ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Tillbehör, stötdämpare, däck osv => Ämnet startat av: Olasmc500 skrivet 4 november 2012 kl. 11:05:47
-
Mina gummi dubb är ca 10mm långa i crossdäcken. Vågar man dra i 13 mm skruvdubb och köra i punkteringsvätska?
Eller ska man köra på 9mm skruvdubb och limma alla?
-
Snor den här tråden med en en till dubb-fråga:
Hur tunnt/slitet kan ett däck vara för att skruva i dubb, och ändå få de att sitta kvar?
Nån som har en uppfattning eller erfarenhet?
-
Mina gummidubbar är10mm och jag kommer lämna in mina bakdäck för att sätta i rediga isdubb 3,9kr/st :) 200 i varje däck blir de. Sen kör jag skruvdubb i framdäcken själv.
-
Sen kör jag skruvdubb i framdäcken själv.
Bestgrip rekommenderade att man bara skulle dubba yttre halvan av framdäcken. Förstod aldrig varför, annat än att det skulle vara bättre.
Finns nån sanning i detta, och varför isf?
-
Nu har jag lämnat in däcken för dubbning 5,5mm mc dubb.
Så blinde redigt gjort och dubben sitter kvar
-
Hallå!
Brukar vanliga skruv dubb åka ut lätt när man kör hårt? Har just beställt nya däck och dubb. Tänkte dra i 500 dubb på 4 däck..
-
Jag läste någonstans att man skulle förborra och limma dit dom för de skulle sitta bra
-
Limma med vad?
-
Det är väl billigare att köpa färdigdubbade däck än sitta och skruva i själv?
7400:- med dubbade däck med 17mm dubb?
Räknar man med Maxigrip från 24MX så hamnar man runt 2000 per däck om man ska ha samma mängd dubb i.
-
Hallå!
Brukar vanliga skruv dubb åka ut lätt när man kör hårt? Har just beställt nya däck och dubb. Tänkte dra i 500 dubb på 4 däck..
Nej inte vad jag märkt i alla fall. Med både landsvägskörning och is under hela förra vinter så lossnade inte en enda av mina dubbar, kör blandat med Maxigrip och Bestgrip.
-
Nej inte vad jag märkt i alla fall. Med både landsvägskörning och is under hela förra vinter så lossnade inte en enda av mina dubbar, kör blandat med Maxigrip och Bestgrip.
Bestgrip kör jag med. Men generellt samma observation som Wasaki.
Mycket beror dock på hur mjukt däcket är. Skruvdubbar fäster bättre i lite hårdare gummi.
Har tappat tre-fyra skruvdubbar i Biltemacrossdäcken (små mjuka nabbar som är en PITA att skruva i) medan jag körde på asfalt och hade felaktig tåinställning. Bak, som är original kinaplastdäck med rejäla nabbar, har jag inte tappat en enda dub, trots slirning och sladd på asfalt.
På tvåhjulingen, som hade "fabriksdubbat" tappade jag en del av dubbarna men ersättningsdubbade med Bestgrip, av vilka jag inte tappat en enda heller.
-
Nu har ja fått på nya däck och 500 skruvdubb.. 200 bak och 50 framm. Bättre gräpp nu en på sommaren på en asfaltsväg. Helt sjukt kul att köra nu. Trodde inte att lite dubb kunde göra så mycket!
Rekomenderar starkt skruvdubb!! :headbang:
-
Hur många dubb rekommenderas det att man ska ha i varje däck. Funderar att dubba mina 18x10-8 bakdäck och 20x6-10 framdäck. Jag funderade på 40 fram och 60 bak (i varje däck) eller blir det för lite. Kanske 100 i varje bakdäck och 50 i varje framdäck. Ska användas mest på plogad väg, kanske någon tur på isen (bor 300 meter ifrån sjön).
Hur mycket dubb-utstick ska man satsa på om man vill att dom ska fungera på vanlig väg. Funderar på 2,4mm eller 4mm. Antar att för långa dubb inte är att rekommendera om man åker på asfalt.
//Lizard
-
Ja har 200 i varje bakdäck. 50 i varje framräck.
Alltså 2 dubb i varje gumminubb eller va man ska säga. Kan lägga upp en bild imorgon.
-
Nu har ja fått på nya däck och 500 skruvdubb.. 200 bak och 50 framm. Bättre gräpp nu en på sommaren på en asfaltsväg. Helt sjukt kul att köra nu. Trodde inte att lite dubb kunde göra så mycket!
Rekomenderar starkt skruvdubb!! :headbang:
Vill man verkligen ha så mycket grepp bak?
Bilder förresten? :)
-
Vill man verkligen ha så mycket grepp bak?
Bilder förresten? :)
Nja vet inte om man vill det igentligen när man är ute och leker. Svårt att svänga nästan för det bryter så mycket bak av allt gräpp.. Men om man vill köra på bakhjulen på en isväg så vill man ha 200 dubb bak! ':)
-
Jag har runt 130 i varje bakdäck och runt 80 i varje framdäck och dubben sticker ut 6mm. Bara körning på is och snö med dessa..
-
Tjena!
Jag biltema-dubbade mina däck i helgen. Funkade fint. Alla dubb sitter kvar efter lite körning på isen. Inte jättehård körning och körde inte superlänge heller men allt verkar funka bra i alla fall. Lite lagom med grepp. Inte superbett men lite "lagom" så man ändå får mycket sladdkörning.
Satte som ni ser bara 1 dubb per "gummiklack"
Kan klart rekommenderas! "Riktiga dubb" är säkert mycket bättre, men detta budgetalternativ är extremt värt pengarna vad det verkar.
Edit.
Jag limmade samtliga skruv också vilket verkar funka bra. Använde två olika sorters, får se vilken sort som funkar bäst... Lär väl visa sig framöver.
Edit 2.
Det gick åt uppskattningsvis ca 400 st skruv.
-
Jag biltema-dubbade mina däck i helgen. Funkade fint. Alla dubb sitter kvar efter lite körning på isen. Inte jättehård körning och körde inte superlänge heller men allt verkar funka bra i alla fall. Lite lagom med grepp. Inte superbett men lite "lagom" så man ändå får mycket sladdkörning.
Satte som ni ser bara 1 dubb per "gummiklack"
Kan klart rekommenderas! "Riktiga dubb" är säkert mycket bättre, men detta budgetalternativ är extremt värt pengarna vad det verkar.
Vad innebär Biltemadubbning?
-
Vad innebär Biltemadubbning?
att man drar i såna här i däcken.
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Fastelement/Skruv-och-Bult/El-och-Blankforsinkat/Platskruv-250-st-87102/ (http://www.biltema.se/sv/Bygg/Fastelement/Skruv-och-Bult/El-och-Blankforsinkat/Platskruv-250-st-87102/)
fast 13 mm är att föredra om man inte vill skruva igenom däcken.
-
Vad innebär Biltemadubbning?
Dessa körde jag med: http://www.biltema.se/sv/Bygg/Fastelement/Skruv-och-Bult/El-och-Blankforsinkat/Borrskruv-250-st-87104/ (http://www.biltema.se/sv/Bygg/Fastelement/Skruv-och-Bult/El-och-Blankforsinkat/Borrskruv-250-st-87104/)
13mm
-
att man drar i såna här i däcken.
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Fastelement/Skruv-och-Bult/El-och-Blankforsinkat/Platskruv-250-st-87102/ (http://www.biltema.se/sv/Bygg/Fastelement/Skruv-och-Bult/El-och-Blankforsinkat/Platskruv-250-st-87102/)
fast 13 mm är att föredra om man inte vill skruva igenom däcken.
A-ha!
De funkar inte på landsväg, eller hur? Slits väl ut snabbt?
-
A-ha!
De funkar inte på landsväg, eller hur? Slits väl ut snabbt?
Ja slits jättesnabbt. Och blir snorhalt. Nästintill livfarligt halt.
-
ja skruven är ju asfaltsalergiker så det är bara mjuka undrelag och is spm de håller för. sen har jag kört kortare transportsträckor och kör man då lugnt slits dom inte så mkt..
använd inte självborrande skruvarna dom sitter sämre än de med gängan hela vägen..
jag kör ju biltemadubb i framdäcken och har märkt att dom gängar ur sig ett halvvarv när man kört ett par helger så limma är nog en bra grej..
-
Bestgrip rekommenderade att man bara skulle dubba yttre halvan av framdäcken. Förstod aldrig varför, annat än att det skulle vara bättre.
Finns nån sanning i detta, och varför isf?
Ett litet lyft på frågan:
Skälet till att bara dubba den inre halvan av däcken har med vältrisken att göra. Om hojen går upp på högkant så kommer den att glida på däcken där det inte är dubb och då kommer den troligen ner på rätt köl igen, detsamma kan man göra med bakdäcken, skippa den yttre raden så blir det säkare att åka.
-
Ett litet lyft på frågan:
Skälet till att bara dubba den inre halvan av däcken har med vältrisken att göra. Om hojen går upp på högkant så kommer den att glida på däcken där det inte är dubb och då kommer den troligen ner på rätt köl igen, detsamma kan man göra med bakdäcken, skippa den yttre raden så blir det säkare att åka.
Dubbade yttre halvan fram. Funkar bra ändå. :)
-
Ett litet lyft på frågan:
Skälet till att bara dubba den inre halvan av däcken har med vältrisken att göra. Om hojen går upp på högkant så kommer den att glida på däcken där det inte är dubb och då kommer den troligen ner på rätt köl igen, detsamma kan man göra med bakdäcken, skippa den yttre raden så blir det säkare att åka.
Åffan, det hade jag missat. Lär väl inte va ett problem med biltemadubbning dock då det inte ger lika bra fäste som riktiga isdubb, gissar jag.
-
Då skulle man ju välta med riktiga isdäck jämt ju!!
-
Då skulle man ju välta med riktiga isdäck jämt ju!!
Det händer
Har själv kört gokart på is med fulldubbade däck (finndubb) inga problem att få upp karten på två hjul om man är lite ouppmärksam. Om man skivar ur yttre raden både fram och bak minskar risken enormt mycket men greppet när man åker plant är nästan oförändrat.