ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: Anton Nilsson skrivet 8 november 2012 kl. 08:03:32
-
Tjenispenis! ska köpa leksak för ca 30-50k och har hittat dessa olika i närheten och det kommer bli någon av dom men vilken? vill har alla tips o trix och alla åsikter! är nybörjare inom området men maskinen ska användas som leksak på isen och grusvägar! Jag vill inte hålla på att "mecka" utan det ska vara kvalitet och power!
Kawasaki Kfx 450r
Can-Am DS450 X
Dinli 450
Honda TRX 450
Honda TRX 500cc
Yamaha yfz 450
Smc 500cc
Smc 503 RE
Yamaha raptor 660r
Tack på förhand :D länkar finns att skicka! alla ligger mellan 30k-45k
-
För bana
Yfz , Trx, ds
För gata
Kfx, yfz, trx, ds
För att skruva
Dinli, smc
Raptor 660 känns gammal nu...
Men för lek skulle mitt val stå mellan YFZ, LTR (som du missat) och, DS ()p
-
http://www.blocket.se/angelholm/Honda_TRX_500cc_43659644.htm?ca=22&w=2 (http://www.blocket.se/angelholm/Honda_TRX_500cc_43659644.htm?ca=22&w=2)
http://www.blocket.se/kalmar/Can_Am_DS_450_X_UTT_2010_EV_BYTE_43749677.htm?ca=22&w=2 (http://www.blocket.se/kalmar/Can_Am_DS_450_X_UTT_2010_EV_BYTE_43749677.htm?ca=22&w=2)
http://www.blocket.se/kalmar/Yamaha_yfz_450_43399889.htm?ca=22&w=2 (http://www.blocket.se/kalmar/Yamaha_yfz_450_43399889.htm?ca=22&w=2)
Okej så vilken av dessa hade du isåfall valt?
-
Men är smc så kassa menar du? och varför skulle det var ett problem att raptorn känns gammal? känns som om det borde vara positivt ;)
-
Men är smc så kassa menar du? och varför skulle det var ett problem att raptorn känns gammal? känns som om det borde vara positivt ;)
Nej Smc är inte sååå dåliga. Men jag anser att de är inte så bra att de kan jämföras med ex. Yamaha.
SMC och Dinli är ju utan tvekan bland de bästa "chingshong" märkena.
Ne kanske inte är negativt med gammalt, Volvo 740 är ju en toppenbil också :)
Men tekniken under kåporna och balans i chassie märks på 5-10 års utveckling.
-
okej men om du får rangordna ibland länkarna?
-
Lätt DS:en, insprutning, aluminium ram.
Köp ingen chipchop, tunga, skruva mycket och du tröttnat efter en vecka.
-
Förstår inte vad folk har emot smc.. Har endast skruvat med min när jag höll på att byta munstycke annars inte skruvat något.. Kör smc 503 RE även till salu
-
Förstår inte vad folk har emot smc.. Har endast skruvat med min när jag höll på att byta munstycke annars inte skruvat något.. Kör smc 503 RE även till salu
Har du provat en annan maskin? Det är en jävla skillnad på Kina moppar och "märkes maskinerna"
Smc 212kg.
Can-am 158kg.
Raptor 165-170kg?
Jag ångrar att jag inte köpte en riktig maskin från början.
-
Can-am DS en helt klart!
Som Kaj säger ny teknik som dessutom fungerar!
Ser ju helt ny ut.
Yamahan ser ju ganska vettig ut, men är 7-8 år gammal och har säkert fått bekänna färg.
Hondan går bort.
Jag skulle inte köpa en "hemmatrimmad" maskin.
Tictic:
Varför jag inte gillar SMC.
Efter 80 mil rasade min växellåda. Som de vägrade ta på garanti.
Sen kan vi ju ta din SMC som exempel när du frågar.
Kommer emot plasten och den spricker.
Man kör i diket och bryter av allt som heter hjulupphängning
Svårstartad?
Sen tycker jag personligen de känns obalanserade och klumpiga. De är byggda för väg, inte hoppa på bana och i skogen.
OBS OBS! Alla kina anhängare, detta är min personliga åsikt. Och JA jag har provat flertalet.
-
280 mil inga problem.. förutom bestyckning i förgasaren..
Har inte sabbat någon plast på min förutom när jag rullade i en grusgrop..
Aldrig varit svårstartad inte ens när den stod ute i regn en hel månad..
Inte svårstartad när den stått still längre heller för den delen..
503 RE är ju gatumaskin och 500 wildcat är med cross modell som är högre och smalare..
men smaken är som baken.,..olika..
-
Hyosungen jag hade var också cross modell, det gick att köra på grus/skogsvägar, det gick och var ganska obekvämt. Man blev ganska så trött.
Ds:en är en dröm i jämförelse att köra mot den, det går att åka bra mycket fortare och det är bekvämt att köra den då det är riktig fjädring och den är väl balanserad.
