ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: Ekman skrivet 7 november 2012 kl. 21:46:03
-
Jag letar quad i 20 - 30k klassen. Jag läser alla trådar om yzf 450, raptor 660/700, trx 450 osv osv... Vad får jag ihop av allas erfarenheter? Jo att yzf 450 eller en trx 450r är "the way to go". Men ändå slutar det med att jag surfar efter Raptor 700? Varför?? Kan det vara att jag haft en Raptor "680" tidigare som jag var väldigt nöjd med? Jag ska ha maskin till att motionsåka lite med grabben på grusväg och lite is/stubbåker/grushåla.. Så snälla kan någon hjälpa mig, vilken och varför? Kortfattat. :dntknow: :banghead:
-
30 tusen för en raptor 700 är ju en välanvänd maskin, du får ju skruva mer/högre risk för motorhaveri PGA ålder.
Tänk mer... Hur mycket vill du skruva? Nu står 450:n listad på exakt samma pris när den är ny (typ?) men generellt så får väl plånboken styra precis som allt annat här i livet men... Tja...
450 är ju "lättare" både vikt och konstruktionsmässigt, men inte nödvändigtvis slöare om det ska motionköras. Bara min input om den hjälpte.
men tänker du vägreggat?, om så kanske jag inte är rätt människa o ge råd. (Då känns det för mig som om den prisklassen inte innefattar en vägreggad 700:a som äns är värd att titta på)
-
om du ska ha en smidig och lätt hoj att leka runt med, vare sig den är vägreggad eller inte, så köp en 450cc....har haft min Yfz 450 i 4,5 år nu, så jag är helnöjd!
Fick totalrenovera motorn 2 månader efter jag köpte den dock, eftersom den tidigare ägaren inte hade brytt sig om den.. MEN om man sköter grejerna så håller de!
Har gått helt felfritt sen dess, har bara servat den (olja+oljefilter var 5:e timme & tvättat luftfilter efter varje körning) och bytt grejer som slits oavsett maskin. Kolv, kamkedja, koppling & statorlindning, batteri. Samt så har jag bytt drivpaket(kedja & drev), lager i bakaxeln med mera....det är saker som måste skötas om oavsett maskin!
Man ska inte skaffa en hjuling eller liknande om man gnäller på att det är "jobbigt" att serva, för man kommer ha så roligt...så dessa ovanstående kostnader och arbetstimmar är ingen big deal!
Om man sköter grejerna så vet man vad man har att köra på, och att dokumentera allt är smart ifall man skall sälja den i framtiden. Alla vill ha något som är välskött och jag vill inte sälja något som är skit :)
-
Nu är jag igång igen... Trots att alla tycker 450 så lutar det åt en 700a.. någon som kan säga något om denna? Ligger ju rätt i pris, varför blir den inte såld?
http://www.blocket.se/angelholm/Raptor_700__vagreggad_43483070.htm?ca=17&w=3 (http://www.blocket.se/angelholm/Raptor_700__vagreggad_43483070.htm?ca=17&w=3)
-
Fel tid på året?
Nu fattas det kanske ganska mycket info i annonsen för att "alla" ska bli intresserade också.
Typ... Mil/timmar/service osv.
O andra sidan hade han ett jävligt smutt namn så jag är lika förvånad som dig! Jag hade köpt den direkt ;) ()p ':)
-
Får åka och kolla på den helt enkelt!
Men ni som åker vägreggad, vad är oddsen att man tar quaden till jobbet som är 4 mil ToR? Jag bor på landsbyggden i Småland och har haft en raptor 660 tidigare, den var inte en direkt dröm på landsväg. Jag har egentligen 2 mil till närsta civilisation, tror ni jag kommer ta quadden ofta eller slutar det med att den står i garaget och möglar? :-\
-
Får åka och kolla på den helt enkelt!
Men ni som åker vägreggad, vad är oddsen att man tar quaden till jobbet som är 4 mil ToR? Jag bor på landsbyggden i Småland och har haft en raptor 660 tidigare, den var inte en direkt dröm på landsväg. Jag har egentligen 2 mil till närsta civilisation, tror ni jag kommer ta quadden ofta eller slutar det med att den står i garaget och möglar? :-\
Det är en jättesvår fråga, då iaf inte jag känner dig.
Jag är jäääävligt bekväm av mig och pendlar på sin höjd en solig sommardag. Och sedan finns ju motsatsen och betydligt mer hardcore Adrian_vg som pendlar hela vintern.
Men risken är nog stor den blir ståendes så fort man ser det är "risk för regn"
-
Gör som mig, sälj bilen och köp raptor :headbang:
Då finns det inget dåligt väder :ATV:
Fick ihop 500 mil innan ny bil införskaffades
-
Dvs jag pendlade till jobbet 7 mil ToR 5 dagar i veckan, 3 utav dagarna blev det 3 mil extra (dvs 10 mil dom dagarna) och lyfta skrot :whip:
Köp bara köp!
-
Tack för grymma svar :headbang: