ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Shineray => Ämnet startat av: adrian_vg skrivet 6 november 2012 kl. 07:20:26
-
Kan toe-in ändras av sig själv på en hjuling? Kan man mao förvänta sig viss "autojustering" på en kinakvadd?
Tycker kvadden börjat vingla en del när man kör över ojämnheter i marken (speciellt jämnsgående), samma känsla, om än inte lika allvarligt, som när jag hade 20 mm toein för några veckor sen.
-
Skulle väl kunna va nån led eller bärarm som glappat upp om du upplever att den börjat bli slingrig igen?
-
Skulle väl kunna va nån led eller bärarm som glappat upp om du upplever att den börjat bli slingrig igen?
Ok, tack. Kollar till helgen.
-
koll även svinglagringen. om den glappar i sidled kränger hojen på ojämna vägar.
toe in på 20 lät brutalt mycket. 2 låter bättre.
lufttrycket i däcken kn påverka det med.
-
koll även svinglagringen. om den glappar i sidled kränger hojen på ojämna vägar.
toe in på 20 lät brutalt mycket. 2 låter bättre.
lufttrycket i däcken kn påverka det med.
Har nyligen ändrat däcktrycket från 0,8 bar till 0,5, eftersom den kasade överallt, speciellt över framdelen. Är mycket bättre nu.
Man kanske får leva med lite vingel om man kör med så lågt däcktryck?
Ska iaf kolla lagringarna också. Tack för tipset!
-
Lägre däcktryck ger ju större anliggningsyta så det kan påverka stabiliteten!
-
Lägre däcktryck ger ju större anliggningsyta så det kan påverka stabiliteten!
Så mycket? Eller är jag bara lite känslig kanske?
Är ju van från mc-sidan att även en minimal förändring i däcktrycket ger en helt annan motorcykel vid körning, speciellt om det är ganska aktiv körning.
Edit: Om man jmfm en bil måste det ju till ganska mycket tryckfall innan det börjar kännas vid körning.
-
Så mycket? Eller är jag bara lite känslig kanske?
Är ju van från mc-sidan att även en minimal förändring i däcktrycket ger en helt annan motorcykel vid körning, speciellt om det är ganska aktiv körning.
Edit: Om man jmfm en bil måste det ju till ganska mycket tryckfall innan det börjar kännas vid körning.
en bil har helt andra hjulvinklar än din hoj.
castervinkeln är nästan obefintlig och detta gör att det blir ostadigt kan man säga. fast det kommer ju inte bara helt plötsligt.
de flesta bilar har ju även servo.
att däcktryck ¨påverkar mer på en fyrhjuling än en 2 hjuling är ju logiskt.
På min kinahjuling gjorde det en jäkla skillnad på 03 bar eller 1 bar.
-
Det är en väldig skillnad i procent på 0,8 och 0,5. Den borde bli stadigare om du sänker den bak på grund av den ändrade castervinkeln.
-
jag kan ju detta sen innan ;D , men nån annan kanske undrar....
(http://i86.servimg.com/u/f86/11/86/69/32/camber10.jpg)
-
Det är en väldig skillnad i procent på 0,8 och 0,5. Den borde bli stadigare om du sänker den bak på grund av den ändrade castervinkeln.
Funderade på det medan jag körde i morse. Ska prova att öka 0,1 bar i taget fram och se om det hjälper nåt.
Bak tycker jag det är bra som det är, inget kasande och sladdande, om det inte är is på vägen förstås. Tror det mesta att mixtra och förbättra finns i framdäcken.
-
Kan du ta ett kort på maskinens framkant typ så man ser hjulets insida och spindeltappslutningen??
-
Kan du ta ett kort på maskinens framkant typ så man ser hjulets insida och spindeltappslutningen??
Kan göra runt lunch idag. Återkommer.
Hurså? Anar du nåt oråd?
-
Kan göra runt lunch idag. Återkommer.
Hurså? Anar du nåt oråd?
Nä! Jag vill se vinkeln på spindeln
-
Nä! Jag vill se vinkeln på spindeln
Ok. Återkommer lite senare i dag med mobilbilder.
-
Glömde bilder idag också. Mycket på jobbet... Bilderna kommer att komma!
-
Hell- man visar på bilden castervinklen och den är på de flesta shineray bedrövligt vinklad på fel håll då den kastas fram och tillbaka hela tiden.
-
Men mekanikus professor Toyboy sa ju att vi inte har nån caster att tala om? Gällde inte det quads generellt? :dntknow:
-
Nä! Det var därför jag vill se kort på den!!
Det finns massa hjulingar med en korrekt caster!
På min kina hoj byggde jag om länkarmarna så det blev bättre!
-
Precis som toyboy skriver bygger många kinaåkare om sina bärarmar för att få en behaglig castervinkel för att kunna ha kvar kinesen i vågrätt läge och inte sänka den extremt fult i bakänden för att få rätt castervinkel :banghead:
-
Hur stor caster har man på en vanlig quad då? Det kan ju max vara 5grader?
-
Lagom :lol:
-
Hur hög,bred, lång, är en vanlig quad ?
Finns olika rekommendationer för olika quadar.
-
2x1m som räkneexempel?
-
Precis som toyboy skriver bygger många kinaåkare om sina bärarmar för att få en behaglig castervinkel för att kunna ha kvar kinesen i vågrätt läge och inte sänka den extremt fult i bakänden för att få rätt castervinkel :banghead:
Nedre infästningen till framdämparna på min kvadd såg ut att ha hål längre ner, så att man kan höja framänden, och på sätt och vis "sänka" bakdelen.
Menar ni att detta skulle få kvadden att bete sig bättre?
-
Nedre infästningen till framdämparna på min kvadd såg ut att ha hål längre ner, så att man kan höja framänden, och på sätt och vis "sänka" bakdelen.
Menar ni att detta skulle få kvadden att bete sig bättre?
I teorin skulle den bli bättre för att du höjer fram, men som alla vet blir en högre hoj inte stabilare än en lägre.
Allting samspelar, toe in camber caster ändras när fjädringen trycks ihop med.
Detta kan man se på en del hojar om man tex står stilla och trycker ner fram ändan på den så åker toe åt helvete!!!!
Om då toe in står på tex -1 när du kolla sen sätter dig på den kan det ändras till -4 tex.
Därför ska man ställa framvagn med tjänstevikten på så att säga, fast detta var inte svaret på frågan heller för ditt problem verkar kommit hux flux ju!
Annars kör du på bakhjulen så :headbang: :headbang:
-
Duger dessa bilder?
-
Japp!! Det är spindeltappslutningen sett framifrån jag ville se!
Alltså vinkeln från lodlinjen till en tänk linje mellan undre spindelled och övre (spindelled eller topplagring beroende på hjulupphängning) vid 0-camber.
-
Japp!!
Perfa!
Och ditt utlåtande? :)
-
Japp!! Det är spindeltappslutningen sett framifrån jag ville se!
Alltså vinkeln från lodlinjen till en tänk linje mellan undre spindelled och övre (spindelled eller topplagring beroende på hjulupphängning) vid 0-camber.
Ok, spontant tycker jag det ser ut som lodrät caster ("0"?).
-
Jag ville delvis se att ingen tok byggt om hela framvagnen som jag gjorde på min! Och det verkar ju ok! Castern ser du ju om du står rakt över spindellederna och tittar!
Men det är fortfarande inte ngt som kommer oförhappandes ju!
Har du kollat styrlederna efter glapp? Även spindelleder och länkarmsinfästningar
-
Har du kollat styrlederna efter glapp? Även spindelleder och länkarmsinfästningar
I morgon. Har även tänkt försöka fylla på med fett i nipparna som syns på bild.
-
I morgon. Har även tänkt försöka fylla på med fett i nipparna som syns på bild.
En jättebra ide!!
-
Ryckte i baksvingen men märkte inte av nåt glapp alls i någon ledd. Framdelen glappar lite i tapparna som styrstångslederna sitter på, men inte så att det stör. Bara nån knapp millimeter eller så.
Tryckte iaf i fett i de tre nipplarna jag hittade på kvadden (övre spindeltappar och nederst på styrstången). Hittade inga på bakaxel/sving. Finns det inga? Mysko...
-
Du har helt fel castervinkel i det utförandet, jag vet för jag har haft samma. Kommer inte få rätt på det förrän du bygger om övre bäram dvs flytta p- ändan 20 mm bakåt mot aktern.
Gör det så ska du få se. Förklaring finns på Kina atv- forum.
Lycka till ()p
-
Meh... Vilka kinaforum talar vi? Googlade men hittar bara länkar om a-armar till salu.
-
Här
http://badboy.forum24.se/badboy.html (http://badboy.forum24.se/badboy.html)
-
Meh... Vilka kinaforum talar vi? Googlade men hittar bara länkar om a-armar till salu.
Googla atv forum så ser du Sveriges...... :sunny:
-
Googla atv forum så ser du Sveriges...... :sunny:
Matti, tänkte du nåt sånt här?
http://postimage.org/image/ig3yn86ux/ (http://postimage.org/image/ig3yn86ux/)
Edit: Hittade en relevant tråd och en snabbfix man kan göra genom att kapa lite i länkarmarna. Känns lite kymigt dock med tanke på sista inlägget i tråden nedan och SPB...
http://badboy.forum24.se/badboy-about596.html (http://badboy.forum24.se/badboy-about596.html)
Fortsätter köra original tror jag, och hängar ut lite mer och håller lite hårdare i styret. ;-)
-
Matti, tänkte du nåt sånt här?
http://postimage.org/image/ig3yn86ux/ (http://postimage.org/image/ig3yn86ux/)
Edit: Hittade en relevant tråd och en snabbfix man kan göra genom att kapa lite i länkarmarna. Känns lite kymigt dock med tanke på sista inlägget i tråden nedan och SPB...
http://badboy.forum24.se/badboy-about596.html (http://badboy.forum24.se/badboy-about596.html)
Fortsätter köra original tror jag, och hängar ut lite mer och håller lite hårdare i styret. ;-)
Det är en model som fungerar men hur ser det ut. Jag kommer ihåg att det var manneman som hade en tråd där resultatet blir helt perfekt.
-
Det är en model som fungerar men hur ser det ut. Jag kommer ihåg att det var manneman som hade en tråd där resultatet blir helt perfekt.
Hittade en tråd av Mannemannen, men som sagt, svetsa och kapa och sånt är overkill på en sån här kvadd. Jag fortsätter som den är. Tack för tipsen!
-
Ja, de är ett alternativ, du får be kommunen att jämna till alla brunnslock istället.
Kör väl ! Lev väl ! :headbang:
-
Ja, de är ett alternativ, du får be kommunen att jämna till alla brunnslock istället.
;D