ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Kawasaki => Ämnet startat av: Jerpa skrivet 19 oktober 2012 kl. 09:30:12

Titel: Nybörjarfrågor
Skrivet av: Jerpa skrivet 19 oktober 2012 kl. 09:30:12
Fick hem en ny kvf650 -12 igår. För det första så var den större än vad jag trodde, bra eller dåligt vet jag inte.

Frågor.. Hur länge ska man köra på choken, efter ca 5min dör den om jag stänger av choken. Var runt 10 grader hela dan.

Om jag lägger i L och släpper "kopplingen" så börjar den rulla/köra i 3-5km/h, ska den göra det?

Kommer säkert fler frågor, har inte kört styrdrivet sen mopeden för ca 16 år sen.
Titel: SV: Nybörjarfrågor
Skrivet av: toyboy skrivet 19 oktober 2012 kl. 09:54:23
Det där med choken är knepigt! Den ska ju inte behövas när motorn blir varm!! Är det en ny hoj så be dom titta på det som garantiärende!!
Titel: SV: Nybörjarfrågor
Skrivet av: asko skrivet 19 oktober 2012 kl. 23:18:04
 :djump: Oh!! tänk om man fick uppleva sin första atv gång på gång !!! njut ,prova ,smek , kör ,! Grattis!
Titel: SV: Nybörjarfrågor
Skrivet av: Hydro skrivet 20 oktober 2012 kl. 08:54:18
Vilken "koppling" du släpper vet jag inte, dock skall den inte röra sig när växel ligger i på tomgång.
Kopplingen du hittat kanske är en broms...?
Titel: SV: Nybörjarfrågor
Skrivet av: rally nizze.. skrivet 20 oktober 2012 kl. 08:57:26
Kopplingen du hittat är bakbromsen samt hand bromsen. Tomgången kan du justera det sitter ett vred på den vänstra sidan vid dragstarten som du kan skruva på den höjer och sänker tomgången, lycka till
Titel: SV: Nybörjarfrågor
Skrivet av: Jerpa skrivet 20 oktober 2012 kl. 14:10:19
Kopplingen du hittat är bakbromsen samt hand bromsen. Tomgången kan du justera det sitter ett vred på den vänstra sidan vid dragstarten som du kan skruva på den höjer och sänker tomgången, lycka till
Tack för alla svar.
Kopplingen kanske är väl ordval, men vänster handtag iaf.

Idag hade jag en skogsmulle som var och tittade på den, men vi blev inte så mycket klokare.
Däremot hittade vi den lilla svarta skruvreglaget som sitter på vänster sida, framför motorn. Sen ser ju ut att gå mot förgasarn och allt annat.
Motsols skulle höja tomgången, hände inte ett jota på 5 varv. Skruvade tillbaka 5 varv men ingen skillnad. Den tvärdör vid gassläpp.

Har jag lite gas konstant så är det som det ska.
Nu hade vi den igång i ca 10-15min, vi turades om att smågasa. ()p
Sen var jag och körde ca 5km. Då kunde jag iaf stänga av choken.
Men när jag skulle lägga i annan växel så dog den då jag inte hade en tredje hand. En på handtaget, en på gasen... och den tredje till att växla.
Så jag måste typ starta den varje gång jag byter mellan tex Hög och back. Kommer bli jobbigt när man ska ploga.
Tycker den även bluddrar när man kör sakta, både L/H. Kör jag i 30+ är det som vanligt men så fort jag släpper gasen börjar det bluddra och röka. Min vän tänkte sig att den fick för mycket soppa.

Lingvalls på Kryddstigen i Gävle tyckte det var konstigt att de inte har kört och kontrollerat maskinen innan leverans. De tyckte att jag skulle prova att köpa nån röd flaska (ca 260kr) och blanda en skopa/tank, för att rengöra systemet utifall den hade "dammat igen" om det bara har stått.

Min skogsmulle till vän, han som hittills i 5 år hjälpt mig i skogen, antog att det kanske tar tid att köra in den. Men att tomgången skulle gå ner mer senare och då dör den ju ännu tidigare...

