ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: Hoogan skrivet 1 september 2006 kl. 17:37:49
-
Hej,
gör en ny tråd för att få lite struktur.
Kan ni lista alla strypningar och allt trim som finns här?
Förklara gärna vad det är för saker och vad de tillför hojjen.
MVH Hoogs
-
Hej,
gör en ny tråd för att få lite struktur.
Kan ni lista alla strypningar och allt trim som finns här?
Förklara gärna vad det är för saker och vad de tillför hojjen.
MVH Hoogs
ang. strypningar finns det en annan tråd här som beskriver mkt bra var strypningarna sitter med bilder osv.
va gäller trim så beror det ju på hur mkt du vill lägga ut .. finns det mesta till den .. börja med avgas+filterkit+ en br. box (ett måste om du moddar ngt) personligen tycker jag pcIII boxen är suverän..
nästa steg kan ju va en kolv med högre komp typ je finns med komp mellan 11-12,5:1 org kompet är mkt lågt (9,2) finns alltså hk att hämta där..
sen kan man porta lite i kanalerna dom är INTE bra gjorda kan ja säga..
kamaxel finns 3 olika redan flera nya är på g.. "behövs" eftersom motorn är mkt lågvarvig.. sen kommer det en ny tändningsbox oxå som ska ge en rejäl effekthöjning från dynojet.. bigbore kit finns redan: 734cc .strokerkit finns upp till 890 cc .. lustgaskit finns ´3-4 st olika system ... ja det e bara å välja :wink:
-
det är bara o välja eller åka om kring med en slö raptor... :lol: :lol:
-
det är bara o välja eller åka om kring med en slö raptor... :lol: :lol:
hade inte vi börjat vårat nya liv. Att ge faan i att göra trådar oseriösa!
-
flåt.... :( :( :(
-
Libba & svenne seriösa ?? WTF ? 8O
:D
-
Hej,
gör en ny tråd för att få lite struktur.
Kan ni lista alla strypningar och allt trim som finns här?
Förklara gärna vad det är för saker och vad de tillför hojjen.
MVH Hoogs
ang. strypningar finns det en annan tråd här som beskriver mkt bra var strypningarna sitter med bilder osv.
va gäller trim så beror det ju på hur mkt du vill lägga ut .. finns det mesta till den .. börja med avgas+filterkit+ en br. box (ett måste om du moddar ngt) personligen tycker jag pcIII boxen är suverän..
nästa steg kan ju va en kolv med högre komp typ je finns med komp mellan 11-12,5:1 org kompet är mkt lågt (9,2) finns alltså hk att hämta där..
sen kan man porta lite i kanalerna dom är INTE bra gjorda kan ja säga..
kamaxel finns 3 olika redan flera nya är på g.. "behövs" eftersom motorn är mkt lågvarvig.. sen kommer det en ny tändningsbox oxå som ska ge en rejäl effekthöjning från dynojet.. bigbore kit finns redan: 734cc .strokerkit finns upp till 890 cc .. lustgaskit finns ´3-4 st olika system ... ja det e bara å välja :wink:
bigbore kit upp till 770 cc finns :)
Vart finns 890cc kittet iroc? :)
-
Vart köper man PCIII kan inte hitta i Sverige
/ H
-
Vart köper man PCIII kan inte hitta i Sverige
/ H
Kolla på Ebay.com
-
http://www.rocketfactory.biz/
men inte med på sidan... :?
dom bygger efter önskemål .. upp till 890 cc
om du har råd alltså.. 8O
-
http://www.rocketfactory.biz/
men inte med på sidan... :?
dom bygger efter önskemål .. upp till 890 cc
om du har råd alltså.. 8O
Listan på http://www.rocketfactory.biz/ går på 27000:- utan armar och sånt, HELT VÄRT :) men då är det väl bara 770cc kittet med annan kam och så?
-
http://www.rocketfactory.biz/
men inte med på sidan... :?
dom bygger efter önskemål .. upp till 890 cc
om du har råd alltså.. 8O
Listan på http://www.rocketfactory.biz/ går på 27000:- utan armar och sånt, HELT VÄRT :) men då är det väl bara 770cc kittet med annan kam och så?
vet inte hur/ och vad du räknat med .men du kan inte räkna 10 kr/$ det räcker inte om du ska ta hem det på ett normalt sätt med tull/frakt/moms
skulle gissa 12-15 kr/$ hemma ca..
pris på bigbore kitet gäller när du lämnar in din gamla cyl till dom annars är det en stomkostnad på ca 500$ ang. vevaxel är jag inte 100 men det KAN vara så där oxå .. eftersom dom modifierar org vevaxeln med ny vevstake ..
kammarna är ju webcams finns 3 olika steg 2-3 måste fjädrar bytas oxå steg 1 är drop in. priset 500 gäller nog steg 2-3 sen kan det va stomkostnad där me..
det går ju å maila dom finns ett formulär på sidan ..fråga om allt,frakt till sverige, betalningssätt osv.. är själv lite nyfiken :wink:
-
Vad tror ni om det HMF racekit som finns på www.minhoj.se?
