ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Shineray => Ämnet startat av: atvforever skrivet 30 oktober 2012 kl. 20:07:22
-
Hej jag undrar om 5w40 oljor går att använda till 150cc som har cvt växellåda. :help:
-
Hej jag undrar om 5w40 oljor går att använda till 150cc som har cvt växellåda. :help:
Är ingen expert, men det kan vara vanskligt att använda motorolja för bilar i fordon som inte ska ha det. Biloljor innehåller till skillnad från mc-oljor friktionssänkande tillsatser som kan ställa till med kopplingsproblem - det slirar.
Spontant skulle jag tro att det är samma sak i en CVT-låda som är beroende av en del friktion.
Någon med mer expertis på forumet kanske kan säga nåt om detta?
Edit: Jag hällde i Biltemas mc-helsynt senast jag bytte. Denna; http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Olja-och-kemikalier/4-takt/Helsyntetisk-MC-olja-10W40-36958/ (http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Olja-och-kemikalier/4-takt/Helsyntetisk-MC-olja-10W40-36958/).
-
Tips, kolla instruktionsboken :)
Men rent generellt ska maskinerna ha en JASO klassad olja.
Wiscositeten är inte så petigt.
(Rätt mig om jag har fel)
-
Varför just JASO-klassad? Är nyfiken. JASO är väl en japansk oljeklassning, kvaddarna är asiatiska. Är det skälet kanske?
Tips: Ska man köra kvadden på vintern kan det vara idé att blanda i lite tunnare olja också, göra en egen delsynt typ.
Det var så jag gjorde med vinterhojen. En del 10W/40 och en del 5W/50, båda helsynt. Blir lättare att kicka runt efter en natt med tjugo minusgrader, plus att smörjningen kommer igång snabbare.
Edit: http://en.wikipedia.org/wiki/Motor_oil#JASO (http://en.wikipedia.org/wiki/Motor_oil#JASO)
-
Och hur vet jag om den är JASO klassad det ända jag hittar på dunken är att den är API SN / CF klassad. Går motorn sönder om jag har i fel olja?/ Vad kan hända? Innan har jag haft i Öb`s mineral olja men den har inte funkat så bra på vintern tex väldigt svårt att starta.
-
Varför Jaso? Det har stått i rekommendationen på mina maskiner, och den innehåller någon tillsats som är anpassad för våtlameller.
Står det inte jaso på dunken är den inte jaso klassad :)
Om du kör på icke jaso kan jag inte svara på vad konsikvensen blir. Troligen ingen om du kör med cvt.
Därimot om du kör med för trög olja när det är kallt så kan det sluta med att den inte smörjer som den ska och havererar.
Det gäller generellt på vintern med alla motorer, vad snäll när motorn är kall.
-
Hur vet man att oljan är till för våtkoppling? Är det någon speciell beteckning?
-
Hur vet man att oljan är till för våtkoppling? Är det någon speciell beteckning?
Jaso :)
-
Blev nyfiken å surfade runt lite på ämnet.
Hittade en hel del gällande de olika normerna så den som orkar och är nyfiken kan hitta nästa hur mycket som hellst.
Baserat på det jag hittat så skulle jag i ditt fall absolut valt en Jaso klassad olja då dessa är anpassade för MC motorer
En vanlig motorolja, typ den du gav exempel på, kan innehålla friktionsreduserande tillsatser och kan vara förödande mot kopplingen, med kopplingsslir och troligen ett allt för tidigt kopplingsbyte till följd.
Kolla i instruktionsboken vilken typ av olja du ska ha
Detta är taget ur en lista för olika klasser för olja
JASO-norm (Japanese Automotive Standards Organization)
Jaso klassar oljor för motorcyklar och är anpassad för högvarviga motorer med höga temperaturer och lagertryck samt motorer med hopbyggd växellåda och våtkoppling. Dessa standarder ,särskilt JASO-MA och JASO-FC, tar hänsyn till olje-krav för motorcyklar som API-normen inte gör.
Norm 2/4-takt Användning
Jaso T904 4-takt MC-olja
Jaso T904-MA/Jaso T904-MA2 4-takt Speciellt anpassade för användning i MC-motorer med våtkoppling.
Jaso T904-MB 4-takt Speciellt anpassade för användning i MC-motorer för motorer utan våtkoppling
Jaso M345 FA,FB,FC 2-takt Olja för 2-takts motorer med dess speciella behov såsom låg askhalt, god smörjförmåga, rengörande egeskaper och lite rök.
-
Blev nyfiken å surfade runt lite på ämnet.
Hittade en hel del gällande de olika normerna så den som orkar och är nyfiken kan hitta nästa hur mycket som hellst.
Baserat på det jag hittat så skulle jag i ditt fall absolut valt en Jaso klassad olja då dessa är anpassade för MC motorer
En vanlig motorolja, typ den du gav exempel på, kan innehålla friktionsreduserande tillsatser och kan vara förödande mot kopplingen, med kopplingsslir och troligen ett allt för tidigt kopplingsbyte till följd.
Kolla i instruktionsboken vilken typ av olja du ska ha
Detta är taget ur en lista för olika klasser för olja
JASO-norm (Japanese Automotive Standards Organization)
Jaso klassar oljor för motorcyklar och är anpassad för högvarviga motorer med höga temperaturer och lagertryck samt motorer med hopbyggd växellåda och våtkoppling. Dessa standarder ,särskilt JASO-MA och JASO-FC, tar hänsyn till olje-krav för motorcyklar som API-normen inte gör.
Norm 2/4-takt Användning
Jaso T904 4-takt MC-olja
Jaso T904-MA/Jaso T904-MA2 4-takt Speciellt anpassade för användning i MC-motorer med våtkoppling.
Jaso T904-MB 4-takt Speciellt anpassade för användning i MC-motorer för motorer utan våtkoppling
Jaso M345 FA,FB,FC 2-takt Olja för 2-takts motorer med dess speciella behov såsom låg askhalt, god smörjförmåga, rengörande egeskaper och lite rök.
Klockrent!
-
Men det finns typ ingen koppling på min bara fram och bakbroms på styret. Och jag brukar aldrig använda det när jag växlar från tex neutral till drive. Är det automatisk koppling på cvt? Förlåt att jag frågar så mycket men jag är inte så erfaren vad det gäller cvt växellådor.
-
Men det finns typ ingen koppling på min bara fram och bakbroms på styret. Och jag brukar aldrig använda det när jag växlar från tex neutral till drive. Är det automatisk koppling på cvt? Förlåt att jag frågar så mycket men jag är inte så erfaren vad det gäller cvt växellådor.
Det är en rem som driver maskinen. Som en eu-moppe typ.
Sitter på mobilen, men någon vänlig själ kan säkert googla fram exakta rekommendationer för just din hoj :)
PS man kan ALDRIG fråga för mycket och det finns inga dumma frågor ()p
-
Å andra sidan... Från http://shinerayforum.com/index.php?topic=75.0 (http://shinerayforum.com/index.php?topic=75.0).
"If memory serves me corrrect, 10w-40 is a synthetic oil, and 15w-40 is mineral oil, the Shineray motors do not like synthetic oils. Firstly the clutch is a "wet clutch" and they do not go well with synthetic oils. Secondly, the oil seals in these motors can be attacked by the synthetic oil and eventually leak. The correct oil is the Castrol 4 stroke oil 15w-40 (I forget the norm, something like "JASO" or similar, maybe somebody else can tell you that). "
Och:
"On my Shineray XY250STIXE (that is around 4500km) I use Castrol 10w40 (fully synthetic) and don't have any problems at all. With mine XY350ST the situation is the same."
Och Shineray Europa säger:
"I am Alton from SHINERAY Europe Marketing Dept.
Got your inquiry about XY200STIIE engine oil, it's SHELL "10W-30"."
Kommentar: 10W/30 är en så tunn olja att det bara kan vara helsynt.
Våta kopplingar *ska* ha mc-olja utan friktionsminskande tillsatser för att undvika slir där det inte ska vara det, sen om oljan är JASO-klassad eller inte tycker jag personligen inte spelar roll. API och JASO är bara olika sorters klassning.
Mindre forumkrig har startats ur oskyldiga frågor om olja till ens favoritfordon. ;-)
-
När kopplingen slirar vad menas med det låter det på något speciellt sett?
-
När kopplingen slirar vad menas med det låter det på något speciellt sett?
Det tar inte när man gasar, motorvarvet ökar, men inget händer. Kan gnissla ibland. Möjligen lukta bränt också.
-
Det tar inte när man gasar, motorvarvet ökar, men inget händer. Kan gnissla ibland. Möjligen lukta bränt också.
Ok då är det väl bara att hälla ut oljan om det skulle uppstå.
-
Ok då är det väl bara att hälla ut oljan om det skulle uppstå.
Med tur räcker det att göra ett antal oljebyten. Men risk är att du åker på att byta lameller.
-
Har du något tips på olja som är JASO klassad och som är ganska billig.
-
Har du något tips på olja som är JASO klassad och som är ganska billig.
Har bara kört på billig i mina barnfyrhjulingar. Där har jag biltemas mc olja typ 60kr litern.
På de större maskinerna så anser jag oljan är en billig försäkring för maskinens funktion. Så där kör jag med Castrol GPS ca 130 kr litern.
Så jag lägger kanske 3-400 på olja om året.
När jag körde cross var de tusenlappar.
Så detta är ganska billigt :)
-
Har du något tips på olja som är JASO klassad och som är ganska billig.
Blir nog inte billigare än Biltemas helsynt för mc. ;-)
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Olja-och-kemikalier/4-takt/Helsyntetisk-MC-olja-10W40-36958/ (http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Olja-och-kemikalier/4-takt/Helsyntetisk-MC-olja-10W40-36958/)
-
Men jag bor på Gotland så jag har tyvärr inte tillgång till biltema. Jag får väl gå till mekonomen eller meca för att köpa olja.
-
Men jag bor på Gotland så jag har tyvärr inte tillgång till biltema. Jag får väl gå till mekonomen eller meca för att köpa olja.
Ah, tänkte inte på det... Har ni inga OKQ8 edyl på ön som säljer egna märken? Borde vara billigare än Castrol mfl.
-
Jo OKQ8 finns får kolla där.
Ah, tänkte inte på det... Har ni inga OKQ8 edyl på ön som säljer egna märken? Borde vara billigare än Castrol mfl.