Har ringt säljaren i Sundsvall (Northbike) men får inte tag på honom eller verkstaden, och i Umeå höll de bara på med tvåhjuiligt och vågade inte komma med förslag.

Så där är jag. Har ingen lust att åka till Sundsvall då jag bor i Gävle. Har inget släp heller...
Titel: SV: Nybörjarfrågor
Skrivet av: Pv544 skrivet 20 oktober 2012 kl. 22:10:38
Ta bild och lägg in om du är osäker på vad du menar eller om du inte vet om du är på rätt ställe och skruvar.

Tomgången borde ju gå upp om du skruvar in skruven.
Choken ska du bara behöva någon minut i början.

Titel: SV: Nybörjarfrågor
Skrivet av: Hydro skrivet 20 oktober 2012 kl. 22:31:43
...jag måste typ starta den varje gång jag byter mellan tex Hög och back. Kommer bli jobbigt när man ska ploga...

Jisses.........

Jag tycker inte du skall göra någonting mer än att lämna in den till en återförsäljare, kontakta dem för hur ni skall lösa saken.

Där får han fixa så den funkar, för denna verkar ju ha massa småfel och så skall det inte vara.
Man skall kunna växla utan problem, inget skall bluddra, den skall starta utan att ha choken aktiv i flera minuter osv.... det är ju bara oktober än!
I februari skulle du ju isf aldrig kunna stänga av choken....
Titel: SV: Nybörjarfrågor
Skrivet av: Jerpa skrivet 21 oktober 2012 kl. 15:09:01
Hallå där igen. Idag gjorde jag ett nytt försök, med 8 grader i luften.
Vred vredet 1,5 varv åt höger och denna gång gick tomgången upp.
Kunde även dra ur choken tidigare idag. Efter att ha kört ca 6km och kom hem igen gick den på tomgång. Men då hade jag skruvat lite mer. Har även läst/provat mig fram till att fotpedalen på höger sida är samma sak på vänster handtag.

Däremot fortsätter den småbluddra/poffa när jag kör i runt 8-10km/h. De vita/ljusgrå avgaserna ser jag dock inte lika bra längre. Så det är väl till det bättre.
Skrev iaf till säljaren i går kväll/natt.
Men fortsätter det i den här takten så känns det som det mesta kommer jobba bort sig själv. Men känns ändå mysko på en ny maskin.

************************

En helt annan fråga, ang plogen.
Har frontmonterad och har fått i de två sprintarna som håller i själva ramen, men (var)/hur sätter jag fast kroken.

Drar jag ur sprinten så kan jag fälla upp en plastmojäng som jag ser att de har provat. Men än hur jag drar vinschen så får jag inte wiren att gå där.
Har även sett plogen monterad då Northbike la upp bilden på facebook. Dock snett framifrån så kroken såg jag aldrig. (Har bara lagt upp sprint-bygeln för att visa att den finns.) Hakade jag i sprinten så kunde jag föra plogen upp o ner, men vad har den där plastmojängen till? Wire:n ligger inte ens i den, utan muttern ligger på där.
(http://jerpadesign.com/forumbilder/kawa_kvf650_plog.jpg)
Titel: SV: Nybörjarfrågor
Skrivet av: Jerpa skrivet 21 oktober 2012 kl. 15:45:08
Bah, sitter själv på ett annat forum som moderator och ber dem söka på forumet.
"Warn plogfäste" och visa bilder på google löste ju det hela. Kom även tillbaka hit... http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=31393.0 (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=31393.0)
Titel: SV: Nybörjarfrågor
Skrivet av: Jerpa skrivet 24 oktober 2012 kl. 08:46:15

Då har man kört lite mer och saker o ting börjar fungera som de ska.
Choken behövs nu bara ett tag. Var 2grader i går kväll.
Tomgången börjar inta sitt rätta läge. Sällan jag behöver vara på den nu.
Plogen har jag fått på plats två gånger (övar lite) och nu ligger plasttrissan rätt. Upplever inte att den går fort/sakta ner. Märks kanske bättre vid riktig plogning.