HMF Race-kit
Innehåller ett HMF-Sportseries helsystem,Dobech TFI-box och ett Pro-Design PROFLOW luftfilterkit. -Allt som behövs för att göra livet lite trevligare...
Ta bort strypningarna och sen köra på det kittet?
/ Hoogs
-
Det räcker nog till att börja med , jag har provkört Nickes Raptor å den gick utav bara h-vette... å jag TROR att han bara har HMF helsystemet.
-
http://www.rocketfactory.biz/
men inte med på sidan... :?
dom bygger efter önskemål .. upp till 890 cc
om du har råd alltså.. 8O
Listan på http://www.rocketfactory.biz/ går på 27000:- utan armar och sånt, HELT VÄRT :) men då är det väl bara 770cc kittet med annan kam och så?
vet inte hur/ och vad du räknat med .men du kan inte räkna 10 kr/$ det räcker inte om du ska ta hem det på ett normalt sätt med tull/frakt/moms
skulle gissa 12-15 kr/$ hemma ca..
pris på bigbore kitet gäller när du lämnar in din gamla cyl till dom annars är det en stomkostnad på ca 500$ ang. vevaxel är jag inte 100 men det KAN vara så där oxå .. eftersom dom modifierar org vevaxeln med ny vevstake ..
kammarna är ju webcams finns 3 olika steg 2-3 måste fjädrar bytas oxå steg 1 är drop in. priset 500 gäller nog steg 2-3 sen kan det va stomkostnad där me..
det går ju å maila dom finns ett formulär på sidan ..fråga om allt,frakt till sverige, betalningssätt osv.. är själv lite nyfiken :wink:
Nä självklart har jag inte räknat med frakt/moms/tull och så.
Att man måste skicka orginal saker till dom vet jag också.
Japp ska skicka och fråga dom lite om sakerna :)
-
Vad tror ni om det HMF racekit som finns på www.minhoj.se?
HMF Race-kit
Innehåller ett HMF-Sportseries helsystem,Dobech TFI-box och ett Pro-Design PROFLOW luftfilterkit. -Allt som behövs för att göra livet lite trevligare...
Ta bort strypningarna och sen köra på det kittet?
/ Hoogs
Jag fick detta pris av solex (återförsäljareavdelning) å då har jag bytt ut nån annan box mot pcIII för att jag vill kunna mappa själv. vet inte om det är nån skillnad på avgassystemen och filtren, annars är ju solex's mycket mera prisvärt!
Hel system från DRD
Luft filter från Quad Works
Powerlid från QB Racing
Power Commander 3 från Dyno Jet
Pris 8999:- Ink moms.
priset med den andra piggybacken står i hans tråd.
-
Fredde
Va tyckte du om DRD systemet ?
passform, kvalite ? ljudet ?
är själv inne på beställa ett kit ifrån solex inkl en 40mm förgasare o det gick på ca 10K
-
Fredde
Va tyckte du om DRD systemet ?
passform, kvalite ? ljudet ?
är själv inne på beställa ett kit ifrån solex inkl en 40mm förgasare o det gick på ca 10K
Jag har alltså inte beställt systemet än, utan gjorde bara en prisförfrågan.
Jag funderar på hur mycket man tjänar på ett nytt avgassystem förutom att det kanske inte spricker, är dom annorlunda avstämda än orginal?
Angående ljudet tycker jag min brölar för mycket redan nu...
-
Jag lyfter Hoogs gamla tråd, eftersom jag undrar detsamma.
Om man har HMF:s racekit med dobechbox mm, men ändå inte är nöjd...
Vad gör man då?
Är det kammen man skall på och trixa med först?
Eller lönar det sig att kolla så sprutboxen VERKLIGEN är rätt?
Or what?
Turbo är inte intressant pga bla osmidig och oskyddad installation.
-
de fyra grundmodifikationerna är det som ger mest effekt per investerad krona.
1 Avgas
2 Bränslebox
3 Luftfilter + borttaget lock på burken
4 15T drev fram. (gör en enorm skillnad, känns som effekten fösvinner annars eftersom den har så kort varvtalsområde.)
-
de fyra grundmodifikationerna är det som ger mest effekt per investerad krona.
1 Avgas
2 Bränslebox
3 Luftfilter + borttaget lock på burken
4 15T drev fram. (gör en enorm skillnad, känns som effekten fösvinner annars eftersom den har så kort varvtalsområde.)
forsätter :
5 dynatek cdi t-box
6 kamaxel hc steg 1 el 2
7 högkomp kolv 11:1 el 12,5:1
8 portning
9 big bore kit t.e.x 734
10 större spjällhus +2 el 3 mm
DET SOM GER MEST HKR/KRONA ÄR KAMAXELBYTE ca 1000 kr för 5 hkr är billigt . :wink:
-
Läste någonstans att Dynatech cdi:n skulle ge 5hk, stämmer det? Märkte du stor skillnad med den Iroc?
-
Läste någonstans att Dynatech cdi:n skulle ge 5hk, stämmer det? Märkte du stor skillnad med den Iroc?
Jaaa för f-n :wink: std tändkurvan är ett skämt
http://www.raptorforum.com/index.php?topic=22861.0
http://www.raptorforum.com/index.php?topic=22730.15
kolla std tändkurva vs kurva 2 från dynatek :
http://www.dynaonline.com/english/Instruct/DFS7-21.pdf
finns 2 olika dynatek boxar en med kurva 2(ej programmerbar) sen finns det en som är programmerbar där man kan ha 4 olika kurvor ..
-
hmmm.... Trodde att jag hade köpt allt jag ville till Raptorn, men icke då. :lol: :lol:
-
Tackar, visste väl att ni hade kunskapen!
;-)
Punkterna 1-4 är fixade som sagt, iaf delvis.
15-drev sitter på, men funderar på att byta tillbaka till original, för att få bättre acc... kör sällan asfalt, och ytterst sällan över 80-90... men accet DIT är kul!
Köra utan luftburkslock är dock lite vanskligt.
På asfalt funkar det säkert, men i skogen efter en sommar som denna så är det BLÖTT, och efter att ha fyllt burken med lervälling, så åkte locket på.
För gott.
Mycket verkar handla om injustering och tändkurvor, men kan man trixa tillfredsställande mycket med dem på en Dobechbox, eller skall man uppgradera till något annat?
Eller gå på kambyte direkt?
Isf, vad skiljer emellan dessa steg som nämns?
Är ju inte SÅ sugen på en renodlad racekam med nästintill bortbantad tomgång tex...
Fortfarande en bruksmaskin.
-
Tackar, visste väl att ni hade kunskapen!
;-)
Punkterna 1-4 är fixade som sagt, iaf delvis.
15-drev sitter på, men funderar på att byta tillbaka till original, för att få bättre acc... kör sällan asfalt, och ytterst sällan över 80-90... men accet DIT är kul!
Köra utan luftburkslock är dock lite vanskligt.
På asfalt funkar det säkert, men i skogen efter en sommar som denna så är det BLÖTT, och efter att ha fyllt burken med lervälling, så åkte locket på.
För gott.
Mycket verkar handla om injustering och tändkurvor, men kan man trixa tillfredsställande mycket med dem på en Dobechbox, eller skall man uppgradera till något annat?
Eller gå på kambyte direkt?
Isf, vad skiljer emellan dessa steg som nämns?
Är ju inte SÅ sugen på en renodlad racekam med nästintill bortbantad tomgång tex...
Fortfarande en bruksmaskin.
du får BÄTTRE ax med ett 15 än 14 drev på en 700 faktiskt.. ska du modda lite mer är en pc3a bättre ,hc steg 1 drar mitten upp utan att tappa i botten, 2an mer topp å mindre i botten vs 1an .. man kan byta till högkomp kolv för att kompensera det man förlorar i bottenork med steg 2 ,utan kolvbyte rek. jag steg 1 (har testat båda kammarna)
-
Ni som åker på kolvar med värden över 12... funkar det med vanlig 95-soppa?
Och ni som åker med steg3-kam, har ni justerat/bytt tändkurva?
Den vanliga setupen är väl 11:1 och steg två... men varför?
Är det bara för att vara "lagom"?
Jag är inte så stor fantast utav att vara lagom, så...?
-
HotCam har nu släppt en graf från en Dynokörning även med treans kam, och visst ser man skillnaden emellan den och ettan och tvåan... men... kollar man siffrorna lite mer noga så ser man att det på ettans och tvåans grafer levereras 42,5 vid 5900 med originalkammen, och typ en häst extra med Hotcamsen...
Men treans graf visar helt andra siffror.
OEM har den då 39 häst vid nämnda 5900 varv och typ detsamma som max.
..och 41,4 som bäst med treans kam.
Alltså lägre än vad dynokörningen visade med originalkammarna för två år sen.
Jag har kass koll på sånt här, men undrar ändå lite... är det så att man skall se grafen som sådan och inte kolla siffrorna så noga, då de kan skilja mellan olika setups i bänk kanske?
Efter att ha sett detta så känns det ju inte vidare lönt att handla varken ettan eller tvåan, för trean verkar ju inte tappa nåt vidare... (om man bortser får de exakta siffrorna i körningen) men som sagts tidigare här på forumet så visar de ju inte de riktiga lågvarven utan börjar ju snarare vid mellanregistret.
Ettan:
(http://www.hotcamsinc.com/documents/support/NO64_DYNO_1173134178078.jpg)
Tvåan:
(http://www.hotcamsinc.com/documents/support/NO65_DYNO_1173196153015.jpg)
Och nu då även trean:
(http://www.hotcamsinc.com/documents/support/91_to_stock_PWR_F6E2F4033BCED.jpg)