Jag har polare som har wildcat och det är som att köra med hyosungen. (Det sitter smc fjädrar på hyosung).
Det gick åka fort på gatan med hyosungen, 130-140 utan problem när den var toksänkt, i original utförande var det inget kul över 80.
Ds:en är original hög och det går utan problem att åka i 140 knutar.
Det är skillnad på maskiner.
Varför är en märkes maskin dyrare?
Jo för dom är så mycket pass bättre.
Jag har provat/haft ett fler tal chippisar, det blir inga fler.
Chippisarna fungerar, men de andra fungerar så pass mycket bättre. Stor motor är inte allt!
-
Det finns en anledning till varför det som byter maskin och åkt ett tag oftast byter till en märkesmaskin.
Inget illa ment Tictic, men vilka maskiner har du att jämföra med förutom din SMC?
-
Det finns en anledning till varför det som byter maskin och åkt ett tag oftast byter till en märkesmaskin.
Inget illa ment Tictic, men vilka maskiner har du att jämföra med förutom din SMC?
har visseligen bara kört access 450 och dinli 450..
-
Jag kollade också endel på dessa race maskiner när jag skulle köpa! Ville ha något med mer "power" än min gammla 250 4t cross. Men jag var och tittade och provkörde en Suzuki ltz 400. Det är mer kraft i en sådan än man kan tro. Du behöver inte byta olja och filter ofta. är typ var 200mil:) Har snart kört 100mil sen köpet och det ända jag har bytt är handtagen:) Så om du vill skruva lite så rekomenderar jag Suzuki ltz 400.
-
Tjena! tack för alla svar och det lutar åt can-am en eller suzuki ltr eller kawan :D är jag inne på rätt spår nu? ;)
-
Tjena! tack för alla svar och det lutar åt can-am en eller suzuki ltr eller kawan :D är jag inne på rätt spår nu? ;)
Du kommer inte bli missnöjd!
Kfx är en LTR med back typ ()p
-
Pelle_jkpg: En kfx är definitivt inte en LTR med back! Det finns anledningar till att LTR är bland dom vanligaste crossmaskinerna och att KFX är bland de mest ovanliga maskinerna. KFXen är tyvärr hästlängder efter en LTR i i princip allt, LTR är låg, bred, bra dämpning och framförallt riktigt bra krut i motorn!
KFX är smal, hög, halvdålig dämpning och motorn är förskräckligt klen, går ungefär som en LTZ 400... KFXen fungerar i skogen men är inget man vill ha ut på en bana, isen eller vägen.
Jag kan dock vara lite skadad då jag även tycker DSen är mindre bra om den inte är i XMX utförande ;)
-
Pelle_jkpg: En kfx är definitivt inte en LTR med back! Det finns anledningar till att LTR är bland dom vanligaste crossmaskinerna och att KFX är bland de mest ovanliga maskinerna. KFXen är tyvärr hästlängder efter en LTR i i princip allt, LTR är låg, bred, bra dämpning och framförallt riktigt bra krut i motorn!
KFX är smal, hög, halvdålig dämpning och motorn är förskräckligt klen, går ungefär som en LTZ 400... KFXen fungerar i skogen men är inget man vill ha ut på en bana, isen eller vägen.
Jag kan dock vara lite skadad då jag även tycker DSen är mindre bra om den inte är i XMX utförande ;)
http://www.duneguide.com/450cc_ATV_Comparison.htm (http://www.duneguide.com/450cc_ATV_Comparison.htm)
Här kan man även observera kfx väger mindre (och är lägre) än LTR
Kfx 43hk stock 2008. Ltr 39.8hk stock 2007. (Kan inte styrka källor mer än filmer/bilder på dynotester)
Jag menar inte att LTR är en sämre maskin vilket jag inte tror den är.
Men jag har svårt att tro att kfx är så dålig som Skogsvilden får den att framstå.
Sen vet jag att vilden har mer erfarenhet av tävlingar än jag.
Men att kfx skulle vara hästlängder efter en LTR är bara snack...
Skulle jag fått välja skulle jag troligen valt en yfz då jag gillar yamaha.
Men med tanke på nuvarande andrahandsvärdet skulle jag valt DS då den är otroligt prisvärd beg. ()p
Men köp en LTR så blir ingen ledsen ()p
-
Men köp en LTR så blir ingen ledsen ()p
Köp en DS och bli lycklig ()p
-
Hur de mäter vet jag inte, men visst verkar en LTR lägst och bredast av dem alla.
I verkligheten, i original...
En LTR är ungefär lika bred som de andra blir när de breddas, tex genom a-armsbyten och axelbyten (eller med spacers).
Dessutom är LTR:en den enda som i original kommer med crossdimensioner på hjulen, dvs 20 tum fram och 18 på 8-fälg bak.