorn går trögt så fort det går under noll grader och jag skall kallstarta. Eftersom jag hela tiden har en C-tech laddare inkopplad gissar jag att batteriet håller på att bli dåligt.
Någon som har tips på bra batteri, jag vill ha bästa tänkbara kvalitet och kräm i det.
Jonas
-
http://tp-energy.en.alibaba.com/product/458674430-212564468/TB_1217F_12V_17Ah_lithium_ion_battery_SLA_case_BMS.html (http://tp-energy.en.alibaba.com/product/458674430-212564468/TB_1217F_12V_17Ah_lithium_ion_battery_SLA_case_BMS.html)
Här är det absolut bästa du kan köpa. (väger dessutom inget)
Men vet inte om det finns att köpa i sverige än?
-
Efter att jag fått kortis i mitt mc-batteri blev det att dammsuga marknaden, och även om jag har bra erfarenhet av Yuasas batterier så verkade Odyssey få ännu bättre recensioner, så därför blev det ett sådant!
Närmare bestämt detta:
http://shop.clp.se/sv/fordonsteknik/odyssey-batterier/odyssey-pc535.html (http://shop.clp.se/sv/fordonsteknik/odyssey-batterier/odyssey-pc535.html)
Det sitter "kylflänsar" i plast på sidorna, de skar jag väck för att kunna få plats med batteriet, dock hamnade ju "kragen" ovanför ramen vilket på min mc inte spelade någon roll... men om du har ett batterifack med fasta väggar får du mäta och kolla lite vilket batteri som passar.
Ibland segade startmotorn när den skulle dras igång, både sommartid och särskilt vid lite kyligare årstider... men nu är det minsann bra snärt i grejerna!
Och då snackar vi boxermotor på 1200 kubik och ett komp på över 12...
-
Tack för tipsen.
Skall kolla om det finns något av dem som passar min batterilåda. Annars får det väl bli Yuasa då.
-
Varta har också små batterier. Köpte ett till Grizzlyn förra veckan, 850 spänn.
Om det är bra? Det kan du få veta om fem år...
-
Efter att jag fått kortis i mitt mc-batteri blev det att dammsuga marknaden, och även om jag har bra erfarenhet av Yuasas batterier så verkade Odyssey få ännu bättre recensioner, så därför blev det ett sådant!
Närmare bestämt detta:
http://shop.clp.se/sv/fordonsteknik/odyssey-batterier/odyssey-pc535.html (http://shop.clp.se/sv/fordonsteknik/odyssey-batterier/odyssey-pc535.html)
Det sitter "kylflänsar" i plast på sidorna, de skar jag väck för att kunna få plats med batteriet, dock hamnade ju "kragen" ovanför ramen vilket på min mc inte spelade någon roll... men om du har ett batterifack med fasta väggar får du mäta och kolla lite vilket batteri som passar.
Ibland segade startmotorn när den skulle dras igång, både sommartid och särskilt vid lite kyligare årstider... men nu är det minsann bra snärt i grejerna!
Och då snackar vi boxermotor på 1200 kubik och ett komp på över 12...
Den här är det enda som passar min batterilåda, i själva verket är det lite för litet. Vad tror du om det Hydro? Jag utnyttjar ju inte hela batterilådan men storleken på ett batteri kanske har mindre betydelse.
http://shop.clp.se/sv/fordonsteknik/odyssey-batterier/odyssey-pc310.html (http://shop.clp.se/sv/fordonsteknik/odyssey-batterier/odyssey-pc310.html)
-
Eftersom jag hela tiden har en C-tech laddare inkopplad gissar jag att batteriet håller på att bli dåligt.
Har du prövat recondläget?
Om du inte har de allra billigaste varianten av Ctek borde du ha ett sådant läge. Den kan få igång trötta batterier, jag har fått bättre drag i gräsklipparns batterie iaf.
(http://www.battericentrum.se/cache/d8/340x250-ctek_MXS_7.0_1.jpg)
-
Nej jag har inte recond på min. Jag borde kanske ev byta upp mig på laddare också. Snackade med Fordonstekink och de påstår att de billigare ctech faktisk kan sabba batterier eftersom laddströmmen är för låg. Verkar vara lite djungel detta. Tror att jag måste läsa på lite innan jag rusar åstad och spenderar mina slantar.
-
Jag vet inte varken vad du har för förbrukare eller originalstorlek på batteriet, så kan ej heller bestämma storlek åt dig... tyvärr.
Vet dock att batterierna som sådana är bra. ()p
De som kör supermotard, cross, rr osv har ofta batterierna utbytta mot ett litet batteripack, typ de som finns i de mindre skruvdragarna... bara på nån enstaka Ah, men ändå tillräckligt för att starta.
Utbytta pga vikten då så klart...
En fyrhjuling har dock helt andra krav, särskilt om man skall vinscha och driva de numera rätt vanliga julgransbelysningarna.
-
Nu har jag varit och klämt killarna med Odyssey batterierna på pulsen. Det som är speciellt med dem är tydligen att de använder rent bly i sina batterier istället för legeringar. Detta ger bättre startkraft och även mer uthållighet för julgransbelysningen. Dock hade de inget batteri som passade min batterilåda.
Lithium batteriet som Pelle_jkpg nämnde verkar som sagt inte gå att få tag i
Så det blev ett Exide istället, för övrigt det som Polaris rekommenderar.
http://www.atbatt.com/product/24767/motorcycle/exide/20l-bs/battery (http://www.atbatt.com/product/24767/motorcycle/exide/20l-bs/battery)
Tack för alla tips!