Nu är det bara fritid och snö/is som fattas.
Titel: SV: Nybörjarfrågor
Skrivet av: Näräventyr skrivet 24 oktober 2012 kl. 12:09:10
Grattis till nya hjulingen!
Visst är det kul att lära sig nya saker och vad bra att det finns sådana här forum att få tips och hjälp från:)
Jag hade en Kawa tidigare och jag tyckte den var lite tjurig att starta, lite känslig på choken.
Ett litet tips jag kan bidra med trots min ringa erfarenhet av ATV är att om du ställer in den i garaget när den är blöt så kan du lyfta av dynan så slipper du kondens och fukt som står kvar där under.
I övrigt är det nog bara att köra och ha kul:)
Nu mer har jag en MC-regad J-Max som jag kan köra på gatorna med och det saknade jag med Kawan.
En sak till!
Jag fyllde på mer luft i framdäcken när jag plogade, de blev nästan helt platta av vikten annars.
//Micke
Titel: SV: Nybörjarfrågor
Skrivet av: Jerpa skrivet 24 oktober 2012 kl. 19:02:32
OT
Skulle kunnat svara tidigare, men då detta forum är det enda jag inte kan skriva normalt med mobilen i så drar jag mig för det. Så fort jag skriver så hoppar markören till början och man skriver bland text man redan skrivit och helt plötsligt gör den det igen. Så om jag mot förmodan ändå postar med mobilen skriver jag i ett annat program först för att sen klistra in här. Skitjobbigt. Och ja, jag har läst att forumansvarige inte vill lägga till tapatalk pga all reklam.


Forum är kanon, vad man än letar efter. Oftast behöver man inte fråga något utan kan läsa sig till det. Ändå är de flesta trådar från 2007-2010, så det känns helt meningslöst att göra en följdfråga.

Jag fyllde på mer luft i framdäcken när jag plogade, de blev nästan helt platta av vikten annars.
//Micke
När jag står parkerad så nu så har jag inte sett att hjulen åkt ihop, förutom fjädringen. Men som jag nämnt tidigare så får man se hur det blir när väl snön kommer.
Vad har/hade du för tryck då isf?

I huvudsak kommer jag ha den till att ploga infarten, ca 30m lång, 6m bred. Men även "gamla vägen" som går paralellt med stora vägen. Hittills har grannen gjort det med plog men tänkte jag skulle avlasta honom. Men sen även ploga gångvägar på sjön, den stora 2km ringen gör hästgrannen  :headbang:
Men sen bor jag även på en skogsfastighet så det kanske blir till att dra fram nån stock då och då.

För övrigt så stod jag i valet o kvalet mellan terräng eller väg. När jag sen läste att man fick köra på enskilda vägar så fick man ju ändå rätt mycket att åka på. Mycket små vägar i all skog här, dock väldigt mycket bommar.
Bor dessutom längs gamla Salabanan mellan Valbo-Sala, även om den inte går hela vägen till Sala men tillräckligt långt. Har ca 3 mil till Gysinge. Sen har jag 3km till gropen i Rörberg och utanför gropen är det ju massa sandstigar. Om man får åka där vet jag dock inte. Men de kör ju cross där.
Titel: SV: Nybörjarfrågor
Skrivet av: Jerpa skrivet 31 oktober 2012 kl. 16:19:06
Vi fortsätter här med frågor.
Vad är det för skillnad att stänga av motorn med den röda knappen på styret, eller vrida av med nyckeln?
Titel: SV: Nybörjarfrågor
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 31 oktober 2012 kl. 16:22:58
Vi fortsätter här med frågor.
Vad är det för skillnad att stänga av motorn med den röda knappen på styret, eller vrida av med nyckeln?

Röda knappen är en killswitch.
Vissa påstår det är skadligt, fråga mig inte varför.
Men jag använder alltid den istället för att hålla på att pilla på tändningslåset.

Båda har samma funktion. Bryta tändning och elen.
Titel: SV: Nybörjarfrågor
Skrivet av: Näräventyr skrivet 31 oktober 2012 kl. 19:33:14
Jag vet faktiskt inte hur mycket luft jag hade i däcken jag pumpade bara i så det såg bra ut.
Beträffande att stänga av, så tror jag det mer är en vana. Själv stänger jag av med nyckeln.