ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: elkazek skrivet 24 oktober 2012 kl. 23:08:40
-
Hej.
Jag är sugen på en yamaha raptor 350.
Eftersom jag aldrig haft någon quad tidare behöver jag hjälp.
En vän till mig erbjuder mig att köpa hans för 18000 kr.
Års 2006
Mätarställning 750 mil
Vägreggad men ej besiktad
Motorn renoverad på yamaha center för 50 mil sen.
Nu till min fråga bör jag slå till? Är yamaha raptor 350 en bra maskin för buskörning? Lite väg, lite is och mest skog.
Tacksam för ett ärligt och snabbt svar.
Tack på för hand!
-
Priset är väl ok. Jag slog till efter ett tags tvekande för drygt en månad sedan och köpte en raptor 350 -07. Jag var lite tveksam själv men f.. Vad jag blev förvånad. Säljaren sa att han inte gjort något med den. Går dom så här original så är jag djupt imponerad. Helt kanon att busköra med, trots man är lite äldre och försiktigare har jag inte kunnat hålla mig och redan lärt mig att sitta ner och ha två hjul i luften hihihi :headbang: trots att den inte är så stor är jag förvånad hur pass bra den ligger på vägen. Det ända jag gjort är att dreva om den då den annars varvar så in i om man ska försöka hänga med i trafiken. Nu kommer gossarna med den stora raptorerna vilja strypa mig när jag säger detta: jag har kört även större raptor men jag tycker 350:n var roligare, rappare och smidigare, snälla storebröder förlåt mig :tickedoff ()p
-
Tack för ett snabbt svar.
Tycker du att 750 mil på mätaren är lite väl mkt eller är det okej?
Tänkte på att motorn är renoverad.
Om man nu ska generilsera yamaha raptor är det bra kvalite/hållbarhet på dem?
Ingen mekaniker utan mer utav en förare.
Tycker du att ja bör pruta lite eller slå till?
-
Kvalitén är kanon. Är den i bra skick övrigt och inga glapp när du drar och sliter i hjul m.m. Så är det enl mig helt ok pris, men man ska väl alltid försöka få ner priset. Är där inga märkbara fel är väl antalet mil inget att bry sig om, den kommer nog hänga med bra många fler mil. Har han dessutom kört gata med den så slits det i regel inte så mycket som när man kör bana-terräng. :sunny:
-
Obesiktigad innebär att det kan vara lite si och så med besiktningselen, dvs den extra lampan fram som kan behövas, blinkersar, skyltbelysning, tuta. Kan bli lite pyssel om detta inte är i ordning och om du sen vill köra gata.
Annars är priset bra.
Du behöver generellt inte känna någon oro när du köper märkesmaskin. Och, ja, jag kan hålla med dig om 350:ins smidighet!
Handla! ()p
-
Okej så mupplampan fram är ett måste? Fast man har halv o hel ljus? Är det något mer som man ska tänka på vid besiktning? Är dem noga vid kontrollen?
-
Jag har besiktigat 2ggr med bara originallampor, men de har morrat lite om att det lyser dåligt. Trots hel och halv. Men det beror nog mkt på station. Men du bör åtminstone få med mupplampan brevid... Varningstriangel i ryggsäcken är ett krav. I övrigt är det bara att stoppa i insatsen i ljuddämparen och köra in.
-
Tack för alla hjälpsamma svar.
Har lite mer kött på benen nu.
Tror tyvärr att han inte har någon sådan lampa till den.
Vart kan man skaffa en sådan? helst begagnad till besiktningen bara.
Någon bra sida? En blinkers fattas också skulle behöva beställa en sådan.
-
Du kan köpa en standardlykta (bara den är e-märkt) på biltema typ. 500spänn?
-
Blir nog o handla en raptor :)
Är det något som ja ska eller kan förvänta mig att behöva laga eller byta inom den närmsta tiden.
Vet att det är från fall till fall men tänkte på kända symtom som yamaha har?
-
Två vedertagna problemområden:
- Bakaxellager
- Induceringsspole (tändplatta, "generatorn")
-
Okej är det dyra o svåra saker att åtgärda?
-
Nä, lagret är väl max 1000, elmojjen kanske 2-3.000
Men lagret kommer ju förr eller senare, elmojjen kan komma närsomhelst.
-
Jag bytade just de lagerna i går, tilläggas att jag byggt om många bilar och motorcyklar så jag har lite vana. Kostnaden för lagerna 250:- och det är SKF-lager inkl packbox :sunny:
-
Jag bytade just de lagerna i går, tilläggas att jag byggt om många bilar och motorcyklar så jag har lite vana. Kostnaden för lagerna 250:- och det är SKF-lager inkl packbox :sunny:
Hur märker man när det är dags att byta lagren bak?
-
hissa upp den i svingen och dra i bakhjulen i sidled och upp och ner och snurra lite och känn efter och upp och ner och snurra lite känner man glapp vid vissa ställen och inget vid annat ställe så e de lagrena som börjar bli slitna
-
Eller som jag upptäckte det, efter en ganska hård körning så bara skrek det till och hela hjulingen krängde åt höger med resultat, totalskuret lager. Hade jag hållt hög fart hade jag inte kommit hem med alla lemmar i behåll så byt om ni misstänker något.
-
Jaha fick ett sms om att raptorn var såld :(
Bra att man kan lite på folk när man bokar träff på lördag, ordnat släp och sällskap till Värmland från Östergötland och får ett sms på torsdagkvällen.
Riktig jävla besviken. Hade verkligen sett fram emot lördagen med lite nöjeskörning. Jaja vet ej om jag ska ha en raptor längre, va tycker ni om en Suzuki LTZ 400, årsmodell 2005,är det något att ha eller är det inget att jämföra med yamahas kvalite?
-
Jaha fick ett sms om att raptorn var såld :(
Bra att man kan lite på folk när man bokar träff på lördag, ordnat släp och sällskap till Värmland från Östergötland och får ett sms på torsdagkvällen.
Riktig jävla besviken. Hade verkligen sett fram emot lördagen med lite nöjeskörning. Jaja vet ej om jag ska ha en raptor längre, va tycker ni om en Suzuki LTZ 400, årsmodell 2005,är det något att ha eller är det inget att jämföra med yamahas kvalite?
Ja, den är väl minst lika bra. Men varför dissar du raptor nu då?
-
Anledningen är att jag gillar maskiner med krut i och som jag har förstått så går suzukin 400 bra mkt bättre, stämmer det?
-
Nej.
Bättre ja, men "bra" mycket bättre vetefan...
Gillar du prylar med mycket effekt bör du nog inte pyssla med fyrhjulingar öht.
Allt är dock relativt.
Sen får man väl påpeka att den som först kommer med rätt summa pengar blir ju ny ägare, vill man kringgå detta finns ju systemet med handpenning.
()p
-
...
Gillar du prylar med mycket effekt bör du nog inte pyssla med fyrhjulingar öht.
...
Så sant. :sunny:
-
Då vill jag även tillägga att jag erbjöd att komma på tisdag men han kunde inte förens tidigast torsdag kväll, därför spikade vi lördag morgon. Skitsamma det är ett bevis på att först till kvarn gäller och inte några överenskommelse.
När jag menade att jag gillade fart så var det quad relaterat, inte i jämförelse med en yamaha r1 :) Det är så dåligt utbud med raptor o suzuki som är väggeggade att jag snart köper en oreggad
-
Jag tror du kommer ångra dig om du köper en oreggad. Visst är det absolut roligast att köra bana/grus, men tänk dig att en fin sommarkväll kuna köra ner till stan och köpa en glass och bara ha det gott. Det är rätt fint. Vänta några veckor så kommer det säkert ut mer mskiner, det går ju mot vinter.
-
Hell-man!
Måste säga att du ändrade min åsikt på 5 sek, haha :D Orden sommarkväll o glass+ fyrhjuling låter som musik i mina öron :)
Får försöka bita ihop o hoppas att snön inte lägger sig än, en snödag=en dag mindre buskörning :)
-
Hur tänkte du nu.... menar du att det blir MINDRE bus med snö på marken...?
:lol:
-
Glass / snö; vägreggad funkar skitbra för bådeoch! ()p
-
Var kanske lite otydlig där.
Jag menade att ja ska avvakta tills det kommer en vettig vägreggad på blocket och att förhoppningsvis inte snön faller än utan att den kommer när min fyrhjulning står redo i garaget :)
-
Dåligt med fyrhjulingar som är till salu. Vilka fler kvalitetsmärken finns det? Ingen kinaskit tack. Bara driftsäkra maskiner sökes.
-
smc 503 re.. kronoberg..
-
Smc är väl ändå ingen riktig kvalitetmaskin?
-
Smc är väl ändå ingen riktig kvalitetmaskin?
har inte haft några direkta problem med min maskin och haft den i 8 månader.
3 andra som en har haft problem med sprucken ljuddämpare.
-
Smc är väl ändå ingen riktig kvalitetmaskin?
Behöver ju stirra dig blind på kvaliten, bara det är en maskin som är vanlig med många åf med reservdelar, så funkar ju det. Köp nåt till att börja med. Det är ofta mkt lättare att motivera ett dyrare köp med blodad tand. :headbang:
-
Vill tacka alla för alla fina råd och tips.
Det blev en Suzuki ltz 400, årsmodell 2007 :)
Riktigt nöjd :)
-
Vill tacka alla för alla fina råd och tips.
Det blev en Suzuki ltz 400, årsmodell 2007 :)
Riktigt nöjd :)
En toppenmaskin! Hade en 1200mil /3 år aldrig nåt strul ()p
-
Grattis!
-
En toppenmaskin! Hade en 1200mil /3 år aldrig nåt strul ()p
Låter härligt med tanke på att denna endast har gått 125 mil:)
Ska in på Atv verkstad på tisdag för att göras i ordning till besiktning.
