ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: qvaddis skrivet 18 oktober 2012 kl. 12:45:05
-
Hej på er.
Jag är väldigt sugen på en Z6 då det är den Enda modellen som ser fräck ut som är gatureggad. RZR som ny kostar 230 tkr är inget alternativ. Blir lite som diskussionen "Jag ska köpa ny bil, ska jag köpa Skoda eller Ferrari" (kanske dum jämförelse då Italiensk kvalité anses undermålig) :)
Jag är inte rädd för att behöva byta ut lite stötdämpare, leder, bussningar m.m. Z6an går nog att modda upp till en riktigt bra UTV, MEN om jag vill/behöver köra en hel del asfalt för att överhuvudtaget komma ut till vildmarken så kommer det bränna mil. Är det då rimligt att behöva serva den vid 10 mil, sedan 100, sedan 150 osv?? Är det plastdelar i motorn?
Vad är det som överhuvudtaget kan gå sönder i motorn som inte klarar runt 500-1000 mil utan service?
10 mil kan jag på ett litet sätt förstå. Att man vill byta olja efter en lätt insliten motor samt justera nödvändiga saker. Men efter en insliten motor, som ändå är modern och har insprutning m.m, borde serviceintervallet ligga på runt 500 mil.
Serviceintervallet tycker jag ändå är ganska avgörande för ett köp.
Någon tekniker som kan ge klarhet i ovanstående?
Gäller ju egentligen de flesta CF-motorer så ni kanske inte behöver haka upp er på att jag nämner Z6.
-
Dom är väl lite slöa, men visst ser dom rätt ok ut.
Serviceintervallerna är väl sällan satta med mestadels vägkörning i tanken.
Kanske du ka prata med en handlare ifall det finns någon lösning där.
Blir ju rätt höga servicekostnader om man åker mycket och vill behålla garantin.
Men varför inte en begagnad rzr då? Dyker upp ibland till rätt bra pris, och då slipper du ju ändå den stora värdeminskningen i början. Ett annat plus med polaris är väl att du har mycket större utbud på delar och tillbehör, tror inte det finns så våldsamt mycket just till z6.
Men motormässigt borde väl z6 gå att skrämma upp en aning med avgas, luftfilter och trimbox. Om det nu finns/behövs.
Fast då kanske inte garantin gäller, eller motorn håller.
-
Det verkar som att en hel del Polarisprylar passar till Z6an så som länkarmar, fjädring, leder osv. Motorn vad jag förstår är en ganska vanlig CF Moto 600 (som kanske är samma som 500 bortsett från kolv och cylinder?) vilket gagnar för en hel del reservdelar på marknaden.
En vägreggad RZR börjar från runt 170 papp så nja då får jag 2 st Z6 för dem pengarna... vad jag nu ska med två till? =)
Jag är fortfarande väldigt nyfiken på hur det kommer sig att motorerna behöver så täta serviceintervall? De är väl likartade mc-motorer som där har serviceintervall på ca 500 mil.
-
En beg RZR hittar man för 75-80000:-
-
En beg RZR hittar man för 75-80000:-
Vägreggad? Länk, or it didn't happen! ;)
Billigast på blocket nu: http://www.blocket.se/orebro/Polaris_RZR_800_VAG_40976769.htm?ca=17&w=3 (http://www.blocket.se/orebro/Polaris_RZR_800_VAG_40976769.htm?ca=17&w=3)
För garantins skull så lär serviceboken gälla oavsett. Det är ju den som ligger till grund om det blir garantianspråk på något.
Och då är det auktoriserad stämpel som gäller.
Sen kanske du kan få en verkstad att fuskstämpla, men det är ju en annan sak.
Motor och växellåda är ju samma som i X7, och mig veterligen inte direkt behäftad med några problem. Mer effekt får du med avgas, box och insug. Men räkna inte med några hiskeliga ökningar. Och sen är garantin borta enligt reglerna. Dock kan man ju alltid diskutera. Ett annat avgasrör lär ju knappast inverka på ett fjäderben till exempel.
-
Jag tycker också det är väldigt täta serviceintervall och servar därför själv.
Om man kör exempelvis 500 mil om året på sin Cf (vilket jag iof. inte gör) så måste man serva maskinen åtta gånger på dom två åren garantin gäller, det blir många pengar det.
Min hundramilsservice skulle kosta 3200kr, nu är väl inte alla servicetillfällen lika dyra men om snittet skulle vara ca 2000 kr så blir ju det 16000 kr i servicekostnad..
-
För garantin så förstår jag det. Det är ju vad det är men frågan kvarstår. Någon som vet Varför det krävs så täta serviceintervall? Eller behövs det egentligen?
Om man nu redan köper en begagnad så kanske det inte ens är garanti kvar, eller bara något år. Min tanke är att jag servar själv men är det någon som rimligen tror att motorn rasar om man håller efter den på mer rimlig nivå, dvs byter olja och filter hyfsat ofta? Motorn bör inte vara klenare än tex motorcyklar som klarar tusentals mil om man sköter den.
För att förtydliga så anser jag rimligt vara:
100e mil = olja, oljefilter
200e mil = ventilkontroll
500e mil = tändstift, alla filter m.m.
Vad som Inte bör vara rimligt är att man ska efter några hundra mil behöva byta lager i motorn, kolv, cylinder, grövre motordelar överhuvudtaget.
Eller är det enbart Jag som är sugen på att bränna mil? :)
PS! Både Polaris RZR och Can-am Commander har i sin klass vunnit Paris - Dakar. Bättre maskiner javisst, men CFs motorer borde kvalitétsmässigt inte vara så långt ifrån?
ATV Television Latest News - Polaris RZR XP Wins Class in 2012 Dakar (http://www.youtube.com/watch?v=UpG_sekS-e8#ws)
-
Vägreggad? Länk, or it didn't happen! ;)
Billigast på blocket nu: http://www.blocket.se/orebro/Polaris_RZR_800_VAG_40976769.htm?ca=17&w=3 (http://www.blocket.se/orebro/Polaris_RZR_800_VAG_40976769.htm?ca=17&w=3)
Förra vecka eller när det var så låg det en vägreggad för 75 och en för 80
-
Jämför gärna med en cross eller enduro,en ATV är en terrängmaskin därav serviceintervallerna.
-
Jämför gärna med en cross eller enduro,en ATV är en terrängmaskin därav serviceintervallerna.
Men om den används till mestadels vägkörning, vad tycker du borde vara rimligare intervall då?
Eller tycker du samma?
-
Kör du många av milen på vägen så behövs säkert inte så täta intervaller, det håller nog ändå.
Garantin är ju ett sätt att tjäna pengar för återförsäljarna och generalagenten, trots att det är kina-kvalitet så klarar nog dom flesta maskinerna sina första två år utan dyra garantireparationer.
De flesta kunder som köper en ny maskin för 50-80000kr betalar nog servicen för att behålla garantin, och det är här åf tjänar sina pengar. Ocker :whip: