ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Shineray => Ämnet startat av: adrian_vg skrivet 9 november 2012 kl. 07:05:10
-
Kvadden har en fläktkyld cylinder. När det om morgonarna är minusgrader hinner motorn knappt bli ljummen under milsfärden till jobbet. Hur varm motoroljan blir vette håken...
Finns nåt praktiskt sätt att få mindre fläkt på en XY150ST?
Finns det några risker med att avaktivera fläkten om vintrarna?
Det borde väl kyla bra nog ändå med tanke på yttertemperaturen, eller?
-
Klipp kabel och sätt en knapp. Du lär absolut inte behöva den vid vägåkning på vintern. Knappast på sommaren heller. Det är ju om du fastnar i ett lerhål på sommarn och kämpar ett längre tag som det kan bli aktuellt.
-
Tror den snurrar via vevaxeln, så inte bara att klippa en sladd. Kan man kanske montera av fläkten helt sonika kanske?
-
Menar du att fläkten är kopplad mekaniskt på motorn?
Låter som en dyr lösning för att vara en "kines" tycker jag.
(ingen annan sedan puch dakota som har den lösningen heller vad jag vet)
-
(ingen annan sedan puch dakota som har den lösningen heller vad jag vet)
Bara varenda snöskoter som inte är vätskekyld typ :whip:
Men jag håller med, Låter onödigt komplicerat istället för en elfläkt.
-
Bara varenda snöskoter som inte är vätskekyld typ :whip:
Men jag håller med, Låter onödigt komplicerat istället för en elfläkt.
Ska kolla igen hur den är kopplad. Puch Dakota-liknande var precis vad jag tänkte på när jag först såg att kvadden var fläktkyld!
-
Min 200kines har en helt vanlig PC fläkt 1.5 decimeter framför toppen. Den kärvade lite efter sista badet i träsket. Vågar inte tänka på vilken IPklassning den har. :sunny:
-
Så här fläkten ut (översta bilden). Defintivt mekanisk, och driven direkt från vevaxeln, sitter på samma axel som tändningsimpulsgivaren.
Skruvade iaf av fläkten (nedre bilden) och prövar några dagar utan.
Kommer dock att ha med mig fläkten och verktyg för att kunna skruva på den vid vägkanten, om det blir akuta problem.
-
Det jag undrar lite över är den lilla slangstumpen på fläktkåpan som är riktad mot förgasaren.
Är det någon sorts förvärmning av förgasaren mha varmluften som sugs bort från cylindern? Grunnar på om detta kommer att innebära att förgasaren kommer att frysa om inte fläkten fläktar på...?
-
Imorse monterade jag på fläkthjulet igen. Luktade lite väl mycket bränd olja och plast från motorn. Vågade inte köra okylt mer, speciellt som jag verkar ligga på 80-90% gas mest hela tiden oavsett väglag...
':)
-
Har motorn vanliga kylflänsar, eller har den ett "skal" runt cylindern där luften ska sugas igenom? Suzuki 50cc har ju nåt liknande, och då är klart att fläkten behövs. Men har den regelrätta kylflänsar bör ju fartvinden så här års definitivt räcka.
-
Av bilderna att dömma så är motorn inkapslad. Vilket den borde vara annars är det ju helt meningslöst med fläkt på vevaxeln :)
-
Cylindern är inkapslad i plast, men öppen i framkant. Trodde att den öppningen skulle räcka. Plockar jag av plasten, kommer plasten att angripa cylidern nåt grovt. Det är trots allt kinamettal. Mitt förtrodende på för den är minimal hittills. :)
Kylflänsarna på cylindern och toppen är ganska små, har vissa tvivel om de orkar kyla utan fläkt.
Edit: Flänsarna på den luftkylda vintertvåhjulingen är jämförelsevis betydligt större, speciellt på toppen, där värmen är som högst.
Edit2: Har förresten kommit fram till att slangstumpen på fläktkåpan är nån slags kylning av förgasaren - luft sugs in på högersidan, den trycks alltså inte ut där, som jag trodde först. Det innebär också att kylluften till cylinder och topp trycks framåt i färdriktningen, mot fartvinden... Hur tänkte kineserna nu då?
Varför måste förgasaren kylas? Trodde förvärmning av förgasare var bra.
-
Sorry för att väcka en sovande tråd.
Men Luftkylda cylindrar är inte lika känsliga mot kyla som vätskekylda, nu är det ju sommar och varmt, men nästa vinter så kan du tejpa över lite av hålet för fläkten så det inte blåser genom så mycket om du är orolig
-
Tips uppskattas, tack för ditt. Sommarkörningen är inget problem, den står still under sommaren. ;-)