Så att för tillfället är det skogskörning som gäller :)
-
Oj det va inte mycket! :)
Ska inte vara några problem i bes. Bara du har på en bes. lampa med rätt ljusbild ()p
-
Glöm inte varningstriangel i ryggsäcken och skyltbelysning.
-
Tror att jag har koll på allt.
Dubbla speglar, blinkers bak o fram, mupplykta bak o fram, varningstriangel, skyltbelisning, strypt vid tumgasen.
Har jag missat något?
-
Tror att jag har koll på allt.
Dubbla speglar, blinkers bak o fram, mupplykta bak o fram, varningstriangel, skyltbelisning, strypt vid tumgasen.
Har jag missat något?
i med insatsen ;)
-
Tror att jag har koll på allt.
Dubbla speglar, blinkers bak o fram, mupplykta bak o fram, varningstriangel, skyltbelisning, strypt vid tumgasen.
Har jag missat något?
Kedjan ska inte vara för slapp. Och det borde vara org. ljuddämpare eller nån annan diskret sak ;)
-
Tror att jag har koll på allt.
Dubbla speglar, blinkers bak o fram, mupplykta bak o fram, varningstriangel, skyltbelisning, strypt vid tumgasen.
Har jag missat något?
Egentligen räcker det väll med vänstra backspegeln? inte för det spelar någon roll, tänkte bara ifall det var något jag bara fått för mig :P
-
Egentligen räcker det väll med vänstra backspegeln? inte för det spelar någon roll, tänkte bara ifall det var något jag bara fått för mig :P
Jag har också fått för mig det....
-
Original avgasröret sitter på men pluggen är borttagen, ska man svetsa dit den igen?
-
Besiktning gjord.
2 st fel
-Blinkers fram satt för tätt ihop
-Stopplampa lös endast vid användning av bakroms,
Jag är chockad över noggrannheten vid besiktningen av fyrhjulingen, hissade upp och sprang med måttband. Dock ingen provkörning.
Kan tillägga att efterkontroll besiktning gjordes samma dag, så nu är det att tuta o köra i 2 år :)
-
Besiktning gjord.
2 st fel
-Blinkers fram satt för tätt ihop
-Stopplampa lös endast vid användning av bakroms,
Jag är chockad över noggrannheten vid besiktningen av fyrhjulingen, hissade upp och sprang med måttband. Dock ingen provkörning.
Kan tillägga att efterkontroll besiktning gjordes samma dag, så nu är det att tuta o köra i 2 år :)
Grattis :)
Skönt det gick så bra trots nitiska bes gubbar. Det skiljer ju något enormt!
-
Besiktning gjord.
2 st fel
-Blinkers fram satt för tätt ihop
-Stopplampa lös endast vid användning av bakroms,
Jag är chockad över noggrannheten vid besiktningen av fyrhjulingen, hissade upp och sprang med måttband. Dock ingen provkörning.
Kan tillägga att efterkontroll besiktning gjordes samma dag, så nu är det att tuta o köra i 2 år :)
Vad mätte de?
-
Vad mätte de?
Blinkers o lampor, hur tätt dom satt.
Det roliga är att jag lämnade in fyrhjulingen på ATV-verkstad istället för att syssla med det själv för att slippa en eventuell ombesiktning. Speglar sattes på, kablar drogs/kopplades, ny baklampa sattes dit, lysramp samt nytt relä kopplades. Kostade ca 2000 kr och den gick ej igenom besiktning, fast jag nämnde flera gånger att det enda dem ska göra är att få den klar till besiktning. så jag åkte tillbaka till verkstaden visade pappret med en sur röst, fick felen åtgärdade samma dag o efterkontroll samma dag. Alltså Hem -ATV-verkstad - bilprovningen - ATV-verkstad - bilprovning- hem. Allt på en o samma hetsiga dag.
-
Vilka effektsystem passar ltz 400?
-
Vilka effektsystem passar ltz 400?
Jag grejade och donade som fan med min LTZ. Slipon, filter, Bigbore 440cc, högkompkolv, bestyckad förgasare. Jag vann över polarens orginal med 2 meter typ. Och då väger jag 10kg mindre... Så det hjälper inte mycket att trimma dessa av min erfarenhet.
-
Lånar tråden.
Är detta en maskin för en gubbe på 25 år utan någon som helst körerfarenhet av fyrhjulingar och dylikt? Det blir min första fyrhjuling.
Jag har tänkt åka runt lite varstans, på hyfsat plana väglag. Grus, asfalt etc. Hoppas kunna ha den ett bra tag.
Hur prisvärd är denna? Finns andra modeller som motsvarar det Yamaha Raptor 350 levererar?
http://www.blocket.se/kronoberg/Yamaha_350_Raptor_60041727.htm?ca=5&w=3&last=1
Tacksam för svar!
Edit: När börjar man tycka att en fyrhjuling har gått långt? 500 mil, 1000 mil?